Altria (MO) je jedním z největších výrobců cigaret v USA
Hlavní činnost společnosti v oblasti cigaret dlouhodobě klesá
Cigaretový byznys společnosti Altria je šokujícím způsobem koncentrovaný
Největším byznysem společnosti Altria je prodej cigaret a cigarety už nejsou v módě, což si většina lidí uvědomuje. Ale věděli jste o této skutečnosti?
Když se většina investorů podívá na společnost Altria(MO), vidí obrovský 8% dividendový výnos podpořený dividendou, která se již několik let zvyšuje. To je typ příběhu, který většina dividendových investorů považuje za atraktivní. Existuje zde však velké riziko, protože hlavní činnost společnosti dlouhodobě klesá. Toto riziko je třeba si uvědomit, ale je tu ještě jeden jemný zvrat, který jste možná přehlédli.
Podnikání společnosti Altria se vytrácí
Pro akcionáře společnosti Altria by nemělo být žádným šokem, že nejdůležitějším byznysem společnosti je výroba cigaret. V první polovině roku 2024 dosáhla společnost tržeb ve výši zhruba 11,8 miliardy dolarů. Tržby její divize kuřáckých výrobků činily zhruba 10,4 miliardy dolarů, což je 88 % celkového nejvyššího obratu společnosti. Je zřejmé, že kouřitelné výrobky jsou hnací silou společnosti Altria.
Abychom byli spravedliví, společnost prodává celou řadu kuřáckých výrobků, včetně doutníků. Ale když se podíváme na objem, cigarety tvoří něco přes 97 % objemu divize. Cigarety jsou tedy velkým příběhem společnosti Altria. Ale jak bylo uvedeno, většina investorů tuto skutečnost zná. Důležitým příběhem zde není největší podnik. Jde o pokles, ke kterému dochází v největším oboru. Během prvních šesti měsíců roku 2024 klesl objem cigaret o 11,5 %. To je hrozné a u jakékoli jiné společnosti vyrábějící základní spotřební zboží by to bylo pravděpodobně považováno za šokující – investoři by utíkali do kopců. Jenže takový pokles je běžný. V roce 2023 se objem cigaret snížil o 9,9 %. V roce 2022 klesl objem o 9,7 %. V roce 2021 byl pokles 7,5 %. Jistě chápete, že jde o skomírající byznys.
Jeden „malý“ problém, který nelze přehlédnout
Jak se společnosti s upadajícím byznysem podařilo udržet dividendu, natož ji zvýšit? Odpověď zní, že vzhledem k povaze cigaret bývají kuřáci velmi loajální. Altria proto pravidelně zvyšuje ceny, aby vyrovnala pokles objemu. To se jí zatím daří, ale dojnou krávu lze dojit jen tak dlouho, dokud nevyschne. To je pro společnost Altria větší riziko, než si mnozí uvědomují.
Z cigaret, které Altria prodává, spadají do kategorie zlevněných cigaret jen asi 4 %. To znamená, že podnikání společnosti Altria je v podstatě závislé na prémiových cigaretách. V prémiové kategorii tvoří „ostatní prémiové“ značky asi 4,5 % celkového objemu. Zbývajících 91 % objemu cigaret společnosti připadá na jednu značku, Marlboro.
Marlboro je gigantem v americkém cigaretovém průmyslu s obrovským 42% podílem na trhu. To lze považovat za silnou stránku. Ale na chvíli se zastavte a zamyslete se nad širším pohledem. Společnost Altria je v podstatě poníkem s jedním trikem v umírajícím rodeu. A její poník je jedním z nejdražších v době, kdy se cenová konkurence kuřáckých alternativ stupňuje. Sama společnost Altria uvádí, že „nárůst nelegálních e-výrobků“ je velkým problémem, což je do značné míry způsobeno jejich nižší cenou.
Vyřešit tento problém nebude snadné
Společnost Altria může se svou závislostí na značce Marlboro udělat jen tolik, kolik je potřeba, aby se snížil objem prodeje cigaret. Ve skutečnosti je pravděpodobně lepší být největším hráčem v oboru než mít značku na druhé příčce. Snaží se však rozšířit svůj záběr i mimo oblast cigaret. Je to správné, ale vzhledem k velikosti cigaretového byznysu společnosti nebude snadné najít náhradu. Po několika neúspěšných pokusech, včetně investice do společnosti Juul a do marihuanové společnosti, se Altria v současné době zaměřuje na rozvoj své nedávné akvizice společnosti NJOY vape.
Daří se jí to, protože společnost NJOY zažívá rychlý růst, protože byla zařazena do působivého distribučního systému společnosti Altria. Abychom to uvedli na pravou míru, ve druhém čtvrtletí roku 2024 se objem dodávek společnosti NJOY zvýšil o 14,7 % oproti prvnímu čtvrtletí a dodávky zařízení NJOY vzrostly o 80 %. Problémem je, že společnost NJOY je nepatrná a spadá do kategorie tržeb společnosti Altria „všechny ostatní produkty“, které v první polovině roku 2024 tvořily pouhých 22 milionů dolarů tržeb ve společnosti s tržbami téměř 11,8 miliardy dolarů. NJOY tak představuje sotva zaokrouhlovací chybu. Marlboro je klíčem k budoucnosti společnosti Altria a pravděpodobně jím zůstane i v příštích letech.
Pokud Altria narazí na pomyslný bod zlomu, může být zle
Společnost vyrábějící základní spotřební zboží může zvyšovat ceny jen do té míry, než dojde k odezvě ze strany spotřebitelů. U cigaret je snadné přejít na levnější cigarety, které Altria ve skutečnosti neprodává. Pak je třeba se obávat alternativ, jako je například zvýraznění vapingu společností. Ačkoli si Marlboro drží svou pozici, v roce 2021 činil jeho podíl na trhu 43,1 %. To je o 1,1 procentního bodu více než jeho současná úroveň.
Pokud Marlboro oslabí, Altria by se mohla propadnout. To je „malý“ fakt, který mnoho investorů při pohledu na obrovský dividendový výnos pravděpodobně nebere v úvahu. V podstatě zde existuje větší riziko koncentrace, než si mnozí uvědomují.
Největším byznysem společnosti Altria je prodej cigaret a cigarety už nejsou v módě, což si většina lidí uvědomuje. Ale věděli jste o této skutečnosti? Když se většina investorů podívá na společnost Altria , vidí obrovský 8% dividendový výnos podpořený dividendou, která se již několik let zvyšuje. To je typ příběhu, který většina dividendových investorů považuje za atraktivní. Existuje zde však velké riziko, protože hlavní činnost společnosti dlouhodobě klesá. Toto riziko je třeba si uvědomit, ale je tu ještě jeden jemný zvrat, který jste možná přehlédli. Podnikání společnosti Altria se vytrácí Pro akcionáře společnosti Altria by nemělo být žádným šokem, že nejdůležitějším byznysem společnosti je výroba cigaret. V první polovině roku 2024 dosáhla společnost tržeb ve výši zhruba 11,8 miliardy dolarů. Tržby její divize kuřáckých výrobků činily zhruba 10,4 miliardy dolarů, což je 88 % celkového nejvyššího obratu společnosti. Je zřejmé, že kouřitelné výrobky jsou hnací silou společnosti Altria. Abychom byli spravedliví, společnost prodává celou řadu kuřáckých výrobků, včetně doutníků. Ale když se podíváme na objem, cigarety tvoří něco přes 97 % objemu divize. Cigarety jsou tedy velkým příběhem společnosti Altria. Ale jak bylo uvedeno, většina investorů tuto skutečnost zná.Důležitým příběhem zde není největší podnik. Jde o pokles, ke kterému dochází v největším oboru. Během prvních šesti měsíců roku 2024 klesl objem cigaret o 11,5 %. To je hrozné a u jakékoli jiné společnosti vyrábějící základní spotřební zboží by to bylo pravděpodobně považováno za šokující – investoři by utíkali do kopců. Jenže takový pokles je běžný.V roce 2023 se objem cigaret snížil o 9,9 %. V roce 2022 klesl objem o 9,7 %. V roce 2021 byl pokles 7,5 %. Jistě chápete, že jde o skomírající byznys. Jeden „malý“ problém, který nelze přehlédnout Jak se společnosti s upadajícím byznysem podařilo udržet dividendu, natož ji zvýšit? Odpověď zní, že vzhledem k povaze cigaret bývají kuřáci velmi loajální. Altria proto pravidelně zvyšuje ceny, aby vyrovnala pokles objemu. To se jí zatím daří, ale dojnou krávu lze dojit jen tak dlouho, dokud nevyschne. To je pro společnost Altria větší riziko, než si mnozí uvědomují. Z cigaret, které Altria prodává, spadají do kategorie zlevněných cigaret jen asi 4 %. To znamená, že podnikání společnosti Altria je v podstatě závislé na prémiových cigaretách. V prémiové kategorii tvoří „ostatní prémiové“ značky asi 4,5 % celkového objemu. Zbývajících 91 % objemu cigaret společnosti připadá na jednu značku, Marlboro. Marlboro je gigantem v americkém cigaretovém průmyslu s obrovským 42% podílem na trhu. To lze považovat za silnou stránku. Ale na chvíli se zastavte a zamyslete se nad širším pohledem. Společnost Altria je v podstatě poníkem s jedním trikem v umírajícím rodeu. A její poník je jedním z nejdražších v době, kdy se cenová konkurence kuřáckých alternativ stupňuje. Sama společnost Altria uvádí, že „nárůst nelegálních e-výrobků“ je velkým problémem, což je do značné míry způsobeno jejich nižší cenou. Vyřešit tento problém nebude snadné Společnost Altria může se svou závislostí na značce Marlboro udělat jen tolik, kolik je potřeba, aby se snížil objem prodeje cigaret. Ve skutečnosti je pravděpodobně lepší být největším hráčem v oboru než mít značku na druhé příčce. Snaží se však rozšířit svůj záběr i mimo oblast cigaret. Je to správné, ale vzhledem k velikosti cigaretového byznysu společnosti nebude snadné najít náhradu. Po několika neúspěšných pokusech, včetně investice do společnosti Juul a do marihuanové společnosti, se Altria v současné době zaměřuje na rozvoj své nedávné akvizice společnosti NJOY vape. Daří se jí to, protože společnost NJOY zažívá rychlý růst, protože byla zařazena do působivého distribučního systému společnosti Altria. Abychom to uvedli na pravou míru, ve druhém čtvrtletí roku 2024 se objem dodávek společnosti NJOY zvýšil o 14,7 % oproti prvnímu čtvrtletí a dodávky zařízení NJOY vzrostly o 80 %. Problémem je, že společnost NJOY je nepatrná a spadá do kategorie tržeb společnosti Altria „všechny ostatní produkty“, které v první polovině roku 2024 tvořily pouhých 22 milionů dolarů tržeb ve společnosti s tržbami téměř 11,8 miliardy dolarů. NJOY tak představuje sotva zaokrouhlovací chybu. Marlboro je klíčem k budoucnosti společnosti Altria a pravděpodobně jím zůstane i v příštích letech. Pokud Altria narazí na pomyslný bod zlomu, může být zle Společnost vyrábějící základní spotřební zboží může zvyšovat ceny jen do té míry, než dojde k odezvě ze strany spotřebitelů. U cigaret je snadné přejít na levnější cigarety, které Altria ve skutečnosti neprodává. Pak je třeba se obávat alternativ, jako je například zvýraznění vapingu společností. Ačkoli si Marlboro drží svou pozici, v roce 2021 činil jeho podíl na trhu 43,1 %. To je o 1,1 procentního bodu více než jeho současná úroveň. Pokud Marlboro oslabí, Altria by se mohla propadnout. To je „malý“ fakt, který mnoho investorů při pohledu na obrovský dividendový výnos pravděpodobně nebere v úvahu. V podstatě zde existuje větší riziko koncentrace, než si mnozí uvědomují.