Akcie Chipotle klesly o 7 % poté, co generální ředitel Brian Niccol oznámil svůj odchod do Starbucks
Niccolův odchod přichází po úspěšném období, kdy výrazně zlepšil růst Chipotle díky digitálním inovacím
I po Niccolově odchodu zůstává vedení Chipotle stabilní, což naznačuje pokračující růst
Akcie Chipotle jsou stále drahé, investoři by mohli počkat, zda si firma udrží současnou dynamiku
Akcie společnosti Chipotle Mexican Grill(CMG) klesly 13. srpna o 7 % poté, co společnost oznámila náhlý odchod svého generálního ředitele Briana Niccola, který vedl řetězec rychlých občerstvení od roku 2018. Niccol na konci měsíce převezme stejnou funkci ve společnosti Starbucks.
Tato zpráva ohromila investory Chipotle, protože Niccolovi byla připisována zásluha za strategii obratu společnosti, která se v posledních šesti letech řídila digitálními technologiemi. Reagoval trh na tuto zprávu přehnaně a vytvořil tak dobrou příležitost k nákupu pro dlouhodobé investory?
Nebo se růstové motory Chipotle bez svého hvězdného generálního ředitele zadrhnou?
Jak Brian Niccol změnil Chipotle
V letech 2014 až 2018 měly tržby společnosti Chipotle složenou roční míru růstu (CAGR) pouze 4 %. Její srovnatelné tržby v restauracích vzrostly v roce 2014 o 16,8 %, ale v roce 2015 se tento klíčový ukazatel téměř nezměnil a v letech 2016 a 2017 klesl.
Toto zpomalení bylo způsobeno sérií epidemií otravy jídlem, pomalým rozšiřováním mobilní aplikace a tvrdší konkurencí na trhu rychlého občerstvení.
Pod vedením Niccola přidala společnost Chipotle do své mobilní aplikace možnosti objednávek „grab-and-go“, program odměn a více analytických nástrojů. Díky shromažďování většího množství údajů o svých zákaznících mohla zavést jasnější strategie pro formování svých jídelních lístků, získávání stálých zákazníků a vytváření nových marketingových kampaní.
Niccol také zastavil výrazné slevy a propagační akce Chipotle – které byly zavedeny, aby nalákaly zákazníky po vypuknutí otravy jídlem – a přesunul tyto výdaje do nové televizní, sociální a digitální reklamy. Všechny tyto snahy začaly přinášet ovoce v roce 2018, kdy se tržby zvýšily o 4 %. Od roku 2018 do roku 2023 dosáhly tržby společnosti Chipotle 15% růstu, zatímco její zisk na akcii (EPS) zaznamenal 47% růst. Její tržby rostly každý rok, důsledně otevírala nové pobočky a rozšiřovala provozní marže na úrovni restaurací.
Společnost Chipotle si udržela tato působivá tempa růstu i v době, kdy dočasně přerušila poskytování stravovacích služeb během pandemie. V posledních dvou letech také úspěšně čelila protinožcům, když zvýšila ceny jídelního lístku a otevřela nové drive-thru „Chipotlanes“, aby urychlila objednávky.
Změní Niccolův odchod tuto trajektorii?
Analytici očekávají, že v letech 2023 až 2026 budou tržby společnosti Chipotle vykazovat 14% CAGR, zatímco její zisk na akcii zažije 21% CAGR. Niccolův odchod však může vyvolat několik pochybností o schopnosti společnosti tato očekávání naplnit.
Funkci prozatímního generálního ředitele převezme Scott Boatwright, který je od roku 2017 provozním ředitelem společnosti. Chipotle v tiskové zprávě uvádí, že Boatwright „sehrál klíčovou roli jako součást vedoucího týmu, který vytvořil a realizoval strategii obratu, jež od svého zahájení v roce 2018 přinesla neuvěřitelné výsledky“, a že bude „pokračovat v nepřetržitém plnění strategického plánu společnosti“. Jack Hartung, prezident pro strategii, finance a dodavatelský řetězec, rovněž plánuje zůstat na dobu neurčitou, aby pomáhal při změně generálního ředitele, místo aby příští rok odešel do důchodu.
Ačkoli je tedy Niccolova náhlá rezignace šokující, Chipotle se pravděpodobně bude držet stejných strategií, které v uplynulých šesti letech tak dobře fungovaly. Jinými slovy, růst Chipotle se nezastaví v okamžiku, kdy Niccol zamíří do Starbucksu.
Ale Chipotle má stále zajímavou cenu
Niccolův odchod je zklamáním, ale pro býky to není událost, která by zničila teze. Hlavním problémem Chipotle však je, že již byla oceněna jako dokonalá. I po posledním poklesu jsou její akcie za posledních pět let stále o více než 220 % výše a obchodují se za 48násobek letošního zisku.
Společnost by mohla být schopna ospravedlnit toto prémiové ocenění, pokud si udrží svou dynamiku, ale stále nevíme, zda Boatwright dokáže udržet společnost na současné cestě.
Myslím si tedy, že prozatím mohou investoři Chipotle po jeho nedávném poklesu okusit, ale možná budou chtít počkat ještě několik čtvrtletí, aby zjistili, zda se bude držet Niccolovy vyvážené expanze, nebo zda zakopne o vlastní nohy.
Akcie společnosti Chipotle Mexican Grill klesly 13. srpna o 7 % poté, co společnost oznámila náhlý odchod svého generálního ředitele Briana Niccola, který vedl řetězec rychlých občerstvení od roku 2018. Niccol na konci měsíce převezme stejnou funkci ve společnosti Starbucks. Tato zpráva ohromila investory Chipotle, protože Niccolovi byla připisována zásluha za strategii obratu společnosti, která se v posledních šesti letech řídila digitálními technologiemi. Reagoval trh na tuto zprávu přehnaně a vytvořil tak dobrou příležitost k nákupu pro dlouhodobé investory? Nebo se růstové motory Chipotle bez svého hvězdného generálního ředitele zadrhnou? Jak Brian Niccol změnil Chipotle V letech 2014 až 2018 měly tržby společnosti Chipotle složenou roční míru růstu pouze 4 %. Její srovnatelné tržby v restauracích vzrostly v roce 2014 o 16,8 %, ale v roce 2015 se tento klíčový ukazatel téměř nezměnil a v letech 2016 a 2017 klesl. Toto zpomalení bylo způsobeno sérií epidemií otravy jídlem, pomalým rozšiřováním mobilní aplikace a tvrdší konkurencí na trhu rychlého občerstvení. Pod vedením Niccola přidala společnost Chipotle do své mobilní aplikace možnosti objednávek „grab-and-go“, program odměn a více analytických nástrojů. Díky shromažďování většího množství údajů o svých zákaznících mohla zavést jasnější strategie pro formování svých jídelních lístků, získávání stálých zákazníků a vytváření nových marketingových kampaní. Niccol také zastavil výrazné slevy a propagační akce Chipotle – které byly zavedeny, aby nalákaly zákazníky po vypuknutí otravy jídlem – a přesunul tyto výdaje do nové televizní, sociální a digitální reklamy. Všechny tyto snahy začaly přinášet ovoce v roce 2018, kdy se tržby zvýšily o 4 %.Od roku 2018 do roku 2023 dosáhly tržby společnosti Chipotle 15% růstu, zatímco její zisk na akcii zaznamenal 47% růst. Její tržby rostly každý rok, důsledně otevírala nové pobočky a rozšiřovala provozní marže na úrovni restaurací. Společnost Chipotle si udržela tato působivá tempa růstu i v době, kdy dočasně přerušila poskytování stravovacích služeb během pandemie. V posledních dvou letech také úspěšně čelila protinožcům, když zvýšila ceny jídelního lístku a otevřela nové drive-thru „Chipotlanes“, aby urychlila objednávky. Změní Niccolův odchod tuto trajektorii? Analytici očekávají, že v letech 2023 až 2026 budou tržby společnosti Chipotle vykazovat 14% CAGR, zatímco její zisk na akcii zažije 21% CAGR. Niccolův odchod však může vyvolat několik pochybností o schopnosti společnosti tato očekávání naplnit. Funkci prozatímního generálního ředitele převezme Scott Boatwright, který je od roku 2017 provozním ředitelem společnosti. Chipotle v tiskové zprávě uvádí, že Boatwright „sehrál klíčovou roli jako součást vedoucího týmu, který vytvořil a realizoval strategii obratu, jež od svého zahájení v roce 2018 přinesla neuvěřitelné výsledky“, a že bude „pokračovat v nepřetržitém plnění strategického plánu společnosti“. Jack Hartung, prezident pro strategii, finance a dodavatelský řetězec, rovněž plánuje zůstat na dobu neurčitou, aby pomáhal při změně generálního ředitele, místo aby příští rok odešel do důchodu. Ačkoli je tedy Niccolova náhlá rezignace šokující, Chipotle se pravděpodobně bude držet stejných strategií, které v uplynulých šesti letech tak dobře fungovaly. Jinými slovy, růst Chipotle se nezastaví v okamžiku, kdy Niccol zamíří do Starbucksu. Ale Chipotle má stále zajímavou cenu Niccolův odchod je zklamáním, ale pro býky to není událost, která by zničila teze. Hlavním problémem Chipotle však je, že již byla oceněna jako dokonalá. I po posledním poklesu jsou její akcie za posledních pět let stále o více než 220 % výše a obchodují se za 48násobek letošního zisku. Společnost by mohla být schopna ospravedlnit toto prémiové ocenění, pokud si udrží svou dynamiku, ale stále nevíme, zda Boatwright dokáže udržet společnost na současné cestě. Myslím si tedy, že prozatím mohou investoři Chipotle po jeho nedávném poklesu okusit, ale možná budou chtít počkat ještě několik čtvrtletí, aby zjistili, zda se bude držet Niccolovy vyvážené expanze, nebo zda zakopne o vlastní nohy.