Klíčové body
- Intelektuální pokora je klíčová pro uznání, že nikdo nemá monopol na pravdu
- Empatie je zásadní pro budování důvěry a pochopení emocí ostatních
- Psychologické bezpečí umožňuje lidem vyjadřovat názory a být sami sebou bez obav
Některé jsou příliš vágní, jiné jsou příliš odtržené od každodenního života lidí a další se prostě příliš liší od reality, jak se lidé v současnosti chovají, než aby se mohly uchytit.
Toto pozorování mě přivedlo k zamyšlení, zda existují nějaké základní hodnoty – hodnoty, které bezpodmínečně musí být zavedeny, pokud chcete vybudovat vysoce výkonnou organizaci.
Domnívám se, že existují.
Stejně jako nemůžete mít život bez vody a nemůžete mít vodu bez atomárních prvků vodíku a kyslíku, věřím, že existuje několik atomárních hodnot, které jsou základem pro dosažení trvale vysoké úrovně produktivity a pozitivity, které jsou základem vysoké výkonnosti. Jsou to tyto hodnoty:
INTELEKTUÁLNÍ POKORA
Intelektuální pokora je hluboké přesvědčení, že ani vy, ani nikdo jiný nemá a nemůže mít monopol na pravdu. Nikdo nikdy nemůže mít stoprocentní pravdu, protože žádný člověk nemůže vidět celý obraz.
Bez ohledu na to, jak jste si jisti svým pohledem na věc, zůstáváte dostatečně pokorní, abyste si uvědomili, že se možná částečně mýlíte nebo vám chybí kousek skládačky. To neznamená, že si nevytváříte pevné názory nebo je vášnivě neobhajujete.

Znamená to, že své názory formulujete jako hypotézy, vyzýváte ostatní, aby je ověřili nebo zpochybnili, a zůstáváte otevřeni vyslechnout nepotvrzující důkazy. Tento přístup nejlépe vystihuje fráze „silné názory, které se drží volně“.
EMPATIE
Na jedné straně je empatie praktickou dovedností, kterou se lze snadno naučit – ve skutečnosti je kvalita naslouchání obsažená v mnoha těchto rituálech samotným ztělesněním empatie.
V konečném důsledku však empatie vychází z hlubšího přesvědčení: že na emocionálních prožitcích druhých lidí záleží – a že tyto prožitky se nemusí nutně shodovat s vašimi očekáváními nebo s tím, co ve stejné situaci prožíváte vy.
Empatie je klíčovým atomem každého vztahu s vysokou důvěrou, a jak jsme viděli, tyto vztahy jsou klíčem k úspěchu vaší organizace.
PSYCHOLOGICKÉ BEZPEČÍ
Psychologické bezpečí se stalo tak trochu módním slovem: lidé se shodují na tom, že je důležité, aniž by měli zcela jasno v tom, co to je a jak ho vytvořit.
Pokud se však lidé necítí dobře, když zpochybňují názory druhých, poskytují zpětnou vazbu nebo prostě jsou sami sebou, pak bude těžké vytvořit kvalitní rozhovory na téma „to“ i „my“, které budete potřebovat.
ODVAHA
Odvaha je odvrácenou stranou psychologického bezpečí: jde o otevřenou, přímou, odvážnou a upřímnou komunikaci. Neznamená to, že každý musí říct vše, co má na srdci, ale je to nezbytná složka rozhovorů „o nás“, které nám umožňují diagnostikovat a napravit třenice.
Pokud budete mít odvahu nastolovat obtížná témata a učiníte je diskutabilními, rychle změníte přesvědčení organizace o tom, o kterých tématech se diskutovat dá a o kterých ne. Možná se je zpočátku budete sami bát nastolit, ale nezapomeňte, že nesdělujete nic, co by lidé ještě nevěděli.
Společnosti přirozeně přijímají nejrůznější hodnoty a ty nemusí nutně výslovně zahrnovat atomové čtyři – i když bych to doporučoval.
Tyto atomické hodnoty jsou základním stavebním kamenem vysoce výkonné kultury; a pokud jsou slabé, některé z nejčastějších hodnot, ke kterým se firmy zavazují, bývají také slabé. Je to proto, že hodnoty „molekulární úrovně“, které chtějí vytvořit, závisí na těchto atomárních hodnotách.
Pokud je jeden základní atom slabý nebo chybí, chemie prostě nefunguje.
Například týmová práce vyžaduje kombinaci empatie a intelektuální pokory. Empatie umožňuje lidem navázat s druhým a navázat s ním vztah a intelektuální pokora jim umožňuje hluboce naslouchat a navazovat na myšlenky druhého.

Inovace bezpodmínečně vyžadují odvahu a psychické bezpečí. Bez nich se nikdo nepodělí o radikální nebo „hloupé“ nápady, které potřebujete k vytvoření své budoucnosti.
Nyní už chápeme, proč se tolik firem potýká s naplňováním svých hodnot – chybí jim některé základní atomy.
Pracoval jsem se softwarovými společnostmi, které obývalo velké množství vysoce technicky vzdělaných lidí, kteří byli často značně introvertní. V těchto firmách byla běžná intelektuální pokora, ale empatie byla nedostatkovým zbožím.
Výsledkem bylo, že vztahy s vysokou důvěrou měli tendenci vytvářet pouze blízcí spolupracovníci. Když se tedy rozšířily nad rámec několika malých týmů, do jejich organizací se vloudilo poměrně velké množství třecích ploch.
Zažil jsem také společnosti s utěšující kulturou
Položte si tedy tuto otázku: Která z atomových hodnot je ve vaší společnosti slabá? Neočekávejte, že budete schopni skutečně žít svými hodnotami, pokud jsou tyto neoddiskutovatelné hodnoty slabé.
Místo toho si slabá místa přiznejte a zaměřte se na ně. Přijetím správných rituálů je můžete posílit a brzy uvidíte, že i ostatní hodnoty začnou ožívat.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky