Klíčové body
- Neangažovaní zaměstnanci stojí globální ekonomiku 8,8 bilionu dolarů ročně
- Zapojení neangažovaných zaměstnanců do zlepšovacích iniciativ může zvýšit produktivitu
- Vytvoření pozitivní firemní kultury může přilákat a udržet angažované zaměstnance
Tři lidé veslují ze všech sil, pot z nich kape a dávají do toho všechno. Pět lidí jen sedí se zkříženýma rukama, jsou neangažovaní a přidávají mrtvou váhu. Navíc máte dva lidi, kteří veslují v opačném směru.
Jak rychle teď vaše loď pluje?
To je bohužel skutečný obraz stavu angažovanosti zaměstnanců na našich globálních pracovištích.
Společnost Gallup, globální autorita v oblasti všeho, co se týká angažovanosti zaměstnanců, zjistila, že angažovaní pracovníci tvoří pouze 23 % naší pracovní síly, aktivně neangažovaní představují 18 % a skupina sedících u plotny, tiše odcházejících, neangažovaných tvoří neuvěřitelných 59 %.
A jaký dopad má kategorie neangažovaných zaměstnanců na globální ekonomiku? Podle Gallupu ohromujících 8,8 bilionu dolarů v celosvětové produktivitě nebo 9 % světového HDP.
Díky svým zkušenostem z posledních 25 let, kdy jsem pracoval v různých společnostech a zemích, však vím, že neangažovaní zaměstnanci jsou neangažovaní pouze „zdánlivě“.
I když si možná myslíte, že se tito zaměstnanci objevují pouze tělem a mozek nechávají za dveřmi, zjistil jsem, že čekají na to, až je někdo objeví, využije a motivuje.
Pokud se snažíte realizovat všechny své iniciativy a projekty a zároveň denně držíte pevnost v rukou kvůli nedostatku zdrojů, pak byste možná měli přemýšlet o využití latentní kapacity zdánlivě neangažovaných zaměstnanců.
Zde jsou tři rychlé tipy, jak zapojit zdánlivě neangažované.
ZAPOJTE JE DO INICIATIV NA ZLEPŠENÍ
Když k nám nastoupí noví zaměstnanci, je zcela běžné, že se jejich čerstvým pohledem ptáme na nápady na zlepšení. Jakmile si však zvyknou na to, že „takhle se to tady dělá“, nepokračujeme ve využívání lidské tvořivosti a geniality v nás.
Opatrným zapojením některých zdánlivě nezúčastněných ochránců v projektových týmech, které vede angažovaný zaměstnanec, můžete nejen získat jejich nápady, ale také je využít k tomu, aby také konali.

Při práci s některou ze strukturovaných metodik řešení problémů tyto týmy posunou nejen míru angažovanosti, ale také zvýšení produktivity.
Většina vedoucích pracovníků si myslí, že zlepšení pracoviště je jen na nich. Mojí mantrou je „zlepšovat s týmem, ne za tým“.
OPRAVTE NĚCO, NA ČEM JIM ZÁLEŽÍ
Nejlépe to řekl americký prezident Theodore Roosevelt: „Nikoho nezajímá, kolik toho víte, dokud neví, jak moc vám na tom záleží.“
V dnešním světě, který je založen na technologiích, je rozhodování založené na datech módní frází, kterou slýchám často. Naše schopnost pohotově stahovat, analyzovat a chápat data je však velmi nízká.
Zamyslete se nad tím, jak honosné dashboardy Power-BI, paralýza analýzou v Excelu a hádky o přesnost dat mají tendenci vést četné rozhovory na nesčetných schůzkách, které se točí v kruhu, zatímco původním záměrem bylo pomoci týmům rychle se rozhodovat na základě dat v reálném čase a rozvíjet tak firmu.
Vaši zaměstnanci přesně vědí, co je frustruje a brání jim v tom, aby odváděli svou nejlepší práci.
Najděte způsob, jak uspořádat brainstorming o problémech, které frustrují a omezují růst firmy. Pokud se vám podaří najít výchozí údaje pro stanovení priorit těchto nápadů, vyřešte je postupem sdíleným v předchozím bodě.
Při zavádění SMART technologických řešení zároveň vytváříme DUMB zaměstnance – kteří jsou neustále znehodnocováni, podceňováni, nepochopeni a znevažováni.
Bohužel čekají na to, až je budeme rozvíjet, využívat, motivovat a věřit jim. Pokud si myslíme, že umělá inteligence je lepší než přirozená inteligence, je konec blízko.
VYTVOŘENÍ NAKAŽLIVĚ POZITIVNÍ KULTURY
Hravost, pokrok a vytrvalost pomáhají vytvářet nakažlivě pozitivní kulturu, což zvyšuje pravděpodobnost, že se do ní zapojí i ti, kteří se ohrazují.
Přesně to udělal Tony Hsieh, když v roce 1998 převzal Zappos – mega americkou online obuvnickou společnost. Kultura společnosti Zappos se odráží v jejích základních hodnotách.
Jeho jedinečný přístup k zapojení zaměstnanců lze kvantifikovat. Například když se její call centrum přestěhovalo z Bay Area do Las Vegas, přestěhovalo se ohromujících 80 % kalifornských zaměstnanců.
V roce 2008, kdy průměrná fluktuace v call centrech činila 150 %, byla fluktuace ve společnosti Zappos pouhých 39 %.

V roce 2009 společnost Amazon koupila Zappos za ohromující částku 1,2 miliardy dolarů. I po akvizici si společnost Zappos zachovala svou jedinečnou kulturu a stala se vzorem pro společnosti, které chtějí zlepšit služby zákazníkům a zapojení zaměstnanců.
Není tedy divu, že vedoucí pracovníci společností známých svými službami a kvalitou, jako jsou Southwest Airlines a Toyota, pravidelně navštěvují Zappos, aby se od něj učili. Stoupající příliv zvedá všechny lodě.
JE TO JEDNODUŠŠÍ, NEŽ SI MYSLÍTE
Tajemstvím zapojení zdánlivě neangažovaných lidí je angažovanost. Zapojte je do správných iniciativ se správnými týmy. Časem budou ochotni iniciativy také vést, když uvidí pokrok a dopad.
Sdílejte jejich úspěšné příběhy na schůzkách na radnici, abyste vnesli pozitivní náladu. Pokud u této metody zůstanete, budete neustále zvyšovat produktivitu i angažovanost.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky