YouTube je druhým nejpoužívanějším vyhledávačem na světě – hned po jeho dnes už mateřském Googlu. Pokud tedy o YouTube chcete vůbec uvažovat jako o vyhledávači. Síla této platformy je ale každopádně nepopiratelná.
Dne 19. října roku 2005 webová stránka pro sdílení videí YouTube byla oficiálně zaregistrována jako doména, což znamenalo začátek její cesty k jedné z nejoblíbenějších online platforem. Pojďme si dnes tedy připomenout příběh tohoto úspěchu…
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1959 – První použití tzv. speciální angličtiny.
1960 – Spojené státy americké uvalily na Kubu prakticky absolutní obchodní embargo, které je dodnes v platnosti.
1987 – Černé pondělí na newyorské burze, Dow Jonesův index spadl o 22 %, resp. o 508 bodů.
2003 – Matka Tereza je blahořečena Janem Pavlem II.
2005 – Začal soud se Saddámem Husajnem.
2014 – Blahořečen papež Pavel VI.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1872 – Thomas Edison představil první burzovní automat, který znamenal převrat v přenosu informací z burzy.
1987 – 19. říjen 1987 je známý jako Černé pondělí. Jednalo se o velký krach na burze, při kterém došlo k výraznému poklesu indexu Dow Jones Industrial Average.
2012 – Facebook dosáhl významného milníku, když překročil hranici jedné miliardy aktivních uživatelů, čímž si upevnil pozici největší platformy sociálních médií na světě.
2017 – Čínský gigant v oblasti elektronického obchodování Alibaba oznámil výzkumnou iniciativu s názvem „Damo Academy“ v hodnotě 15 miliard dolarů, jejímž cílem je vývoj špičkových technologií, včetně umělé inteligence a kvantové výpočetní techniky.
YouTube — Jak se ovládá svět internetových multimédií
YouTube je světově proslulá platforma sociálních médií a webové stránky pro sdílení videí. Dne 14. února 2005 ji zaregistrovali Steve Chen, Chad Hurley a Jawed Karim, tři bývalí zaměstnanci americké společnosti PayPal, která se zabývá elektronickým obchodováním. Napadlo je, že obyčejní lidé budou rádi sdílet svá „domácí videa“. Společnost sídlí v San Bruno v Kalifornii.
Krátce po otevření stránky v omezeném rozsahu („beta“) v květnu 2005 ji denně navštěvovalo přibližně 30 000 návštěvníků. V době, kdy byl YouTube 15. prosince 2005 oficiálně spuštěn, nabízel více než dva miliony zhlédnutých videí denně. Do ledna 2006 se tento počet zvýšil na více než 25 milionů zhlédnutí. V březnu 2006 počet videí dostupných na webu překročil 25 milionů a denně bylo nahráno více než 20 000 nových videí. V létě 2006 YouTube denně zobrazoval více než 100 milionů videí a počet videí nahrávaných na web nevykazoval žádné známky zpomalení.
Obrovský nárůst návštěvnosti YouTube přinesl řadu vlastních problémů. Společnost musela neustále nakupovat další počítačové vybavení a širokopásmové připojení k internetu. Kromě toho byl YouTube nucen vyčlenit více finančních prostředků na případné soudní spory, protože mnoho mediálních společností zjistilo, že některá videa nahraná na YouTube obsahují materiál chráněný autorskými právy. Vzhledem k tomu, že se společnosti YouTube nedařilo komercializovat své webové stránky ani omezit rostoucí náklady, začala hledat kupce.
V roce 2005 spustila americká vyhledávací společnost Google Inc. službu Google Video, která však nedokázala generovat velkou návštěvnost, a tak byla společnost Google v listopadu 2006 vyzvána, aby YouTube koupila za 1,65 miliardy dolarů v akciích. Namísto sloučení webových stránek však Google pokračoval v provozu YouTube jako dříve. Aby společnost Google snížila riziko žalob za porušení autorských práv, vyjednala s řadou zábavních společností dohody, které by umožnily zobrazování videomateriálu chráněného autorskými právy na YouTube a poskytly uživatelům YouTube právo zahrnout do svých videí určité skladby chráněné autorskými právy. Souhlasila také s odstraněním desítek tisíc videosouborů chráněných autorskými právy z YouTube. V listopadu 2008 se společnost Google dohodla se společností Metro-Goldwyn-Mayer, Inc (MGM), že bude zobrazovat některé celovečerní filmy a televizní pořady tohoto studia, přičemž vysílání bude zdarma a vedle pořadů poběží reklama.
YouTube je druhým nejpoužívanějším vyhledávačem na světě – hned po jeho dnes už mateřském Googlu. Pokud tedy o YouTube chcete vůbec uvažovat jako o vyhledávači. Síla této platformy je ale každopádně nepopiratelná. Dne 19. října roku 2005 webová stránka pro sdílení videí YouTube byla oficiálně zaregistrována jako doména, což znamenalo začátek její cesty k jedné z nejoblíbenějších online platforem. Pojďme si dnes tedy připomenout příběh tohoto úspěchu… Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více: 1959 – První použití tzv. speciální angličtiny. 1960 – Spojené státy americké uvalily na Kubu prakticky absolutní obchodní embargo, které je dodnes v platnosti. 1987 – Černé pondělí na newyorské burze, Dow Jonesův index spadl o 22 %, resp. o 508 bodů. 2003 – Matka Tereza je blahořečena Janem Pavlem II. 2005 – Začal soud se Saddámem Husajnem. 2014 – Blahořečen papež Pavel VI. A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky: 1872 – Thomas Edison představil první burzovní automat, který znamenal převrat v přenosu informací z burzy. 1987 – 19. říjen 1987 je známý jako Černé pondělí. Jednalo se o velký krach na burze, při kterém došlo k výraznému poklesu indexu Dow Jones Industrial Average. 2012 – Facebook dosáhl významného milníku, když překročil hranici jedné miliardy aktivních uživatelů, čímž si upevnil pozici největší platformy sociálních médií na světě. 2017 – Čínský gigant v oblasti elektronického obchodování Alibaba oznámil výzkumnou iniciativu s názvem „Damo Academy“ v hodnotě 15 miliard dolarů, jejímž cílem je vývoj špičkových technologií, včetně umělé inteligence a kvantové výpočetní techniky. YouTube je světově proslulá platforma sociálních médií a webové stránky pro sdílení videí. Dne 14. února 2005 ji zaregistrovali Steve Chen, Chad Hurley a Jawed Karim, tři bývalí zaměstnanci americké společnosti PayPal, která se zabývá elektronickým obchodováním. Napadlo je, že obyčejní lidé budou rádi sdílet svá „domácí videa“. Společnost sídlí v San Bruno v Kalifornii. Krátce po otevření stránky v omezeném rozsahu v květnu 2005 ji denně navštěvovalo přibližně 30 000 návštěvníků. V době, kdy byl YouTube 15. prosince 2005 oficiálně spuštěn, nabízel více než dva miliony zhlédnutých videí denně. Do ledna 2006 se tento počet zvýšil na více než 25 milionů zhlédnutí. V březnu 2006 počet videí dostupných na webu překročil 25 milionů a denně bylo nahráno více než 20 000 nových videí. V létě 2006 YouTube denně zobrazoval více než 100 milionů videí a počet videí nahrávaných na web nevykazoval žádné známky zpomalení. Obrovský nárůst návštěvnosti YouTube přinesl řadu vlastních problémů. Společnost musela neustále nakupovat další počítačové vybavení a širokopásmové připojení k internetu. Kromě toho byl YouTube nucen vyčlenit více finančních prostředků na případné soudní spory, protože mnoho mediálních společností zjistilo, že některá videa nahraná na YouTube obsahují materiál chráněný autorskými právy. Vzhledem k tomu, že se společnosti YouTube nedařilo komercializovat své webové stránky ani omezit rostoucí náklady, začala hledat kupce. V roce 2005 spustila americká vyhledávací společnost Google Inc. službu Google Video, která však nedokázala generovat velkou návštěvnost, a tak byla společnost Google v listopadu 2006 vyzvána, aby YouTube koupila za 1,65 miliardy dolarů v akciích. Namísto sloučení webových stránek však Google pokračoval v provozu YouTube jako dříve. Aby společnost Google snížila riziko žalob za porušení autorských práv, vyjednala s řadou zábavních společností dohody, které by umožnily zobrazování videomateriálu chráněného autorskými právy na YouTube a poskytly uživatelům YouTube právo zahrnout do svých videí určité skladby chráněné autorskými právy. Souhlasila také s odstraněním desítek tisíc videosouborů chráněných autorskými právy z YouTube. V listopadu 2008 se společnost Google dohodla se společností Metro-Goldwyn-Mayer, Inc , že bude zobrazovat některé celovečerní filmy a televizní pořady tohoto studia, přičemž vysílání bude zdarma a vedle pořadů poběží reklama.