Tento týden se v Miláně koná Mezinárodní astronautický kongres (IAC), na kterém se setkávají zástupci kosmických agentur z celého světa. Akce se koná v době stupňujícího se geopolitického soupeření v oblasti vesmíru, v němž hraje významnou roli soukromý sektor, který drží krok se společností SpaceX. Konference se zúčastní USA a Čína, dva hlavní vesmírní rivalové, zatímco ruská vesmírná agentura Roskosmos nebude přítomna kvůli své izolaci od Západu po invazi na Ukrajinu. Očekává se, že se jednání budou točit především kolem průzkumu Měsíce, měsíčního programu NASA Artemis a snahy Evropy o nezávislejší přístup do vesmíru. Předseda IAC vyzdvihl vzrušení, které provází toto období výzkumu vesmíru, srovnatelné s érou programu Apollo v 60. letech 20. století. Správce NASA Bill Nelson se snaží získat podporu pro strategii agentury zapojit soukromé společnosti do náhrady stárnoucí Mezinárodní vesmírné stanice. Závod o Měsíc mezi USA a Čínou se zintenzivňuje, obě země se dvoří partnerským zemím a spoléhají na soukromé společnosti v rámci svých měsíčních programů. Letošní zasedání IAC se koná současně s procesem schvalování prvního rámce pro kosmický průmysl v italském parlamentu, jehož cílem je stanovit pravidla a povinnosti pro soukromé investice a zajistit udržitelné využívání vesmíru. Převratná povaha vesmírných technologií, soukromá konkurence v čele se společností SpaceX a geopolitické napětí přiměly Evropu přehodnotit své nosné rakety a družice se zaměřením na cenovou dostupnost a kapacitu. Evropští výrobci družic čelí tlaku, protože konstelace jako Starlink společnosti SpaceX zvyšují konkurenci. Italská společnost Leonardo navrhla novou strategii pro evropský vesmírný sektor a zkoumá spolupráci s firmami Thales a Airbus v oblasti výroby družic. Evropští stratégové tvrdí, že konkurence na globálním trhu převažuje nad potřebou regionálních možností. Snaha NASA o soukromě vyráběné náhrady za ISS vedla ke vzniku partnerství napříč Atlantikem, včetně společného podniku společností Airbus a Voyager, který má uspokojit evropskou poptávku po výzkumu a provozu na nízké oběžné dráze.
Tento týden se v Miláně koná Mezinárodní astronautický kongres , na kterém se setkávají zástupci kosmických agentur z celého světa. Akce se koná v době stupňujícího se geopolitického soupeření v oblasti vesmíru, v němž hraje významnou roli soukromý sektor, který drží krok se společností SpaceX. Konference se zúčastní USA a Čína, dva hlavní vesmírní rivalové, zatímco ruská vesmírná agentura Roskosmos nebude přítomna kvůli své izolaci od Západu po invazi na Ukrajinu. Očekává se, že se jednání budou točit především kolem průzkumu Měsíce, měsíčního programu NASA Artemis a snahy Evropy o nezávislejší přístup do vesmíru. Předseda IAC vyzdvihl vzrušení, které provází toto období výzkumu vesmíru, srovnatelné s érou programu Apollo v 60. letech 20. století. Správce NASA Bill Nelson se snaží získat podporu pro strategii agentury zapojit soukromé společnosti do náhrady stárnoucí Mezinárodní vesmírné stanice. Závod o Měsíc mezi USA a Čínou se zintenzivňuje, obě země se dvoří partnerským zemím a spoléhají na soukromé společnosti v rámci svých měsíčních programů. Letošní zasedání IAC se koná současně s procesem schvalování prvního rámce pro kosmický průmysl v italském parlamentu, jehož cílem je stanovit pravidla a povinnosti pro soukromé investice a zajistit udržitelné využívání vesmíru. Převratná povaha vesmírných technologií, soukromá konkurence v čele se společností SpaceX a geopolitické napětí přiměly Evropu přehodnotit své nosné rakety a družice se zaměřením na cenovou dostupnost a kapacitu. Evropští výrobci družic čelí tlaku, protože konstelace jako Starlink společnosti SpaceX zvyšují konkurenci. Italská společnost Leonardo navrhla novou strategii pro evropský vesmírný sektor a zkoumá spolupráci s firmami Thales a Airbus v oblasti výroby družic. Evropští stratégové tvrdí, že konkurence na globálním trhu převažuje nad potřebou regionálních možností. Snaha NASA o soukromě vyráběné náhrady za ISS vedla ke vzniku partnerství napříč Atlantikem, včetně společného podniku společností Airbus a Voyager, který má uspokojit evropskou poptávku po výzkumu a provozu na nízké oběžné dráze.