Klíčové body
- Společnost Nike v posledním čtvrtletí překonala horní i dolní hranici, ačkoli tržby a zisk meziročně poklesly
- Nový CEO Elliott Hill zdůraznil potřebu obnovit důvěru velkoobchodních partnerů
- Nike plánuje návrat k plným cenám a omezení propagačních akcí po likvidaci přebytečných zásob
- NFL prodloužila exkluzivní smlouvu s Nike do roku 2038, což posílilo důvěru v značku
Elliott Hill ve čtvrtek nastínil svou strategii, jak vrátit společnost k růstu poté, co maloobchodní prodejce obvinil z poklesu tržeb a zisku hluboké slevy.
Teniskový gigant se spoléhal na propagační akce, které měly podpořit prodeje, a plánuje vrátit svůj online byznys k modelu plných cen, ale nejprve bude muset agresivně zlikvidovat staré zásoby prostřednictvím „méně ziskových kanálů“, uvedl Hill a finanční ředitel Matt Friend.
„Viděl jsem, že návštěvnost přímého prodeje Nike, digitálního i fyzického, se zmírnila, protože nám chybí novinky v produktech a nepřinášíme inspirativní příběhy,“ řekl Hill. „Výsledkem je, že jsme se stali příliš propagačními. Na začátku roku naše digitální platformy dosahovaly zhruba půl na půl poměru mezi plnou cenou a propagačními prodeji. Úroveň zlevňování má dopad nejen na naši značku, ale narušuje i celkový trh a ziskovost našich partnerů.“

V důsledku toho společnost Nike očekává, že hrubé marže se během svátečního čtvrtletí sníží o 3 až 3,5 procentního bodu. Očekává také pokles tržeb v nízkých dvouciferných číslech, což je horší výsledek, než očekávali analytici oslovení společností LSEG.
Ačkoli očekávání ohledně posledního čtvrtletí společnosti Nike byla před čtvrtečním zveřejněním nízká, gigant v oblasti tenisek očekávání Wall Street v horní i dolní části hospodaření hravě překonal.
Zde jsou výsledky společnosti Nike za druhé fiskální čtvrtletí roku 2025 ve srovnání s očekáváním Wall Street na základě průzkumu analytiků společnosti LSEG:
- Zisk na akcii: 78 centů oproti očekávaným 63 centům
- Tržby : 12,35 miliardy dolarů oproti očekávaným 12,13 miliardy dolarů.
Akcie společnosti Nike po zveřejnění výsledků nejprve prudce vzrostly, ale poté, co Hill přednesl své úvodní poznámky v telefonátu s analytiky, zisky snížily.
Vykázaný čistý zisk společnosti Nike za tříměsíční období končící 30. listopadu klesl na 1,16 miliardy dolarů, tj. 78 centů na akcii, ve srovnání s 1,58 miliardy dolarů, tj. 1,03 dolaru na akcii, o rok dříve.
Tržby klesly na 12,35 miliardy dolarů, což je přibližně o 8 % méně než o rok dříve, kdy činily 13,39 miliardy dolarů.
Hill, který u Nike začínal jako stážista v 80. letech minulého století a v roce 2020 společnost opustil, má za úkol změnit největší světovou společnost vyrábějící sportovní oblečení poté, co zaostala v oblasti inovací, přenechala tržní podíl konkurenci a zpackala svou prodejní strategii.
„Mám k této společnosti iracionální lásku. Znám Nike zevnitř i zvenčí, jsem hrdý na to, co tato značka představuje, a chci, aby společnost uspěla,“ řekl Hill ve svém úvodním projevu k analytikům. „Ve chvíli, kdy je náš tým, značka a podnikání ohroženo, je mým jediným cílem pomoci nám vrátit se na správnou cestu, vrátit se k vítězství.“

Během svých úvodních poznámek Hill důrazně odmítl strategie, které charakterizovaly působení jeho předchůdce Johna Donahoea ve funkci generálního ředitele.
Řekl, že společnost vynakládala příliš mnoho svých zdrojů zaměřených na podporu online prodeje, placení výkonnostního marketingu a izolaci velkoobchodních partnerů – strategie, které nyní plánuje zrušit. Připustil, že klíčoví velkoobchodní partneři mají pocit, že se Nike k těmto partnerstvím obrátila zády, a uvedl, že společnost nyní pracuje na tom, aby si znovu vybudovala jejich důvěru.
„Víme, že naše prodejní týmy si budou muset zasloužit každý dolar ‚open to buy‘, ale investujeme do toho, aby naši partneři cítili podporu,“ řekl Hill. „Budeme dělat víc než jen prodávat v našich produktech. Budeme aktivně podporovat vzájemně výhodný prodej. Jednoduše řečeno, budeme vyhrávat, když budou vyhrávat naši partneři.“
To je dobrá zpráva pro partnery, jako je Foot Locker, JD Sports a Dick’s Sporting Goods, kteří se při podpoře prodeje spoléhají na výrobky Nike.
Hill také poukázal na kritiku, která se kolem společnosti Nike v posledních několika letech snáší: že společnost ztratila ze zřetele to, co značku dlouho definovalo – sportovce a výkon -, což vedlo k tomu, že přenechala podíl na trhu konkurentům, jako jsou Asics, On Running a Hoka.
„Ztratili jsme posedlost sportem,“ řekl Hill. „Závislost na několika siluetách sportovního oblečení není to, co jsme.“
Hill zřejmě narážel na předchozí rozhodnutí společnosti pod vedením Donahoea zaměřit růst na tři klíčové franšízy – Air Force 1, Dunks a Air Jordan 1. Tyto lifestylové značky byly po léta hnacím motorem prodeje, ale Nike jich vyráběl tolik, že se staly běžnými a neatraktivními. V důsledku toho se společnost Nike snaží omezit dodávky, což podle jejích slov krátkodobě ovlivní prodeje, ale doufejme, že ne dlouhodobě.
Prodej tenisek
Během posledního čtvrtletí se tržby v obchodě a na internetu společnosti Nike snížily o 13 %, zatímco velkoobchodní tržby klesly o 3 %. Výrazné zlevňování přispělo k poklesu hrubé marže o 1 procentní bod, která dosáhla 43,6 %, což je o něco lepší výsledek, než očekávali analytici StreetAccount ve výši 43,3 %.

Zásoby, další problémová oblast, zůstaly ve srovnání s předchozím rokem na stejné úrovni 8 miliard USD, což však bylo kompenzováno nižšími vstupními náklady na výrobky a změnou sortimentu.
Přesto byly zásoby vyšší, než by si společnost přála, zejména vzhledem k „nedávným prodejním trendům“, uvedl Friend.
Ačkoli Nike zaznamenal pokles tržeb ve všech čtyřech geografických oblastech, výsledky byly lepší, než se očekávalo, ve všech regionech s výjimkou Číny, kde tržby klesly o 8 % na 1,71 miliardy USD, což je méně, než StreetAccount očekával, a to 1,75 miliardy USD.
V Severní Americe společnost Nike zaznamenala tržby ve výši 5,18 miliardy dolarů, což představuje 8% pokles, ale je to více, než StreetAccount očekával, a to 5,01 miliardy dolarů. V Evropě, na Blízkém východě a v Africe tržby poklesly o 7 % na 3,30 miliardy dolarů, což je mírně více, než StreetAccount očekával
Společnost Converse, kterou Nike koupila v roce 2003, rovněž stáhla dolů celkové výsledky společnosti, jejíž tržby se v daném období snížily o 17 % na 429 milionů USD, což je mnohem méně než 462,6 milionu USD, které očekávali analytici oslovení agenturou StreetAccount.
NIKE, Inc.
Odklon společnosti Nike od obuvi Dunks a Air Force 1, stejně jako její výrazné zlevňování, ovlivnily také společnost Foot Locker, která ve své zprávě za třetí čtvrtletí ze 4. prosince nesplnila odhady Wall Street v horní i dolní části, částečně kvůli nízké poptávce po produktech Nike, uvedla tehdy pro CNBC její generální ředitelka Mary Dillonová.
Od doby, kdy Hill před necelými dvěma měsíci převzal vedení společnosti, zaznamenal několik vítězství. Národní fotbalová liga 11. prosince oznámila, že obnovila smlouvu se společností Nike poté, co se krátce ucházel o další zájemce. Na pozadí kritiky, že NFL zaostává v oblasti inovací a zpackala vydání uniforem pro Major League Baseball, bylo rozhodnutí NFL prodloužit smlouvu se společností Nike do roku 2038 významným vyjádřením důvěry.
Společnost Nike je nyní výhradním dodavatelem uniforem pro NFL, MLB a Národní basketbalovou asociaci.
Akcie společnosti Nike v roce 2024 ve středu odpoledne klesly přibližně o 27 %, zatímco index S&P 500 zaznamenal zhruba 27% nárůst.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky