Trh s uměním se nachází v mírné korekci, ale kvalitní díla si stále nacházejí kupce
Aukční domy jako Sotheby’s a Christie’s dosáhly solidních výsledků navzdory menšímu zájmu o některá díla
Přestože spekulativní investice klesly, na trhu zůstává dostatek likvidity pro významná umělecká díla
Přesto týden aukcí, veletrhů umění a výstav v galeriích a muzeích v Londýně ukázal, že svět umění je velmi živý.
„Mnoho lidí šíří příběh o tom, že trh klesá – trh neklesá,“ říká Morgan Long, londýnský poradce pro umění. „Trh se jen mírně koriguje, ale obchodní aktivita je stále živá. Umělecká díla se prodávají a sběratelé nakupují. Není to tak černé, jak se může zdát.“
Evan Beard, prezident newyorské galerie Level & Co., která se zabývá sekundárním trhem, souhlasí.
„Není to trh kupujících, není to trh prodávajících, je to trh s mírnou korekcí směrem dolů,“ říká Beard. „Nedochází k obrovskému poklesu cen, ale vidíte, že se obchoduje méně věcí.“ Pokud se však na trhu objeví áčkové dílo áčkového umělce, „stále se dobře prodává v soukromí“.
Na středeční večerní aukci současného umění Sotheby’s se prodalo dílo Davida Hockneyho L’Arbois, Sainte-Maxime, 1968, za 11,5 milionu liber (15 milionů USD), 13,15 milionu liber s poplatky, což je výrazně nad očekáváním předprodejního odhadu 7 až 10 milionů liber (odhady nezahrnují poplatky).
Zdroj: Sotheby’s
A na večerní aukci Christie’s, která se konala rovněž ve středu, se podle londýnské analytické společnosti ArtTactic prodalo solidních 88,5 % děl nabízených na večerní aukci umění 20. a 21. století za celkovou částku téměř 67 milionů liber, přičemž téměř 31 % děl se prodalo nad středem předprodejních odhadů. Celkové výsledky byly o 6,7 % vyšší než před rokem.
Celkově večerní prodeje ve třech hlavních aukčních domech – Christie’s, Sotheby’s a Phillips – dosáhly 110 milionů liber, což je o 2,8 % méně než před rokem a méně než minimálně 117 milionů liber, které se podle ArtTactic očekávaly. Firma však poukázala na známky toho, že důvěra na trhu se možná vrací, včetně skutečnosti, že z londýnských prodejů bylo letos staženo méně uměleckých děl a více jich bylo garantováno třetími stranami.
V rámci těchto dohod uzavírají třetí strany – například sběratelé s hlubokou kapsou – s aukční síní dohodu o koupi uměleckého díla za předem stanovenou cenu (obvykle nejnižší odhadní cenu), pokud se v dražbě nenabídne cena vyšší; ručitel pak z prodeje finančně profituje.
V letošním roce bylo předem garantováno 34 % děl prodaných na večerních aukcích, zatímco v loňském roce bylo garantováno přibližně 16,5 % děl.
Tato změna „naznačuje, že stále existuje chuť riskovat v souvislosti s uměním, což by mohlo signalizovat obnovení důvěry v trh,“ uvedla společnost ArtTactic.
Výsledky Christie’s byly zjevně podpořeny těmito záručními obchody, které byly uzavřeny pro 24 z 52 děl určených k prodeji. Vrcholem večerní aukce Christie’s byl obraz Luciena Freuda Ria, Nahý portrét, který se prodal za 10 milionů liber, 11,8 milionu liber s poplatky, na spodní hranici předprodejního odhadu v rozmezí 10 až 15 milionů liber. Kupec nebyl zveřejněn, ale podle katalogové poznámky byl obraz nabízen se zárukou třetí strany.
Jak říká Long, tato praxe není zdaleka nová – aukční síně se na záruky spoléhají již 18 až 24 měsíců. A konečný výsledek prodeje pro Christie’s byl „velmi silný a úctyhodný“, říká.
Přetrvávající slabost trhu byla více patrná u Sotheby’s, která prodala 82 % uměleckých děl nabízených ve večerní aukci za celkem 32 milionů liber, přičemž pouze 18,2 % se prodalo nad středem předprodejních odhadů, jak ukázaly údaje ArtTactic. U Phillipsu se prodalo 77,4 % nabízených uměleckých děl za celkem 12,1 milionu liber, přičemž 19,4 % děl bylo prodáno za více než střed odhadů.
Aktivita na veletrhu současného umění Frieze London a na Frieze Masters v tomto týdnu však byla před velkými veletrhy a aukcemi, které se konají příští týden v Paříži, čilá. Na Frieze Masters podle Longa několik galerií dbalo na to, aby ve svých stáncích prezentovaly „zvláštní věci“, včetně mnoha galerií, které kombinovaly historická a moderní díla.
Světová galerie Hauser & Wirth vystavila krásný a vzácný obraz Francise Picabii, Long říká, že se podle ArtNews prodal za 4 miliony dolarů (mezi dalšími vysoce hodnotnými prodeji na stánku). Londýnská galerie Charles Ede spojila římské mozaiky s moderním britským malířstvím, zatímco další londýnská galerie Lyndsey Ingram vystavila díla na papíře zobrazující hlavy německo-britského malíře 20. století Franka Auerbacha a Pabla Picassa – díla vzdálená od sebe 30 let.
Zdroj: Unsplash
Díla se „prodávala neuvěřitelně dobře“, říká Long. Návštěvníci přicházejí na veletrh, aby viděli překvapivé výstavy, jako je tato, a nakupují, říká.
Podle Bearda projevují sběratelé zájem o poválečná díla „historické kvality“ od umělců, jako jsou Joan Mitchellová, Christopher Wood a Elizabeth Peytonová – umělců 90. let, kteří „nebyli v popředí zájmu během Covidu“, kdy se sběratelé hrnuli do „barevných, instagramových“ děl.
V Londýně „to nebyl týden, kdy by někdo přinesl na trh něco skvělého,“ říká Beard, ale „tam, kde byla skutečná kvalita, se [jim] dařilo výborně“.
Mezi díla, která budou tento pohled testovat na velkých aukcích letos v listopadu v New Yorku, patří například L’empire des lumières, 1954, od Reného Magritta, které Christie’s nabízí za nejméně 95 milionů dolarů, a obraz Clauda Moneta Vodní lilie nebo Nymphéas z let 1914-17, který se prodává ze sbírky zesnulého kosmetického magnáta Sydella Millera v Sotheby’s za odhadovanou cenu 60 milionů dolarů.
„Na trhu je stále dostatek likvidity,“ říká Beard. Přestože spekulativní kapitál, který v minulosti hnal ceny mnoha uměleckých děl, zejména děl ultra současných umělců, na rekordní výšky, není v tuto chvíli tak výrazný, očekává se jeho návrat. To znamená, že na trhu jsou nyní dobré investiční příležitosti.
Přesto týden aukcí, veletrhů umění a výstav v galeriích a muzeích v Londýně ukázal, že svět umění je velmi živý.„Mnoho lidí šíří příběh o tom, že trh klesá – trh neklesá,“ říká Morgan Long, londýnský poradce pro umění. „Trh se jen mírně koriguje, ale obchodní aktivita je stále živá. Umělecká díla se prodávají a sběratelé nakupují. Není to tak černé, jak se může zdát.“Evan Beard, prezident newyorské galerie Level & Co., která se zabývá sekundárním trhem, souhlasí.„Není to trh kupujících, není to trh prodávajících, je to trh s mírnou korekcí směrem dolů,“ říká Beard. „Nedochází k obrovskému poklesu cen, ale vidíte, že se obchoduje méně věcí.“ Pokud se však na trhu objeví áčkové dílo áčkového umělce, „stále se dobře prodává v soukromí“.Na středeční večerní aukci současného umění Sotheby’s se prodalo dílo Davida Hockneyho L’Arbois, Sainte-Maxime, 1968, za 11,5 milionu liber , 13,15 milionu liber s poplatky, což je výrazně nad očekáváním předprodejního odhadu 7 až 10 milionů liber .A na večerní aukci Christie’s, která se konala rovněž ve středu, se podle londýnské analytické společnosti ArtTactic prodalo solidních 88,5 % děl nabízených na večerní aukci umění 20. a 21. století za celkovou částku téměř 67 milionů liber, přičemž téměř 31 % děl se prodalo nad středem předprodejních odhadů. Celkové výsledky byly o 6,7 % vyšší než před rokem.Celkově večerní prodeje ve třech hlavních aukčních domech – Christie’s, Sotheby’s a Phillips – dosáhly 110 milionů liber, což je o 2,8 % méně než před rokem a méně než minimálně 117 milionů liber, které se podle ArtTactic očekávaly. Firma však poukázala na známky toho, že důvěra na trhu se možná vrací, včetně skutečnosti, že z londýnských prodejů bylo letos staženo méně uměleckých děl a více jich bylo garantováno třetími stranami.V rámci těchto dohod uzavírají třetí strany – například sběratelé s hlubokou kapsou – s aukční síní dohodu o koupi uměleckého díla za předem stanovenou cenu , pokud se v dražbě nenabídne cena vyšší; ručitel pak z prodeje finančně profituje.V letošním roce bylo předem garantováno 34 % děl prodaných na večerních aukcích, zatímco v loňském roce bylo garantováno přibližně 16,5 % děl.Tato změna „naznačuje, že stále existuje chuť riskovat v souvislosti s uměním, což by mohlo signalizovat obnovení důvěry v trh,“ uvedla společnost ArtTactic.Výsledky Christie’s byly zjevně podpořeny těmito záručními obchody, které byly uzavřeny pro 24 z 52 děl určených k prodeji. Vrcholem večerní aukce Christie’s byl obraz Luciena Freuda Ria, Nahý portrét, který se prodal za 10 milionů liber, 11,8 milionu liber s poplatky, na spodní hranici předprodejního odhadu v rozmezí 10 až 15 milionů liber. Kupec nebyl zveřejněn, ale podle katalogové poznámky byl obraz nabízen se zárukou třetí strany.Jak říká Long, tato praxe není zdaleka nová – aukční síně se na záruky spoléhají již 18 až 24 měsíců. A konečný výsledek prodeje pro Christie’s byl „velmi silný a úctyhodný“, říká.Přetrvávající slabost trhu byla více patrná u Sotheby’s, která prodala 82 % uměleckých děl nabízených ve večerní aukci za celkem 32 milionů liber, přičemž pouze 18,2 % se prodalo nad středem předprodejních odhadů, jak ukázaly údaje ArtTactic. U Phillipsu se prodalo 77,4 % nabízených uměleckých děl za celkem 12,1 milionu liber, přičemž 19,4 % děl bylo prodáno za více než střed odhadů.Aktivita na veletrhu současného umění Frieze London a na Frieze Masters v tomto týdnu však byla před velkými veletrhy a aukcemi, které se konají příští týden v Paříži, čilá. Na Frieze Masters podle Longa několik galerií dbalo na to, aby ve svých stáncích prezentovaly „zvláštní věci“, včetně mnoha galerií, které kombinovaly historická a moderní díla.Světová galerie Hauser & Wirth vystavila krásný a vzácný obraz Francise Picabii, Long říká, že se podle ArtNews prodal za 4 miliony dolarů . Londýnská galerie Charles Ede spojila římské mozaiky s moderním britským malířstvím, zatímco další londýnská galerie Lyndsey Ingram vystavila díla na papíře zobrazující hlavy německo-britského malíře 20. století Franka Auerbacha a Pabla Picassa – díla vzdálená od sebe 30 let.Díla se „prodávala neuvěřitelně dobře“, říká Long. Návštěvníci přicházejí na veletrh, aby viděli překvapivé výstavy, jako je tato, a nakupují, říká.Podle Bearda projevují sběratelé zájem o poválečná díla „historické kvality“ od umělců, jako jsou Joan Mitchellová, Christopher Wood a Elizabeth Peytonová – umělců 90. let, kteří „nebyli v popředí zájmu během Covidu“, kdy se sběratelé hrnuli do „barevných, instagramových“ děl.V Londýně „to nebyl týden, kdy by někdo přinesl na trh něco skvělého,“ říká Beard, ale „tam, kde byla skutečná kvalita, se [jim] dařilo výborně“.Mezi díla, která budou tento pohled testovat na velkých aukcích letos v listopadu v New Yorku, patří například L’empire des lumières, 1954, od Reného Magritta, které Christie’s nabízí za nejméně 95 milionů dolarů, a obraz Clauda Moneta Vodní lilie nebo Nymphéas z let 1914-17, který se prodává ze sbírky zesnulého kosmetického magnáta Sydella Millera v Sotheby’s za odhadovanou cenu 60 milionů dolarů.„Na trhu je stále dostatek likvidity,“ říká Beard. Přestože spekulativní kapitál, který v minulosti hnal ceny mnoha uměleckých děl, zejména děl ultra současných umělců, na rekordní výšky, není v tuto chvíli tak výrazný, očekává se jeho návrat. To znamená, že na trhu jsou nyní dobré investiční příležitosti.