Klíčové body
- Společnost Klarna podala žádost o IPO v USA, což vzbudilo pozornost fintech sektoru
- Mnoho fintech startupů, jako GoCardless a Airwallex, považuje IPO za cíl, ale ne za okamžitou prioritu
- Analytici PitchBook vidí zlepšení podmínek pro fintech IPO díky stabilizaci makroekonomických faktorů
- Generální ředitel Zopa očekává příznivější trh IPO v USA v roce 2025 a v Evropě o rok později
Minulý týden podala společnost Klarna důvěrnou žádost o vstup na burzu v USA, čímž ukončila měsíce spekulací o tom, kde bude tato švédská firma zabývající se digitálními platbami kótována. Načasování IPO je stále nejasné a Klarna se ještě nerozhodla o ceně ani o počtu akcií, které vydá veřejnosti.
Přesto tento vývoj vyvolal ve fintechových kruzích rozruch a pozorovatelé trhu se ptali, zda tento krok znamená začátek obnovy velkých fintechových IPO. Prozatím se zdá, že tomu tak není – zakladatelé však tvrdí, že budou sledovat trh IPO, sledovat ceny a případně i výkonnost akcií.
Hiroki Takeuchi, generální ředitel startupu pro online platby GoCardless, minulý týden uvedl, že ještě nenastal čas, aby jeho společnost vystřelila na IPO. Vstup na burzu považuje spíše za milník na cestě než za konečný cíl.

„Trhy byly v posledních několika letech náročné,“ řekl Takeuchi, jehož firma GoCardless byla naposledy oceněna na více než 2 miliardy dolarů, v panelu moderovaném televizí CNBC na technologické konferenci Web Summit v portugalském Lisabonu.
„Musíme se soustředit na budování lepšího byznysu,“ dodal Takeuchi s tím, že pokud se to startupu podaří, ‚zbytek bude následovat‘. GoCardless se specializuje na opakované platby, tedy transakce, které se z bankovního účtu spotřebitele odečítají rutinním způsobem – například měsíční příspěvky na charitu.
Lucy Liu, spoluzakladatelka společnosti Airwallex, která se zabývá přeshraničními platbami, souhlasila s Takeuchim a uvedla, že pro Airwallex také není správný čas na vstup na burzu. V samostatném rozhovoru Liu odkázala CNBC na to, co již dříve uvedl její kolega, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Airwallex Jack Zhang – že firma očekává, že bude „připravena k IPO“ do roku 2026.
„Každá společnost je jiná,“ řekla Liu na pódiu, kde seděla vedle Takeuchiho ve stejném panelu. Airwallex se podle ní více soustředí na to, aby se stala co nejlepší v řešení třecích ploch v globálních přeshraničních platbách.
IPO je cílem v trajektorii společnosti – ale podle Liua to není konečný milník. „Neustále vedeme rozhovory s našimi investory akcionáři,“ řekla a dodala, že se to změní, ‚až přijde ten správný čas‘.
‚Hvězdy se srovnávají‘ pro fintech IPO
Jedno je však jisté – analytici jsou nyní ohledně vyhlídek fintech IPO mnohem optimističtější než dříve.
„Nastínili jsme pět úchytů pro otevření okna [IPO] a myslím, že tyto hvězdy se vyrovnávají, pokud jde o makro, úrokové sazby, politiku, volby jsou za námi, volatilitu,“ řekla CNBC Navina Rajanová, hlavní analytička soukromé společnosti PitchBook, která se zabývá výzkumem dat z trhu.
„Rozhodně je to na lepší cestě, ale nakonec nevíme, co se stane, v USA je nový prezident,“ pokračovala Rajanová. „Bude zajímavé sledovat načasování IPO a také ocenění.“
Podle údajů společnosti PitchBook získaly fintech společnosti od začátku roku do 30. října rizikový kapitál ve výši přibližně 6,2 miliardy eur
Jaidev Janardana, generální ředitel a spoluzakladatel britské digitální banky Zopa, pro CNBC uvedl, že IPO není pro jeho firmu bezprostřední prioritou.

„Abych byl upřímný, není to pro mě na prvním místě,“ řekl Janardana CNBC. „Myslím, že máme i nadále štěstí na solidární a dlouhodobé akcionáře, kteří podporují i budoucí růst.“
Naznačil, že soukromé trhy jsou v současné době stále nejvstřícnějším místem, kde je možné vybudovat technologickou firmu, která se zaměřuje na investice do růstu.
Generální ředitel společnosti Zopa nicméně dodal, že vidí známky, které ukazují na příznivější trh IPO v příštích několika letech, přičemž v USA se pravděpodobně otevře v roce 2025.
To by podle Janardana mělo znamenat, že Evropa se stane otevřenější pro IPO, k nimž dojde v následujícím roce. Neprozradil, kde chce Zopa vstoupit na burzu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky