Klíčové body
- Akcie Chipotle od IPO vzrostly o 6 470 %, což z 10 000 dolarů udělalo 657 000 dolarů za necelých 20 let
- Společnost plánuje v roce 2025 otevřít až 345 nových poboček a vidí potenciál růstu až na 7 000 restaurací v Severní Americe
- Chipotle dokáže konzistentně zvyšovat ceny jídel a zároveň udržovat vysoké provozní marže, což posiluje jeho ziskovost
- Akcie se obchodují s vysokým poměrem P/E 52,1, což naznačuje, že budoucí růst je již z velké části započítán v ceně
Od primární veřejné nabídky akcií
Investoři, kteří si akcie Chipotle Mexican Grill koupili na začátku a drželi je, pravděpodobně díky tomuto řetězci rychlého občerstvení Tex-Mex nashromáždili značné bohatství. Trh však zajímá, co přinese budoucnost.
Mohl by vám nákup této špičkové restaurační akcie dnes zajistit životní jistotu?
Růstový potenciál
Může se to zdát samozřejmé, ale růst je jednou z proměnných, která může v dlouhodobém horizontu přinést obrovské výnosy. Chipotle naštěstí v tomto směru nezklamala.
V roce 2024 otevřela 304 nových provozoven, takže k 31. prosinci jich bylo celkem 3726. Toto číslo je o 42 % vyšší než přesně před pěti lety.
Není překvapením, že to vedlo k obrovskému nárůstu tržeb – v roce 2024 vzrostl nejvyšší obrat o 14,6 %. Konsensuální odhady analytiků předpovídají, že v příštích třech letech porostou tržby ročním tempem 13 %. Kombinace zdravého růstu transakcí a vyšší průměrné velikosti vstupenek podporuje růst tržeb ve stejných prodejnách

Vedení společnosti tlačí na plynový pedál. Cílem je otevřít 315 až 345 nových prodejen v roce 2025. A v dlouhodobém horizontu je potenciál mít v Severní Americe 7 000 poboček. Prioritou je otevírání dalších drive-through setů, tzv. chipotlanů, aby bylo možné lépe obsloužit hosty dostupnějším a pohodlnějším způsobem.
To však nic neříká o příležitostech v zámoří. V Evropě má Chipotle 29 prodejen. A v loňském roce otevřela tři licencované provozovny na Blízkém východě. Pokud společnost najde úspěch na těchto málo penetrovaných trzích, lze jen hádat, jaký by mohl být konečný počet prodejen.
Cenová síla
Legendární investor Warren Buffett již dříve hovořil o tom, že cenová síla je jedním z hlavních znaků pro identifikaci kvalitního podniku. Investoři si možná nemyslí, že Chipotle do této kategorie spadá, ale prokázal, že dokáže důsledně zvyšovat ceny jídelních lístků a kompenzovat tak inflační tlaky.
To pomáhá ziskovosti. Průměrná provozovna Chipotle dosahuje hvězdné provozní marže 24,8 %. Finanční ředitel Adam Rymer vidí v roce 2025 přínos z cenové politiky ve výši 2 %.
Vzhledem k tomu, že růst SSS byl v posledních několika letech silný, může zde být nevyužitá cenová síla, kterou může vedení v budoucnu využít. Poskytování toho, co zákazníci považují za velkou vnímanou hodnotu, staví Chipotle do velmi výhodné konkurenční pozice.
„Stále jsme v průměru o 30 % zlevněni oproti naší srovnatelné skupině a zákazník vnímá, že hodnota v Chipotle má výhodu oproti ceně,“ řekl generální ředitel Scott Boatwright na hovoru k výsledkům za čtvrté čtvrtletí 2024.
Nadějná očekávání
Jen za posledních pět let vzrostly akcie Chipotle o 234 %. Vítězné akcie se však obchodují podle mého názoru za drahé ocenění. Současný poměr ceny k zisku
Chipotle Mexican Grill
Abychom však byli spravedliví, Chipotle v minulosti nedělal nic jiného, než že bezchybně plnil své úkoly. V letech 2019 až 2024 rostl zisk na akcii složeným ročním tempem 35 %. Domnívám se, že současné ocenění, které ukazuje býčí náladu na trhu, odráží tyto působivé historické zisky.
S výhledem na příštích pět let a dále se investoři musí ptát, zda Chipotle dokáže i nadále zvyšovat svůj hospodářský výsledek takovým monstrózním tempem. Možná je to možné, ale poměr P/E pravděpodobně naznačuje, že obrovské zisky jsou předem dané. Jinými slovy, pro toho, kdo si dnes koupí akcie, nevidím žádnou bezpečnostní rezervu.
Chipotle je vynikající společnost. Nákupem akcií právě teď si však nezajistíte životní jistotu. Ve skutečnosti by tato investice mohla po zbytek desetiletí skončit pod úrovní širšího indexu S&P 500.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky