Výrobce čipů Nvidia se tento týden stal nejhodnotnější veřejně obchodovanou americkou společností za určité období, když předstihl Apple a Microsoft
V seznamu nejznámějších značek však Nvidii nikde nenajdeme, zatímco technologičtí kolegové Apple, Microsoft, Amazon a Google jsou na vrcholu
Rychlý vzestup společnosti Nvidia byl podpořen poptávkou po čipech umělé inteligence převážně ze strany několika velmi velkých firemních odběratelů
Podle poradenské společnosti Interbrand byly na konci roku 2023 čtyřmi nejvýznamnějšími globálními značkami Apple, Microsoft, Amazon a Google. Jsou to také čtyři z pěti nejhodnotnějších společností na světě.
Tou poslední je Nvidia, která tento týden na čas předstihla Microsoft a stala se největší společností na světě podle tržní kapitalizace.
Navzdory svému ocenění ve výši 3,1 bilionu dolarů (před dvoudenním propadem dosáhla 3,3 bilionu dolarů) se však Nvidia nedostala ani do první stovky nejikoničtějších jmen na nejnovějším seznamu Interbrandu, který je obsazen takovými společnostmi, jako jsou McDonald’s, Starbucks, Disney a Netflix. Historický nárůst ocenění společnosti Nvidia – od konce roku 2022 se hodnota akcií vyšplhala téměř devítinásobně – byl téměř výhradně způsoben poptávkou po jejích grafických procesorech (GPU), které jsou základem boomu generativní umělé inteligence, a obecněji humbukem kolem umělé inteligence. Nvidia má více než 80% podíl na trhu s čipy používanými k trénování a nasazování softwaru AI, jako je ChatGPT. Hlavními odběrateli jejích čipů je několik velkých technologických společností.
Rychlost vzestupu společnosti Nvidia a její relativní nedostatek kontaktu se spotřebiteli na této cestě dohromady způsobují, že rozpoznatelnost 31leté společnosti na Main Street je daleko za jejím půvabem na Wall Street. Na seznamu Interbrandu pro rok 2023 je na 100. místě japonský výrobce fotoaparátů Canon a na 99. místě nizozemský pivovar Heineken.
„Jako produktová společnost, která nedávno vstoupila na globální scénu, neměla Nvidia čas ani vyčleněné zdroje na změnu role značky a posílení své značky, aby ochránila budoucí příjmy,“ uvedl v e-mailu Greg Silverman, globální ředitel společnosti Interbrand pro ekonomiku značek. Silverman dodal, že riziko pro společnost Nvidia spočívá v tom, že „slabá síla její značky bude omezovat to, jakou hodnotu bude mít navzdory výšce své tržní kapitalizace“.
Roční růst tržeb společnosti Nvidia přesáhl v každém z posledních tří čtvrtletí 200 %. Pro fiskální rok 2025 se podle LSEG očekává téměř dvojnásobný nárůst příjmů oproti předchozímu roku na více než 120 miliard USD.
Grafické procesory společnosti pro datová centra, které v posledním čtvrtletí tvořily 85 % tržeb, jsou instalovány v obrovských zařízeních a obvykle vyžadují tým drahých odborníků na datovou vědu a superpočítače, aby je nakonfigurovali pro efektivní tvorbu softwaru umělé inteligence.
Naproti tomu společnost Apple, kterou Interbrand řadí na první místo, vydělává naprostou většinu svých peněz prodejem iPhonů a dalších zařízení spotřebitelům po celém světě. Společnost Microsoft, která se umístila na druhém místě, je gigantem v oblasti prodeje pro podniky, ale je všudypřítomně známá díky svým systémům Windows a kancelářskému softwaru Office. Třetí Amazon se snaží být pro spotřebitele obchodem se vším a čtvrtý Google je pro mnoho lidí vstupní branou do internetu.
První desítku podle Interbrandu uzavírá jihokorejský elektronický gigant Samsung, tři automobilky (Toyota, Mercedes-Benz a BMW), Coca-Cola a Nike.
Na 24. místě v žebříčku se umístil konkurent společnosti Nvidia, společnost Intel, která je známá především výrobou procesoru, jenž je základem notebooků a osobních počítačů, a svou dlouholetou reklamní kampaní „Intel Inside“. Dokonce i společnost Hewlett Packard Enterprise, která vyrábí servery, se dostala do seznamu na 91. místo.
Hráči ji milují Konkurenční průzkum však ukazuje, že Nvidia hodnotou své značky dohání své kolegy.
V žebříčku 100 nejhodnotnějších globálních značek, který tento měsíc zveřejnila společnost Kantar BrandZ, se Nvidia umístila na 6. místě, čímž oproti předchozímu průzkumu poskočila o 18 míst. Celková hodnota značky se za rok zvýšila o 178 % na odhadovaných přibližně 202 miliard dolarů. Společnost Kantar provádí průzkum mezi podnikovými nákupčími, aby ohodnotila značky, které se prodávají především jiným podnikům, a dospěla k celkovému odhadu hodnoty značky.
„Nvidia je pro B2B nákupčí, kteří chtějí pro svou firmu uskutečnit velký nákup, stejně relevantní a významná jako Apple pro spotřebitele, kteří si kupují iPad nebo Mac,“ řekl CNBC Marc Glovsky, senior brand strategist ve společnosti Kantar.
A i když Nvidia možná není jméno, které by znali vaši rodiče – nebo vaše děti -, má v určitém koutě spotřebitelského světa ohlas. Stačí se zeptat svého kamaráda, který je zarytý hráč.
Když byla společnost Nvidia v roce 1991 založena, byla umělá inteligence teprve v plenkách. Společnost se zaměřila především na návrh čipů, které dokázaly rychle kreslit digitální trojúhelníky, což byla základní schopnost, která vedla k obrovskému rozšíření 3D her.
Po celá léta byla Nvidia a její značka GeForce a zelené logo dobře známé pro ten typ lidí, kteří své počítače upravovali tak, aby na nich mohli spouštět ty nejpokročilejší hry. Nvidia dodává čipy pro konzoli Nintendo Switch, které se po celém světě dodalo přes 140 milionů kusů.
Na rozdíl od Intelu Nvidia nikdy nestavěla své jméno do popředí zájmu spotřebitelů pomocí okázalých reklamních kampaní. A hraní her je nyní pro výrobce čipů jen příjemným vedlejším byznysem. V posledním čtvrtletí tvořil 2,6 miliardy dolarů tržeb, tedy 10 % celkových tržeb, a meziročně vzrostl o 18 %.
Pokud jde o nejdůležitější produkty společnosti Nvidia, musí firmy a instituce, které se ucházejí o její čipy s umělou inteligencí, projít rozsáhlým procesem nabídky a prodeje, často prostřednictvím společnosti vyrábějící počítačové vybavení, jako je Dell nebo HPE. Tito prodejci prodávají kompletní systémy včetně paměti, centrálního procesoru a dalších součástí. Dokonce i odborníci, kteří chtějí trénovat modely AI, si spíše pronajmou přístup Nvidie prostřednictvím poskytovatele cloudu, než aby si postavili vlastní serverové clustery.
Přesto se známost jména Nvidia rychle zvyšuje. Podle údajů, které minulý měsíc shromáždila a zveřejnila společnost Vanda Research, se mezi drobnými investory stala Nvidia nejrozšířenější akcií.
A přestože se toto jméno nedostalo na seznam 100 nejlepších značek Interbrandu pro rok 2023, údaje firmy ukazují, že povědomí o její značce se za posledních 12 měsíců zčtyřnásobilo, což pomůže, až přijde čas na další žebříček, řekl Silverman.
Možná, že do té doby budou lidé vědět, jak se vyslovuje její jméno, což bylo zdrojem debat na obskurních herních fórech. Společnost ho vyslovuje en-VID-ia.
Podle poradenské společnosti Interbrand byly na konci roku 2023 čtyřmi nejvýznamnějšími globálními značkami Apple, Microsoft, Amazon a Google. Jsou to také čtyři z pěti nejhodnotnějších společností na světě. Tou poslední je Nvidia, která tento týden na čas předstihla Microsoft a stala se největší společností na světě podle tržní kapitalizace. Navzdory svému ocenění ve výši 3,1 bilionu dolarů se však Nvidia nedostala ani do první stovky nejikoničtějších jmen na nejnovějším seznamu Interbrandu, který je obsazen takovými společnostmi, jako jsou McDonald’s, Starbucks, Disney a Netflix. Historický nárůst ocenění společnosti Nvidia – od konce roku 2022 se hodnota akcií vyšplhala téměř devítinásobně – byl téměř výhradně způsoben poptávkou po jejích grafických procesorech , které jsou základem boomu generativní umělé inteligence, a obecněji humbukem kolem umělé inteligence. Nvidia má více než 80% podíl na trhu s čipy používanými k trénování a nasazování softwaru AI, jako je ChatGPT. Hlavními odběrateli jejích čipů je několik velkých technologických společností. Rychlost vzestupu společnosti Nvidia a její relativní nedostatek kontaktu se spotřebiteli na této cestě dohromady způsobují, že rozpoznatelnost 31leté společnosti na Main Street je daleko za jejím půvabem na Wall Street. Na seznamu Interbrandu pro rok 2023 je na 100. místě japonský výrobce fotoaparátů Canon a na 99. místě nizozemský pivovar Heineken. „Jako produktová společnost, která nedávno vstoupila na globální scénu, neměla Nvidia čas ani vyčleněné zdroje na změnu role značky a posílení své značky, aby ochránila budoucí příjmy,“ uvedl v e-mailu Greg Silverman, globální ředitel společnosti Interbrand pro ekonomiku značek. Silverman dodal, že riziko pro společnost Nvidia spočívá v tom, že „slabá síla její značky bude omezovat to, jakou hodnotu bude mít navzdory výšce své tržní kapitalizace“. Nvidia Corp. Mluvčí společnosti Nvidia se odmítl vyjádřit. Roční růst tržeb společnosti Nvidia přesáhl v každém z posledních tří čtvrtletí 200 %. Pro fiskální rok 2025 se podle LSEG očekává téměř dvojnásobný nárůst příjmů oproti předchozímu roku na více než 120 miliard USD. Grafické procesory společnosti pro datová centra, které v posledním čtvrtletí tvořily 85 % tržeb, jsou instalovány v obrovských zařízeních a obvykle vyžadují tým drahých odborníků na datovou vědu a superpočítače, aby je nakonfigurovali pro efektivní tvorbu softwaru umělé inteligence. Naproti tomu společnost Apple, kterou Interbrand řadí na první místo, vydělává naprostou většinu svých peněz prodejem iPhonů a dalších zařízení spotřebitelům po celém světě. Společnost Microsoft, která se umístila na druhém místě, je gigantem v oblasti prodeje pro podniky, ale je všudypřítomně známá díky svým systémům Windows a kancelářskému softwaru Office. Třetí Amazon se snaží být pro spotřebitele obchodem se vším a čtvrtý Google je pro mnoho lidí vstupní branou do internetu. První desítku podle Interbrandu uzavírá jihokorejský elektronický gigant Samsung, tři automobilky , Coca-Cola a Nike. Na 24. místě v žebříčku se umístil konkurent společnosti Nvidia, společnost Intel, která je známá především výrobou procesoru, jenž je základem notebooků a osobních počítačů, a svou dlouholetou reklamní kampaní „Intel Inside“. Dokonce i společnost Hewlett Packard Enterprise, která vyrábí servery, se dostala do seznamu na 91. místo. Hráči ji milujíKonkurenční průzkum však ukazuje, že Nvidia hodnotou své značky dohání své kolegy. V žebříčku 100 nejhodnotnějších globálních značek, který tento měsíc zveřejnila společnost Kantar BrandZ, se Nvidia umístila na 6. místě, čímž oproti předchozímu průzkumu poskočila o 18 míst. Celková hodnota značky se za rok zvýšila o 178 % na odhadovaných přibližně 202 miliard dolarů. Společnost Kantar provádí průzkum mezi podnikovými nákupčími, aby ohodnotila značky, které se prodávají především jiným podnikům, a dospěla k celkovému odhadu hodnoty značky. „Nvidia je pro B2B nákupčí, kteří chtějí pro svou firmu uskutečnit velký nákup, stejně relevantní a významná jako Apple pro spotřebitele, kteří si kupují iPad nebo Mac,“ řekl CNBC Marc Glovsky, senior brand strategist ve společnosti Kantar. A i když Nvidia možná není jméno, které by znali vaši rodiče – nebo vaše děti -, má v určitém koutě spotřebitelského světa ohlas. Stačí se zeptat svého kamaráda, který je zarytý hráč. Když byla společnost Nvidia v roce 1991 založena, byla umělá inteligence teprve v plenkách. Společnost se zaměřila především na návrh čipů, které dokázaly rychle kreslit digitální trojúhelníky, což byla základní schopnost, která vedla k obrovskému rozšíření 3D her. Po celá léta byla Nvidia a její značka GeForce a zelené logo dobře známé pro ten typ lidí, kteří své počítače upravovali tak, aby na nich mohli spouštět ty nejpokročilejší hry. Nvidia dodává čipy pro konzoli Nintendo Switch, které se po celém světě dodalo přes 140 milionů kusů. Na rozdíl od Intelu Nvidia nikdy nestavěla své jméno do popředí zájmu spotřebitelů pomocí okázalých reklamních kampaní. A hraní her je nyní pro výrobce čipů jen příjemným vedlejším byznysem. V posledním čtvrtletí tvořil 2,6 miliardy dolarů tržeb, tedy 10 % celkových tržeb, a meziročně vzrostl o 18 %. Pokud jde o nejdůležitější produkty společnosti Nvidia, musí firmy a instituce, které se ucházejí o její čipy s umělou inteligencí, projít rozsáhlým procesem nabídky a prodeje, často prostřednictvím společnosti vyrábějící počítačové vybavení, jako je Dell nebo HPE. Tito prodejci prodávají kompletní systémy včetně paměti, centrálního procesoru a dalších součástí. Dokonce i odborníci, kteří chtějí trénovat modely AI, si spíše pronajmou přístup Nvidie prostřednictvím poskytovatele cloudu, než aby si postavili vlastní serverové clustery. Přesto se známost jména Nvidia rychle zvyšuje. Podle údajů, které minulý měsíc shromáždila a zveřejnila společnost Vanda Research, se mezi drobnými investory stala Nvidia nejrozšířenější akcií. A přestože se toto jméno nedostalo na seznam 100 nejlepších značek Interbrandu pro rok 2023, údaje firmy ukazují, že povědomí o její značce se za posledních 12 měsíců zčtyřnásobilo, což pomůže, až přijde čas na další žebříček, řekl Silverman. Možná, že do té doby budou lidé vědět, jak se vyslovuje její jméno, což bylo zdrojem debat na obskurních herních fórech. Společnost ho vyslovuje en-VID-ia.