Klíčové body
- Čína urychluje přechod na nákladní vozidla a lodě poháněné LNG kvůli nízkým cenám plynu
- V dubnu tvořily LNG vozidla třetinu prodeje těžkých nákladních aut v Číně, což je výrazný nárůst
- Prodej LNG pro lodní dopravu v Singapuru vzrostl v dubnu desetkrát ve srovnání s předchozím rokem
Každý třetí nový těžký nákladní automobil prodaný v dubnu v Číně byl poháněn superchladným palivem, které se častěji používá jako surovina pro výrobu elektřiny. To je nárůst oproti každému osmému vozu o rok dříve.
Podobně je tomu v lodní dopravě, kde je zkapalněný zemní plyn jednou z hlavních náhrad za špinavý topný olej. Prodej zkapalněného zemního plynu pro lodě v námořním centru Singapuru byl v dubnu desetkrát vyšší než před rokem.
LNG je již delší dobu považován za alternativu ropy v dálkové dopravě, ale jeho přitažlivost zvýšilo trvalé období nízkých cen po jeho ústupu z rekordního maxima v roce 2022. Očekávání, že ceny zůstanou utlumené po celé toto desetiletí díky masivní vlně investic v USA, Kataru a jinde – urychluje zavádění.
Zatímco elektromobily postupně dekarbonizují vozový park lehké dopravy, v případě nákladní a lodní dopravy se uvažovalo, že to bude trvat mnohem déle.
Podle Iry Josepha, vedoucího výzkumného pracovníka Centra pro globální energetickou politiku na Kolumbijské univerzitě, je nákladní doprava „ideální“ pro to, aby se LNG dařilo za dostatečně vysoké ceny pro prodejce. „Je to čistě substituční hra“, protože konkuruje dražší naftě, na rozdíl od energetiky, kde je uhlí a dokonce i obnovitelné zdroje levnější, řekl.

Elektromobily a nákladní automobily poháněné LNG nahradí v letošním roce asi 10 až 12 % čínské spotřeby nafty a benzinu, předpověděl v březnu China National Petroleum Corp.’s Economics & Technology Research Institute s tím, že tamní poptávka po ropě vstoupila do fáze nízkého růstu.
Čínské údaje o přijetí nákladních vozidel na LNG – od domácího poskytovatele informací cvworld.com – vypadají jako počátek dlouhodobého trendu. Podle agentury BloombergNEF zaznamenaly prodeje od začátku roku 2022 každý měsíc meziroční nárůst a na konci loňského roku tvořila tato vozidla přibližně 7 % čínského vozového parku těžkých nákladních vozidel.
Zemní plyn je atraktivní díky „lepší palivové účinnosti, ekologičtějším emisím a větší politické podpoře v konkrétních provinciích Číny ve srovnání s naftou,“ uvedl Shiqing Xia, konzultant společnosti Wood Mackenzie Ltd.
Pro nákladní vozidla na LNG je to něco jako druhý příchod. Společnosti Shell Plc a Woodside Petroleum Ltd. se ke konci roku 2010 snažily o větší využití tohoto paliva v dopravě.
Tentokrát se zdá, že LNG bude mít na dopravu trvalejší dopad, a to především proto, že je nyní levnější než nafta. Na rozdíl od ropy, kde OPEC+ řídí dodávky, aby podpořil trh, neexistuje žádný kartel, který by ceny plynu podporoval.
Podle Yiyong He, zakladatele singapurské společnosti LNG Easy Pte., která dodává toto palivo zákazníkům v rozvojových zemích, má LNG „přirozenou arbitráž vůči ostatním kapalným palivům“, což přispívá k rychlému rozšíření vozidel na LNG.
Stává se také nákladově konkurenceschopnějším v lodní dopravě, kde Mezinárodní námořní organizace a různé vlády tlačí na majitele plavidel, aby dekarbonizovali.
Podle společnosti Wood Mackenzie tvoří LNG přibližně 3 % celosvětového trhu s lodními palivy, přičemž prvními uživateli jsou samotné plynové tankery, následované kontejnerovými loděmi. Spolu s metanolem, čpavkem a biopalivy je považován za jednu z nejslibnějších alternativ k topnému oleji.
„Tankování LNG má vzestupnou tendenci a lze očekávat, že tato dynamika bude pokračovat,“ uvedl Jayendu Krishna, ředitel společnosti Drewry Maritime Services v Singapuru. Podle něj je „pravděpodobné, že zůstane dominantním alternativním palivem“, a to na základě současných objednávek lodí.
Ačkoli se zdá, že příznivá ekonomická stránka přechodu na plyn zůstane zachována, existuje spousta faktorů, které by mohly tento trend alespoň dočasně překazit.
Je zde riziko, že se proti LNG zvedne sílící ekologický odpor. To se již děje v USA, kde prezident Joe Biden počátkem letošního roku oznámil zastavení schvalování nových projektů, zatímco Washington zkoumá dopady na klima.

Plyn je čistší než ropa, ale stále je to fosilní palivo, takže jeho rostoucí převaha je smíšeným požehnáním pro snahu vyhnout se nejhorším dopadům změny klimatu. Někteří analytici se domnívají, že spíše zpomalí než urychlí přechod k nízkouhlíkovému světu.
Chladnější zima, než se očekávalo, nebo výpadky dodávek by také mohly způsobit prudký nárůst cen LNG, zatímco v lodní dopravě se někteří majitelé lodí mohou při objednávání lodí rozhodnout přejít rovnou na čistší alternativy, jako je čpavek, a LNG zcela vynechat.
„Vzhledem k vládní politice omezování znečištění a odklonu nákladní dopravy od nafty zůstane nákladní doprava na LNG pravděpodobně i nadále důležitou možností,“ uvedl Michal Meidan, vedoucí čínského energetického programu Oxfordského institutu pro energetická studia. „Ale bude se měnit v závislosti na cenách.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky