Nintendo Wii přineslo revoluci v herním průmyslu díky pohybovému ovladači Wii Remote, který hráče aktivně zapojil do hry
Wii bylo navrženo s důrazem na sociální interakci a jednoduchost, což z něj učinilo ideální konzoli pro rodinné hraní
Mezi nejpopulárnější hry patří Wii Sports, Mario Kart Wii a The Legend of Zelda: Twilight Princess, které oslovily široké spektrum hráčů
Konzole se stala jedním z nejprodávanějších herních zařízení všech dob s více než 100 miliony prodaných kusů po celém světě
Zároveň ve velkém ovlivňují i dnešní zábavní průmysl. A určitě to jen tak neskončí.
Dne 19. listopadu roku 2006 Nintendo vydalo svou inovativní herní konzoli Wii v Severní Americe. Tato platforma představila širokému publiku ovládání pomocí pohybového senzoru a stala se jednou z nejprodávanějších konzolí své doby. Pojďme se podívat na historii její mateřské společnosti.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1863 – Prezident Lincoln přednesl svůj slavný Gettysburský projev.
1926 – Trockij a Zinovjev byli Stalinem vyloučeni z politbyra KSSS.
1942 – Druhá světová válka: v bitvě u Stalingradu začala Rudá armáda pod vedením generála Georgije Konstantinoviče Žukova rozsáhlou útočnou operaci Uran, která obrátila výsledek bitvy ve prospěch Sovětského svazu.
1946 – Afghánistán, Island a Švédsko vstoupili do OSN.
1962 – Premiérem Bulharska se stal Todor Živkov.
1968 – Vojenský převrat v Mali.
1969 – Apollo 12 přistálo na Měsíci, astronauté Charles Conrad a Alan Bean vystoupili na povrch.
1977 – Havárie letu TAP Air Portugal 425 poblíž Letiště Madeira si vyžádala 131 úmrtí.
1999 – Zkušební let čínské kosmické lodi Šen-čou 1.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1985 – Společnost Microsoft vydala Windows 1.0, první verzi operačního systému Windows, která znamenala významný milník v historii osobních počítačů.
2001 – Společnost Microsoft vstoupila na mezinárodní trh videoherních konzolí uvedením konzole Xbox 19. listopadu 2001. Tato událost znamenala významný posun v herním průmyslu, protože Microsoft se stal významným hráčem vedle dalších zavedených společností, jako jsou Sony a Nintendo.
2013 – JPMorgan Chase, jedna z největších bank ve Spojených státech se dohodla s americkou vládou na vyrovnání ve výši 13 miliard dolarů za prodej chybných hypotečních cenných papírů, což představuje jedno z největších vyrovnání v odvětví finančních služeb.
2017 – Společnost Tesla, výrobce elektromobilů, představila svůj elektrický návěs. Jednalo se o významný krok ve vývoji elektromobilů, který rozšířil jejich působnost do komerční dopravy.
Nintendo — Jak se psala historie japonského herního fenoménu?
Společnost Nintendo byla založena v roce 1889 a je nejstarší videoherní společností na světě. Původně vyráběla karetní hry, ale od 60. let 20. století se pustila do mnoha různých podnikatelských aktivit, než nakonec zakotvila v lukrativním videoherním průmyslu, kde nakonec zanechala svou stopu.
Společnost Nintendo se do herního průmyslu poprvé pustila jako japonský dovozce Magnavox Odyssey, první komerčně prodávané videoherní konzole. Odyssey však nikdy nedosáhla takové popularity a slávy jako hra Pong od Atari, kterou v 70. letech kopírovala řada společností. Dokonce i společnost Nintendo, která v roce 1977 vydala hru TV Colour Game, čímž se stala technicky první konzolí této společnosti.
Nicméně právě v hernách se Nintendo nakonec prosadilo nejvíce. Arkádový titul „RadarScope“ z roku 1979 měl v Japonsku obrovský úspěch, ale po vydání v USA propadl. Hra byla dramaticky přepracována a v roce 1980 znovu vydána jako arkádový hit s podivným názvem „Donkey Kong“. Hra, kterou navrhl tehdy neznámý Shigeru Miyamoto, představila světu Maria, který se stal maskotem společnosti. S dalšími arkádovými hity, včetně pokračování Donkey Konga a hitu „Mario Bros.“ z roku 1984, se hra dostala i na trh. se společnost Nintendo stala předním japonským výrobcem arkádových her.
Kromě toho společnost Nintendo zaznamenala úspěch na počátečním trhu kapesních her se svou řadou přenosných her Game & Watch, která zahrnovala přenosné verze jejích arkádových hitů.
Zdroj: Canva
V roce 1983 se společnost Nintendo konečně rozhodla vstoupit do světa výroby konzolí a vytvořila počítač Nintendo Family Computer, běžně označovaný jako FamiCom. Systém se stal velmi úspěšným (i přes vadné procesory v některých prvních konzolích) a rychle překonal svého jediného domácího konkurenta, řadu konzolí SG-1000 společnosti Sega. Nintendo chtělo FamiCom uvést i do USA, ale bohužel po krachu videoherního průmyslu v roce 1983 neměli američtí prodejci o videoherní systémy jakéhokoli druhu zájem.
Nintendo mělo FamiCom výrazně přepracovat a použít chytré formulace a příslušenství, aby jeho konzole pronikla na americké trhy jako domácí počítač i jako hračka. Přepracovaná konzole se jmenovala Nintendo Entertainment System, známá pod běžnou zkratkou NES. Vydání systému v roce 1985 bylo obrovským hitem, který podpořil herní hit „Super Mario Bros“. Tento systém oživil trh s videohrami ve Spojených státech a zároveň odstartoval třetí a poslední generaci 8bitových konzolí, které Nintendo dominovalo.
Nejvýznamnějším herním prvkem NES byl horizontální game-pad, který nahradil joysticky a další alternativní typy ovladačů jako de facto design videoherních konzolí. Namísto joysticku byl gamepad vybaven čtyřmi směrovými tlačítky (obecně známými jako D-Pad), která se také stala standardním prvkem většiny konzolí (ačkoli Atari 7600 vydané o dva roky později bylo původně vybaveno malou ovládací tyčí – tu bylo možné vyměnit za ovladač včetně D-padu).
Společnost Nintendo také prosadila přísná omezení pro vydávání her pro svůj systém. Nejvýznamnější je, že Nintendo zavedlo praxi, kdy vývojáři museli své hry pro tento systém licencovat, než je mohli legálně prodávat. Tato praxe na počátku 80. let neexistovala a byla jednou z hlavních příčin přesycení trhu s videohrami i následného krachu trhu.
Nintendo také tvrdě postupovalo proti společnostem, které se snažily obejít tuto licenční praxi (zejména Tengen), ale Nintendo také prosadilo tříleté omezení na vydání všech her, které byly vydány jako první na NES. To znamenalo, že hry vydané jako první na NES nesměly být vydány na jiných systémech po dobu až tří let. Kromě toho Nintendo omezilo vývojáře na vydávání více než pěti her ročně. Nintendo bylo často kritizováno za tyto praktiky, v nichž nepokračovalo ani po ukončení výroby NES na počátku 90. let.
V roce 1988 společnost Sega zvýšila nároky na videohry, když vydala konzoli Mega Drive (v USA známou jako Genesis). Sega také zahájila agresivní marketingovou kampaň, v níž srovnávala výkonnost konzole Mega Drive s NES a zejména zdůrazňovala, o kolik je výkonnější. Brzy poté zareagovala společnost Nintendo, když začala vyvíjet vlastní 16bitovou konzoli. V roce 1990 byl vydán Super FamiCom a stejně jako jeho předchůdce měl být do širšího světa uveden jako Super Nintendo Entertainment System, známý pod běžnými zkratkami SNES, Super NES nebo prostě Super Nintendo.
Zdroj: Getty Images
Společnost Nintendo čelila silné konkurenci. Konzole Sega měla nového moderního maskota, ježka Sonica, a zaměřovala se na starší a dospělejší publikum s hrami, které byly navrženy jako ostřejší, temnější a násilnější. Společnost Nintendo pokračovala ve stejném směru jako dříve a místo toho se soustředila na vydávání nových vylepšených verzí svých předchozích úspěšných herních sérií, jako jsou „Super Mario World“, „Super Castlevania IV“, „Mega Man X“ a další. SNES byl také technologicky lepší než Mega Drive, měl lepší grafický a zvukový výkon a také čip Mode 7, který dokázal vykreslovat částečně 3D krajiny a rolovací pozadí s hloubkou. Jedinou skutečnou inovací systému z hlediska hratelnosti bylo přidání ramenních tlačítek a křížové tvarování hlavních tlačítek na obličeji, které se v následujících generacích konzolí staly průmyslovým standardem.
Ačkoli se SNES prodával dobře, rodinná image Nintenda způsobila, že Mega Drive získal příznivější přijetí na vyspělejším herním trhu. Nintendo nechvalně proslavilo cenzuru graficky násilných her „Mortal Kombat“ a „Wolfenstein 3D“, což způsobilo, že se tento druh her prodával mnohem lépe na konkurenční konzolové platformě. SNES však vykázal pozoruhodnou životnost na trhu, zatímco Sega se snažila udržet zájem publika svými nechvalně známými doplňky pro konzoli. Když už byla Sega v polovině 90. let zaneprázdněna vydáváním své další konzole Sega Saturn, prodeje SNES dosahovaly vrcholu díky lukrativní spolupráci Nintenda s Rare na titulech jako „Donkey Kong Country“ a „Killer Instinct“ a také díky vydání vlastní velmi populární hry „Yoshi’s Island“.
Zároveň ve velkém ovlivňují i dnešní zábavní průmysl. A určitě to jen tak neskončí.Dne 19. listopadu roku 2006 Nintendo vydalo svou inovativní herní konzoli Wii v Severní Americe. Tato platforma představila širokému publiku ovládání pomocí pohybového senzoru a stala se jednou z nejprodávanějších konzolí své doby. Pojďme se podívat na historii její mateřské společnosti.Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1863 – Prezident Lincoln přednesl svůj slavný Gettysburský projev.
1926 – Trockij a Zinovjev byli Stalinem vyloučeni z politbyra KSSS.
1942 – Druhá světová válka: v bitvě u Stalingradu začala Rudá armáda pod vedením generála Georgije Konstantinoviče Žukova rozsáhlou útočnou operaci Uran, která obrátila výsledek bitvy ve prospěch Sovětského svazu.
1946 – Afghánistán, Island a Švédsko vstoupili do OSN.
1962 – Premiérem Bulharska se stal Todor Živkov.
1968 – Vojenský převrat v Mali.
1969 – Apollo 12 přistálo na Měsíci, astronauté Charles Conrad a Alan Bean vystoupili na povrch.
1977 – Havárie letu TAP Air Portugal 425 poblíž Letiště Madeira si vyžádala 131 úmrtí.
1999 – Zkušební let čínské kosmické lodi Šen-čou 1.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1985 – Společnost Microsoft vydala Windows 1.0, první verzi operačního systému Windows, která znamenala významný milník v historii osobních počítačů.
2001 – Společnost Microsoft vstoupila na mezinárodní trh videoherních konzolí uvedením konzole Xbox 19. listopadu 2001. Tato událost znamenala významný posun v herním průmyslu, protože Microsoft se stal významným hráčem vedle dalších zavedených společností, jako jsou Sony a Nintendo.
2013 – JPMorgan Chase, jedna z největších bank ve Spojených státech se dohodla s americkou vládou na vyrovnání ve výši 13 miliard dolarů za prodej chybných hypotečních cenných papírů, což představuje jedno z největších vyrovnání v odvětví finančních služeb.
2017 – Společnost Tesla, výrobce elektromobilů, představila svůj elektrický návěs. Jednalo se o významný krok ve vývoji elektromobilů, který rozšířil jejich působnost do komerční dopravy.
Nintendo — Jak se psala historie japonského herního fenoménu?Společnost Nintendo byla založena v roce 1889 a je nejstarší videoherní společností na světě. Původně vyráběla karetní hry, ale od 60. let 20. století se pustila do mnoha různých podnikatelských aktivit, než nakonec zakotvila v lukrativním videoherním průmyslu, kde nakonec zanechala svou stopu.Společnost Nintendo se do herního průmyslu poprvé pustila jako japonský dovozce Magnavox Odyssey, první komerčně prodávané videoherní konzole. Odyssey však nikdy nedosáhla takové popularity a slávy jako hra Pong od Atari, kterou v 70. letech kopírovala řada společností. Dokonce i společnost Nintendo, která v roce 1977 vydala hru TV Colour Game, čímž se stala technicky první konzolí této společnosti.Nicméně právě v hernách se Nintendo nakonec prosadilo nejvíce. Arkádový titul „RadarScope“ z roku 1979 měl v Japonsku obrovský úspěch, ale po vydání v USA propadl. Hra byla dramaticky přepracována a v roce 1980 znovu vydána jako arkádový hit s podivným názvem „Donkey Kong“. Hra, kterou navrhl tehdy neznámý Shigeru Miyamoto, představila světu Maria, který se stal maskotem společnosti. S dalšími arkádovými hity, včetně pokračování Donkey Konga a hitu „Mario Bros.“ z roku 1984, se hra dostala i na trh. se společnost Nintendo stala předním japonským výrobcem arkádových her.Kromě toho společnost Nintendo zaznamenala úspěch na počátečním trhu kapesních her se svou řadou přenosných her Game & Watch, která zahrnovala přenosné verze jejích arkádových hitů.V roce 1983 se společnost Nintendo konečně rozhodla vstoupit do světa výroby konzolí a vytvořila počítač Nintendo Family Computer, běžně označovaný jako FamiCom. Systém se stal velmi úspěšným a rychle překonal svého jediného domácího konkurenta, řadu konzolí SG-1000 společnosti Sega. Nintendo chtělo FamiCom uvést i do USA, ale bohužel po krachu videoherního průmyslu v roce 1983 neměli američtí prodejci o videoherní systémy jakéhokoli druhu zájem.Nintendo mělo FamiCom výrazně přepracovat a použít chytré formulace a příslušenství, aby jeho konzole pronikla na americké trhy jako domácí počítač i jako hračka. Přepracovaná konzole se jmenovala Nintendo Entertainment System, známá pod běžnou zkratkou NES. Vydání systému v roce 1985 bylo obrovským hitem, který podpořil herní hit „Super Mario Bros“. Tento systém oživil trh s videohrami ve Spojených státech a zároveň odstartoval třetí a poslední generaci 8bitových konzolí, které Nintendo dominovalo.Nejvýznamnějším herním prvkem NES byl horizontální game-pad, který nahradil joysticky a další alternativní typy ovladačů jako de facto design videoherních konzolí. Namísto joysticku byl gamepad vybaven čtyřmi směrovými tlačítky , která se také stala standardním prvkem většiny konzolí .Společnost Nintendo také prosadila přísná omezení pro vydávání her pro svůj systém. Nejvýznamnější je, že Nintendo zavedlo praxi, kdy vývojáři museli své hry pro tento systém licencovat, než je mohli legálně prodávat. Tato praxe na počátku 80. let neexistovala a byla jednou z hlavních příčin přesycení trhu s videohrami i následného krachu trhu.Nintendo také tvrdě postupovalo proti společnostem, které se snažily obejít tuto licenční praxi , ale Nintendo také prosadilo tříleté omezení na vydání všech her, které byly vydány jako první na NES. To znamenalo, že hry vydané jako první na NES nesměly být vydány na jiných systémech po dobu až tří let. Kromě toho Nintendo omezilo vývojáře na vydávání více než pěti her ročně. Nintendo bylo často kritizováno za tyto praktiky, v nichž nepokračovalo ani po ukončení výroby NES na počátku 90. let.V roce 1988 společnost Sega zvýšila nároky na videohry, když vydala konzoli Mega Drive . Sega také zahájila agresivní marketingovou kampaň, v níž srovnávala výkonnost konzole Mega Drive s NES a zejména zdůrazňovala, o kolik je výkonnější. Brzy poté zareagovala společnost Nintendo, když začala vyvíjet vlastní 16bitovou konzoli. V roce 1990 byl vydán Super FamiCom a stejně jako jeho předchůdce měl být do širšího světa uveden jako Super Nintendo Entertainment System, známý pod běžnými zkratkami SNES, Super NES nebo prostě Super Nintendo.Společnost Nintendo čelila silné konkurenci. Konzole Sega měla nového moderního maskota, ježka Sonica, a zaměřovala se na starší a dospělejší publikum s hrami, které byly navrženy jako ostřejší, temnější a násilnější. Společnost Nintendo pokračovala ve stejném směru jako dříve a místo toho se soustředila na vydávání nových vylepšených verzí svých předchozích úspěšných herních sérií, jako jsou „Super Mario World“, „Super Castlevania IV“, „Mega Man X“ a další. SNES byl také technologicky lepší než Mega Drive, měl lepší grafický a zvukový výkon a také čip Mode 7, který dokázal vykreslovat částečně 3D krajiny a rolovací pozadí s hloubkou. Jedinou skutečnou inovací systému z hlediska hratelnosti bylo přidání ramenních tlačítek a křížové tvarování hlavních tlačítek na obličeji, které se v následujících generacích konzolí staly průmyslovým standardem.Ačkoli se SNES prodával dobře, rodinná image Nintenda způsobila, že Mega Drive získal příznivější přijetí na vyspělejším herním trhu. Nintendo nechvalně proslavilo cenzuru graficky násilných her „Mortal Kombat“ a „Wolfenstein 3D“, což způsobilo, že se tento druh her prodával mnohem lépe na konkurenční konzolové platformě. SNES však vykázal pozoruhodnou životnost na trhu, zatímco Sega se snažila udržet zájem publika svými nechvalně známými doplňky pro konzoli. Když už byla Sega v polovině 90. let zaneprázdněna vydáváním své další konzole Sega Saturn, prodeje SNES dosahovaly vrcholu díky lukrativní spolupráci Nintenda s Rare na titulech jako „Donkey Kong Country“ a „Killer Instinct“ a také díky vydání vlastní velmi populární hry „Yoshi’s Island“.