Tesla (TSLA) dlouhodobě přináší revoluci v sektoru elektromobility [EV]
Kam směřuje do budoucna
Jaké výzvy má Elon Musk, její CEO, před sebou
Elonu Muskovi se s Teslou povedlo něco výjimečného. Jeho revoluční automobilka se do velké míry stala synonymem pro samotný segment elektromobility.
Dne 3. září roku 2009 byl v USA zahájen prodej prvních vozidel typu Tesla Model S, což byl první elektromobil této společnosti určený pro širokou veřejnost. Model S hrál klíčovou roli v popularizaci elektromobility. Proto se právě dnes podíváme na stručnou historii toho, jak vlastně Tesla dobyla svět.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1913 – V Severním ledovém oceánu objevila ruská expedice souostroví Severní země.
1915 – V Londýně byl založen Český zahraniční komitét, který sjednocoval činnost českých odbojových organizací v cizině. Jeho předsedou se stal Tomáš G. Masaryk.
1944 – Německá dívka židovského původu Anna Franková, autorka slavného deníku, byla s rodinou odvezena do koncentračního tábora Osvětim
1967 – Po dlouhé převýchově švédských řidičů se přes noc změnila pravidla silničního provozu ve Švédsku – od rána se jezdí vpravo.
2004 – Beslanský školní masakr skončil smrtí více než 330 lidí, převážně dětí a jejich učitelů.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1783 – Byla podepsána Pařížská smlouva, která nejen ukončila americkou revoluční válku, ale měla také ekonomické důsledky pro obchod mezi Spojenými státy a ostatními zeměmi.
1833 – Benjamin H. Day začal vydávat noviny New York Sun, které představily koncept levných masově šířených novin zaměřených na zprávy a bulvární příběhy o lidech.
1935 – Sir Malcolm Campbell se stal prvním člověkem, který na solné pláni Bonneville v americkém Utahu dokázal řídit automobil rychlostí vyšší než 483 km/h (300 mil za hodinu). Tato událost ukázala pokrok v automobilové technice a technologii.
1997 – IBM oznámila, že za 3,5 miliardy dolarů koupí softwarovou společnost Lotus Development Corporation, známou svými populárními produkty Lotus Notes a Lotus 1-2-3.
Příběh Tesly aneb jak se mění svět
Společnost Tesla Motors byla založena za účelem vývoje sportovního elektromobilu. Eberhard byl výkonným ředitelem společnosti Tesla a Tarpenning jejím finančním ředitelem. Finanční prostředky pro společnost byly získány z různých zdrojů, zejména od spoluzakladatele společnosti PayPal Elona Muska, který do nového podniku vložil více než 30 milionů dolarů a od roku 2004 působil jako předseda společnosti.
V roce 2008 Tesla Motors uvedla na trh svůj první vůz, zcela elektrický Roadster. Při firemních testech dosáhl dojezdu 245 mil (394 km) na jedno nabití, což je dojezd, který nemá u sériového elektromobilu obdoby. Další testy ukázaly, že jeho výkon je srovnatelný s mnoha sportovními vozy s benzinovým motorem: Roadster dokázal zrychlit z 0 na 60 mil (96 km) za hodinu za méně než čtyři sekundy a dosáhl maximální rychlosti 125 mil (200 km) za hodinu. Lehká karoserie byla vyrobena z uhlíkových vláken. Roadster neprodukoval žádné výfukové emise, protože nepoužíval spalovací motor. Společnost Tesla Motors zjistila, že vůz dosahoval účinnosti, která odpovídala spotřebě benzinu 135 mil na galon (57 km na litr). Elektromotor vozidla byl napájen lithium-iontovými články, které se často používají v bateriích notebooků a které lze dobíjet z běžné elektrické zásuvky. I přes federální daňovou úlevu ve výši 7 500 USD na nákup elektromobilu se Roadster s cenou 109 000 USD řadil mezi luxusní zboží.
Koncem roku 2007 Eberhard odstoupil z funkce generálního ředitele a prezidenta pro technologie a stal se členem poradního sboru společnosti. V roce 2008 bylo oznámeno, že společnost opustil, ačkoli zůstal jejím akcionářem. Tarpenning, který byl viceprezidentem pro elektrotechniku a dohlížel na vývoj elektronických a softwarových systémů pro Roadster, opustil společnost také v roce 2008. Musk převzal funkci generálního ředitele. V roce 2010 Tesla při první veřejné nabídce akcií získala přibližně 226 milionů dolarů.
V roce 2012 Tesla zastavila výrobu Roadsteru a soustředila se na nový sedan Model S, který byl automobilovou kritikou oceňován pro svůj výkon a design. Dodával se se třemi různými variantami baterií, které poskytovaly odhadovaný dojezd 235 nebo 300 mil (379 nebo 483 km). Varianta baterie s nejvyšším výkonem poskytovala zrychlení z 0 na 60 mil (96 km) za hodinu za něco málo přes čtyři sekundy a maximální rychlost 130 mil (209 km) za hodinu. Na rozdíl od modelu Roadster, který nesl bateriový systém v zadní části vozu, měl Model S baterii pod podlahou, což poskytovalo další úložný prostor vzadu a lepší jízdní vlastnosti díky nízkému těžišti; toto umístění baterie bylo použito i u pozdějších modelů Tesla. Tesla Autopilot, forma poloautonomního řízení, byl u Modelu S (a později i u dalších modelů) k dispozici v roce 2014.
Od roku 2012 budovala společnost Tesla ve Spojených státech a v Evropě stanice zvané Superchargers, určené k rychlému nabíjení baterií bez dodatečných nákladů pro majitele vozů Tesla. Pozdější verze těchto stanic měly také možnost kompletní výměny akumulátoru Modelu S.
V roce 2015 společnost Tesla uvedla na trh Model X, vozidlo typu „crossover“ (tj. vozidlo s vlastnostmi sportovně-užitkového vozidla, ale postavené na podvozku osobního automobilu). Model X měl maximální dojezd na baterie přibližně 340 mil (547 km) a až sedm míst k sezení.
Tesla začala stavět velké továrny, které nazvala Gigafactories, na výrobu baterií a vozidel. První taková továrna byla otevřena v roce 2016 u města Reno v Nevadě. Gigafactory byly otevřeny v Buffalu ve státě New York a v Šanghaji v Číně a další Gigafactory byly plánovány.
Vzhledem k poptávce po levnějším vozidle se v roce 2017 začal vyrábět Model 3, čtyřdveřový sedan s dojezdem až 353 mil (568 km) a cenou 35 000 USD. Vůz měl celoskleněnou střechu a většina ovládacích prvků byla na 15palcovém (38 cm) centrálním dotykovém displeji. Model 3 se stal nejprodávanějším modelem společnosti Tesla a nejprodávanějším elektromobilem všech dob, když překonal Nissan Leaf.
Společnost se také rozšířila o výrobky pro solární energii. V roce 2015 byla představena řada baterií pro ukládání elektrické energie ze slunečního záření pro použití v domácnostech a firmách. V roce 2016 Tesla koupila společnost SolarCity vyrábějící solární panely a nabídla střešní solární panely, solární střechu s taškami na výrobu energie a velkou baterii Powerwall, která slouží k ukládání vyrobené energie pro použití v době, kdy nesvítí slunce, nebo jako záloha v případě výpadku proudu. V roce 2017 společnost změnila svůj název na Tesla, Inc. a vyjádřila tak, že už neprodává pouze automobily.
V následujícím roce Musk zveřejnil sérii tweetů o přechodu společnosti Tesla do soukromého vlastnictví a tvrdil, že má zajištěno financování. V září 2018 ho americká Komise pro cenné papíry (SEC) obvinila z podvodu s cennými papíry s tím, že jeho tweety byly „nepravdivé a zavádějící“. Později téhož měsíce představenstvo společnosti Tesla odmítlo navrhované urovnání ze strany SEC, údajně poté, co Musk pohrozil rezignací. Zpráva o zamítnuté dohodě však způsobila propad akcií společnosti Tesla a představenstvo rychle přijalo méně velkorysé urovnání, jehož podmínky zahrnovaly Muskovo odstoupení z funkce předsedy představenstva na dobu nejméně tří let a to, že jeho tweety musí být předem schváleny právníky společnosti Tesla. Mohl však zůstat generálním ředitelem. Tesla i Musk navíc dostali pokutu 20 milionů dolarů.
Společnost Tesla uvedla na trh další crossover, Model Y, v roce 2020. Model Y byl menší a levnější než Model X a sdílel mnoho stejných dílů s Modelem 3. Prodeje Modelu Y se rychle staly srovnatelné s prodejem Modelu 3 a Musk vyjádřil přesvědčení, že se stane nejprodávanějším modelem společnosti Tesla. Společnost Tesla oznámila, že na začátku roku 2020 uvede na trh několik modelů, včetně druhé verze modelu Roadster, návěsu a pickupu Cybertruck, který měl krabicový hranatý design, jenž při prvním představení vzbudil značnou kontroverzi.
Elonu Muskovi se s Teslou povedlo něco výjimečného. Jeho revoluční automobilka se do velké míry stala synonymem pro samotný segment elektromobility.
Dne 3. září roku 2009 byl v USA zahájen prodej prvních vozidel typu Tesla Model S, což byl první elektromobil této společnosti určený pro širokou veřejnost. Model S hrál klíčovou roli v popularizaci elektromobility. Proto se právě dnes podíváme na stručnou historii toho, jak vlastně Tesla dobyla svět.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1913 – V Severním ledovém oceánu objevila ruská expedice souostroví Severní země.
1915 – V Londýně byl založen Český zahraniční komitét, který sjednocoval činnost českých odbojových organizací v cizině. Jeho předsedou se stal Tomáš G. Masaryk.
1944 – Německá dívka židovského původu Anna Franková, autorka slavného deníku, byla s rodinou odvezena do koncentračního tábora Osvětim
1967 – Po dlouhé převýchově švédských řidičů se přes noc změnila pravidla silničního provozu ve Švédsku – od rána se jezdí vpravo.
2004 – Beslanský školní masakr skončil smrtí více než 330 lidí, převážně dětí a jejich učitelů.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1783 – Byla podepsána Pařížská smlouva, která nejen ukončila americkou revoluční válku, ale měla také ekonomické důsledky pro obchod mezi Spojenými státy a ostatními zeměmi.
1833 – Benjamin H. Day začal vydávat noviny New York Sun, které představily koncept levných masově šířených novin zaměřených na zprávy a bulvární příběhy o lidech.
1935 – Sir Malcolm Campbell se stal prvním člověkem, který na solné pláni Bonneville v americkém Utahu dokázal řídit automobil rychlostí vyšší než 483 km/h . Tato událost ukázala pokrok v automobilové technice a technologii.
1997 – IBM oznámila, že za 3,5 miliardy dolarů koupí softwarovou společnost Lotus Development Corporation, známou svými populárními produkty Lotus Notes a Lotus 1-2-3.
Společnost Tesla Motors byla založena za účelem vývoje sportovního elektromobilu. Eberhard byl výkonným ředitelem společnosti Tesla a Tarpenning jejím finančním ředitelem. Finanční prostředky pro společnost byly získány z různých zdrojů, zejména od spoluzakladatele společnosti PayPal Elona Muska, který do nového podniku vložil více než 30 milionů dolarů a od roku 2004 působil jako předseda společnosti.
V roce 2008 Tesla Motors uvedla na trh svůj první vůz, zcela elektrický Roadster. Při firemních testech dosáhl dojezdu 245 mil na jedno nabití, což je dojezd, který nemá u sériového elektromobilu obdoby. Další testy ukázaly, že jeho výkon je srovnatelný s mnoha sportovními vozy s benzinovým motorem: Roadster dokázal zrychlit z 0 na 60 mil za hodinu za méně než čtyři sekundy a dosáhl maximální rychlosti 125 mil za hodinu. Lehká karoserie byla vyrobena z uhlíkových vláken. Roadster neprodukoval žádné výfukové emise, protože nepoužíval spalovací motor. Společnost Tesla Motors zjistila, že vůz dosahoval účinnosti, která odpovídala spotřebě benzinu 135 mil na galon . Elektromotor vozidla byl napájen lithium-iontovými články, které se často používají v bateriích notebooků a které lze dobíjet z běžné elektrické zásuvky. I přes federální daňovou úlevu ve výši 7 500 USD na nákup elektromobilu se Roadster s cenou 109 000 USD řadil mezi luxusní zboží.
Koncem roku 2007 Eberhard odstoupil z funkce generálního ředitele a prezidenta pro technologie a stal se členem poradního sboru společnosti. V roce 2008 bylo oznámeno, že společnost opustil, ačkoli zůstal jejím akcionářem. Tarpenning, který byl viceprezidentem pro elektrotechniku a dohlížel na vývoj elektronických a softwarových systémů pro Roadster, opustil společnost také v roce 2008. Musk převzal funkci generálního ředitele. V roce 2010 Tesla při první veřejné nabídce akcií získala přibližně 226 milionů dolarů.
V roce 2012 Tesla zastavila výrobu Roadsteru a soustředila se na nový sedan Model S, který byl automobilovou kritikou oceňován pro svůj výkon a design. Dodával se se třemi různými variantami baterií, které poskytovaly odhadovaný dojezd 235 nebo 300 mil . Varianta baterie s nejvyšším výkonem poskytovala zrychlení z 0 na 60 mil za hodinu za něco málo přes čtyři sekundy a maximální rychlost 130 mil za hodinu. Na rozdíl od modelu Roadster, který nesl bateriový systém v zadní části vozu, měl Model S baterii pod podlahou, což poskytovalo další úložný prostor vzadu a lepší jízdní vlastnosti díky nízkému těžišti; toto umístění baterie bylo použito i u pozdějších modelů Tesla. Tesla Autopilot, forma poloautonomního řízení, byl u Modelu S k dispozici v roce 2014.
Od roku 2012 budovala společnost Tesla ve Spojených státech a v Evropě stanice zvané Superchargers, určené k rychlému nabíjení baterií bez dodatečných nákladů pro majitele vozů Tesla. Pozdější verze těchto stanic měly také možnost kompletní výměny akumulátoru Modelu S.
V roce 2015 společnost Tesla uvedla na trh Model X, vozidlo typu „crossover“ . Model X měl maximální dojezd na baterie přibližně 340 mil a až sedm míst k sezení.
Tesla začala stavět velké továrny, které nazvala Gigafactories, na výrobu baterií a vozidel. První taková továrna byla otevřena v roce 2016 u města Reno v Nevadě. Gigafactory byly otevřeny v Buffalu ve státě New York a v Šanghaji v Číně a další Gigafactory byly plánovány.
Vzhledem k poptávce po levnějším vozidle se v roce 2017 začal vyrábět Model 3, čtyřdveřový sedan s dojezdem až 353 mil a cenou 35 000 USD. Vůz měl celoskleněnou střechu a většina ovládacích prvků byla na 15palcovém centrálním dotykovém displeji. Model 3 se stal nejprodávanějším modelem společnosti Tesla a nejprodávanějším elektromobilem všech dob, když překonal Nissan Leaf.
Společnost se také rozšířila o výrobky pro solární energii. V roce 2015 byla představena řada baterií pro ukládání elektrické energie ze slunečního záření pro použití v domácnostech a firmách. V roce 2016 Tesla koupila společnost SolarCity vyrábějící solární panely a nabídla střešní solární panely, solární střechu s taškami na výrobu energie a velkou baterii Powerwall, která slouží k ukládání vyrobené energie pro použití v době, kdy nesvítí slunce, nebo jako záloha v případě výpadku proudu. V roce 2017 společnost změnila svůj název na Tesla, Inc. a vyjádřila tak, že už neprodává pouze automobily.
V následujícím roce Musk zveřejnil sérii tweetů o přechodu společnosti Tesla do soukromého vlastnictví a tvrdil, že má zajištěno financování. V září 2018 ho americká Komise pro cenné papíry obvinila z podvodu s cennými papíry s tím, že jeho tweety byly „nepravdivé a zavádějící“. Později téhož měsíce představenstvo společnosti Tesla odmítlo navrhované urovnání ze strany SEC, údajně poté, co Musk pohrozil rezignací. Zpráva o zamítnuté dohodě však způsobila propad akcií společnosti Tesla a představenstvo rychle přijalo méně velkorysé urovnání, jehož podmínky zahrnovaly Muskovo odstoupení z funkce předsedy představenstva na dobu nejméně tří let a to, že jeho tweety musí být předem schváleny právníky společnosti Tesla. Mohl však zůstat generálním ředitelem. Tesla i Musk navíc dostali pokutu 20 milionů dolarů.
Společnost Tesla uvedla na trh další crossover, Model Y, v roce 2020. Model Y byl menší a levnější než Model X a sdílel mnoho stejných dílů s Modelem 3. Prodeje Modelu Y se rychle staly srovnatelné s prodejem Modelu 3 a Musk vyjádřil přesvědčení, že se stane nejprodávanějším modelem společnosti Tesla. Společnost Tesla oznámila, že na začátku roku 2020 uvede na trh několik modelů, včetně druhé verze modelu Roadster, návěsu a pickupu Cybertruck, který měl krabicový hranatý design, jenž při prvním představení vzbudil značnou kontroverzi.