Trh s autonomní navigací na lodích má v roce 2024 vzrůst na 5,33 miliardy dolarů, což přináší úspory paliva a času
Orca AI získala 23 milionů dolarů pro expanzi a budování nových produktů v oblasti autonomního řízení lodí
Autonomní navigace snižuje emise CO2 a zvyšuje bezpečnost, čímž odpovídá na tlak na ekologickou a efektivní lodní dopravu
Trh s „autonomní navigací“ – kdy se lodě řídí samy pomocí umělé inteligence, což vede k úspoře paliva a času – podle odhadů vzroste ze 4,46 miliardy dolarů v roce 2023 na 5,33 miliardy dolarů v roce 2024.
Orca AI je londýnský startup, který tvrdí, že jako první na světě řídil autonomní plavbu komerční lodi v přetížených vodách. Nyní přidal 23 milionů dolarů v čerstvém financování vedeném společnostmi OCV Partners a MizMaa Ventures. Díky tomuto financování, které se podle našich informací pohybuje mezi sérií A a sérií B, dosáhl celkový objem získaných prostředků téměř 40 milionů dolarů.
Startup byl založen na konci roku 2018 a svou navigační technologii s umělou inteligencí komerčně spustil v roce 2021, kdy také získal 13 milionů dolarů v rámci Series A. Nejnovější finanční injekce bude použita na škálování a expanzi, uvedla společnost, a na investice do budování nových produktů – čerpání dat, která platforma přijímá od klientů. V plánu je také rozšíření inženýrského týmu.
Společnost Orca AI, kterou založili izraelští odborníci na námořní technologie Yarden Gross a Dor Raviv, zpracovává během navigace na moři více zdrojů vizuálních informací, udržuje loď na kurzu a uvolňuje posádce ruce pro sledování dalších aspektů plavby, jako jsou útoky dronů a pirátství, k nimž dochází ve stále nestabilnější geopolitické době.
Společnost Orca s odvoláním na výsledky zkušebního provozu z roku 2023 tvrdí, že její systém je tak přesný, že dokázal snížit počet „blízkých setkání v otevřených vodách“ o 33 % a „křižujících událostí“ o 40 % na 15 milionech námořních mil. (Pro představu: podle zprávy Evropské agentury pro námořní bezpečnost došlo v roce 2022 k více než 2 500 významným námořním incidentům).
Dále tvrdí, že systém může přinést úsporu 100 000 až 300 000 USD na jedno plavidlo ročně (snížení spotřeby paliva o 3 až 5 %). Kromě toho společnost Orca AI uvádí, že její technologie dosáhla v loňském roce snížení emisí CO2 o 72 716 tun na 1 000 plavidlech.
Zdroj: Orca AI
Lodní doprava je pod tlakem, aby snížila svou uhlíkovou stopu – což vytváří příležitosti pro podnikatele, kteří digitalizují toto odvětví a aplikují technologie, jako je AI, ke zvýšení efektivity.
To, co může být pro námořníky drsnými a nebezpečnými pracovními podmínkami, s rostoucím počtem hrozeb ovlivňujících globální lodní trasy, rovněž vyvíjí na odvětví tlak, který by mohl vést k rostoucí automatizaci posádky.
Generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Orca AI uvedl: „V současné době je to velmi důležité. Když mluvíme o zaoceánských lodích, v blízké budoucnosti uvidíme lodě plující bez posádky. Do té doby můžete optimalizovat a automatizovat mnoho částí plavby, snížit pracovní zátěž a také počet lidí.“
Můžete optimalizovat emise spotřeby paliva [a] ETA [odhadovaný čas příjezdu] a celkově zvýšit bezpečnost. To je to, co budujeme. Stavíme platformu, která slouží lodi samotné.“
Gross uvedl, že platforma Orca nahrává veškerá data do cloudu a poskytuje monitorovací nástroje a možnosti pro manažery flotil. „Znamená to, že mohou řídit ne jedno plavidlo, ale celou flotilu. Můžete o ní tedy uvažovat jako o provozní platformě pro poloautonomní flotilu.“
Hemi Zucker, řídící partner společnosti OCV, v podpůrném prohlášení dodal: „Námořní doprava je krví mezinárodního obchodu a globální ekonomiky. Více než 80 % objemu mezinárodního obchodu se zbožím se přepravuje po moři, což je podle některých odhadů trh v hodnotě 2 bilionů dolarů.
Zdroj: Getty images
Zatímco letadla, vlaky a automobily zaznamenaly obrovský pokrok a investice, pokud jde o autopilota a prevenci kolizí, věříme, že lodní průmysl je stále ve hře a že existuje příležitost definující kategorii autonomních lodí – lodí, které se řídí samy.“
Orca AI spolupracuje s globálními lodními společnostmi, včetně MSC, NYK, Maersk a Seaspan.
Mezi další společnosti, které pracují na autonomní navigaci na moři, patří Avikus (dceřiná společnost Hyundai HD) a Sea Machines.
Trh s „autonomní navigací“ – kdy se lodě řídí samy pomocí umělé inteligence, což vede k úspoře paliva a času – podle odhadů vzroste ze 4,46 miliardy dolarů v roce 2023 na 5,33 miliardy dolarů v roce 2024.Orca AI je londýnský startup, který tvrdí, že jako první na světě řídil autonomní plavbu komerční lodi v přetížených vodách. Nyní přidal 23 milionů dolarů v čerstvém financování vedeném společnostmi OCV Partners a MizMaa Ventures. Díky tomuto financování, které se podle našich informací pohybuje mezi sérií A a sérií B, dosáhl celkový objem získaných prostředků téměř 40 milionů dolarů.Startup byl založen na konci roku 2018 a svou navigační technologii s umělou inteligencí komerčně spustil v roce 2021, kdy také získal 13 milionů dolarů v rámci Series A. Nejnovější finanční injekce bude použita na škálování a expanzi, uvedla společnost, a na investice do budování nových produktů – čerpání dat, která platforma přijímá od klientů. V plánu je také rozšíření inženýrského týmu.Společnost Orca AI, kterou založili izraelští odborníci na námořní technologie Yarden Gross a Dor Raviv, zpracovává během navigace na moři více zdrojů vizuálních informací, udržuje loď na kurzu a uvolňuje posádce ruce pro sledování dalších aspektů plavby, jako jsou útoky dronů a pirátství, k nimž dochází ve stále nestabilnější geopolitické době.Společnost Orca s odvoláním na výsledky zkušebního provozu z roku 2023 tvrdí, že její systém je tak přesný, že dokázal snížit počet „blízkých setkání v otevřených vodách“ o 33 % a „křižujících událostí“ o 40 % na 15 milionech námořních mil. .Dále tvrdí, že systém může přinést úsporu 100 000 až 300 000 USD na jedno plavidlo ročně . Kromě toho společnost Orca AI uvádí, že její technologie dosáhla v loňském roce snížení emisí CO2 o 72 716 tun na 1 000 plavidlech.Lodní doprava je pod tlakem, aby snížila svou uhlíkovou stopu – což vytváří příležitosti pro podnikatele, kteří digitalizují toto odvětví a aplikují technologie, jako je AI, ke zvýšení efektivity.Chcete využít této příležitosti?To, co může být pro námořníky drsnými a nebezpečnými pracovními podmínkami, s rostoucím počtem hrozeb ovlivňujících globální lodní trasy, rovněž vyvíjí na odvětví tlak, který by mohl vést k rostoucí automatizaci posádky.Generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Orca AI uvedl: „V současné době je to velmi důležité. Když mluvíme o zaoceánských lodích, v blízké budoucnosti uvidíme lodě plující bez posádky. Do té doby můžete optimalizovat a automatizovat mnoho částí plavby, snížit pracovní zátěž a také počet lidí.“Můžete optimalizovat emise spotřeby paliva [a] ETA [odhadovaný čas příjezdu] a celkově zvýšit bezpečnost. To je to, co budujeme. Stavíme platformu, která slouží lodi samotné.“Gross uvedl, že platforma Orca nahrává veškerá data do cloudu a poskytuje monitorovací nástroje a možnosti pro manažery flotil. „Znamená to, že mohou řídit ne jedno plavidlo, ale celou flotilu. Můžete o ní tedy uvažovat jako o provozní platformě pro poloautonomní flotilu.“Hemi Zucker, řídící partner společnosti OCV, v podpůrném prohlášení dodal: „Námořní doprava je krví mezinárodního obchodu a globální ekonomiky. Více než 80 % objemu mezinárodního obchodu se zbožím se přepravuje po moři, což je podle některých odhadů trh v hodnotě 2 bilionů dolarů.Zatímco letadla, vlaky a automobily zaznamenaly obrovský pokrok a investice, pokud jde o autopilota a prevenci kolizí, věříme, že lodní průmysl je stále ve hře a že existuje příležitost definující kategorii autonomních lodí – lodí, které se řídí samy.“Orca AI spolupracuje s globálními lodními společnostmi, včetně MSC, NYK, Maersk a Seaspan.Mezi další společnosti, které pracují na autonomní navigaci na moři, patří Avikus a Sea Machines.