Klíčové body
- Společnost Richemont zaznamenala za tři měsíce končící červnem 13% pokles prodeje.
- Pokles byl výraznější ve Velké Číně, kde došlo k výraznému poklesu o 27 %
- Celkové odvětví luxusního zboží také pociťuje problémy
Dramatický pokles prodeje švýcarských luxusních hodinek odráží širší pokles v sektoru luxusního zboží, který je z velké části způsoben poklesem čínské poptávky. Nové údaje, které tento týden zveřejnily hlavní švýcarské veřejně obchodované hodinářské konglomeráty Richemont a Swatch Group AG, ukazují dvouciferný pokles prodeje, což podtrhuje výrazný zvrat po boomu prodeje v období pandemie.
V nedávné době, inspirované zápalem sociálních médií a penězi spotřebitelů, kteří nebyli schopni utrácet za cestování a dobré jídlo, začali klienti vkládat impozantní objemy peněz do špičkových mechanických hodinek. Hodinářské značky na tento nárůst poptávky reagovaly zvýšením cen, v některých případech dokonce až na dvojnásobek, což mohlo vést k přehodnocení spotřebitelů, kteří nyní volí levnější varianty.
Společnost Richemont, která je domovem prestižních značek, jako jsou Jaeger-LeCoultre, Vacheron Constantin a IWC, zaznamenala za tři měsíce končící červnem 13% pokles prodeje. Pokles byl výraznější ve Velké Číně, kde došlo k výraznému poklesu o 27 %. Nejvíce se však na ústupu podepsala skupina Swatch Group, která vlastní značky Blancpain, Omega, Breguet a stejnojmennou základní cenovou značku a která v prvním pololetí letošního roku zaznamenala 30% propad prodejů v Číně. Celkové tržby klesly o 14 % a provozní zisk se snížil o závratných 70 %.
Důsledky poklesu prodeje a následného omezení výroby se odrážejí v celém švýcarském hodinářském průmyslu. Objednávky švýcarských značek se odkládají a dodavatelé součástek, kteří během období konjunktury posílili své pracovní síly a pořídili vybavení, nyní čelí těžkému úkolu přizpůsobit se novému normálu. Někteří výrobci součástek již přijali opatření, jako je zkrácení pracovní doby a prodloužení letních dovolených hodinářů.
Švýcarský hodinářský průmysl, který je třetím největším exportním odvětvím v zemi a zaměstnává více než 65 000 lidí, se v současné době nachází v obzvláště obtížné situaci. Generální ředitel skupiny Swatch Group Nick Hayek v rozhovoru z tohoto týdne přiznal, že značky jeho společnosti odložily objednávky od externích dodavatelů kvůli 20-30% poklesu výroby. Tento scénář není podle Hayeka ojedinělým případem, ale obecným trendem v celém švýcarském hodinářském průmyslu.
Na probíhající zpomalení pravděpodobně kývnou nadcházející údaje o vývozu švýcarských hodinek za červen. Podle Federace švýcarského hodinářského průmyslu
Není úplným překvapením, že švýcarský hodinářský sektor chvíli poté, co se svezl na vlně prodejní tsunami, čelí výraznému poklesu. Zpomalení předvídali generální ředitelé a vedoucí pracovníci v oboru v posledním čtvrtletí roku 2023 a hlásali konec šílenství sáhnout po hodinkách Rolex nebo Patek Philippe, které do hodinářského průmyslu vlilo život.
Oporou tohoto boomu byli kupci hodinek v USA. Spojené státy zastínily Čínu a v roce 2021 se staly největším dovozcem švýcarských hodinek. Ačkoli současný propad je do značné míry důsledkem útlumu operací na trhu v Číně – druhém největším dovozci hodinek na světě. Japonští prodejci sice těží ze slabého jenu a odolných prodejů v USA, ty však nestačí na to, aby vyvážily negativní vliv Číny.
Analytik Luca Solca ze společnosti Bernstein se v návaznosti na chmurné finanční výsledky společnosti Swatch vyjádřil k přetrvávajícímu nedostatku poptávky v Číně. Upozorňuje: “Nevidíme okamžitý konec potíží s čínskou poptávkou.”
Celkové odvětví luxusního zboží také pociťuje problémy. Německá značka Hugo Boss snížila svá očekávání zisku pro letošní rok a přičítá to slabým podmínkám na trhu v lokalitách, jako je Čína. V souladu s tím akcie společnosti.
Ceny použitých modelů hodinek mají od svého vrcholu v roce 2022 opakovaně klesající tendenci a zdá se, že se situace v dohledné době nezmění. Podle zprávy společností Morgan Stanley a WatchCharts zaznamenaly oblíbené modely ve druhém čtvrtletí roku 2024 pokles cen o 2,1 %.
Pokles poptávky na sekundárním trhu zaznamenaly dokonce i vysoce prestižní švýcarské značky. Zejména hodinky ze skupiny LVMH, jako jsou Zenith, Tag Heuer a Hublot, se propadly o 3,6 %. Index použitých modelů Rolex se rovněž snížil o 2,2 %. Pozoruhodné je, že Rolex si v předchozích letech tradičně udržoval stabilní pozici na sekundárním trhu. Podle údajů WatchCharts klesl podíl modelů Rolex obchodovaných na sekundárním trhu nad maloobchodní cenou ze 72 % před rokem na současných 63 %.
Analytici Morgan Stanley v čele s Edouardem Aubinem předpokládají nestabilní blízkou budoucnost cen na sekundárním trhu s odkazem na odchod spekulantů a zhoršující se udržení hodnoty švýcarských hodinářských značek.
Prognóza prodeje hodinek na primárním trhu od Morgan Stanley naznačuje, že v letošním roce dojde k poklesu o přibližně 5 %. “Vzhledem ke stále symbiotičtějšímu vztahu mezi cenami použitých hodinek a cenami nových hodinek,” varují, “tlak na sekundární trh snižuje cenovou sílu předních švýcarských hodinářských značek.”
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky