Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost, která nabízí digitální bankovní služby

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost, která nabízí digitální bankovní služby

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Odklon lodí z Rudého moře rozpoutal globální obchodní bouři

Ještě nikdy nebylo tak levné způsobit světu ekonomickou bolest.

Michael Klos Autor: Michael Klos
2 června, 2024
5 min. čtení
Zdroj: Getty images

Zdroj: Getty images

5 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • Hútíjské útoky v Rudém moři vážně narušily globální obchodní trasy, což vedlo k přesměrování lodí kolem mysu Dobré naděje
  • Přesměrování dopravy zvýšilo průměrnou dobu tranzitu z Asie do Středomoří o 40 % a do severní Evropy o 15 %
  • Přetížení hlavních přístavů, jako jsou Šanghaj-Ningbo a Singapur, způsobuje nedostatek prázdných kontejnerů a prodlužuje dodací lhůty

Tuto skutečnost minulý týden zdůraznil Maximilian Hess, ředitel londýnské poradenské společnosti Enmetena Advisory, která se zabývá politickými riziky. Na webináři pro manažery dodavatelských řetězců ukázal snímek námořního dronu o velikosti kánoe a řekl, že takovéto zbraně jsou schopny přesměrovat světový obchod.

„Nikde to není zřetelnější než v konfliktu v Rudém moři,“ řekl Hess s odkazem na útoky podnikané z Jemenu na obchodní lodě, které se snaží využít Suezský průplav.

Po téměř šesti měsících neúnavné kampaně Hútíů na protest proti izraelské válce v Gaze se ekonomické dopady rozšiřují.

Zatímco lodě plují kolem afrického mysu Dobré naděje, jejich nepředvídatelné plány ucpávají hlavní asijské přístavy, což na některých místech způsobuje nedostatek prázdných kontejnerů a na jiných hromadění. Dodací lhůty do USA a Evropy se prodlužují a sazby za přepravu prudce rostou.

Na vině je několik faktorů, jak ukazují níže uvedené grafy – včetně solidní poptávky po zboží v USA. Nejnovější obchodní zmatky však z velké části pramení z odklonění dopravy přes Rudé moře.

Advertisement

Sea-Intelligence, námořní datová a poradenská společnost se sídlem v Kodani, nedávno vypočítala, že přesměrování prodloužilo průměrnou minimální dobu tranzitu z Asie do Středomoří téměř o 40 % a do severní Evropy o 15 %.

Lodě vracející se zpět do Asie a vyřazené ze svých jízdních řádů přispívají k přetížení přístavů, jako jsou čínské přístavy Šanghaj-Ningbo a Singapur

Jebel Ali ve Spojených arabských emirátech má také problémy s přetížením, protože se nachází v blízkosti Rudého moře a je hlavním překladištěm pro nákladní dopravu přes Dubaj, a to jak u námořních, tak u leteckých dopravců.

Singapur, kde se nachází druhý největší kontejnerový přístav na světě, vydal minulý týden prohlášení, v němž vysvětluje, jak od začátku roku 2024 zaznamenal výrazný nárůst příjezdů, což vedlo k 8,8% nárůstu objemu kontejnerů v lednu až dubnu oproti předchozímu roku.

Čekání na některé lodě trvá dva až tři dny, uvedla přístavní správa.

Zdroj: Unsplash

„Očekává se, že situace se bude zhoršovat kvůli nárůstu příjezdů plavidel mimo plán a velmi vysokému vytížení loděnic,“ uvedl v pátek v e-mailu Tan Hua Joo, analytik kontejnerového trhu ve společnosti Linerlytica.

Vzhledem k tomu, že lodě tráví více času na kotvách a čeká je delší cesta, cítí se manažeři dodavatelských řetězců, kteří za tyto služby platí, nuceni zadávat objednávky s větším předstihem, což některé z nich nutí nakupovat více, než by mohli potřebovat.

Podle společnosti Sea-Intelligence se podíl kontejnerových lodí, které připlují včas, propadl na přibližně 52 %, čímž se z velké části vrátil k loňskému zlepšení z minima z doby pandemie, které činilo přibližně 30 % z počátku roku 2022.

Dodací lhůty jsou pomalé zejména u zboží, které z Číny putuje do Evropy a na východní pobřeží USA – protože většina lodí na těchto trasách se vyhýbá zkratce přes Suezský průplav.

Na straně poptávky se přidává americká ekonomika, která je silným tahounem, jak ukázaly objemy dovozu přes přístav Los Angeles během prvních čtyř měsíců roku. První údaje o květnových objemech v nejrušnějším národním přístavu ukazují, že dynamika pokračuje – tři z posledních čtyř týdnů byly vyšší než v předchozím roce.

K nerovnováze mezi nabídkou a poptávkou dochází nejméně měsíc před vrcholem přepravní sezóny od července do září. Tehdy maloobchodníci zásobují regály pro výprodeje v období před školními prázdninami a na konci roku a zadávají velké objednávky svým asijským dodavatelům.

Ještě to není na úrovni pandemie, ale někteří analytici říkají, že taková situace se může živit sama sebou, když jsou geopolitická rizika a celní hrozby tak všudypřítomné.

„Když více přepravců zahájí vrcholnou sezónu dříve, způsobí nedostatek kapacit a sazby se zvýší, což způsobí, že se další přepravci připojí k předčasnému návalu,“ řekl Lars Jensen, analytik lodní dopravy a zakladatel společnosti Vespucci Maritime se sídlem v Kodani. Podle něj tak „vytvářejí krizi, které se chtějí vyhnout“.

Spotové přepravní sazby reagovaly prudkým nárůstem.

Mnohem nákladnější druh dopravy – letecká nákladní doprava – také pociťuje dopady na konkrétních trasách, protože se zvyšuje poptávka. Trine Nielsen, senior ředitel a vedoucí oddělení námořní dopravy pro region EMEA v logistické technologické společnosti Flexport Inc. uvedl, že to naznačuje, že někteří majitelé nákladní dopravy „očekávají, že špička vydrží déle“.

Zdroj: Getty images

Rogier Blocq, ředitel vývoje produktů v amsterdamské společnosti WorldACD, uvedl, že sazby za leteckou nákladní dopravu z Perského zálivu a jižní Asie do Evropy vzrostly v květnu oproti předchozímu roku téměř o 80 %.

To vybočovalo z průměrného celosvětového nárůstu sazeb ve stejném období, který činil přibližně 3 %.

Podle Rolfa Habbena Jansena, generálního ředitele společnosti Hapag-Lloyd AG se sídlem v Hamburku, světového kontejnerového přepravce číslo 5, se dá jen odhadovat, jak dlouho bude trvat, než se propojený systém vrátí do rovnováhy.

Tuto skutečnost minulý týden zdůraznil Maximilian Hess, ředitel londýnské poradenské společnosti Enmetena Advisory, která se zabývá politickými riziky. Na webináři pro manažery dodavatelských řetězců ukázal snímek námořního dronu o velikosti kánoe a řekl, že takovéto zbraně jsou schopny přesměrovat světový obchod.„Nikde to není zřetelnější než v konfliktu v Rudém moři,“ řekl Hess s odkazem na útoky podnikané z Jemenu na obchodní lodě, které se snaží využít Suezský průplav.Po téměř šesti měsících neúnavné kampaně Hútíů na protest proti izraelské válce v Gaze se ekonomické dopady rozšiřují.Zatímco lodě plují kolem afrického mysu Dobré naděje, jejich nepředvídatelné plány ucpávají hlavní asijské přístavy, což na některých místech způsobuje nedostatek prázdných kontejnerů a na jiných hromadění. Dodací lhůty do USA a Evropy se prodlužují a sazby za přepravu prudce rostou.Na vině je několik faktorů, jak ukazují níže uvedené grafy – včetně solidní poptávky po zboží v USA. Nejnovější obchodní zmatky však z velké části pramení z odklonění dopravy přes Rudé moře.Sea-Intelligence, námořní datová a poradenská společnost se sídlem v Kodani, nedávno vypočítala, že přesměrování prodloužilo průměrnou minimální dobu tranzitu z Asie do Středomoří téměř o 40 % a do severní Evropy o 15 %.Lodě vracející se zpět do Asie a vyřazené ze svých jízdních řádů přispívají k přetížení přístavů, jako jsou čínské přístavy Šanghaj-Ningbo a SingapurJebel Ali ve Spojených arabských emirátech má také problémy s přetížením, protože se nachází v blízkosti Rudého moře a je hlavním překladištěm pro nákladní dopravu přes Dubaj, a to jak u námořních, tak u leteckých dopravců.Singapur, kde se nachází druhý největší kontejnerový přístav na světě, vydal minulý týden prohlášení, v němž vysvětluje, jak od začátku roku 2024 zaznamenal výrazný nárůst příjezdů, což vedlo k 8,8% nárůstu objemu kontejnerů v lednu až dubnu oproti předchozímu roku.Čekání na některé lodě trvá dva až tři dny, uvedla přístavní správa.„Očekává se, že situace se bude zhoršovat kvůli nárůstu příjezdů plavidel mimo plán a velmi vysokému vytížení loděnic,“ uvedl v pátek v e-mailu Tan Hua Joo, analytik kontejnerového trhu ve společnosti Linerlytica.Vzhledem k tomu, že lodě tráví více času na kotvách a čeká je delší cesta, cítí se manažeři dodavatelských řetězců, kteří za tyto služby platí, nuceni zadávat objednávky s větším předstihem, což některé z nich nutí nakupovat více, než by mohli potřebovat.Podle společnosti Sea-Intelligence se podíl kontejnerových lodí, které připlují včas, propadl na přibližně 52 %, čímž se z velké části vrátil k loňskému zlepšení z minima z doby pandemie, které činilo přibližně 30 % z počátku roku 2022.Dodací lhůty jsou pomalé zejména u zboží, které z Číny putuje do Evropy a na východní pobřeží USA – protože většina lodí na těchto trasách se vyhýbá zkratce přes Suezský průplav.Na straně poptávky se přidává americká ekonomika, která je silným tahounem, jak ukázaly objemy dovozu přes přístav Los Angeles během prvních čtyř měsíců roku. První údaje o květnových objemech v nejrušnějším národním přístavu ukazují, že dynamika pokračuje – tři z posledních čtyř týdnů byly vyšší než v předchozím roce.K nerovnováze mezi nabídkou a poptávkou dochází nejméně měsíc před vrcholem přepravní sezóny od července do září. Tehdy maloobchodníci zásobují regály pro výprodeje v období před školními prázdninami a na konci roku a zadávají velké objednávky svým asijským dodavatelům.Ještě to není na úrovni pandemie, ale někteří analytici říkají, že taková situace se může živit sama sebou, když jsou geopolitická rizika a celní hrozby tak všudypřítomné.„Když více přepravců zahájí vrcholnou sezónu dříve, způsobí nedostatek kapacit a sazby se zvýší, což způsobí, že se další přepravci připojí k předčasnému návalu,“ řekl Lars Jensen, analytik lodní dopravy a zakladatel společnosti Vespucci Maritime se sídlem v Kodani. Podle něj tak „vytvářejí krizi, které se chtějí vyhnout“.Spotové přepravní sazby reagovaly prudkým nárůstem.Mnohem nákladnější druh dopravy – letecká nákladní doprava – také pociťuje dopady na konkrétních trasách, protože se zvyšuje poptávka. Trine Nielsen, senior ředitel a vedoucí oddělení námořní dopravy pro region EMEA v logistické technologické společnosti Flexport Inc. uvedl, že to naznačuje, že někteří majitelé nákladní dopravy „očekávají, že špička vydrží déle“.Rogier Blocq, ředitel vývoje produktů v amsterdamské společnosti WorldACD, uvedl, že sazby za leteckou nákladní dopravu z Perského zálivu a jižní Asie do Evropy vzrostly v květnu oproti předchozímu roku téměř o 80 %.To vybočovalo z průměrného celosvětového nárůstu sazeb ve stejném období, který činil přibližně 3 %.Podle Rolfa Habbena Jansena, generálního ředitele společnosti Hapag-Lloyd AG se sídlem v Hamburku, světového kontejnerového přepravce číslo 5, se dá jen odhadovat, jak dlouho bude trvat, než se propojený systém vrátí do rovnováhy.
Tagy: loděpřepravaRudé moře

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. 15. dubna – Titanic se potápí, Čech otevírá první restauraci McDonald’s
      Advertisement

      Breaking.

      21:55

      Zisk společnosti Mission Produce překonal očekávání o 0,04 USD, tržby překonaly odhady

      21:47

      Rubrik roste v předobchodním obchodování poté, co překonal odhady za první čtvrtletí a zvýšil výhled na celý rok

      21:32

      Zisk společnosti ABM Industries zaostal o 0,01 USD, tržby překonaly odhady

      21:15

      Samsara klesá navzdory překonání očekávaných zisků, investoři se obávají zpomalení růstu

      21:00

      Akcie společnosti Sectra vzrostly o 9 % díky silným objednávkám a cash flow ve zprávě za fiskální rok

      20:55

      Trump říká, že Musk čelí „velmi vážným důsledkům“, pokud bude financovat demokraty

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Je Vici Properties tím nejlepším REITem na současném trhu?

      6 června, 2025

      Investice do nemovitostí zůstávají jedním z nejoblíbenějších způsobů, jak budovat pasivní příjem, a realitní investiční fondy (REIT) nabízejí ideální vstupní...

      Zdroj: Getty Images

      Bank of America doporučuje akcie malých firem s vysokými dividendami

      6 června, 2025
      Zdroj: Bloomberg

      IPO společnosti Circle: Akcie vzrostly téměř o 170 % v první den obchodování

      6 června, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Dollar Tree si získává důvěru investorů – JPMorgan očekává růst až o 25 %

      6 června, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Roblox podle BofA míří k dalším ziskům díky metaversu a strategické výhodě

      5 června, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: BurzovníSvět.cz
      IPO

      Startup v digitálním bankovnictví Chime cílí při IPO na 11,2 miliardy dolarů

      5 června, 2025

      Společnost Chime Financial, působící v oblasti digitálního bankovnictví, ohlásila svůj záměr vstoupit na burzu prostřednictvím primární veřejné nabídky akcií (IPO)....

      Nejčtenější zprávy.

      Americké akcie prudce rostou; trh práce by mohl ovlivnit rozhodování Fedu

      6 června, 2025

      MongoDB posiluje důvěru investorů. Výsledky překonaly očekávání

      5 června, 2025

      Kde budou akcie Uber Technologies za 5 let? Je načase investovat?

      3 června, 2025

      S&P 500 táhne dolů propad Tesly uprostřed sporu Trumpa a Muska

      5 června, 2025

      Elon Musk označil daňový zákon Donalda Trumpa za „odpornou ohavnost“

      3 června, 2025

      S&P 500 skokově roste díky nadějím na urovnání obchodního sporu mezi USA a Čínou

      6 června, 2025

      Lululemon čelí propadu akcií a nejisté budoucnosti navzdory rostoucím tržbám

      7 června, 2025

      Index S&P 500 uzavřel beze změny, údaje z trhu práce vyvolaly obavy o ekonomiku

      4 června, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Chime Financial, Inc.

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 25 miliard dolarů

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • Hospodářské výsledky
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.