Klíčové body
- Amazon (AMZN) je největším online nákupním centrem na světě
- Jak se z internetového knihkupectví stal doslova „obchod se vším?“
- Kam tento gigant dnes směřuje?
Jak tato evoluce probíhala?
Dne 25. července roku 2013 Jeff Bezos, zakladatel společnosti Amazon.com, koupil významné americké noviny The Washington Post a spojil tak tradiční média a technologický průmysl. Dnes se podíváme na to, jak v Amazonu během let Jeff a jeho nástupci inovovali svět elektronického nakupování.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
- 1942 – Začala bitva o Kavkaz.
- 1956 – U ostrova Nantucket na východním pobřeží USA se potopil italský transatlantický parník SS Andrea Doria a zahynulo 46 lidí.
- 1957 – V Tunisku byl sesazen král Muhammad VIII., byla vyhlášena republika a Habíb Burgiba se na 30 let stal prezidentem.
- 1968 – Papež Pavel VI. vydal encykliku Humanae vitae.
- 1984 – Sovětská kosmonautka Světlana Savická se během své mise na lodi Sojuz T-7 stala první ženou na světě, která vystoupila do volného vesmíru.
- 1992 – V Barceloně byly zahájeny XXV. Letní olympijské hry.
- 1998 – Těžká americká letadlová loď USS Harry S. Truman třídy Nimitz právě vstoupila do aktivní služby.
- 1999 – Americký profesionální cyklista Lance Armstrong poprvé vyhrál etapový závod Tour de France.
- 2000 – Pád letadla Concorde společnosti Air France v Paříži, zemřelo 113 lidí
(109 na palubě letadla, 4 na zemi)
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
- 1907 – Ve Spojených státech vypukla bankovní panika, která vedla k založení Federálního rezervního systému v roce 1913, jenž měl regulovat bankovní a finanční systém země.
- 1946 – Na základě zákona o atomové energii byly založeny Národní laboratoře Spojených států, což vedlo k významnému pokroku v oblasti jaderného výzkumu a technologií.
- 1978 – Narodila se Louise Brownová, první dítě ze zkumavky na světě, což znamenalo milník v oblasti reprodukčních technologií a otevřelo nové možnosti pro podniky v oblasti plodnosti.
- 1984 – Kosmonautka Světlana Savická se stala první ženou, která se prošla vesmírem, což odráží rostoucí zapojení žen do průmyslových odvětví souvisejících s vesmírem.
- 2002 – Účetní skandál ve společnosti WorldCom, jedné z největších telekomunikačních společností ve Spojených státech, vedl k jejímu bankrotu a znamenal významnou událost v éře podnikových podvodů a finanční regulace.
Jak Amazon změnil svět nakupování na internetu, stejně jako technologií
Amazon.com
Amazon.com je rozsáhlý internetový podnik, který prodává knihy, hudbu, filmy, domácí potřeby, elektroniku, hračky a mnoho dalšího zboží, a to buď přímo, nebo jako prostředník mezi jinými maloobchodníky a miliony zákazníků Amazon.com. Jeho podnikání v oblasti webových služeb zahrnuje pronájem datových úložišť a výpočetních zdrojů, tzv. „cloud computing“, prostřednictvím internetu. Jeho značná přítomnost na internetu je taková, že v roce 2012 1 % veškerého internetového provozu v Severní Americe procházelo datovými centry Amazon.com a z nich.
Společnost také vyrábí přední čtečky elektronických knih Kindle. Její propagace těchto zařízení vedla k dramatickému růstu vydávání elektronických knih a z Amazon.com učinila významnou rušivou sílu na trhu s vydáváním knih.
V roce 1994 založil Jeff Bezos, bývalý manažer hedgeového fondu na Wall Street, společnost Amazon.com.Název si zvolil především proto, že začíná na první písmeno abecedy a že je spojen s rozlehlou jihoamerickou řekou.
Na základě průzkumu, který provedl, dospěl Bezos k závěru, že knihy budou zpočátku nejlogičtějším produktem pro prodej online. Amazon.com nebyl první firmou, která tak učinila; Computer Literacy, knihkupectví v Silicon Valley, začalo prodávat knihy ze svých zásob technicky zdatným zákazníkům v roce 1991. Příslibem Amazon.com však bylo dodat jakoukoli knihu jakémukoli čtenáři kdekoli.
Amazon.com sice proslul jako knihkupectví, ale Bezos od počátku tvrdil, že nejde jen o prodejce spotřebního zboží. Tvrdil, že Amazon.com je technologická společnost, jejíž činností je zjednodušování online transakcí pro spotřebitele.

Obchodní strategie Amazon.com byla často přijímána skepticky. Finanční novináři a analytici společnost znevažovali tím, že ji označovali jako Amazon.bomb. Pochybovači tvrdili, že Amazon.com nakonec na trhu prohraje se zavedenými knihkupeckými řetězci, jako jsou Borders a Barnes & Noble, jakmile spustí konkurenční stránky elektronického obchodu. Nedostatek zisku společnosti až do posledního čtvrtletí roku 2001 jako by ospravedlňoval její kritiky.
Bezos však odmítl názory odpůrců, že nechápou obrovský růstový potenciál internetu.
Tvrdil, že k tomu, aby společnost uspěla jako internetový prodejce, potřebuje „Get Big Fast“, což je slogan, který nechal vytisknout na trička svých zaměstnanců. Amazon.com skutečně rychle rostl, v prosinci 1996, po prvním celém roce provozu, dosáhl 180 000 zákaznických účtů a o necelý rok později, v říjnu 1997, měl již 1 000 000 zákaznických účtů. Její tržby vyskočily z 15,7 milionu dolarů v roce 1996 na 148 milionů dolarů v roce 1997 a následně na 610 milionů dolarů v roce 1998. Úspěch společnosti Amazon.com přivedl jejího zakladatele k tomu, že se stal osobností roku 1999 podle časopisu Time.
Společnost rychle expandovala i v dalších oblastech. Její program Associates, v jehož rámci mohly jiné webové stránky nabízet zboží k prodeji a Amazon.com vyřizoval objednávky a vyplácel provizi, se v roce 1996 rozrostl z jedné takové stránky na více než 350 000 v roce 1999. V souladu s Bezosovou počáteční strategií začala společnost rychle prodávat více než jen knihy. Prodej hudby a videa byl zahájen v roce 1998. V témže roce zahájila mezinárodní činnost akvizicí internetových knihkupectví ve Spojeném království a Německu. Do roku 1999 společnost prodávala také spotřební elektroniku, videohry, software, domácí potřeby, hračky a hry a mnoho dalšího.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky