Klíčové body
- Freud tvrdil, že ego je ovlivňováno základními impulsy a společenskými normami, a jeho vyváženost je klíčem k osobní i profesní pohodě
- Vedoucí s přebujelým egem potlačují inovace, přijímají horší rozhodnutí a jejich chování může negativně ovlivnit celou organizaci
- Aktivní naslouchání, pravidelné uznávání přínosů ostatních a přijímání odpovědnosti jsou důležité kroky ke snížení vlivu ega
Freud kdysi napsal: „Ego není pánem ve svém vlastním domě.“
Tvrdil, že ego, které řídí vaše myšlenky a chování, je ovlivňováno id
Vedoucí pracovníci s přebujelým egem mohou pracovníkům i firmám způsobit nenapravitelné škody. Jsou méně ochotní přijímat protichůdné myšlenky, potlačují inovace a přijímají méně kvalitní rozhodnutí. Protože jejich ego touží po pozitivní pozornosti, jsou náchylní k manipulaci. A co hůř, vlastnosti egocentrických vedoucích pracovníků se často přenášejí do celé organizace a mohou podkopat její samotnou strukturu. Proto je pro vedoucí pracovníky klíčové, aby se naučili nechávat své ego za dveřmi.
Zde je pět strategií, jak se zbavit pocitu vlastní důležitosti a vést s menším egem.
Posilujte aktivní naslouchání pro efektivnější komunikaci
Pokud jste někdy byli u terapeuta, pak aktivní naslouchání dobře znáte. Dobrý terapeut pozorně naslouchá, v případě potřeby tlumočí a snaží se porozumět tomu, co říkáte. Nejenže vás vyslechne, ale dá vám pocit, že jste vyslyšeni. Přitom nechává ustoupit své vlastní ego.
Podobně jako při silovém tréninku v posilovně můžete svou schopnost aktivního naslouchání trénovat, jako by to byl sval. Základními složkami aktivního naslouchání jsou porozumění, uchování a reakce. Tréninkem těchto dovedností se můžete stát lepším aktivním posluchačem.
Měli byste si také osvojit zvyk objasňovat nedorozumění v daném okamžiku, například v důsledku slangu nebo technického vysvětlení. Ptejte se a žádejte další vysvětlení. V případě potřeby požádejte někoho, aby pojem rozvedl do pojmů, kterým dítě rozumí. Odstraňte všechny rušivé vlivy a snažte se uvědomit si své vlastní předsudky. A nakonec sdělte, že jste porozuměli tomu, co někdo řekl.
Aktivní naslouchání vyžaduje úsilí, ale podobně jako posilování je s opakováním snazší.
Pravidelně vyslovujte uznání
Pravděpodobně si vzpomenete na vedoucího, který si během svého působení přisvojoval zásluhy za každý úspěch. To je poznávací znamení egocentrického vedoucího. Nejenže to vytváří zkreslený obraz pravdy, ale také to uvadá motivaci zaměstnanců. Udržet své ego na uzdě vyžaduje pravidelně oceňovat zaměstnance za jejich přínos a úspěchy.
Výzkumy ukazují, že i drobné projevy uznání mají velký přínos, a to jak pro zaměstnance, tak pro organizace. Konkrétně symbolická ocenění, jako jsou blahopřání, veřejné uznání a certifikáty, mohou výrazně zvýšit vnitřní motivaci, výkonnost a míru udržení zaměstnanců. Veřejné uznání
Pravidelné a veřejné udělování pochval může zvýšit morálku, motivovat členy týmu a zlepšit celkovou pohodu organizace.
Přijměte odpovědnost
Výzkumníci zjistili, že lidé mají na odpovědnost různý názor. Někteří vnímají odpovědnost jako hrozbu – motivační sílu do té míry, že dosažením svých cílů se vyhnete negativním důsledkům. Jiní vnímají odpovědnost jako důstojnou výzvu a příležitost k růstu a zlepšení. Vedoucí pracovníci, kterým se podaří vypěstovat druhý typ odpovědnosti, mohou těžit z výhod všudypřítomného růstového myšlení v celé organizaci.
Jedním ze způsobů, jak ve svém týmu vybudovat pozitivní odpovědnost, je vést k odpovědnosti sebe jako vedoucího. Přiznejte se ke svým chybám, přešlapům a nesplněným cílům na veřejných fórech, například v informačním bulletinu nebo na opakovaných poradách všech pracovníků. Sdílejte neúspěchy jako příležitost k zamyšlení a růstu.
Nepoužívání toho, co hlásáte, může poškodit motivaci zaměstnanců. Když vedoucí pracovníci říkají zaměstnancům, aby dělali jednu věc, a sami dělají jinou věc, zaměstnanci registrují nesoulad očekávání jako hrozbu a motivace klesá.
Podpora odpovědnosti na všech úrovních vaší organizace udrží ega vedoucích pracovníků na uzdě a posílí motivaci zaměstnanců.
Omezte vyrušování a buďte přítomni
Ukázat se zaměstnancům znamená nejen fyzickou přítomnost. Znamená to věnovat jim plnou pozornost, včetně omezení vyrušování a přítomnosti. Ukázat se ostatním může být pro vaše ego uzemňující silou a může podpořit empatičtější a spolupracující pracovní prostředí.
Tuto strategii lze efektivně aplikovat ve firmách pořádáním pravidelných setkání, jako jsou například Demo Days, kde týmy prezentují svou nejnovější práci a nápady. Taková setkání poskytují zaměstnancům příležitost vyjádřit své myšlenky, což zvyšuje jejich angažovanost a pocit, že jsou vyslyšeni. I ti nejtišší zaměstnanci se mohou cítit povzbuzeni k projevu, pokud mají jistotu, že jejich hlas bude brán vážně. Úspěch těchto akcí závisí na závazku všech účastníků, včetně vedoucích pracovníků i nováčků, minimalizovat rušivé vlivy a být plně přítomni a zapojeni
Věnujte se nápadům, i když nejsou vaše vlastní
Jako vedoucí pracovník může být mírnění vlastního ega výzvou, ale také známkou moudrosti. Jak kdysi prohlásil spisovatel F. Scott Fitzgerald: „Zkouškou prvotřídní inteligence je schopnost udržet v mysli dvě protichůdné myšlenky současně a přitom si zachovat schopnost fungovat.“
Jedním ze způsobů, jak mohou vedoucí pracovníci udržet různé protichůdné myšlenky, je někdy odložit své myšlenky a věnovat se myšlenkám druhých. Téměř dvě desetiletí vedení mé společnosti mě naučila, že je v pořádku naslouchat cizímu pohledu, i když se liší od mého – i když s ním aktivně nesouhlasím.
Zaměstnanci mají prospěch z vyjádření důvěry a já rozvíjím mentální agilitu tím, že přijímám názor, který se liší od mého vlastního. I když nápad selže, zkušenost s učením je přínosem pro všechny zúčastněné.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky