Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Podíl privátních značek v ČR tvoří 27 % tržeb, o šest procent víc než v roce 2015

Podíl privátních značek na českém trhu v posledních letech roste, za prvních devět měsíců tvořily letos 27 procent tržeb, což je o šest procent více než v roce 2015.

David Škvára Autor: David Škvára
2 října, 2024
5 min. čtení
Zdroj: Canva

Zdroj: Canva

5 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • Privátní značky v Česku sílí
  • Kam směřuje tento trend?
  • Co se děje v České ekonomice?

Globální průměr je 22 procent, v Evropě dosahuje 36 %. Vyplývá to z dat, která dnes v Praze představila novinářům agentura NielsenIQ. Zvýšení si vysvětluje i změnou postoje zákazníků, z průzkumu například vyplývá, že Češi vnímají privátní značky pozitivně a podle 81 procent zákazníků nabízejí dobrý poměr ceny a výkonu. Privátní značky si obchodníci nechávají vyrábět u potravinářských i jiných firem, ale nabízejí je pod svou značkou.

Podle Romany Duníkové z agentury NielsenIQ se postoj Čechů k privátním značkám zlepšuje. Pro 78 procent oslovených lidí je jejich kvalita srovnatelná se značkovými výrobky, 13 procent respondentů si myslí, že kvalita je lepší. Mezi privátní značky patří například výrobky Nature’s promise, Clever či Pilos. Průzkum mezi zhruba 1000 respondenty uskutečnila agentura loni v listopadu.

Nejčastěji lidé privátní značky nakupují kvůli nízké ceně a dobré hodnotě za vynaložené peníze, některým ale vadí omezený sortiment či nejasný původ zboží. Nízká cena u některých také evokuje pochyby o kvalitě, dodala Duníková. Alespoň někdy nicméně privátní značky nakupuje 99 procent Čechů. „Lidé mnohdy nevnímají, že se jedná o privátku,“ uvedla Duníková. Privátní značky se totiž často chovají jako tradiční značky, dostávají se do slevových akcí a reagují na aktuální trendy.

To ale vnímá jako problém Potravinářská komora ČR a upozorňuje, že řetězce prezentací privátních značek jako značkových výrobků diskriminují tradiční značkové produkty od českých dodavatelů. „Privátní výrobky mohou vytlačit z trhu zavedené české značky. Od mnoha našich členů víme, že některé řetězce snižují objednávky značkových výrobků ve prospěch privátních značek,“ uvedl mluvčí komory Marek Zemánek.

Cenová výhoda privátních značek dosahuje průměrně 23 procent, například pivo či prací prostředky privátních značek jsou ale o čtvrtinu až polovinu levnější než značkové výrobky. O více než polovinu méně zaplatí lidé za minerální vody, zubní pasty nebo sprchové gely privátních značek. Naopak dražší jsou například u másla či vajec. „Především mladší generace už nechce platit za značku a s ní spojený drahý marketing,“ řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Zdroj: Canva

Privátní značky jsou podle Prouzy také příležitostí pro české potravináře i zemědělce, kteří nedokážou vyprodukovat velký objem levných potravin, mohou se ale zaměřovat na alternativní potraviny. „Z pohledu českého potravinářství dává smysl držet se těchto trendů. Pro české dodavatele je ideální, pokud se jim podaří uzavřít vlastní řetězec od vypěstování po zpracování,“ řekl Prouza novinářům. Zemědělci tak těží z toho, že mají stabilní odbyt, ale nemusí řešit marketing nebo logistiku, o to se postará obchodník, dodal Prouza.

Advertisement

Podle Prouzy roste poptávka po předpřipravených potravinách, potenciál mají také speciální druhy pečiva, například špaldové nebo bezlepkové, a proteinové potraviny. České privátní značky mají úspěch i v zahraničí. Hodnota exportu českých privátních značek dosáhla podle odhadu svazu za loňský rok 20 miliard korun. „Oblíbené pro export jsou především trvanlivé potraviny, cereální tyčinky, přípravky na pečení, bujony, ale například i čerstvé ryby nebo drogistické zboží,“ uvedl Prouza.

Rostoucí podíl privátních značek považuje Prouza za příležitost pro nové dodavatele a obohacení trhu. Duníková ale upozornila, že v porovnání se západní Evropou zůstává v ČR prostor pro další růst. Například Švýcarsko nebo Velká Británie mají téměř poloviční tržní podíl privátních značek.

Firmu Tameh Czech, jež dodávala energie Liberty Ostrava, kupuje Hubáčkova UCED

Zkrachovalou společnost Tameh Czech, která dodávala energie Liberty Ostrava, kupuje skupina UCED miliardáře Pavla Hubáčka. Smlouvu podepsaly v úterý. Transakci musí ještě schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). ČTK to řekl insolvenční správce Tamehu Dominik Hart. 

Hart uvedl, že je vázán mlčenlivostí a bližší informace k transakci tak nemůže říct. „Mohu jen potvrdit, že v úterý došlo k podpisu smluv a k podání příslušných žádostí na ÚOHS,“ řekl insolvenční správce.

Firma na sebe loni v prosinci podala insolvenční návrh, protože jí huť jako jediný zákazník neplatila za služby, a Tameh se tak dostal do druhotné platební neschopnosti. Od té doby provoz stojí. Podle insolvenčního návrhu měl Tameh vůči věřitelům závazky po lhůtě splatnosti převyšující 255 milionů korun. V srpnu se reorganizace změnila v konkurz, požádal o to sám Tameh.

Tameh Czech se nachází přímo v areálu hutě Liberty Ostrava. Liberty a Tameh jsou úzce provázané ekonomicky i technologicky. Tameh je někdejší závod Energetika, který byl postaven jako součást Nové huti, nynější Liberty. Tameh huti dodával elektřinu, různé plyny a páry. Liberty zase dodávala Tamehu palivo v podobě vysokopecních a koksárenských plynů, bez nichž se provoz energetické společnosti neobejde.

Když huť vlastnila skupina ArcelorMittal, byla Energetika vyčleněna do samostatné firmy. V roce 2019 se majitelem huti stala Liberty Steel Group z koncernu GFG Alliance britského podnikatele Sanjeeva Gupty, Tameh ale zůstal majetkem společného podniku skupiny ArcelorMittal a polského holdingu Tauron.

„Tameh stojí, protože jeho běh je pevně svázán s prvovýrobou ve společnosti Liberty Ostrava a bez toho, aniž by oni běželi, tak my se nejsme schopni rozběhnout a nejsme schopni ani dodávat elektřinu a teplo komukoli jinému bez jejich součinnosti,“ řekl Hart.

Když jednatelé podávali insolvenční návrh, měl Tameh podle něj na účtu desítky milionů korun a měl lehce pod 300 zaměstnanců. „Pořád jsme doufali, že se to vyřeší, takže k žádnému propouštění ze strany správce ani jednatelů nedošlo. Máme pořád zhruba stejně zaměstnanců, všichni mají zaplacené mzdy. Úřad práce jim nic vyplácet nemusel,“ řekl insolvenční správce.

<!– DIP popup–>

Zdroj: Canva

Globální průměr je 22 procent, v Evropě dosahuje 36 %. Vyplývá to z dat, která dnes v Praze představila novinářům agentura NielsenIQ. Zvýšení si vysvětluje i změnou postoje zákazníků, z průzkumu například vyplývá, že Češi vnímají privátní značky pozitivně a podle 81 procent zákazníků nabízejí dobrý poměr ceny a výkonu. Privátní značky si obchodníci nechávají vyrábět u potravinářských i jiných firem, ale nabízejí je pod svou značkou.Podle Romany Duníkové z agentury NielsenIQ se postoj Čechů k privátním značkám zlepšuje. Pro 78 procent oslovených lidí je jejich kvalita srovnatelná se značkovými výrobky, 13 procent respondentů si myslí, že kvalita je lepší. Mezi privátní značky patří například výrobky Nature’s promise, Clever či Pilos. Průzkum mezi zhruba 1000 respondenty uskutečnila agentura loni v listopadu.Nejčastěji lidé privátní značky nakupují kvůli nízké ceně a dobré hodnotě za vynaložené peníze, některým ale vadí omezený sortiment či nejasný původ zboží. Nízká cena u některých také evokuje pochyby o kvalitě, dodala Duníková. Alespoň někdy nicméně privátní značky nakupuje 99 procent Čechů. „Lidé mnohdy nevnímají, že se jedná o privátku,“ uvedla Duníková. Privátní značky se totiž často chovají jako tradiční značky, dostávají se do slevových akcí a reagují na aktuální trendy.To ale vnímá jako problém Potravinářská komora ČR a upozorňuje, že řetězce prezentací privátních značek jako značkových výrobků diskriminují tradiční značkové produkty od českých dodavatelů. „Privátní výrobky mohou vytlačit z trhu zavedené české značky. Od mnoha našich členů víme, že některé řetězce snižují objednávky značkových výrobků ve prospěch privátních značek,“ uvedl mluvčí komory Marek Zemánek.Cenová výhoda privátních značek dosahuje průměrně 23 procent, například pivo či prací prostředky privátních značek jsou ale o čtvrtinu až polovinu levnější než značkové výrobky. O více než polovinu méně zaplatí lidé za minerální vody, zubní pasty nebo sprchové gely privátních značek. Naopak dražší jsou například u másla či vajec. „Především mladší generace už nechce platit za značku a s ní spojený drahý marketing,“ řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.Privátní značky jsou podle Prouzy také příležitostí pro české potravináře i zemědělce, kteří nedokážou vyprodukovat velký objem levných potravin, mohou se ale zaměřovat na alternativní potraviny. „Z pohledu českého potravinářství dává smysl držet se těchto trendů. Pro české dodavatele je ideální, pokud se jim podaří uzavřít vlastní řetězec od vypěstování po zpracování,“ řekl Prouza novinářům. Zemědělci tak těží z toho, že mají stabilní odbyt, ale nemusí řešit marketing nebo logistiku, o to se postará obchodník, dodal Prouza.Podle Prouzy roste poptávka po předpřipravených potravinách, potenciál mají také speciální druhy pečiva, například špaldové nebo bezlepkové, a proteinové potraviny. České privátní značky mají úspěch i v zahraničí. Hodnota exportu českých privátních značek dosáhla podle odhadu svazu za loňský rok 20 miliard korun. „Oblíbené pro export jsou především trvanlivé potraviny, cereální tyčinky, přípravky na pečení, bujony, ale například i čerstvé ryby nebo drogistické zboží,“ uvedl Prouza.Rostoucí podíl privátních značek považuje Prouza za příležitost pro nové dodavatele a obohacení trhu. Duníková ale upozornila, že v porovnání se západní Evropou zůstává v ČR prostor pro další růst. Například Švýcarsko nebo Velká Británie mají téměř poloviční tržní podíl privátních značek.Firmu Tameh Czech, jež dodávala energie Liberty Ostrava, kupuje Hubáčkova UCEDZkrachovalou společnost Tameh Czech, která dodávala energie Liberty Ostrava, kupuje skupina UCED miliardáře Pavla Hubáčka. Smlouvu podepsaly v úterý. Transakci musí ještě schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže . ČTK to řekl insolvenční správce Tamehu Dominik Hart. Hart uvedl, že je vázán mlčenlivostí a bližší informace k transakci tak nemůže říct. „Mohu jen potvrdit, že v úterý došlo k podpisu smluv a k podání příslušných žádostí na ÚOHS,“ řekl insolvenční správce.Firma na sebe loni v prosinci podala insolvenční návrh, protože jí huť jako jediný zákazník neplatila za služby, a Tameh se tak dostal do druhotné platební neschopnosti. Od té doby provoz stojí. Podle insolvenčního návrhu měl Tameh vůči věřitelům závazky po lhůtě splatnosti převyšující 255 milionů korun. V srpnu se reorganizace změnila v konkurz, požádal o to sám Tameh.Tameh Czech se nachází přímo v areálu hutě Liberty Ostrava. Liberty a Tameh jsou úzce provázané ekonomicky i technologicky. Tameh je někdejší závod Energetika, který byl postaven jako součást Nové huti, nynější Liberty. Tameh huti dodával elektřinu, různé plyny a páry. Liberty zase dodávala Tamehu palivo v podobě vysokopecních a koksárenských plynů, bez nichž se provoz energetické společnosti neobejde.Když huť vlastnila skupina ArcelorMittal, byla Energetika vyčleněna do samostatné firmy. V roce 2019 se majitelem huti stala Liberty Steel Group z koncernu GFG Alliance britského podnikatele Sanjeeva Gupty, Tameh ale zůstal majetkem společného podniku skupiny ArcelorMittal a polského holdingu Tauron.„Tameh stojí, protože jeho běh je pevně svázán s prvovýrobou ve společnosti Liberty Ostrava a bez toho, aniž by oni běželi, tak my se nejsme schopni rozběhnout a nejsme schopni ani dodávat elektřinu a teplo komukoli jinému bez jejich součinnosti,“ řekl Hart.Když jednatelé podávali insolvenční návrh, měl Tameh podle něj na účtu desítky milionů korun a měl lehce pod 300 zaměstnanců. „Pořád jsme doufali, že se to vyřeší, takže k žádnému propouštění ze strany správce ani jednatelů nedošlo. Máme pořád zhruba stejně zaměstnanců, všichni mají zaplacené mzdy. Úřad práce jim nic vyplácet nemusel,“ řekl insolvenční správce.<!– DIP popup–>
Tagy: Českočrkoruna

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      08:36

      Akcie Hanwha Ocean vzrostly o více než 16 % po uzavření obchodní dohody mezi USA a Jižní Koreou

      08:24

      Výnosy japonských státních dluhopisů rostou, jen posiluje po rozhodnutí BoJ o úrokových sazbách

      08:12

      Jihokorejské automobilové akcie klesají poté, co Trump snížil cla na 15 %

      08:00

      Akcie společnosti Nissan vzrostly o téměř 5 %

      07:48

      Evropské trhy směřují k obecně vyššímu otevření, zatímco pokračuje příval výsledků

      07:24

      Fed ponechává sazby beze změny navzdory tlaku Trumpa, nedává žádné náznaky zářijového snížení

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shutterstock
      Akcie

      Nadšení kolem AI žene vzhůru celý polovodičový sektor a Nvidia stojí v čele

      30 července, 2025

      Analytici upozorňují na „výjimečnou“ sílu poptávky po AI a nové produktové cykly

      Zdroj: Shutterstock

      Cadence Design Systems hlásí silné výsledky a míří výš, akcie rostou

      30 července, 2025
      Zdroj: Bloomberg

      Coinbase má podle Citigroup prostor k dalšímu růstu. Cílová cena jde nahoru

      29 července, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Investiční společnosti sází na obrat Texas Instruments a Charter Communications

      28 července, 2025
      Zdroj: Getty Images

      JPMorgan věří v obrat u Nike. Plán oživení má být víceletý a ambiciózní

      28 července, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: Shutterstock
      Akcie

      Tesla sází na Samsung: Klíčová dohoda o výrobě čipů za miliardy má urychlit vývoj AI

      28 července, 2025

      Společnost Tesla oznámila uzavření kontraktu se Samsung Electronics na výrobu nové generace čipů, přičemž hodnota dohody má činit až 16,5...

      Nejčtenější zprávy.

      Visa překonala odhady, opatrný výhled však tlumí nadšení trhu

      30 července, 2025

      S&P 500 klesá kvůli nejistotě ohledně obchodních vztahů mezi USA a Čínou

      29 července, 2025

      Netflix potvrzuje výjimečný růst a zůstává dominantní silou ve streamování

      27 července, 2025

      Dolar se během chaosu opět ocitá v popředí zájmu mezi investory

      29 července, 2025

      USA a EU dosáhly dohody o clech, aby odvrátily obchodní válku

      27 července, 2025

      Index S&P 500 klesá, Fed signalizuje, že úrokové sazby zůstanou beze změny

      30 července, 2025

      Ropa roste. Geopolitické napětí zvyšuje ceny, trh čeká na další kroky USA a OPEC+

      31 července, 2025

      Dolar posiluje díky dohodám, ale největší nejistotou zůstává postoj Fedu

      28 července, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Revolut Group Holdings Ltd

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 45 miliard USD

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • Hospodářské výsledky
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.