Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost, která nabízí digitální bankovní služby

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost, která nabízí digitální bankovní služby

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Podíl privátních značek v ČR tvoří 27 % tržeb, o šest procent víc než v roce 2015

Podíl privátních značek na českém trhu v posledních letech roste, za prvních devět měsíců tvořily letos 27 procent tržeb, což je o šest procent více než v roce 2015.

David Škvára Autor: David Škvára
2 října, 2024
5 min. čtení
Zdroj: Canva

Zdroj: Canva

5 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • Privátní značky v Česku sílí
  • Kam směřuje tento trend?
  • Co se děje v České ekonomice?

Globální průměr je 22 procent, v Evropě dosahuje 36 %. Vyplývá to z dat, která dnes v Praze představila novinářům agentura NielsenIQ. Zvýšení si vysvětluje i změnou postoje zákazníků, z průzkumu například vyplývá, že Češi vnímají privátní značky pozitivně a podle 81 procent zákazníků nabízejí dobrý poměr ceny a výkonu. Privátní značky si obchodníci nechávají vyrábět u potravinářských i jiných firem, ale nabízejí je pod svou značkou.

Podle Romany Duníkové z agentury NielsenIQ se postoj Čechů k privátním značkám zlepšuje. Pro 78 procent oslovených lidí je jejich kvalita srovnatelná se značkovými výrobky, 13 procent respondentů si myslí, že kvalita je lepší. Mezi privátní značky patří například výrobky Nature’s promise, Clever či Pilos. Průzkum mezi zhruba 1000 respondenty uskutečnila agentura loni v listopadu.

Nejčastěji lidé privátní značky nakupují kvůli nízké ceně a dobré hodnotě za vynaložené peníze, některým ale vadí omezený sortiment či nejasný původ zboží. Nízká cena u některých také evokuje pochyby o kvalitě, dodala Duníková. Alespoň někdy nicméně privátní značky nakupuje 99 procent Čechů. „Lidé mnohdy nevnímají, že se jedná o privátku,“ uvedla Duníková. Privátní značky se totiž často chovají jako tradiční značky, dostávají se do slevových akcí a reagují na aktuální trendy.

To ale vnímá jako problém Potravinářská komora ČR a upozorňuje, že řetězce prezentací privátních značek jako značkových výrobků diskriminují tradiční značkové produkty od českých dodavatelů. „Privátní výrobky mohou vytlačit z trhu zavedené české značky. Od mnoha našich členů víme, že některé řetězce snižují objednávky značkových výrobků ve prospěch privátních značek,“ uvedl mluvčí komory Marek Zemánek.

Cenová výhoda privátních značek dosahuje průměrně 23 procent, například pivo či prací prostředky privátních značek jsou ale o čtvrtinu až polovinu levnější než značkové výrobky. O více než polovinu méně zaplatí lidé za minerální vody, zubní pasty nebo sprchové gely privátních značek. Naopak dražší jsou například u másla či vajec. „Především mladší generace už nechce platit za značku a s ní spojený drahý marketing,“ řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Zdroj: Canva

Privátní značky jsou podle Prouzy také příležitostí pro české potravináře i zemědělce, kteří nedokážou vyprodukovat velký objem levných potravin, mohou se ale zaměřovat na alternativní potraviny. „Z pohledu českého potravinářství dává smysl držet se těchto trendů. Pro české dodavatele je ideální, pokud se jim podaří uzavřít vlastní řetězec od vypěstování po zpracování,“ řekl Prouza novinářům. Zemědělci tak těží z toho, že mají stabilní odbyt, ale nemusí řešit marketing nebo logistiku, o to se postará obchodník, dodal Prouza.

Advertisement

Podle Prouzy roste poptávka po předpřipravených potravinách, potenciál mají také speciální druhy pečiva, například špaldové nebo bezlepkové, a proteinové potraviny. České privátní značky mají úspěch i v zahraničí. Hodnota exportu českých privátních značek dosáhla podle odhadu svazu za loňský rok 20 miliard korun. „Oblíbené pro export jsou především trvanlivé potraviny, cereální tyčinky, přípravky na pečení, bujony, ale například i čerstvé ryby nebo drogistické zboží,“ uvedl Prouza.

Rostoucí podíl privátních značek považuje Prouza za příležitost pro nové dodavatele a obohacení trhu. Duníková ale upozornila, že v porovnání se západní Evropou zůstává v ČR prostor pro další růst. Například Švýcarsko nebo Velká Británie mají téměř poloviční tržní podíl privátních značek.

Firmu Tameh Czech, jež dodávala energie Liberty Ostrava, kupuje Hubáčkova UCED

Zkrachovalou společnost Tameh Czech, která dodávala energie Liberty Ostrava, kupuje skupina UCED miliardáře Pavla Hubáčka. Smlouvu podepsaly v úterý. Transakci musí ještě schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). ČTK to řekl insolvenční správce Tamehu Dominik Hart. 

Hart uvedl, že je vázán mlčenlivostí a bližší informace k transakci tak nemůže říct. „Mohu jen potvrdit, že v úterý došlo k podpisu smluv a k podání příslušných žádostí na ÚOHS,“ řekl insolvenční správce.

Firma na sebe loni v prosinci podala insolvenční návrh, protože jí huť jako jediný zákazník neplatila za služby, a Tameh se tak dostal do druhotné platební neschopnosti. Od té doby provoz stojí. Podle insolvenčního návrhu měl Tameh vůči věřitelům závazky po lhůtě splatnosti převyšující 255 milionů korun. V srpnu se reorganizace změnila v konkurz, požádal o to sám Tameh.

Tameh Czech se nachází přímo v areálu hutě Liberty Ostrava. Liberty a Tameh jsou úzce provázané ekonomicky i technologicky. Tameh je někdejší závod Energetika, který byl postaven jako součást Nové huti, nynější Liberty. Tameh huti dodával elektřinu, různé plyny a páry. Liberty zase dodávala Tamehu palivo v podobě vysokopecních a koksárenských plynů, bez nichž se provoz energetické společnosti neobejde.

Když huť vlastnila skupina ArcelorMittal, byla Energetika vyčleněna do samostatné firmy. V roce 2019 se majitelem huti stala Liberty Steel Group z koncernu GFG Alliance britského podnikatele Sanjeeva Gupty, Tameh ale zůstal majetkem společného podniku skupiny ArcelorMittal a polského holdingu Tauron.

„Tameh stojí, protože jeho běh je pevně svázán s prvovýrobou ve společnosti Liberty Ostrava a bez toho, aniž by oni běželi, tak my se nejsme schopni rozběhnout a nejsme schopni ani dodávat elektřinu a teplo komukoli jinému bez jejich součinnosti,“ řekl Hart.

Když jednatelé podávali insolvenční návrh, měl Tameh podle něj na účtu desítky milionů korun a měl lehce pod 300 zaměstnanců. „Pořád jsme doufali, že se to vyřeší, takže k žádnému propouštění ze strany správce ani jednatelů nedošlo. Máme pořád zhruba stejně zaměstnanců, všichni mají zaplacené mzdy. Úřad práce jim nic vyplácet nemusel,“ řekl insolvenční správce.

<!– DIP popup–>

Zdroj: Canva

Globální průměr je 22 procent, v Evropě dosahuje 36 %. Vyplývá to z dat, která dnes v Praze představila novinářům agentura NielsenIQ. Zvýšení si vysvětluje i změnou postoje zákazníků, z průzkumu například vyplývá, že Češi vnímají privátní značky pozitivně a podle 81 procent zákazníků nabízejí dobrý poměr ceny a výkonu. Privátní značky si obchodníci nechávají vyrábět u potravinářských i jiných firem, ale nabízejí je pod svou značkou.Podle Romany Duníkové z agentury NielsenIQ se postoj Čechů k privátním značkám zlepšuje. Pro 78 procent oslovených lidí je jejich kvalita srovnatelná se značkovými výrobky, 13 procent respondentů si myslí, že kvalita je lepší. Mezi privátní značky patří například výrobky Nature’s promise, Clever či Pilos. Průzkum mezi zhruba 1000 respondenty uskutečnila agentura loni v listopadu.Nejčastěji lidé privátní značky nakupují kvůli nízké ceně a dobré hodnotě za vynaložené peníze, některým ale vadí omezený sortiment či nejasný původ zboží. Nízká cena u některých také evokuje pochyby o kvalitě, dodala Duníková. Alespoň někdy nicméně privátní značky nakupuje 99 procent Čechů. „Lidé mnohdy nevnímají, že se jedná o privátku,“ uvedla Duníková. Privátní značky se totiž často chovají jako tradiční značky, dostávají se do slevových akcí a reagují na aktuální trendy.To ale vnímá jako problém Potravinářská komora ČR a upozorňuje, že řetězce prezentací privátních značek jako značkových výrobků diskriminují tradiční značkové produkty od českých dodavatelů. „Privátní výrobky mohou vytlačit z trhu zavedené české značky. Od mnoha našich členů víme, že některé řetězce snižují objednávky značkových výrobků ve prospěch privátních značek,“ uvedl mluvčí komory Marek Zemánek.Cenová výhoda privátních značek dosahuje průměrně 23 procent, například pivo či prací prostředky privátních značek jsou ale o čtvrtinu až polovinu levnější než značkové výrobky. O více než polovinu méně zaplatí lidé za minerální vody, zubní pasty nebo sprchové gely privátních značek. Naopak dražší jsou například u másla či vajec. „Především mladší generace už nechce platit za značku a s ní spojený drahý marketing,“ řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.Privátní značky jsou podle Prouzy také příležitostí pro české potravináře i zemědělce, kteří nedokážou vyprodukovat velký objem levných potravin, mohou se ale zaměřovat na alternativní potraviny. „Z pohledu českého potravinářství dává smysl držet se těchto trendů. Pro české dodavatele je ideální, pokud se jim podaří uzavřít vlastní řetězec od vypěstování po zpracování,“ řekl Prouza novinářům. Zemědělci tak těží z toho, že mají stabilní odbyt, ale nemusí řešit marketing nebo logistiku, o to se postará obchodník, dodal Prouza.Podle Prouzy roste poptávka po předpřipravených potravinách, potenciál mají také speciální druhy pečiva, například špaldové nebo bezlepkové, a proteinové potraviny. České privátní značky mají úspěch i v zahraničí. Hodnota exportu českých privátních značek dosáhla podle odhadu svazu za loňský rok 20 miliard korun. „Oblíbené pro export jsou především trvanlivé potraviny, cereální tyčinky, přípravky na pečení, bujony, ale například i čerstvé ryby nebo drogistické zboží,“ uvedl Prouza.Rostoucí podíl privátních značek považuje Prouza za příležitost pro nové dodavatele a obohacení trhu. Duníková ale upozornila, že v porovnání se západní Evropou zůstává v ČR prostor pro další růst. Například Švýcarsko nebo Velká Británie mají téměř poloviční tržní podíl privátních značek.Firmu Tameh Czech, jež dodávala energie Liberty Ostrava, kupuje Hubáčkova UCEDZkrachovalou společnost Tameh Czech, která dodávala energie Liberty Ostrava, kupuje skupina UCED miliardáře Pavla Hubáčka. Smlouvu podepsaly v úterý. Transakci musí ještě schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže . ČTK to řekl insolvenční správce Tamehu Dominik Hart. Hart uvedl, že je vázán mlčenlivostí a bližší informace k transakci tak nemůže říct. „Mohu jen potvrdit, že v úterý došlo k podpisu smluv a k podání příslušných žádostí na ÚOHS,“ řekl insolvenční správce.Firma na sebe loni v prosinci podala insolvenční návrh, protože jí huť jako jediný zákazník neplatila za služby, a Tameh se tak dostal do druhotné platební neschopnosti. Od té doby provoz stojí. Podle insolvenčního návrhu měl Tameh vůči věřitelům závazky po lhůtě splatnosti převyšující 255 milionů korun. V srpnu se reorganizace změnila v konkurz, požádal o to sám Tameh.Tameh Czech se nachází přímo v areálu hutě Liberty Ostrava. Liberty a Tameh jsou úzce provázané ekonomicky i technologicky. Tameh je někdejší závod Energetika, který byl postaven jako součást Nové huti, nynější Liberty. Tameh huti dodával elektřinu, různé plyny a páry. Liberty zase dodávala Tamehu palivo v podobě vysokopecních a koksárenských plynů, bez nichž se provoz energetické společnosti neobejde.Když huť vlastnila skupina ArcelorMittal, byla Energetika vyčleněna do samostatné firmy. V roce 2019 se majitelem huti stala Liberty Steel Group z koncernu GFG Alliance britského podnikatele Sanjeeva Gupty, Tameh ale zůstal majetkem společného podniku skupiny ArcelorMittal a polského holdingu Tauron.„Tameh stojí, protože jeho běh je pevně svázán s prvovýrobou ve společnosti Liberty Ostrava a bez toho, aniž by oni běželi, tak my se nejsme schopni rozběhnout a nejsme schopni ani dodávat elektřinu a teplo komukoli jinému bez jejich součinnosti,“ řekl Hart.Když jednatelé podávali insolvenční návrh, měl Tameh podle něj na účtu desítky milionů korun a měl lehce pod 300 zaměstnanců. „Pořád jsme doufali, že se to vyřeší, takže k žádnému propouštění ze strany správce ani jednatelů nedošlo. Máme pořád zhruba stejně zaměstnanců, všichni mají zaplacené mzdy. Úřad práce jim nic vyplácet nemusel,“ řekl insolvenční správce.<!– DIP popup–>
Tagy: Českočrkoruna

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      11:36

      Německá průmyslová výroba a export v dubnu poklesly

      11:24

      Průmyslová výroba a stavební produkce v dubnu vzrostly

      11:12

      Hodnota Tesly kvůli sporu Muska s Trumpem prudce klesla

      11:00

      Deutsche Bank vidí silné vyhlídky pro evropské pojišťovny

      10:48

      Fiserv se chystá získat zbývající podíl ve společnosti AIB Merchant Services

      10:36

      Rosebank Industries získá 1,55 miliardy dolarů na akvizici ECI

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Bank of America doporučuje akcie malých firem s vysokými dividendami

      6 června, 2025

      Investoři hledající kombinaci výnosu a potenciálu růstu se stále častěji obracejí k menším společnostem, které zůstávají relativně přehlížené ve srovnání...

      Zdroj: Bloomberg

      IPO společnosti Circle: Akcie vzrostly téměř o 170 % v první den obchodování

      6 června, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Dollar Tree si získává důvěru investorů – JPMorgan očekává růst až o 25 %

      6 června, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Roblox podle BofA míří k dalším ziskům díky metaversu a strategické výhodě

      5 června, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Nvidia opět na vzestupu díky silným výsledkům a rostoucí poptávce po AI čipech

      5 června, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: BurzovníSvět.cz
      IPO

      Startup v digitálním bankovnictví Chime cílí při IPO na 11,2 miliardy dolarů

      5 června, 2025

      Společnost Chime Financial, působící v oblasti digitálního bankovnictví, ohlásila svůj záměr vstoupit na burzu prostřednictvím primární veřejné nabídky akcií (IPO)....

      Nejčtenější zprávy.

      MongoDB posiluje důvěru investorů. Výsledky překonaly očekávání

      5 června, 2025

      Je Costco nyní vhodná koupě? Kam směřuje tento řetězec v USA?

      4 června, 2025

      Nvidia překonává trh: Proč zůstává perspektivní investicí?

      2 června, 2025

      Index S&P 500 uzavřel beze změny, údaje z trhu práce vyvolaly obavy o ekonomiku

      4 června, 2025

      S&P 500 vstupuje do nového měsíce v zisku, investoři ignorují obchodní napětí

      2 června, 2025

      S&P 500 táhne dolů propad Tesly uprostřed sporu Trumpa a Muska

      5 června, 2025

      Bank of America doporučuje akcie malých firem s vysokými dividendami

      6 června, 2025

      Kde budou akcie Uber Technologies za 5 let? Je načase investovat?

      3 června, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Chime Financial, Inc.

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 25 miliard dolarů

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • Hospodářské výsledky
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.