Jak se v Česku daří aktuálním automobilovým trendům?
Kam směřuje vývoj do budoucna?!
Prodej aut v ČR za tři čtvrtletí stoupl o 2,65 procenta na 171.999 vozů
Vyšší zastoupení čínské výroby je u elektromobilů, mimo jiné kvůli nejprodávanější značce Tesla, která část produkce pro český trh vyrábí právě v Číně. ČTK to řekl tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.
Evropská komise dnes dostala možnost definitivně zavést dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny. Proti návrhu zavést cla se totiž dnes nepostavila dostatečná většina členských států unie. S Čínou chce ale dál jednat. Odpůrci cel se obávají odvetných opatření Pekingu. Například přední německé automobilky varují před evropskými cly na čínské elektromobily. Vyzývají k uzavření dohody, která by zavedení cel odvrátila. Peking dnes vyzval EU, aby zavedení dodatečných cel na dovoz elektromobilů z Číny odložila, a zabránila tak eskalaci napětí ve vzájemném obchodě.
„Vyšší cla se teoreticky v cenách dovážených aut významně projevit nemusí, ale může to naopak mít sekundární dopad na součástky z Číny pro evropské výrobce, například baterie. My tedy vidíme větší riziko, že cla mohou něco způsobit. Nicméně chápeme, že Evropa chce vyrovnat podmínky pro své výrobce s těmi čínskými,“ uvedl Pokorný.
Podle automobilového experta EY Petra Knapa nyní bude pokračovat intenzivní jednání o alternativách, protože odvetné kroky Číny mohou EU také poměrně bolet. Takže finální podoba opatření bude známá až těsně před koncem října.
Pro automobilový průmysl by zavedení cel znamenalo podle Knapa oddechový čas a oslabení čínské konkurence. „To popravdě v tuto chvíli zčásti hodně tápající evropský automobilový průmysl potřebuje. Nicméně Čína svou produkci a čím dále více konkurenceschopné výrobky vyvážet také potřebuje, tak akceptuje nižší zisky a postaví výrobní kapacity v EU a blízkém okolí,“ řekl Knap ČTK.
Zásadní konkurenční výhody v elektromobilech bude Čína podle Knapa rozvíjet nadále a bez zásadních změn tradiční automobilky na tomto trhu nebudou získávat pozice, které potřebují. Evropští výrobců jsou navíc pod zásadním tlakem nižších průměrných emisí z vyráběných aut již od příštího roku a hrozící pokuty je dále oslabí.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dnes k výsledku hlasování řekl, že Česko postupovalo po debatě s Německem. „Důležitým argumentem je nevyvolat celní válku, která by za daných okolností mohla ohrozit celou řadu evropských automobilek, protože řada komponent je zajišťována dovozem z Číny,“ řekl ministr. Věří, že jednání EU s Čínou případnou celní válku odvrátí. Zároveň zdůraznil, že Evropa se musí snažit o větší samostatnost v získávání surovin, které jsou klíčové například pro výrobu baterií či polovodičů.
<!– DIP popup–>
Zdroj: Getty Images
Prodej aut v ČR za tři čtvrtletí stoupl o 2,65 procenta na 171.999 vozů
Prodej nových osobních aut v Česku za tři čtvrtletí meziročně vzrostl o 2,65 procenta na 171.999 vozů. V září se zvýšil o šest procent. Podíl elektromobilů na registracích stoupl díky dotacím na 4,2 procenta a v září byl jejich podíl osmiprocentní. Zástupci Svazu dovozců automobilů o tom dnes informovali na tiskové konferenci.
První je značka Škoda Auto s 58.268 prodanými vozy, což je však meziroční pokles o 1,15 procenta, následuje Hyundai s poklesem o 0,26 procenta na 15.578 registrací a třetí je Toyota s růstem o 9,1 procenta na 14.330 aut. Na dalších místech jsou Volkswagen, Kia a Dacia. Nejprodávanějším modelem je i nadále Škoda Octavia s 15.522 vozy, druhá je Škoda Karoq (8039) a třetí Škoda Kodiaq (7742).
Nejoblíbenější třídou jsou vozy SUV s podílem 48,1 procenta, následuje nižší střední třída s 16,3 procenta a na třetí příčce jsou malé vozy s 8,5 procenta. Přes 65 procent prodaných aut mělo benzinový motor a 25,8 procenta naftový agregát. „Dotační výzva ministerstva průmyslu zvýšila podíl prodávaných elektromobilů nad čtyři procenta. Její kapacita je však již ze zhruba 87 procent vyčerpána a po jejím skončení lze na trhu elektrických aut očekávat pokles,“ podotkl tajemník svazu Josef Pokorný.
Za celý letošní rok předpovídá poradenská firma PwC prodej osobních vozů na úrovni 226.000 aut, což je o zhruba dvě procenta více než loni. Aktualizovaná predikce je na spodní hranici odhadu, který PwC zveřejnila v pololetí. „Poptávka po automobilech je stále ovlivněna slabším ekonomickým růstem. Aktuálně však již pozorujeme postupná drobná zlepšení. Ve srovnání s minulými roky výrobci již nečelí významným výpadkům dílů a většina automobilek již hlásí výrobu bez problémů. Tématem i nadále zůstává přechod na elektromobilitu, kde zůstává poptávka spotřebitelů zatím vlažná,“ uvedl expert PwC Pavel Štefek.
Prodej lehkých užitkových vozů se zvýšil o pět procent na 16.803 aut. Vede Renault s 2543 prodanými dodávkami, druhý je Ford s 2283 vozy a třetí Toyota, která prodala 2161 užitkových aut. Nejoblíbenějšími modely jsou Renault Master a Iveco Daily.
Registrace nákladních vozidel klesly o 13,5 procenta na 6833 aut. V září ale výrazně narostly o 22 procent. Vede Mercedes-Benz s 1328 vozy, následuje Volvo a Scania.
Prodej autobusů se zvýšil o téměř 68 procent na 919 vozidel. V září se pak jejich odbyt více než zdvojnásobil. První je Iveco Bus se 412 registracemi, následují MAN a SOR.
Celkové registrace nových motocyklů se zvýšily o 8,1 procenta na 25.157 strojů. V devátém měsíci pak zaznamenaly nárůst o 19,3 procenta. Vede japonská Honda s 5894 prodanými motocykly, následuje čínská CF Moto s 2539 stroji a třetí Yamaha prodala 1684 motocyklů.
Zdroj: Getty Images
Vyšší zastoupení čínské výroby je u elektromobilů, mimo jiné kvůli nejprodávanější značce Tesla, která část produkce pro český trh vyrábí právě v Číně. ČTK to řekl tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.Evropská komise dnes dostala možnost definitivně zavést dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny. Proti návrhu zavést cla se totiž dnes nepostavila dostatečná většina členských států unie. S Čínou chce ale dál jednat. Odpůrci cel se obávají odvetných opatření Pekingu. Například přední německé automobilky varují před evropskými cly na čínské elektromobily. Vyzývají k uzavření dohody, která by zavedení cel odvrátila. Peking dnes vyzval EU, aby zavedení dodatečných cel na dovoz elektromobilů z Číny odložila, a zabránila tak eskalaci napětí ve vzájemném obchodě.„Vyšší cla se teoreticky v cenách dovážených aut významně projevit nemusí, ale může to naopak mít sekundární dopad na součástky z Číny pro evropské výrobce, například baterie. My tedy vidíme větší riziko, že cla mohou něco způsobit. Nicméně chápeme, že Evropa chce vyrovnat podmínky pro své výrobce s těmi čínskými,“ uvedl Pokorný.Podle automobilového experta EY Petra Knapa nyní bude pokračovat intenzivní jednání o alternativách, protože odvetné kroky Číny mohou EU také poměrně bolet. Takže finální podoba opatření bude známá až těsně před koncem října.Pro automobilový průmysl by zavedení cel znamenalo podle Knapa oddechový čas a oslabení čínské konkurence. „To popravdě v tuto chvíli zčásti hodně tápající evropský automobilový průmysl potřebuje. Nicméně Čína svou produkci a čím dále více konkurenceschopné výrobky vyvážet také potřebuje, tak akceptuje nižší zisky a postaví výrobní kapacity v EU a blízkém okolí,“ řekl Knap ČTK.Zásadní konkurenční výhody v elektromobilech bude Čína podle Knapa rozvíjet nadále a bez zásadních změn tradiční automobilky na tomto trhu nebudou získávat pozice, které potřebují. Evropští výrobců jsou navíc pod zásadním tlakem nižších průměrných emisí z vyráběných aut již od příštího roku a hrozící pokuty je dále oslabí.Ministr dopravy Martin Kupka dnes k výsledku hlasování řekl, že Česko postupovalo po debatě s Německem. „Důležitým argumentem je nevyvolat celní válku, která by za daných okolností mohla ohrozit celou řadu evropských automobilek, protože řada komponent je zajišťována dovozem z Číny,“ řekl ministr. Věří, že jednání EU s Čínou případnou celní válku odvrátí. Zároveň zdůraznil, že Evropa se musí snažit o větší samostatnost v získávání surovin, které jsou klíčové například pro výrobu baterií či polovodičů.<!– DIP popup–>Prodej aut v ČR za tři čtvrtletí stoupl o 2,65 procenta na 171.999 vozůProdej nových osobních aut v Česku za tři čtvrtletí meziročně vzrostl o 2,65 procenta na 171.999 vozů. V září se zvýšil o šest procent. Podíl elektromobilů na registracích stoupl díky dotacím na 4,2 procenta a v září byl jejich podíl osmiprocentní. Zástupci Svazu dovozců automobilů o tom dnes informovali na tiskové konferenci.První je značka Škoda Auto s 58.268 prodanými vozy, což je však meziroční pokles o 1,15 procenta, následuje Hyundai s poklesem o 0,26 procenta na 15.578 registrací a třetí je Toyota s růstem o 9,1 procenta na 14.330 aut. Na dalších místech jsou Volkswagen, Kia a Dacia. Nejprodávanějším modelem je i nadále Škoda Octavia s 15.522 vozy, druhá je Škoda Karoq a třetí Škoda Kodiaq .Nejoblíbenější třídou jsou vozy SUV s podílem 48,1 procenta, následuje nižší střední třída s 16,3 procenta a na třetí příčce jsou malé vozy s 8,5 procenta. Přes 65 procent prodaných aut mělo benzinový motor a 25,8 procenta naftový agregát. „Dotační výzva ministerstva průmyslu zvýšila podíl prodávaných elektromobilů nad čtyři procenta. Její kapacita je však již ze zhruba 87 procent vyčerpána a po jejím skončení lze na trhu elektrických aut očekávat pokles,“ podotkl tajemník svazu Josef Pokorný.Za celý letošní rok předpovídá poradenská firma PwC prodej osobních vozů na úrovni 226.000 aut, což je o zhruba dvě procenta více než loni. Aktualizovaná predikce je na spodní hranici odhadu, který PwC zveřejnila v pololetí. „Poptávka po automobilech je stále ovlivněna slabším ekonomickým růstem. Aktuálně však již pozorujeme postupná drobná zlepšení. Ve srovnání s minulými roky výrobci již nečelí významným výpadkům dílů a většina automobilek již hlásí výrobu bez problémů. Tématem i nadále zůstává přechod na elektromobilitu, kde zůstává poptávka spotřebitelů zatím vlažná,“ uvedl expert PwC Pavel Štefek.Prodej lehkých užitkových vozů se zvýšil o pět procent na 16.803 aut. Vede Renault s 2543 prodanými dodávkami, druhý je Ford s 2283 vozy a třetí Toyota, která prodala 2161 užitkových aut. Nejoblíbenějšími modely jsou Renault Master a Iveco Daily.Registrace nákladních vozidel klesly o 13,5 procenta na 6833 aut. V září ale výrazně narostly o 22 procent. Vede Mercedes-Benz s 1328 vozy, následuje Volvo a Scania.Prodej autobusů se zvýšil o téměř 68 procent na 919 vozidel. V září se pak jejich odbyt více než zdvojnásobil. První je Iveco Bus se 412 registracemi, následují MAN a SOR.Celkové registrace nových motocyklů se zvýšily o 8,1 procenta na 25.157 strojů. V devátém měsíci pak zaznamenaly nárůst o 19,3 procenta. Vede japonská Honda s 5894 prodanými motocykly, následuje čínská CF Moto s 2539 stroji a třetí Yamaha prodala 1684 motocyklů.