Akcie Mercedesu klesly o 8 % kvůli snížení ziskového výhledu způsobenému slabou poptávkou v Číně
Problémy v čínském trhu a obchodní spory negativně ovlivňují celý automobilový sektor
Mercedes očekává, že zisk před zdaněním bude výrazně nižší než v předchozím roce
Rostoucí obchodní napětí mezi EU, USA a Čínou zvyšuje tlak na evropské automobilky
Tento krok přichází v době, kdy se automobilka potýká se slabou poptávkou v Číně a narůstajícím napětím způsobeným globálními obchodními spory. Tyto faktory mají stále výraznější dopad na automobilový sektor, který čelí ekonomickým výzvám na několika frontách.
Mercedes ve čtvrtečním prohlášení uvedl, že očekává zisk před úroky a zdaněním (EBIT) „výrazně nižší“ než v předchozím roce. Firma původně předpokládala upravenou rentabilitu tržeb v rozmezí 10 až 11 %, avšak nový výhled ji snižuje na rozmezí 7,5 až 8,5 %. V pátek dopoledne akcie Mercedesu mírně posílily, ale stále se obchodovaly o 7 % níže oproti předchozímu dni.
Dopad na automobilový sektor
Negativní vývoj u Mercedesu zasáhl celý automobilový sektor, který zaznamenal pokles o 3,2 %. Ostatní významné automobilky, jako Volvo a Stellantis, také čelily poklesu hodnoty akcií, konkrétně o 4 % a 2,7 %. Tato situace poukazuje na širší problémy, s nimiž se potýká automobilový průmysl, zejména v kontextu klesající poptávky v Číně, která je jedním z klíčových trhů pro evropské výrobce.
Mercedes ve svém prohlášení uvedl, že varování před ziskem je důsledkem „dalšího zhoršení makroekonomického prostředí“, přičemž hlavními faktory jsou pokles čínské spotřeby a přetrvávající problémy v tamním realitním sektoru. Tyto faktory mají přímý dopad na celkové prodeje v Číně, a to i v segmentu luxusních vozů, které byly pro Mercedes dlouhodobě klíčové.
Pokračující problémy na čínském trhu
Společnost předpokládala, že skladba prodejů ve druhé polovině roku 2024 zůstane slabší oproti první polovině, což je v souladu s vývojem u dalších německých automobilek. Například BMW minulý týden oznámilo výrazné ztráty po snížení výhledu ziskové marže na rok 2024, a to v důsledku poklesu prodejů v Číně a problémů s dodávkami brzdových systémů od společnosti Continental. Podobně i Volvo Cars nedávno revidovalo své cíle v oblasti marží a tržeb a ohlásilo ukončení cíle dosáhnout do roku 2030 100% prodeje ekologických vozidel.
Analytici ze společnosti UBS poznamenali, že snížený výhled Mercedesu byl očekávaný vzhledem k současným tlakům ze strany Číny, avšak rozsah tohoto varování by mohl u investorů vyvolat další obavy. UBS varovala, že rozsah varování Mercedesu ve srovnání s konkurencí, jako je BMW, by mohl signalizovat větší problémy v základní ziskovosti a alokaci kapitálu do roku 2025.
Nárůst obchodního napětí
Evropský automobilový sektor navíc čelí rostoucímu tlaku z eskalujícího obchodního napětí mezi Evropskou unií, USA a Čínou. Německo, jehož ekonomika silně závisí na automobilovém průmyslu, se staví proti clům EU na čínská elektrická vozidla (EV). Podle německé vlády by tato opatření mohla ohrozit obchod na významných trzích, což by pro automobilový sektor mělo další negativní dopady.
Kancléř Olaf Scholz vyjádřil skepticism vůči těmto clům a naznačil, že by mohla oslabit obchodní vztahy. Carsten Nickel, výkonný ředitel společnosti Teneo, v rozhovoru pro CNBC uvedl, že Německo aktivně komunikuje svůj nesouhlas s těmito opatřeními vůči Bruselu, což ukazuje na složitost aktuální situace.
Možné budoucí scénáře
Evropská unie a Čína se ve čtvrtek zavázaly k dalším jednáním o obchodních opatřeních, přičemž se spekuluje, že by se mohly vrátit k dohodám o minimálních cenách, které byly dříve odmítnuty. Carsten Nickel poznamenal, že čínská strategie kombinace „mrkve a klacku“ začíná přinášet výsledky a EU by mohla zvažovat další opatření, jako jsou kvóty či cenové limity.
Tato složitá obchodní jednání, spojená s poklesem poptávky v Číně a napětím na globálních trzích, vykreslují nejistou budoucnost nejen pro Mercedes, ale pro celý evropský automobilový sektor. Výrobci budou muset rychle reagovat na měnící se tržní podmínky a geopolitické tlaky, pokud si chtějí udržet konkurenceschopnost na světovém trhu.
Tento krok přichází v době, kdy se automobilka potýká se slabou poptávkou v Číně a narůstajícím napětím způsobeným globálními obchodními spory. Tyto faktory mají stále výraznější dopad na automobilový sektor, který čelí ekonomickým výzvám na několika frontách.Mercedes ve čtvrtečním prohlášení uvedl, že očekává zisk před úroky a zdaněním „výrazně nižší“ než v předchozím roce. Firma původně předpokládala upravenou rentabilitu tržeb v rozmezí 10 až 11 %, avšak nový výhled ji snižuje na rozmezí 7,5 až 8,5 %. V pátek dopoledne akcie Mercedesu mírně posílily, ale stále se obchodovaly o 7 % níže oproti předchozímu dni.Dopad na automobilový sektorNegativní vývoj u Mercedesu zasáhl celý automobilový sektor, který zaznamenal pokles o 3,2 %. Ostatní významné automobilky, jako Volvo a Stellantis, také čelily poklesu hodnoty akcií, konkrétně o 4 % a 2,7 %. Tato situace poukazuje na širší problémy, s nimiž se potýká automobilový průmysl, zejména v kontextu klesající poptávky v Číně, která je jedním z klíčových trhů pro evropské výrobce.Mercedes ve svém prohlášení uvedl, že varování před ziskem je důsledkem „dalšího zhoršení makroekonomického prostředí“, přičemž hlavními faktory jsou pokles čínské spotřeby a přetrvávající problémy v tamním realitním sektoru. Tyto faktory mají přímý dopad na celkové prodeje v Číně, a to i v segmentu luxusních vozů, které byly pro Mercedes dlouhodobě klíčové.Pokračující problémy na čínském trhuSpolečnost předpokládala, že skladba prodejů ve druhé polovině roku 2024 zůstane slabší oproti první polovině, což je v souladu s vývojem u dalších německých automobilek. Například BMW minulý týden oznámilo výrazné ztráty po snížení výhledu ziskové marže na rok 2024, a to v důsledku poklesu prodejů v Číně a problémů s dodávkami brzdových systémů od společnosti Continental. Podobně i Volvo Cars nedávno revidovalo své cíle v oblasti marží a tržeb a ohlásilo ukončení cíle dosáhnout do roku 2030 100% prodeje ekologických vozidel.Analytici ze společnosti UBS poznamenali, že snížený výhled Mercedesu byl očekávaný vzhledem k současným tlakům ze strany Číny, avšak rozsah tohoto varování by mohl u investorů vyvolat další obavy. UBS varovala, že rozsah varování Mercedesu ve srovnání s konkurencí, jako je BMW, by mohl signalizovat větší problémy v základní ziskovosti a alokaci kapitálu do roku 2025.Nárůst obchodního napětíEvropský automobilový sektor navíc čelí rostoucímu tlaku z eskalujícího obchodního napětí mezi Evropskou unií, USA a Čínou. Německo, jehož ekonomika silně závisí na automobilovém průmyslu, se staví proti clům EU na čínská elektrická vozidla . Podle německé vlády by tato opatření mohla ohrozit obchod na významných trzích, což by pro automobilový sektor mělo další negativní dopady.Kancléř Olaf Scholz vyjádřil skepticism vůči těmto clům a naznačil, že by mohla oslabit obchodní vztahy. Carsten Nickel, výkonný ředitel společnosti Teneo, v rozhovoru pro CNBC uvedl, že Německo aktivně komunikuje svůj nesouhlas s těmito opatřeními vůči Bruselu, což ukazuje na složitost aktuální situace.Možné budoucí scénářeEvropská unie a Čína se ve čtvrtek zavázaly k dalším jednáním o obchodních opatřeních, přičemž se spekuluje, že by se mohly vrátit k dohodám o minimálních cenách, které byly dříve odmítnuty. Carsten Nickel poznamenal, že čínská strategie kombinace „mrkve a klacku“ začíná přinášet výsledky a EU by mohla zvažovat další opatření, jako jsou kvóty či cenové limity.Tato složitá obchodní jednání, spojená s poklesem poptávky v Číně a napětím na globálních trzích, vykreslují nejistou budoucnost nejen pro Mercedes, ale pro celý evropský automobilový sektor. Výrobci budou muset rychle reagovat na měnící se tržní podmínky a geopolitické tlaky, pokud si chtějí udržet konkurenceschopnost na světovém trhu.
Čínská společnost REFIRE, přední hráč v oblasti vodíkových technologií, oznámila svůj vstup na hongkongskou burzu cenných papírů. Tento krok představuje...