Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

    2788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

    2788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Odklon lodí z Rudého moře rozpoutal globální obchodní bouři

Ještě nikdy nebylo tak levné způsobit světu ekonomickou bolest.

Michael Klos Autor: Michael Klos
2 června, 2024
5 min. čtení
Zdroj: Getty images

Zdroj: Getty images

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Hútíjské útoky v Rudém moři vážně narušily globální obchodní trasy, což vedlo k přesměrování lodí kolem mysu Dobré naděje
  • Přesměrování dopravy zvýšilo průměrnou dobu tranzitu z Asie do Středomoří o 40 % a do severní Evropy o 15 %
  • Přetížení hlavních přístavů, jako jsou Šanghaj-Ningbo a Singapur, způsobuje nedostatek prázdných kontejnerů a prodlužuje dodací lhůty

Tuto skutečnost minulý týden zdůraznil Maximilian Hess, ředitel londýnské poradenské společnosti Enmetena Advisory, která se zabývá politickými riziky. Na webináři pro manažery dodavatelských řetězců ukázal snímek námořního dronu o velikosti kánoe a řekl, že takovéto zbraně jsou schopny přesměrovat světový obchod.

„Nikde to není zřetelnější než v konfliktu v Rudém moři,“ řekl Hess s odkazem na útoky podnikané z Jemenu na obchodní lodě, které se snaží využít Suezský průplav.

Po téměř šesti měsících neúnavné kampaně Hútíů na protest proti izraelské válce v Gaze se ekonomické dopady rozšiřují.

Zatímco lodě plují kolem afrického mysu Dobré naděje, jejich nepředvídatelné plány ucpávají hlavní asijské přístavy, což na některých místech způsobuje nedostatek prázdných kontejnerů a na jiných hromadění. Dodací lhůty do USA a Evropy se prodlužují a sazby za přepravu prudce rostou.

Na vině je několik faktorů, jak ukazují níže uvedené grafy – včetně solidní poptávky po zboží v USA. Nejnovější obchodní zmatky však z velké části pramení z odklonění dopravy přes Rudé moře.

Advertisement

Sea-Intelligence, námořní datová a poradenská společnost se sídlem v Kodani, nedávno vypočítala, že přesměrování prodloužilo průměrnou minimální dobu tranzitu z Asie do Středomoří téměř o 40 % a do severní Evropy o 15 %.

Chcete využít této příležitosti?

Lodě vracející se zpět do Asie a vyřazené ze svých jízdních řádů přispívají k přetížení přístavů, jako jsou čínské přístavy Šanghaj-Ningbo a Singapur

Jebel Ali ve Spojených arabských emirátech má také problémy s přetížením, protože se nachází v blízkosti Rudého moře a je hlavním překladištěm pro nákladní dopravu přes Dubaj, a to jak u námořních, tak u leteckých dopravců.

Singapur, kde se nachází druhý největší kontejnerový přístav na světě, vydal minulý týden prohlášení, v němž vysvětluje, jak od začátku roku 2024 zaznamenal výrazný nárůst příjezdů, což vedlo k 8,8% nárůstu objemu kontejnerů v lednu až dubnu oproti předchozímu roku.

Čekání na některé lodě trvá dva až tři dny, uvedla přístavní správa.

Zdroj: Unsplash

„Očekává se, že situace se bude zhoršovat kvůli nárůstu příjezdů plavidel mimo plán a velmi vysokému vytížení loděnic,“ uvedl v pátek v e-mailu Tan Hua Joo, analytik kontejnerového trhu ve společnosti Linerlytica.

Vzhledem k tomu, že lodě tráví více času na kotvách a čeká je delší cesta, cítí se manažeři dodavatelských řetězců, kteří za tyto služby platí, nuceni zadávat objednávky s větším předstihem, což některé z nich nutí nakupovat více, než by mohli potřebovat.

Podle společnosti Sea-Intelligence se podíl kontejnerových lodí, které připlují včas, propadl na přibližně 52 %, čímž se z velké části vrátil k loňskému zlepšení z minima z doby pandemie, které činilo přibližně 30 % z počátku roku 2022.

Dodací lhůty jsou pomalé zejména u zboží, které z Číny putuje do Evropy a na východní pobřeží USA – protože většina lodí na těchto trasách se vyhýbá zkratce přes Suezský průplav.

Na straně poptávky se přidává americká ekonomika, která je silným tahounem, jak ukázaly objemy dovozu přes přístav Los Angeles během prvních čtyř měsíců roku. První údaje o květnových objemech v nejrušnějším národním přístavu ukazují, že dynamika pokračuje – tři z posledních čtyř týdnů byly vyšší než v předchozím roce.

K nerovnováze mezi nabídkou a poptávkou dochází nejméně měsíc před vrcholem přepravní sezóny od července do září. Tehdy maloobchodníci zásobují regály pro výprodeje v období před školními prázdninami a na konci roku a zadávají velké objednávky svým asijským dodavatelům.

Ještě to není na úrovni pandemie, ale někteří analytici říkají, že taková situace se může živit sama sebou, když jsou geopolitická rizika a celní hrozby tak všudypřítomné.

„Když více přepravců zahájí vrcholnou sezónu dříve, způsobí nedostatek kapacit a sazby se zvýší, což způsobí, že se další přepravci připojí k předčasnému návalu,“ řekl Lars Jensen, analytik lodní dopravy a zakladatel společnosti Vespucci Maritime se sídlem v Kodani. Podle něj tak „vytvářejí krizi, které se chtějí vyhnout“.

Spotové přepravní sazby reagovaly prudkým nárůstem.

Mnohem nákladnější druh dopravy – letecká nákladní doprava – také pociťuje dopady na konkrétních trasách, protože se zvyšuje poptávka. Trine Nielsen, senior ředitel a vedoucí oddělení námořní dopravy pro region EMEA v logistické technologické společnosti Flexport Inc. uvedl, že to naznačuje, že někteří majitelé nákladní dopravy „očekávají, že špička vydrží déle“.

Zdroj: Getty images

Rogier Blocq, ředitel vývoje produktů v amsterdamské společnosti WorldACD, uvedl, že sazby za leteckou nákladní dopravu z Perského zálivu a jižní Asie do Evropy vzrostly v květnu oproti předchozímu roku téměř o 80 %.

To vybočovalo z průměrného celosvětového nárůstu sazeb ve stejném období, který činil přibližně 3 %.

Podle Rolfa Habbena Jansena, generálního ředitele společnosti Hapag-Lloyd AG se sídlem v Hamburku, světového kontejnerového přepravce číslo 5, se dá jen odhadovat, jak dlouho bude trvat, než se propojený systém vrátí do rovnováhy.

Tuto skutečnost minulý týden zdůraznil Maximilian Hess, ředitel londýnské poradenské společnosti Enmetena Advisory, která se zabývá politickými riziky. Na webináři pro manažery dodavatelských řetězců ukázal snímek námořního dronu o velikosti kánoe a řekl, že takovéto zbraně jsou schopny přesměrovat světový obchod.„Nikde to není zřetelnější než v konfliktu v Rudém moři,“ řekl Hess s odkazem na útoky podnikané z Jemenu na obchodní lodě, které se snaží využít Suezský průplav.Po téměř šesti měsících neúnavné kampaně Hútíů na protest proti izraelské válce v Gaze se ekonomické dopady rozšiřují.Zatímco lodě plují kolem afrického mysu Dobré naděje, jejich nepředvídatelné plány ucpávají hlavní asijské přístavy, což na některých místech způsobuje nedostatek prázdných kontejnerů a na jiných hromadění. Dodací lhůty do USA a Evropy se prodlužují a sazby za přepravu prudce rostou.Na vině je několik faktorů, jak ukazují níže uvedené grafy – včetně solidní poptávky po zboží v USA. Nejnovější obchodní zmatky však z velké části pramení z odklonění dopravy přes Rudé moře.Sea-Intelligence, námořní datová a poradenská společnost se sídlem v Kodani, nedávno vypočítala, že přesměrování prodloužilo průměrnou minimální dobu tranzitu z Asie do Středomoří téměř o 40 % a do severní Evropy o 15 %.Chcete využít této příležitosti?Lodě vracející se zpět do Asie a vyřazené ze svých jízdních řádů přispívají k přetížení přístavů, jako jsou čínské přístavy Šanghaj-Ningbo a SingapurJebel Ali ve Spojených arabských emirátech má také problémy s přetížením, protože se nachází v blízkosti Rudého moře a je hlavním překladištěm pro nákladní dopravu přes Dubaj, a to jak u námořních, tak u leteckých dopravců.Singapur, kde se nachází druhý největší kontejnerový přístav na světě, vydal minulý týden prohlášení, v němž vysvětluje, jak od začátku roku 2024 zaznamenal výrazný nárůst příjezdů, což vedlo k 8,8% nárůstu objemu kontejnerů v lednu až dubnu oproti předchozímu roku.Čekání na některé lodě trvá dva až tři dny, uvedla přístavní správa.„Očekává se, že situace se bude zhoršovat kvůli nárůstu příjezdů plavidel mimo plán a velmi vysokému vytížení loděnic,“ uvedl v pátek v e-mailu Tan Hua Joo, analytik kontejnerového trhu ve společnosti Linerlytica.Vzhledem k tomu, že lodě tráví více času na kotvách a čeká je delší cesta, cítí se manažeři dodavatelských řetězců, kteří za tyto služby platí, nuceni zadávat objednávky s větším předstihem, což některé z nich nutí nakupovat více, než by mohli potřebovat.Podle společnosti Sea-Intelligence se podíl kontejnerových lodí, které připlují včas, propadl na přibližně 52 %, čímž se z velké části vrátil k loňskému zlepšení z minima z doby pandemie, které činilo přibližně 30 % z počátku roku 2022.Dodací lhůty jsou pomalé zejména u zboží, které z Číny putuje do Evropy a na východní pobřeží USA – protože většina lodí na těchto trasách se vyhýbá zkratce přes Suezský průplav.Na straně poptávky se přidává americká ekonomika, která je silným tahounem, jak ukázaly objemy dovozu přes přístav Los Angeles během prvních čtyř měsíců roku. První údaje o květnových objemech v nejrušnějším národním přístavu ukazují, že dynamika pokračuje – tři z posledních čtyř týdnů byly vyšší než v předchozím roce.K nerovnováze mezi nabídkou a poptávkou dochází nejméně měsíc před vrcholem přepravní sezóny od července do září. Tehdy maloobchodníci zásobují regály pro výprodeje v období před školními prázdninami a na konci roku a zadávají velké objednávky svým asijským dodavatelům.Ještě to není na úrovni pandemie, ale někteří analytici říkají, že taková situace se může živit sama sebou, když jsou geopolitická rizika a celní hrozby tak všudypřítomné.„Když více přepravců zahájí vrcholnou sezónu dříve, způsobí nedostatek kapacit a sazby se zvýší, což způsobí, že se další přepravci připojí k předčasnému návalu,“ řekl Lars Jensen, analytik lodní dopravy a zakladatel společnosti Vespucci Maritime se sídlem v Kodani. Podle něj tak „vytvářejí krizi, které se chtějí vyhnout“.Spotové přepravní sazby reagovaly prudkým nárůstem.Mnohem nákladnější druh dopravy – letecká nákladní doprava – také pociťuje dopady na konkrétních trasách, protože se zvyšuje poptávka. Trine Nielsen, senior ředitel a vedoucí oddělení námořní dopravy pro region EMEA v logistické technologické společnosti Flexport Inc. uvedl, že to naznačuje, že někteří majitelé nákladní dopravy „očekávají, že špička vydrží déle“.Rogier Blocq, ředitel vývoje produktů v amsterdamské společnosti WorldACD, uvedl, že sazby za leteckou nákladní dopravu z Perského zálivu a jižní Asie do Evropy vzrostly v květnu oproti předchozímu roku téměř o 80 %.To vybočovalo z průměrného celosvětového nárůstu sazeb ve stejném období, který činil přibližně 3 %.Podle Rolfa Habbena Jansena, generálního ředitele společnosti Hapag-Lloyd AG se sídlem v Hamburku, světového kontejnerového přepravce číslo 5, se dá jen odhadovat, jak dlouho bude trvat, než se propojený systém vrátí do rovnováhy.
Tagy: loděpřepravaRudé moře


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    06:42

    Alcon zvyšuje nabídku na STAAR Surgical na 30,75 USD, ale Broadwood je silně proti.

    06:37

    OpenAI jmenuje generální ředitelku Slacku Denise Dresserovou ředitelkou pro příjmy.

    06:33

    AI čipy Nvidia pro Čínu budou čelit jedinečnému bezpečnostnímu hodnocení USA – WSJ

    06:31

    Brazilské akcie rostou při uzavření trhu; Bovespa stoupá o 0,30%

    06:25

    Coleman prodává akcie Hudson Technologies v hodnotě 3,58 milionu dolarů (NASDAQ:HDSN)

    06:19

    SpaceX míří na historické IPO, snaží se získat více než 30 miliard dolarů – Bloomberg

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Deutsche Bank očekává před zveřejněním výsledků další růst akcií Micron

    9 prosince, 2025

    Deutsche Bank zůstává výrazně optimistická ohledně vyhlídek výrobce paměťových čipů Micron Technology.

    Zdroj: Bloomberg

    Akcie provozovatele výletních plaveb Viking Holdings dál září

    9 prosince, 2025

    IPO Medline Industries – zdravotnický gigant míří pro 5 miliard USD

    9 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    BofA výrazně zvyšuje cílovou cenu Carvany po vstupu do indexu S&P 500

    8 prosince, 2025

    IPO NS Group: revoluce v realitních zárukách otevírá investiční příležitost

    8 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Medline Inc.

    Datum IPO: 17 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 55,3 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    S&P 500 klesá kvůli opatrnému obchodování před klíčovým zasedáním Fedu

    8 prosince, 2025

    Akcie Victoria’s Secret rostou, výsledky potvrzují úspěch strategie oživení

    7 prosince, 2025

    Index S&P 500 dále posiluje, pozornost investorů se upírá na Fed

    5 prosince, 2025

    Goldman Sachs vidí další růst u akcií Nvidia, Wynn Resorts i dalších titulů

    7 prosince, 2025

    S&P 500 sílí, nejnovější data o inflaci potvrzují očekávání snížení sazeb Fedu

    5 prosince, 2025

    Regulátoři vyzývají k přijetí opatření proti „front-runningu“ od tvůrců trhu

    8 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel níže, investoři jsou opatrní před rozhodnutím Fedu

    9 prosince, 2025

    Jak Netflix ukradl Warner Bros Davidu Ellisonovi a co to znamená v praxi

    6 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • DIP
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost