Klíčové body
- Čínský trh elektronického obchodování se rychle rozrůstá, s novými hráči, kteří se stávají významnou konkurencí pro tradiční giganty
- Podíl e-commerce na čínských maloobchodních tržbách dosáhl v roce 2023 37,5 %, což je výrazně více než 27,9 % v roce 2019
- Společnost Temu PDD Holdings překonala Alibabu v tržní kapitalizaci a analytici očekávají další růst díky modernizaci reklamních technologií a globální expanzi
- Noví hráči jako Douyin a Kuaishou rychle rostou, očekává se, že Douyin letos dosáhne podílu na trhu 19 % v Číně
Je méně jasné, jak moc z toho budou těžit dlouholetí hráči, jako jsou Alibaba a JD.com.
„Přicházejí poměrně silní povstalci,“ řekl mi minulý týden James Yang, partner společnosti Bain and Company se sídlem v Hongkongu.
„Nebude to jen hra dvou hráčů, ale tří, čtyř, pěti hráčů,“ dodal.
Podle společnosti Bain se podíl e-commerce na čínských maloobchodních tržbách vyšplhal v roce 2023 na 37,5 % z 27,9 % v roce 2019. Z údajů vyplynulo, že v Asii zaujímá tato země v penetraci elektronického obchodu zdaleka první místo.
V USA podle oficiálních údajů zůstává penetrace elektronického obchodu mírně pod pandemickým maximem 16,4 % maloobchodních tržeb.

Ve snaze posílit důvěru v Alibabu řekl spoluzakladatel tohoto gigantu v oblasti elektronického obchodování Joe Tsai začátkem tohoto roku Emily Tanové z CNBC, že v příštích pěti letech dosáhne podíl online nakupování na maloobchodních tržbách v Číně 40 %, což je podle něj příležitost, kterou je společnost po loňské restrukturalizaci připravena využít.
Yang souhlasil s Tsaiovou předpovědí ohledně rostoucího rozšíření elektronického obchodování. „Mnoho lidí, se kterými jsem v tomto odvětví mluvil, odhaduje, že v určitém okamžiku to bude 50 na 50, protože nakonec i fyzické obchody hrají svou roli,“ řekl.
„Kdo se bude těšit z tohoto růstu?“ Yang řekl. „Růstový vzorec a přírůstkový růst je jiný než dříve.“
Mateřská společnost Temu PDD Holdings nedávno opět překonala Alibabu v tržní kapitalizaci. Analytici Goldman Sachs 24. května zvýšili hodnocení PDD z neutrálního na kupovat, a to pouhé dva měsíce po březnovém snížení.
„Domníváme se, že čínský elektronický obchod se stává jedním z nejvíce podhodnocených subsektorů v rámci čínského internetu
Analytici Goldmanu poukázali na modernizaci reklamních technologií, která může zvýšit příjmy z reklamy, silnou tvorbu volného peněžního toku a globální expanzi, která ještě není oceněna.
PDD Holdings Inc.
Zvýšili ocenění Temu na 19 miliard USD z 18 miliard USD na základě modelu, který vylučuje podnikání společnosti v USA kvůli geopolitickým obavám.
Analytici rovněž zvýšili cílovou cenu pro PDD ze 145 USD za akcii na 184 USD, což je přibližně 21 % nad čtvrteční závěrečnou cenou akcií kótovaných na americkém trhu.
Čínští hráči v oblasti elektronického obchodování dostanou v příštích několika týdnech krátkodobé vysvědčení na základě probíhajícího nákupního festivalu 618, který by měl skončit v polovině června.
„Vzhledem k vysoké srovnávací základně ve 2Q24 i intenzivní konkurenci potřebujeme více důkazů, abychom prokázali, že se podnikání JD obrátilo k lepšímu, ačkoli společnost ponechala svůj celoroční výhled beze změny,“ uvedl ve zprávě ze 17. května akciový analytik Morgan Stanley Eddy Wang a jeho tým.
Firma má pro společnost JD.com rating na úrovni „equal-weight“ a cílovou cenu 28 USD za akcii. To je pod čtvrteční závěrečnou hodnotou 30,21 USD.
JD.com, Inc.
Analytici UBS se stále domnívají, že akcie JD.com mohou dosáhnout 40 USD, jak uvádějí ve zprávě z 28. května, která hodnotí akcie jako kupní.
„Na čistém základě by mělo být v roce 2024 po optimalizaci podnikání JD klíčovým tahounem všeobecné zboží, zejména kategorie supermarketů,“ napsal analytik UBS Kenneth Fong a jeho tým.
Zatímco JD zatím výrazněji neexpanduje do e-commerce v zahraničí, Alibaba zvýšila výdaje na své mezinárodní podnikání. Minulý týden platforma společnosti pro přeshraniční elektronické obchodování AliExpress oznámila, že podepsala smlouvu s Davidem Beckhamem, který je jejím dosud největším globálním ambasadorem značky.
„Očekáváme, že cena akcií společnosti Alibaba zůstane v příštích 3-6 měsících v rozmezí, protože její finanční výsledky se v počáteční fázi investičního cyklu stále potýkají s nejistotou,“ uvedl ve zprávě z 15. května analytik společnosti JPMorgan pro čínský internet Alex Yao.
Akcie hodnotí jako převážené s cílovou cenou 100 USD. To je téměř 26 % nad úrovní, kde akcie ve čtvrtek uzavřely.
Alibaba Group Holding Limited
„Zlepšující se podíl na domácím trhu elektronického obchodování by měl nakonec vést k lepší monetizaci,“ uvedl Yao. „GMV společnosti Taobao/Tmall vzrostl v březnovém čtvrtletí meziročně dvouciferným tempem, což naznačuje, že ztráta jejího tržního podílu se stala velmi mírnou oproti celostátnímu růstu GMV online fyzického zboží o 11,6 % v tomto čtvrtletí.“
Společnost, která skutečně pohltila podíl na trhu, však není veřejně obchodovatelná. Mateřská společnost TikToku, ByteDance, provozuje v Číně podobnou verzi aplikace s názvem Douyin, která se stala prodejním portálem pro značky a influencery, především prostřednictvím živého vysílání.
Podle analýzy společnosti Goldman Sachs se očekává, že Douyin letos dosáhne v Číně hrubého tržního podílu GMV ve výši 19 %, což je více než podíl JD.com, Taobao společnosti Alibaba nebo Tmall na individuálním základě. Investiční společnost očekává, že Douyin se v příštím roce vyrovná tržnímu podílu PDD ve výši 21 % a v roce 2026 jej překoná a dosáhne 22 %.
Platforma WeChat Video Account společnosti Tencent si podle analýzy Goldman do roku 2026 udrží přibližně 2 až 3 % tržního podílu GMV.
Další rostoucí hrou v oblasti elektronického obchodování je společnost Kuaishou kótovaná na burze v Hongkongu. Tato platforma pro streamování videa minulý měsíc oznámila, že GMV elektronického obchodu vzrostl v prvním čtvrtletí meziročně o 28,2 % na 288,1 miliardy jüanů

„Zůstáváme pozitivně naladěni na monetizaci reklam a elektronického obchodování [Kuaishou] a růst zisku a předpovídáme celkové tržby +9,5 % meziročně ve 2Q24E,“ uvedla Sophie Huang, analytička CMB International, ve zprávě z 23. května.
Firma předpovídá, že GMV tržby e-commerce společnosti Kuaishou letos vzrostou o 25 %, ačkoli příjmy z livestreamingu – které tvořily přibližně třetinu celkových příjmů – by měly kvůli vysoké základně klesnout.
CMB International stanovila cílovou cenu pro akcie Kuaishou na 97 hongkongských dolarů
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky