General Motors (GM) je na americké scéně naprostým fenoménem
Jaká je historie tohoto giganta
Kam směřuje do budoucna
Genral Motors je společnost, která nejednou psala v automobilovém průmyslu historii.
28. srpna roku 1955 William G. Cobb z General Motors Corporation (GM) v Chicagu úspěšně předvedl první automobil poháněný sluneční energií — Sunmobile. Pojďme se dnes podívat na příběh této legendární automobilky.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1940 – Ve Velké Británii byla založena 306. stíhací peruť exilového polského letectva.
1943 – Simeon II. se po smrti svého otce Borise III. stává v šesti letech bulharským carem.
1963 – Martin Luther King přednesl svůj projev „I Have a Dream“ během pochodu na Washington, D.C. za práci a svobodu.
1988 – Při letecké přehlídce na americké základně Ramstein v Německu se srazily proudové letouny a jejich trosky zabily 70 diváků a stovky jich těžce zranily.
2015 – Turecké letectvo bombardovalo pozice Islámského státu v Sýrii a Turecko tak poprvé zaútočilo na islámské radikály v rámci koalice, která proti nim vede operace.
2018 – Vědci v CERNu detekovali rozpad Higgsova bosonu na spodní kvarky, což podporuje standardní model fyziky částic.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1991 – Ukrajina vyhlásila nezávislost na Sovětském svazu, čímž zahájila přechod k tržnímu hospodářství a novému podnikatelskému prostředí.
1995 – Pierre Omidyar založil internetovou aukční a e-commerce platformu eBay.
2014 – Společnost Apple Inc. oznámila závažné narušení bezpečnosti a odhalila, že řada účtů na iCloudu byla kompromitována, což vedlo k úniku soukromých fotografií dokonce i u některých celebrit.
2015 – Společnost Blue Origin Jeffa Bezose, která se zabývá průzkumem vesmíru, oznámila své plány na výrobu raket a jejich vypouštění z floridského pobřeží.
Jak se úsala historie uvnitř společnosti General Motors
General Motors (GM) je americká korporace, která byla po většinu 20. a počátek 21. století největším výrobcem motorových vozidel na světě. Provozuje výrobní a montážní závody a distribuční centra po celých Spojených státech, Kanadě a mnoha dalších zemích. Mezi hlavní produkty společnosti patří osobní a nákladní automobily, automobilové komponenty a motory a zabývá se také finančními službami. Sídlo GM se nachází v Detroitu.
Pod vedením Williama C. Duranta byla v roce 1908 založena společnost General Motors Company, která sloučila několik automobilových společností vyrábějících vozy Buick, Oldsmobile, Cadillac, Oakland (později Pontiac), Ewing, Marquette a další automobily a také nákladní vozy Reliance a Rapid. Společnost GM zavedla ve svém voze Cadillac z roku 1912 komerčně elektrický samočinný startér a tento vynález brzy učinil ruční kliku zastaralou. Společnost GM zůstala sídlit v Detroitu a v roce 1916 byla znovu zaregistrována a pojmenována General Motors Corporation. V roce 1918 se ke GM připojily automobilky Chevrolet a Delco Products a v roce 1919 společnosti Fisher Body Company a Frigidaire (ta byla prodána v roce 1979).
Durant byl v roce 1920 donucen ze společnosti odejít a jeho nástupcem se stal Alfred P. Sloan mladší, který působil jako prezident (1923-37) a poté jako předseda představenstva (1937-56). Sloan reorganizoval GM z rozlehlého a nekoordinovaného souboru obchodních jednotek v jediný podnik sestávající z pěti hlavních automobilových divizí – Cadillac, Buick, Pontiac, Oldsmobile a Chevrolet – jejichž činnost koordinovala centrální firemní kancelář vybavená rozsáhlým poradním a finančním personálem. Jednotlivé provozní divize si v rámci celkové politiky zachovaly značnou míru autonomie; tato decentralizovaná koncepce řízení se stala vzorem pro velké průmyslové podniky ve Spojených státech. Sloan také výrazně posílil prodejní organizaci GM, byl průkopníkem každoročních stylových změn modelů automobilů a zavedl inovace v oblasti spotřebitelského financování.
Do roku 1929 General Motors předstihl Ford Motor Company a stal se vedoucím americkým výrobcem osobních automobilů. V roce 1925 rozšířila své působení v zámoří o anglický Vauxhall, v roce 1929 o německý Adam Opel a v roce 1931 o australský Holden. Mezi nově založenými americkými divizemi a dceřinými společnostmi byla i Yellow Truck & Coach Manufacturing Co. (nyní GMC Truck & Coach Division), která byla založena v roce 1925. V roce 1931 se GM stala největším světovým výrobcem motorových vozidel. Do roku 1941 vyráběla 44 % všech automobilů ve Spojených státech a stala se jednou z největších průmyslových korporací na světě.
V padesátých a šedesátých letech rostla společnost General Motors spolu s americkou ekonomikou a nadále držela 40-45 procent celkového prodeje automobilů v USA. V roce 1984 koupila společnost Electronic Data Systems Corporation, velkou firmu zabývající se zpracováním dat, a v roce 1986 získala společnost Hughes Aircraft Company, výrobce zbraňových systémů a komunikačních satelitů.
Spolu s ostatními americkými výrobci automobilů čelila společnost v 70. a 80. letech stále silnější konkurenci japonských výrobců automobilů a v roce 1984 zahájila GM výrobu nové automobilové divize Saturn, která využívala vysoce automatizované závody k výrobě subkompaktních vozů, aby mohla konkurovat japonským dovozcům. I když modernizační úsilí GM vykazovalo určité úspěchy, velké ztráty na počátku 90. let přinutily společnost uzavřít mnoho závodů a snížit počet zaměstnanců o desítky tisíc.
Stejně jako ostatní americké automobilky se však GM v polovině desetiletí výrazně zotavila a opět se zaměřila na své automobilové aktivity. V roce 1996 prodala společnost Electronic Data Systems a v roce 1997 prodala obranné jednotky své dceřiné společnosti Hughes Electronics společnosti Raytheon Company, čímž opustila oblast počítačových služeb a obranného a leteckého průmyslu, aby se mohla soustředit na své automobilové podniky. V roce 2000 se společnost General Motors stala jediným vlastníkem společnosti Saab Automobile AB. Na počátku 21. století měla společnost GM majetkové podíly v řadě automobilových společností, včetně společností Fiat, Isuzu, Fuji Heavy Industries (Subaru) a Suzuki. V roce 2004 však ukončila výrobu značky Oldsmobile. O čtyři roky později byla společnost GM předstižena společností Toyota Motor Corporation na pozici největšího výrobce automobilů na světě.
V této době se GM také snažila snížit své podíly ve finančních službách prostřednictvím různých transakcí týkajících se společnosti General Motors Acceptance Corporation (GMAC) a jejích souvisejících divizí. Společnost GMAC byla založena v roce 1919 za účelem financování a pojištění splátkového prodeje výrobků GM a později se rozšířila i do dalších oblastí podnikání. V roce 2006 prodala společnost GM 51% podíl v GMAC společnosti Cerberus Capital Management a GMAC byla později přejmenována na Ally Financial. Kromě toho byly následně prodány hypoteční a realitní jednotky společnosti GMAC.
V prosinci 2008 vyhlásil prezident George W. Bush nouzový plán finanční pomoci „velké trojce“ výrobců automobilů – společnostem Chrysler LLC, General Motors a Ford – s cílem zabránit kolapsu automobilového průmyslu v zemi, který se potýká s problémy. Plán okamžitě uvolnil 13,4 miliardy dolarů ve formě vládních půjček z programu na záchranu problémových aktiv (TARP), což je fond ve výši 700 miliard dolarů, který Kongres schválil na pomoc finančnímu průmyslu po krizi rizikových hypoték. Půjčky by automobilkám umožnily pokračovat v činnosti do března 2009, do kdy musí podle plánu prokázat „finanční životaschopnost“ nebo peníze do 30 dnů vrátit. Další podmínka vyžadovala, aby společnosti prošly restrukturalizací. Peníze byly původně poskytnuty společnostem General Motors a Chrysler; Ford tvrdil, že má dostatečné prostředky na další provoz, a proto o vládní pomoc nepožádal. S narůstajícími finančními problémy – společnost tvrdila, že dluží přibližně 173 miliard dolarů – požádala GM v červnu 2009 o ochranu před bankrotem podle kapitoly 11. Z reorganizace vyšla následující měsíc. V roce 2010 společnost oficiálně ukončila výrobu obou značek Pontiac a Saturn a prodala Saab. Po redukci zůstaly společnosti GM čtyři automobilové divize: Buick, Cadillac, Chevrolet a GMC. V listopadu 2010 se GM vrátila na burzu s jednou z největších IPO v historii USA. Následující rok GM znovu získal titul největšího výrobce automobilů na světě.
Silné oživení GM se však v roce 2014 potýkalo s neúspěchem, když vyšlo najevo, že společnost zhruba deset let tajila skutečnost, že několik modelů automobilů mělo vadné spínače zapalování; mělo se za to, že vadný díl způsobil více než 120 úmrtí. Řešení skandálu, na které dohlížela Mary Barra, první žena na pozici generální ředitelky GM, bylo široce chváleno a GM dosáhl v letech 2014-2016 vysokých zisků a rekordních prodejů. Její evropská divize se však nadále potýkala s problémy a v roce 2017 GM prodala značky Opel a Vauxhall skupině PSA, francouzskému výrobci automobilů Peugeot a Citroën. Tento krok, který byl oceněn na více než 2 miliardy USD, byl považován za faktické ukončení evropských aktivit GM.
Genral Motors je společnost, která nejednou psala v automobilovém průmyslu historii. 28. srpna roku 1955 William G. Cobb z General Motors Corporation v Chicagu úspěšně předvedl první automobil poháněný sluneční energií — Sunmobile. Pojďme se dnes podívat na příběh této legendární automobilky. Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více: 1940 – Ve Velké Británii byla založena 306. stíhací peruť exilového polského letectva. 1943 – Simeon II. se po smrti svého otce Borise III. stává v šesti letech bulharským carem. 1963 – Martin Luther King přednesl svůj projev „I Have a Dream“ během pochodu na Washington, D.C. za práci a svobodu. 1988 – Při letecké přehlídce na americké základně Ramstein v Německu se srazily proudové letouny a jejich trosky zabily 70 diváků a stovky jich těžce zranily. 2015 – Turecké letectvo bombardovalo pozice Islámského státu v Sýrii a Turecko tak poprvé zaútočilo na islámské radikály v rámci koalice, která proti nim vede operace. 2018 – Vědci v CERNu detekovali rozpad Higgsova bosonu na spodní kvarky, což podporuje standardní model fyziky částic. A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky: 1991 – Ukrajina vyhlásila nezávislost na Sovětském svazu, čímž zahájila přechod k tržnímu hospodářství a novému podnikatelskému prostředí. 1995 – Pierre Omidyar založil internetovou aukční a e-commerce platformu eBay. 2014 – Společnost Apple Inc. oznámila závažné narušení bezpečnosti a odhalila, že řada účtů na iCloudu byla kompromitována, což vedlo k úniku soukromých fotografií dokonce i u některých celebrit. 2015 – Společnost Blue Origin Jeffa Bezose, která se zabývá průzkumem vesmíru, oznámila své plány na výrobu raket a jejich vypouštění z floridského pobřeží. General Motors je americká korporace, která byla po většinu 20. a počátek 21. století největším výrobcem motorových vozidel na světě. Provozuje výrobní a montážní závody a distribuční centra po celých Spojených státech, Kanadě a mnoha dalších zemích. Mezi hlavní produkty společnosti patří osobní a nákladní automobily, automobilové komponenty a motory a zabývá se také finančními službami. Sídlo GM se nachází v Detroitu. Pod vedením Williama C. Duranta byla v roce 1908 založena společnost General Motors Company, která sloučila několik automobilových společností vyrábějících vozy Buick, Oldsmobile, Cadillac, Oakland , Ewing, Marquette a další automobily a také nákladní vozy Reliance a Rapid. Společnost GM zavedla ve svém voze Cadillac z roku 1912 komerčně elektrický samočinný startér a tento vynález brzy učinil ruční kliku zastaralou. Společnost GM zůstala sídlit v Detroitu a v roce 1916 byla znovu zaregistrována a pojmenována General Motors Corporation. V roce 1918 se ke GM připojily automobilky Chevrolet a Delco Products a v roce 1919 společnosti Fisher Body Company a Frigidaire . Durant byl v roce 1920 donucen ze společnosti odejít a jeho nástupcem se stal Alfred P. Sloan mladší, který působil jako prezident a poté jako předseda představenstva . Sloan reorganizoval GM z rozlehlého a nekoordinovaného souboru obchodních jednotek v jediný podnik sestávající z pěti hlavních automobilových divizí – Cadillac, Buick, Pontiac, Oldsmobile a Chevrolet – jejichž činnost koordinovala centrální firemní kancelář vybavená rozsáhlým poradním a finančním personálem. Jednotlivé provozní divize si v rámci celkové politiky zachovaly značnou míru autonomie; tato decentralizovaná koncepce řízení se stala vzorem pro velké průmyslové podniky ve Spojených státech. Sloan také výrazně posílil prodejní organizaci GM, byl průkopníkem každoročních stylových změn modelů automobilů a zavedl inovace v oblasti spotřebitelského financování. Do roku 1929 General Motors předstihl Ford Motor Company a stal se vedoucím americkým výrobcem osobních automobilů. V roce 1925 rozšířila své působení v zámoří o anglický Vauxhall, v roce 1929 o německý Adam Opel a v roce 1931 o australský Holden. Mezi nově založenými americkými divizemi a dceřinými společnostmi byla i Yellow Truck & Coach Manufacturing Co. , která byla založena v roce 1925. V roce 1931 se GM stala největším světovým výrobcem motorových vozidel. Do roku 1941 vyráběla 44 % všech automobilů ve Spojených státech a stala se jednou z největších průmyslových korporací na světě. V padesátých a šedesátých letech rostla společnost General Motors spolu s americkou ekonomikou a nadále držela 40-45 procent celkového prodeje automobilů v USA. V roce 1984 koupila společnost Electronic Data Systems Corporation, velkou firmu zabývající se zpracováním dat, a v roce 1986 získala společnost Hughes Aircraft Company, výrobce zbraňových systémů a komunikačních satelitů. Spolu s ostatními americkými výrobci automobilů čelila společnost v 70. a 80. letech stále silnější konkurenci japonských výrobců automobilů a v roce 1984 zahájila GM výrobu nové automobilové divize Saturn, která využívala vysoce automatizované závody k výrobě subkompaktních vozů, aby mohla konkurovat japonským dovozcům. I když modernizační úsilí GM vykazovalo určité úspěchy, velké ztráty na počátku 90. let přinutily společnost uzavřít mnoho závodů a snížit počet zaměstnanců o desítky tisíc. Stejně jako ostatní americké automobilky se však GM v polovině desetiletí výrazně zotavila a opět se zaměřila na své automobilové aktivity. V roce 1996 prodala společnost Electronic Data Systems a v roce 1997 prodala obranné jednotky své dceřiné společnosti Hughes Electronics společnosti Raytheon Company, čímž opustila oblast počítačových služeb a obranného a leteckého průmyslu, aby se mohla soustředit na své automobilové podniky. V roce 2000 se společnost General Motors stala jediným vlastníkem společnosti Saab Automobile AB. Na počátku 21. století měla společnost GM majetkové podíly v řadě automobilových společností, včetně společností Fiat, Isuzu, Fuji Heavy Industries a Suzuki. V roce 2004 však ukončila výrobu značky Oldsmobile. O čtyři roky později byla společnost GM předstižena společností Toyota Motor Corporation na pozici největšího výrobce automobilů na světě. V této době se GM také snažila snížit své podíly ve finančních službách prostřednictvím různých transakcí týkajících se společnosti General Motors Acceptance Corporation a jejích souvisejících divizí. Společnost GMAC byla založena v roce 1919 za účelem financování a pojištění splátkového prodeje výrobků GM a později se rozšířila i do dalších oblastí podnikání. V roce 2006 prodala společnost GM 51% podíl v GMAC společnosti Cerberus Capital Management a GMAC byla později přejmenována na Ally Financial. Kromě toho byly následně prodány hypoteční a realitní jednotky společnosti GMAC. V prosinci 2008 vyhlásil prezident George W. Bush nouzový plán finanční pomoci „velké trojce“ výrobců automobilů – společnostem Chrysler LLC, General Motors a Ford – s cílem zabránit kolapsu automobilového průmyslu v zemi, který se potýká s problémy. Plán okamžitě uvolnil 13,4 miliardy dolarů ve formě vládních půjček z programu na záchranu problémových aktiv , což je fond ve výši 700 miliard dolarů, který Kongres schválil na pomoc finančnímu průmyslu po krizi rizikových hypoték. Půjčky by automobilkám umožnily pokračovat v činnosti do března 2009, do kdy musí podle plánu prokázat „finanční životaschopnost“ nebo peníze do 30 dnů vrátit. Další podmínka vyžadovala, aby společnosti prošly restrukturalizací. Peníze byly původně poskytnuty společnostem General Motors a Chrysler; Ford tvrdil, že má dostatečné prostředky na další provoz, a proto o vládní pomoc nepožádal. S narůstajícími finančními problémy – společnost tvrdila, že dluží přibližně 173 miliard dolarů – požádala GM v červnu 2009 o ochranu před bankrotem podle kapitoly 11. Z reorganizace vyšla následující měsíc. V roce 2010 společnost oficiálně ukončila výrobu obou značek Pontiac a Saturn a prodala Saab. Po redukci zůstaly společnosti GM čtyři automobilové divize: Buick, Cadillac, Chevrolet a GMC. V listopadu 2010 se GM vrátila na burzu s jednou z největších IPO v historii USA. Následující rok GM znovu získal titul největšího výrobce automobilů na světě. Silné oživení GM se však v roce 2014 potýkalo s neúspěchem, když vyšlo najevo, že společnost zhruba deset let tajila skutečnost, že několik modelů automobilů mělo vadné spínače zapalování; mělo se za to, že vadný díl způsobil více než 120 úmrtí. Řešení skandálu, na které dohlížela Mary Barra, první žena na pozici generální ředitelky GM, bylo široce chváleno a GM dosáhl v letech 2014-2016 vysokých zisků a rekordních prodejů. Její evropská divize se však nadále potýkala s problémy a v roce 2017 GM prodala značky Opel a Vauxhall skupině PSA, francouzskému výrobci automobilů Peugeot a Citroën. Tento krok, který byl oceněn na více než 2 miliardy USD, byl považován za faktické ukončení evropských aktivit GM.