Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    NAVN 31 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BETA 3 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    NAVN 31 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BETA 3 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Odklon lodí z Rudého moře rozpoutal globální obchodní bouři

Ještě nikdy nebylo tak levné způsobit světu ekonomickou bolest.

Michael Klos Autor: Michael Klos
2 června, 2024
5 min. čtení
Zdroj: Getty images

Zdroj: Getty images

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Hútíjské útoky v Rudém moři vážně narušily globální obchodní trasy, což vedlo k přesměrování lodí kolem mysu Dobré naděje
  • Přesměrování dopravy zvýšilo průměrnou dobu tranzitu z Asie do Středomoří o 40 % a do severní Evropy o 15 %
  • Přetížení hlavních přístavů, jako jsou Šanghaj-Ningbo a Singapur, způsobuje nedostatek prázdných kontejnerů a prodlužuje dodací lhůty

Tuto skutečnost minulý týden zdůraznil Maximilian Hess, ředitel londýnské poradenské společnosti Enmetena Advisory, která se zabývá politickými riziky. Na webináři pro manažery dodavatelských řetězců ukázal snímek námořního dronu o velikosti kánoe a řekl, že takovéto zbraně jsou schopny přesměrovat světový obchod.

„Nikde to není zřetelnější než v konfliktu v Rudém moři,“ řekl Hess s odkazem na útoky podnikané z Jemenu na obchodní lodě, které se snaží využít Suezský průplav.

Po téměř šesti měsících neúnavné kampaně Hútíů na protest proti izraelské válce v Gaze se ekonomické dopady rozšiřují.

Zatímco lodě plují kolem afrického mysu Dobré naděje, jejich nepředvídatelné plány ucpávají hlavní asijské přístavy, což na některých místech způsobuje nedostatek prázdných kontejnerů a na jiných hromadění. Dodací lhůty do USA a Evropy se prodlužují a sazby za přepravu prudce rostou.

Na vině je několik faktorů, jak ukazují níže uvedené grafy – včetně solidní poptávky po zboží v USA. Nejnovější obchodní zmatky však z velké části pramení z odklonění dopravy přes Rudé moře.

Advertisement

Sea-Intelligence, námořní datová a poradenská společnost se sídlem v Kodani, nedávno vypočítala, že přesměrování prodloužilo průměrnou minimální dobu tranzitu z Asie do Středomoří téměř o 40 % a do severní Evropy o 15 %.

Chcete využít této příležitosti?

Lodě vracející se zpět do Asie a vyřazené ze svých jízdních řádů přispívají k přetížení přístavů, jako jsou čínské přístavy Šanghaj-Ningbo a Singapur

Jebel Ali ve Spojených arabských emirátech má také problémy s přetížením, protože se nachází v blízkosti Rudého moře a je hlavním překladištěm pro nákladní dopravu přes Dubaj, a to jak u námořních, tak u leteckých dopravců.

Singapur, kde se nachází druhý největší kontejnerový přístav na světě, vydal minulý týden prohlášení, v němž vysvětluje, jak od začátku roku 2024 zaznamenal výrazný nárůst příjezdů, což vedlo k 8,8% nárůstu objemu kontejnerů v lednu až dubnu oproti předchozímu roku.

Čekání na některé lodě trvá dva až tři dny, uvedla přístavní správa.

Zdroj: Unsplash

„Očekává se, že situace se bude zhoršovat kvůli nárůstu příjezdů plavidel mimo plán a velmi vysokému vytížení loděnic,“ uvedl v pátek v e-mailu Tan Hua Joo, analytik kontejnerového trhu ve společnosti Linerlytica.

Vzhledem k tomu, že lodě tráví více času na kotvách a čeká je delší cesta, cítí se manažeři dodavatelských řetězců, kteří za tyto služby platí, nuceni zadávat objednávky s větším předstihem, což některé z nich nutí nakupovat více, než by mohli potřebovat.

Podle společnosti Sea-Intelligence se podíl kontejnerových lodí, které připlují včas, propadl na přibližně 52 %, čímž se z velké části vrátil k loňskému zlepšení z minima z doby pandemie, které činilo přibližně 30 % z počátku roku 2022.

Dodací lhůty jsou pomalé zejména u zboží, které z Číny putuje do Evropy a na východní pobřeží USA – protože většina lodí na těchto trasách se vyhýbá zkratce přes Suezský průplav.

Na straně poptávky se přidává americká ekonomika, která je silným tahounem, jak ukázaly objemy dovozu přes přístav Los Angeles během prvních čtyř měsíců roku. První údaje o květnových objemech v nejrušnějším národním přístavu ukazují, že dynamika pokračuje – tři z posledních čtyř týdnů byly vyšší než v předchozím roce.

K nerovnováze mezi nabídkou a poptávkou dochází nejméně měsíc před vrcholem přepravní sezóny od července do září. Tehdy maloobchodníci zásobují regály pro výprodeje v období před školními prázdninami a na konci roku a zadávají velké objednávky svým asijským dodavatelům.

Ještě to není na úrovni pandemie, ale někteří analytici říkají, že taková situace se může živit sama sebou, když jsou geopolitická rizika a celní hrozby tak všudypřítomné.

„Když více přepravců zahájí vrcholnou sezónu dříve, způsobí nedostatek kapacit a sazby se zvýší, což způsobí, že se další přepravci připojí k předčasnému návalu,“ řekl Lars Jensen, analytik lodní dopravy a zakladatel společnosti Vespucci Maritime se sídlem v Kodani. Podle něj tak „vytvářejí krizi, které se chtějí vyhnout“.

Spotové přepravní sazby reagovaly prudkým nárůstem.

Mnohem nákladnější druh dopravy – letecká nákladní doprava – také pociťuje dopady na konkrétních trasách, protože se zvyšuje poptávka. Trine Nielsen, senior ředitel a vedoucí oddělení námořní dopravy pro region EMEA v logistické technologické společnosti Flexport Inc. uvedl, že to naznačuje, že někteří majitelé nákladní dopravy „očekávají, že špička vydrží déle“.

Zdroj: Getty images

Rogier Blocq, ředitel vývoje produktů v amsterdamské společnosti WorldACD, uvedl, že sazby za leteckou nákladní dopravu z Perského zálivu a jižní Asie do Evropy vzrostly v květnu oproti předchozímu roku téměř o 80 %.

To vybočovalo z průměrného celosvětového nárůstu sazeb ve stejném období, který činil přibližně 3 %.

Podle Rolfa Habbena Jansena, generálního ředitele společnosti Hapag-Lloyd AG se sídlem v Hamburku, světového kontejnerového přepravce číslo 5, se dá jen odhadovat, jak dlouho bude trvat, než se propojený systém vrátí do rovnováhy.

Tuto skutečnost minulý týden zdůraznil Maximilian Hess, ředitel londýnské poradenské společnosti Enmetena Advisory, která se zabývá politickými riziky. Na webináři pro manažery dodavatelských řetězců ukázal snímek námořního dronu o velikosti kánoe a řekl, že takovéto zbraně jsou schopny přesměrovat světový obchod.„Nikde to není zřetelnější než v konfliktu v Rudém moři,“ řekl Hess s odkazem na útoky podnikané z Jemenu na obchodní lodě, které se snaží využít Suezský průplav.Po téměř šesti měsících neúnavné kampaně Hútíů na protest proti izraelské válce v Gaze se ekonomické dopady rozšiřují.Zatímco lodě plují kolem afrického mysu Dobré naděje, jejich nepředvídatelné plány ucpávají hlavní asijské přístavy, což na některých místech způsobuje nedostatek prázdných kontejnerů a na jiných hromadění. Dodací lhůty do USA a Evropy se prodlužují a sazby za přepravu prudce rostou.Na vině je několik faktorů, jak ukazují níže uvedené grafy – včetně solidní poptávky po zboží v USA. Nejnovější obchodní zmatky však z velké části pramení z odklonění dopravy přes Rudé moře.Sea-Intelligence, námořní datová a poradenská společnost se sídlem v Kodani, nedávno vypočítala, že přesměrování prodloužilo průměrnou minimální dobu tranzitu z Asie do Středomoří téměř o 40 % a do severní Evropy o 15 %.Chcete využít této příležitosti?Lodě vracející se zpět do Asie a vyřazené ze svých jízdních řádů přispívají k přetížení přístavů, jako jsou čínské přístavy Šanghaj-Ningbo a SingapurJebel Ali ve Spojených arabských emirátech má také problémy s přetížením, protože se nachází v blízkosti Rudého moře a je hlavním překladištěm pro nákladní dopravu přes Dubaj, a to jak u námořních, tak u leteckých dopravců.Singapur, kde se nachází druhý největší kontejnerový přístav na světě, vydal minulý týden prohlášení, v němž vysvětluje, jak od začátku roku 2024 zaznamenal výrazný nárůst příjezdů, což vedlo k 8,8% nárůstu objemu kontejnerů v lednu až dubnu oproti předchozímu roku.Čekání na některé lodě trvá dva až tři dny, uvedla přístavní správa.„Očekává se, že situace se bude zhoršovat kvůli nárůstu příjezdů plavidel mimo plán a velmi vysokému vytížení loděnic,“ uvedl v pátek v e-mailu Tan Hua Joo, analytik kontejnerového trhu ve společnosti Linerlytica.Vzhledem k tomu, že lodě tráví více času na kotvách a čeká je delší cesta, cítí se manažeři dodavatelských řetězců, kteří za tyto služby platí, nuceni zadávat objednávky s větším předstihem, což některé z nich nutí nakupovat více, než by mohli potřebovat.Podle společnosti Sea-Intelligence se podíl kontejnerových lodí, které připlují včas, propadl na přibližně 52 %, čímž se z velké části vrátil k loňskému zlepšení z minima z doby pandemie, které činilo přibližně 30 % z počátku roku 2022.Dodací lhůty jsou pomalé zejména u zboží, které z Číny putuje do Evropy a na východní pobřeží USA – protože většina lodí na těchto trasách se vyhýbá zkratce přes Suezský průplav.Na straně poptávky se přidává americká ekonomika, která je silným tahounem, jak ukázaly objemy dovozu přes přístav Los Angeles během prvních čtyř měsíců roku. První údaje o květnových objemech v nejrušnějším národním přístavu ukazují, že dynamika pokračuje – tři z posledních čtyř týdnů byly vyšší než v předchozím roce.K nerovnováze mezi nabídkou a poptávkou dochází nejméně měsíc před vrcholem přepravní sezóny od července do září. Tehdy maloobchodníci zásobují regály pro výprodeje v období před školními prázdninami a na konci roku a zadávají velké objednávky svým asijským dodavatelům.Ještě to není na úrovni pandemie, ale někteří analytici říkají, že taková situace se může živit sama sebou, když jsou geopolitická rizika a celní hrozby tak všudypřítomné.„Když více přepravců zahájí vrcholnou sezónu dříve, způsobí nedostatek kapacit a sazby se zvýší, což způsobí, že se další přepravci připojí k předčasnému návalu,“ řekl Lars Jensen, analytik lodní dopravy a zakladatel společnosti Vespucci Maritime se sídlem v Kodani. Podle něj tak „vytvářejí krizi, které se chtějí vyhnout“.Spotové přepravní sazby reagovaly prudkým nárůstem.Mnohem nákladnější druh dopravy – letecká nákladní doprava – také pociťuje dopady na konkrétních trasách, protože se zvyšuje poptávka. Trine Nielsen, senior ředitel a vedoucí oddělení námořní dopravy pro region EMEA v logistické technologické společnosti Flexport Inc. uvedl, že to naznačuje, že někteří majitelé nákladní dopravy „očekávají, že špička vydrží déle“.Rogier Blocq, ředitel vývoje produktů v amsterdamské společnosti WorldACD, uvedl, že sazby za leteckou nákladní dopravu z Perského zálivu a jižní Asie do Evropy vzrostly v květnu oproti předchozímu roku téměř o 80 %.To vybočovalo z průměrného celosvětového nárůstu sazeb ve stejném období, který činil přibližně 3 %.Podle Rolfa Habbena Jansena, generálního ředitele společnosti Hapag-Lloyd AG se sídlem v Hamburku, světového kontejnerového přepravce číslo 5, se dá jen odhadovat, jak dlouho bude trvat, než se propojený systém vrátí do rovnováhy.
Tagy: loděpřepravaRudé moře

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. 8. září — Jak se psal příběh legendárního úspěchu Elona Muska
      2. Amazon ruší jednu ze svých nejštědřejších výhod programu Prime
      3. Akcie z „periferních“ zemí jako Řecko vedou oživení evropského trhu
      4. Vláda v případě potřeby posílí rozpočet dopravy, výstavba má pokračovat
      Advertisement

      Breaking.

      11:02

      ECB na rozcestí: Udrží stabilní sazby tváří v tvář nejistotám?

      10:37

      Chrysler čelí krizi: Stahuje auta kvůli riziku požáru

      10:32

      Volby ve Virginii a New Jersey: Trumpův test vlivu v USA

      10:20

      Ferrari spojuje luxus a kryptoměny: Exkluzivní aukce vozu 499P!

      10:16

      AI zvyšuje produktivitu, ale náklady dusí ekonomický růst

      10:12

      Investiční trh: GM a Beyond Meat raketově stoupají, Deckers padá

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shutterstock
      Akcie

      Microsoft může znovu růst díky Azure a Copilotu, říkají analytici

      25 října, 2025

      Akcie společnosti Microsoft se v posledních měsících nachází ve fázi konsolidace, kdy po silném růstu z dubnových minim a dosažení...

      Zdroj: Getty Images

      KeyBanc věří v růst Amazonu díky AI a expanzi v cloudu i reklamě

      24 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Las Vegas Sands hlásí silné čtvrtletní výsledky a táhne růst sektoru

      24 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Core Scientific posiluje díky upgradu, zatímco dohoda s CoreWeave slábne

      24 října, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Robinhood Markets dnes hlásí návrat v éře boomu krypta a opcí

      23 října, 2025

      IPO Radar.

      Navan, Inc.

      Datum IPO: 31 října, 2025
      Potenciální ocenění: 6,45 miliardy USD

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      KeyBanc věří v růst Amazonu díky AI a expanzi v cloudu i reklamě

      24 října, 2025

      Inflace v USA zrychluje, ale Fed zatím nehodlá měnit kurz snižování sazeb

      23 října, 2025

      Byty v Praze stály v pololetí podobně jako v Berlíně, Vídni či Madridu

      21 října, 2025

      S&P 500 stoupá díky technologiím a uvolnění napětí mezi USA a Čínou

      23 října, 2025

      Dow uzavřel na rekordní úrovni, 3M a Coca-Cola zazářily na poli zisků

      21 října, 2025

      Dow uzavřel poprvé nad hranicí 47 000 bodů díky mírné inflaci

      24 října, 2025

      Target propouští 8 % zaměstnanců, nový CEO chce zjednodušit firmu

      25 října, 2025

      S&P 500 klesá kvůli obavám z obchodní války USA a Číny a propadu Netflixu

      22 října, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Burzovní svět
      Akcie

      Tři hvězdné IPO roku 2025: od čínských elektromobilů po evropské alarmy

      14 října, 2025

      Po dvou letech opatrnosti se globální trh s primárními emisemi (IPO) znovu probouzí. Rok 2025 přinesl několik mimořádně úspěšných debutů,...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.