Polestar od svého burzovního debutu ztratil téměř 90 % hodnoty kvůli problémům s výrobou a dodavatelským řetězcem
Navzdory pomalejšímu růstu Polestar plánuje rozšířit svou výrobu a vstoupit na nové trhy do roku 2025
I přes příznivé výhledy čelí Polestar finančním potížím a změnám ve vedení, což znepokojuje investory
Společnost Polestar Automotive (PSNY) od svého debutu na trhu řadu investorů zklamala. Výrobce elektromobilů, který byl vyčleněn ze společnosti Volvo, vstoupil na burzu sloučením s účelovou akviziční společností (SPAC) v červnu 2022. Jeho akcie v první den otevíraly na hodnotě 12,98 USD, ale nyní se obchodují za přibližně 1,60 USD.
Polestar ztratil téměř 90 % své hodnoty, protože problémy se softwarem a omezení dodavatelského řetězce přiškrtily výrobu. Makro a konkurenční překážky ji také donutily snížit ceny, aby si udržela konkurenceschopnost. Mohla by se však tato neoblíbená akcie elektromobilů v příštích třech letech odrazit ode dna? Pojďme se podívat na její podnikání a rozhodnout.
Polestar výrazně zvyšuje výrobu vozidel
Polestar byl kdysi závodní tým, který přetvářel vozy Volvo na vysoce výkonná závodní vozidla. Společnost Volvo, kterou v roce 2010 koupila čínská automobilka Geely, koupila značku Polestar v roce 2015. V roce 2017 společnosti Geely a Volvo restartovaly Polestar jako samostatnou značku vysoce výkonných elektromobilů. Toto přerodení vedlo k jejímu vyčlenění a debutu podporovanému společností SPAC.
Zdroj: Polestar
Na rozdíl od mnoha jiných výrobců elektromobilů podporovaných SPAC, kteří se snaží vyrábět více vozidel, však Polestar již vyrábí desítky tisíc vozidel ročně. Na vybraných trzích prodává tři špičkové elektromobily: Polestar 2 fastback, Polestar 3 SUV a Polestar 4 SUV kupé. Další dva vozy, Polestar 5 grand tourer a Polestar 6 electric roadster, plánuje uvést na trh v roce 2025, resp. 2026.
Přesto se růst společnosti Polestar zpomaluje. Její celkové dodávky vyskočily v roce 2022 o 80 % na 51 491 kusů, ale v roce 2023 vzrostly jen o 6 % na 54 626 kusů. Toto náhlé zpomalení přičítá problémům v dodavatelském řetězci a některým softwarovým problémům, kvůli nimž se uvedení modelu Polestar 3 na trh zpozdilo z roku 2023 na začátek roku 2024.
V první polovině roku 2024 jeho dodávky meziročně klesly o 27 % na 20 371 vozů. Ve druhém čtvrtletí však její dodávky přesto sekvenčně vzrostly o 82 % – a plánuje pokračovat v expanzi, protože se připravuje na vstup na sedm nových trhů v roce 2025. Přesný výhled pro rok 2024 neuvedla, ale v roce 2025 chce dodat 155 000 vozů, protože zvyšuje výrobu modelu Polestar 3 a uvádí na trh model Polestar 5. Tuto expanzi podpoří svými novými závody v USA a Jižní Koreji.
Díky těmto tempům růstu je Polestar stále daleko před ostatními výrobci luxusních elektromobilů, kteří se potýkají s problémy, jako je Lucid Group, která letos plánuje dodat pouze asi 9 000 vozidel. Analytici očekávají, že v letech 2023 až 2026 porostou tržby společnosti Polestar složenou roční mírou růstu (CAGR) o 61 % a v posledním roce dosáhnou 9,9 miliardy USD.
To je impozantní tempo růstu na akcie, které se obchodují za méně než dvojnásobek letošních tržeb. Pro srovnání, Lucid a Tesla se obchodují na 12násobku, resp. 7násobku letošních tržeb. Pokud tedy Polestar úspěšně rozšíří své podnikání, jeho akcie by se mohly potenciálně zdvojnásobit nebo ztrojnásobit a stále by byly považovány za výhodnou koupi.
Nelze však přehlédnout varovné signály
Akcie společnosti Polestar se zdají být levné, ale obchodují se s tímto diskontem ze zřejmých důvodů. Zaprvé, na začátku tohoto roku odložila svou výroční zprávu za rok 2023, aby opravila některé účetní chyby a přepracovala některá čísla za roky 2021 a 2022. Toto zpoždění se časově shodovalo s významnými změnami ve vedení společnosti, které vyměnilo generálního i finančního ředitele. Její nový generální ředitel Michael Lohscheller dříve vedl i dva další kontroverzní výrobce elektromobilů: Nikola a VinFast Auto.
Tyto náhlé změny vyděsily investory společnosti Polestar a její akcie od května do srpna klesly pod 1 dolar a vyvolaly varování před stažením z burzy Nasdaq. Během minulého měsíce se akcie vyšplhaly zpět nad tuto hranici, ale stále jsou na vratké půdě.
Společnost Polestar již v uplynulém roce snížila ceny svých vozidel o tisíce dolarů a nová cla Evropské unie na její elektromobily vyrobené v Číně by mohla tento tlak ještě zvýšit a ztížit její plánovanou expanzi do dalších evropských zemí. Tyto problémy zpochybňují její cíl rozšířit hrubou marži ze záporných 3,2 % v první polovině roku 2024 na kladnou „dvoucifernou“ úroveň do konce roku.
Zdroj: Polestar
Čistá ztráta společnosti Polestar se zvýšila ze 466 milionů dolarů v roce 2022 na 1,17 miliardy dolarů v roce 2023 a analytici očekávají, že zůstane hluboko v červených číslech až do roku 2026. To je chmurná situace pro společnost, která měla na konci roku 2023 stále ještě čistý dluh ve výši 2,79 miliardy dolarů a na konci posledního čtvrtletí disponovala hotovostí a ekvivalenty ve výši pouhých 669 milionů dolarů.
Kde budou akcie Polestaru za tři roky?
Polestar vyrábí spoustu vozidel, jeho dlouhodobé cíle znějí růžově a jeho akcie vypadají v poměru k prodejům velmi levně. Znepokojivé účetní problémy, změny v managementu a krvavá rozvaha by však mohly omezit její zisky. Proto si nemyslím, že se akcie Polestaru v příštích třech letech odrazí ode dna. Místo toho by mohla snadno nesplnit své ambiciózní cíle v oblasti výroby a hrubé marže – a její akcie by mohly ještě hodně zlevnit, než je budeme považovat za výhodnou koupi.
Společnost Polestar Automotive od svého debutu na trhu řadu investorů zklamala. Výrobce elektromobilů, který byl vyčleněn ze společnosti Volvo, vstoupil na burzu sloučením s účelovou akviziční společností v červnu 2022. Jeho akcie v první den otevíraly na hodnotě 12,98 USD, ale nyní se obchodují za přibližně 1,60 USD.Polestar ztratil téměř 90 % své hodnoty, protože problémy se softwarem a omezení dodavatelského řetězce přiškrtily výrobu. Makro a konkurenční překážky ji také donutily snížit ceny, aby si udržela konkurenceschopnost. Mohla by se však tato neoblíbená akcie elektromobilů v příštích třech letech odrazit ode dna? Pojďme se podívat na její podnikání a rozhodnout.Polestar výrazně zvyšuje výrobu vozidelPolestar byl kdysi závodní tým, který přetvářel vozy Volvo na vysoce výkonná závodní vozidla. Společnost Volvo, kterou v roce 2010 koupila čínská automobilka Geely, koupila značku Polestar v roce 2015. V roce 2017 společnosti Geely a Volvo restartovaly Polestar jako samostatnou značku vysoce výkonných elektromobilů. Toto přerodení vedlo k jejímu vyčlenění a debutu podporovanému společností SPAC.Na rozdíl od mnoha jiných výrobců elektromobilů podporovaných SPAC, kteří se snaží vyrábět více vozidel, však Polestar již vyrábí desítky tisíc vozidel ročně. Na vybraných trzích prodává tři špičkové elektromobily: Polestar 2 fastback, Polestar 3 SUV a Polestar 4 SUV kupé. Další dva vozy, Polestar 5 grand tourer a Polestar 6 electric roadster, plánuje uvést na trh v roce 2025, resp. 2026.Přesto se růst společnosti Polestar zpomaluje. Její celkové dodávky vyskočily v roce 2022 o 80 % na 51 491 kusů, ale v roce 2023 vzrostly jen o 6 % na 54 626 kusů. Toto náhlé zpomalení přičítá problémům v dodavatelském řetězci a některým softwarovým problémům, kvůli nimž se uvedení modelu Polestar 3 na trh zpozdilo z roku 2023 na začátek roku 2024.V první polovině roku 2024 jeho dodávky meziročně klesly o 27 % na 20 371 vozů. Ve druhém čtvrtletí však její dodávky přesto sekvenčně vzrostly o 82 % – a plánuje pokračovat v expanzi, protože se připravuje na vstup na sedm nových trhů v roce 2025. Přesný výhled pro rok 2024 neuvedla, ale v roce 2025 chce dodat 155 000 vozů, protože zvyšuje výrobu modelu Polestar 3 a uvádí na trh model Polestar 5. Tuto expanzi podpoří svými novými závody v USA a Jižní Koreji.Díky těmto tempům růstu je Polestar stále daleko před ostatními výrobci luxusních elektromobilů, kteří se potýkají s problémy, jako je Lucid Group, která letos plánuje dodat pouze asi 9 000 vozidel. Analytici očekávají, že v letech 2023 až 2026 porostou tržby společnosti Polestar složenou roční mírou růstu o 61 % a v posledním roce dosáhnou 9,9 miliardy USD. To je impozantní tempo růstu na akcie, které se obchodují za méně než dvojnásobek letošních tržeb. Pro srovnání, Lucid a Tesla se obchodují na 12násobku, resp. 7násobku letošních tržeb. Pokud tedy Polestar úspěšně rozšíří své podnikání, jeho akcie by se mohly potenciálně zdvojnásobit nebo ztrojnásobit a stále by byly považovány za výhodnou koupi.Nelze však přehlédnout varovné signályAkcie společnosti Polestar se zdají být levné, ale obchodují se s tímto diskontem ze zřejmých důvodů. Zaprvé, na začátku tohoto roku odložila svou výroční zprávu za rok 2023, aby opravila některé účetní chyby a přepracovala některá čísla za roky 2021 a 2022. Toto zpoždění se časově shodovalo s významnými změnami ve vedení společnosti, které vyměnilo generálního i finančního ředitele. Její nový generální ředitel Michael Lohscheller dříve vedl i dva další kontroverzní výrobce elektromobilů: Nikola a VinFast Auto.Tyto náhlé změny vyděsily investory společnosti Polestar a její akcie od května do srpna klesly pod 1 dolar a vyvolaly varování před stažením z burzy Nasdaq. Během minulého měsíce se akcie vyšplhaly zpět nad tuto hranici, ale stále jsou na vratké půdě.Společnost Polestar již v uplynulém roce snížila ceny svých vozidel o tisíce dolarů a nová cla Evropské unie na její elektromobily vyrobené v Číně by mohla tento tlak ještě zvýšit a ztížit její plánovanou expanzi do dalších evropských zemí. Tyto problémy zpochybňují její cíl rozšířit hrubou marži ze záporných 3,2 % v první polovině roku 2024 na kladnou „dvoucifernou“ úroveň do konce roku.Čistá ztráta společnosti Polestar se zvýšila ze 466 milionů dolarů v roce 2022 na 1,17 miliardy dolarů v roce 2023 a analytici očekávají, že zůstane hluboko v červených číslech až do roku 2026. To je chmurná situace pro společnost, která měla na konci roku 2023 stále ještě čistý dluh ve výši 2,79 miliardy dolarů a na konci posledního čtvrtletí disponovala hotovostí a ekvivalenty ve výši pouhých 669 milionů dolarů.Kde budou akcie Polestaru za tři roky?Polestar vyrábí spoustu vozidel, jeho dlouhodobé cíle znějí růžově a jeho akcie vypadají v poměru k prodejům velmi levně. Znepokojivé účetní problémy, změny v managementu a krvavá rozvaha by však mohly omezit její zisky. Proto si nemyslím, že se akcie Polestaru v příštích třech letech odrazí ode dna. Místo toho by mohla snadno nesplnit své ambiciózní cíle v oblasti výroby a hrubé marže – a její akcie by mohly ještě hodně zlevnit, než je budeme považovat za výhodnou koupi.