Instagram je oblíbená sociální síť pro sdílení fotografií a videí
Uživatelé na Instagramu mohou sledovat své přátele, oblíbené celebrity nebo značky
Aplikace nabízí různé filtry a efekty pro úpravu obrázků a příběhů
března roku 2012 Instagram oznámil, že počet jeho uživatelů vzrostl na 30 milionů, což představovalo v té době doslova rekordní tempo a sílící vliv platforem sociálních médií v digitálním věku.
V průřezu historií toho ale na tento datu samozřejmě připadá ještě o mnoho více:
1812: Město Caracas ve Venezuele zasáhlo ničivé zemětřesení, které si vyžádalo asi 20 000 mrtvých a zničilo daleké okolí.
1830: Joseph Smith, zakladatel hnutí Svatých posledních dnů, vydal v Palmyře ve státě New York Knihu Mormonovu. Stoupenci tuto publikaci považují za posvátný text a další svědectví Ježíše Krista.
1953: Dr. Jonas Salk oznamuje úspěšné testování své vakcíny proti dětské obrně, která se stala zásadní pro snížení výskytu této nemoci na celém světě.
1971: Po politických zmatcích a boji o autonomii vyhlásil Východní Pákistán nezávislost na Západním Pákistánu, což vedlo ke vzniku země, kterou dnes známe jako Bangladéš.
1979: Egypt a Izrael podepsaly v Bílém domě mírovou smlouvu, která znamenala konec 30 let trvajícího nepřátelství mezi oběma zeměmi. Smlouvu zprostředkoval americký prezident Jimmy Carter a jednalo se o významný krok na cestě k míru na Blízkém východě.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1934: Zákon o silničním provozu z roku poprvévve Velké Británii nařizuje řidičům složit řidičský průkaz, což ovlivnilo automobilový průmysl a předpisy o bezpečnosti silničního provozu.
1999: Tento milník naznačil silný hospodářský růst a rostoucí důvěru investorů v americký akciový trh.
2012: Dne 26. března Instagram oznámil, že počet jeho uživatelů vzrostl na 30 milionů, což poukazuje na rychlý růst a vliv platforem sociálních médií v digitálním věku.
2014: V transakci v hodnotě přibližně 2 miliard dolarů Facebook kupuje společnost Oculus VR, která se zabývá virtuální realitou, což znamená významnou investici do budoucnosti technologie virtuální reality.
2020: Senát Spojených států schvaluje zákon o pomoci, úlevě a ekonomickém zabezpečení v souvislosti s koronavirem (Coronavirus Aid, Relief, and Economic Security, CARES) – V reakci na ekonomické dopady pandemie Covid-19 schválil Senát Spojených států balíček stimulačních opatření v hodnotě 2,2 bilionu dolarů, který má poskytnout finanční úlevu jednotlivcům, podnikům a zdravotnickým zařízením.
Zdroj: Getty Images
Příběh technologického zázraku jménem Instagram
Příběh prudkého vzestupu Instagramu připomíná takovou klasickou pohádku, jenže z prostředí Silicon Valley – společnost získala ohromující dynamiku během několika málo měsíců. Vývoj aplikace pro sdílení fotografií a videí na sociálních sítích trval softwarovým inženýrům pouhých osm týdnů, než byla v říjnu 2010 spuštěna v mobilním operačním systému společnosti Apple. Za necelé dva roky společnost koupil Facebook (META) za 1 miliardu dolarů v hotovosti a akciích.
Ale jako všechny dobré příběhy i tento proces zahrnoval mnoho zvratů, neúspěchů a úspěchů, konfliktů a synergií a dávku náhody.
V roce 2009 pracoval Kevin Systrom, 27letý absolvent Stanfordovy univerzity, ve společnosti Nextstop, která se zabývala doporučováním cestovních zájezdů. Systrom předtím pracoval ve společnosti Google (GOOG) jako spolupracovník pro firemní rozvoj a absolvoval stáž ve společnosti Odeo, která se později vyvinula v Twitter (TWTR).
Systrom sice neměl žádné formální vzdělání v oblasti informatiky, ale během práce ve společnosti Nextstop se po nocích a o víkendech učil programovat. Nakonec vytvořil prototyp webové aplikace s názvem Burbn, která byla inspirována jeho zálibou v kvalitních whisky a bourbonech. Aplikace Burbn umožňovala uživatelům registrovat se, zveřejňovat své plány a sdílet fotografie. Ačkoli v té době byly aplikace pro check-in založené na poloze velmi populární, funkce sdílení fotografií v Burbn byla velmi unikátní.
Financování rizikovým kapitálem
Zásadní zlom nastal v březnu 2010, kdy se Systrom zúčastnil večírku startupu Hunch v Silicon Valley. Na večírku se Systrom setkal se dvěma rizikovými kapitalisty z Baseline Ventures a Andreessen Horowitz. Poté, co jim ukázal prototyp své aplikace, se rozhodli sejít se na kávě a dále o ní diskutovat. Po jejich první schůzce se Systrom rozhodl dát výpověď a soustředit se na Burbn. Během dvou týdnů získal od společností Baseline Ventures a Andreessen Horowitz počáteční financování ve výši 500 000 dolarů na další rozvoj svého podnikatelského záměru.
Toto počáteční financování umožnilo Systromovi začít budovat tým lidí, kteří jeho podnik podpoří; jako první se k němu připojil 25letý Mike Krieger. Krieger, rovněž absolvent Stanfordovy univerzity, dříve pracoval jako inženýr a designér uživatelského prostředí v platformě sociálních médií Meebo. Oba se znali ještě z dob studií na Stanfordu.
Zdroj: Unsplash
Přechod na aplikaci pro sdílení fotografií
Po nástupu Kriegera do Burbn oba přehodnotili své působení a rozhodli se zaměřit především na jednu věc: fotografie pořízené právě mobilními zařízeními. Pečlivě prostudovali tehdejší přední aplikace v kategorii fotografií. Pro Kriegera a Systroma vynikla aplikace Hipstamatic, protože byla populární a měla zajímavé funkce, které bylo možné na fotografie aplikovat, například filtry. Chyběly jí však možnosti sdílení na sociálních sítích; Systrom a Krieger viděli potenciál ve vytvoření aplikace, která by propojila Hipstamatic a platformu sociálních médií, jako je Facebook.
Udělali krok zpět a Burbn zůstal pouze u funkcí fotografování, komentování a lajkování. V té době přejmenovali svou aplikaci na Instagram, čímž spojili slova instant a telegram. Začali se také soustředit na vylepšení zážitku ze sdílení fotografií. Jejich záměrem bylo, aby aplikace byla minimalistická a vyžadovala od uživatele co nejméně akcí. Po osmi týdnech dolaďování aplikace ji dali přátelům k beta testování a vyhodnocení jejího fungování. Po vyřešení některých chyb v softwaru ji uvedli na trh.
Spuštění pro iOS
Aplikace Instagram byla spuštěna 6. října 2010 a za jediný den si ji pořídilo 25 000 uživatelů.
Na konci prvního týdne si Instagram stáhlo 100 000 uživatelů a už v polovině prosince dosáhl počet uživatelů jednoho milionu.
Načasování vydání aplikace bylo nakonec náhodné, protože iPhone 4 s vylepšeným fotoaparátem byl uveden na trh jen o několik měsíců dříve, v červnu 2010.
Po rychlém nárůstu počtu uživatelů Instagramu se o společnost začalo zajímat více investorů. V únoru 2011 získal Instagram 7 milionů dolarů v rámci kola financování série A. Jedním z investorů byla společnost Benchmark Capital, která Instagram ocenila na přibližně 25 milionů dolarů. Kromě institucionálních investorů společnost přitáhla pozornost dalších předních společností v odvětví technologií sociálních médií, včetně společností Twitter a Facebook.
Přestože toto nové kolo financování dalo Systromovi a Kriegerovi možnost najmout více lidí, zakladatelé se rozhodli udržet společnost opravdu malou, se sotva tuctem zaměstnanců.
Zdroj: Unsplash
Systrom se znal s Jackem Dorseym, spoluzakladatelem Twitteru, z doby, kdy byl stážistou ve společnosti Odeo. Dorsey projevil o společnost velký zájem a usiloval o získání Instagramu. Twitter údajně učinil oficiální nabídku ve výši přibližně 500 milionů dolarů v akciích, ale Systrom nabídku odmítl.
Facebook kupuje Instagram
Do března 2012 se uživatelská základna aplikace rozrostla na přibližně 27 milionů uživatelů.
V dubnu 2012 byla aplikace Instagram uvolněna pro telefony s operačním systémem Android a za necelý den byla stažena více než milionkrát.
V té době byla společnost také blízko získání nového kola financování s oceněním 500 milionů dolarů.
Systrom se se zakladatelem Facebooku Markem Zuckerbergem seznámil na akcích pořádaných na Stanfordu a oba spolu komunikovali již v počátcích rychlého růstu popularity Instagramu.
V dubnu 2012 společnost Facebook (nyní Meta) učinila nabídku na koupi Instagramu za přibližně 1 miliardu dolarů v hotovosti a akciích; klíčovým ustanovením přitom bylo, že společnost zůstane nezávisle řízena. Krátce poté a těsně před primární veřejnou nabídkou akcií (IPO) společnost Facebook pokročila a získala společnost za 1 miliardu USD v hotovosti a akciích.
V listopadu 2012 Instagram zpřístupnil webové rozhraní s omezenými funkcemi.
V červnu 2014 společnost představila aplikaci pro zařízení Amazon Fire a konečně v roce 2016 vytvořila aplikaci, která ji učinila kompatibilní s tablety a počítači s operačním systémem Microsoft Windows.
března roku 2012 Instagram oznámil, že počet jeho uživatelů vzrostl na 30 milionů, což představovalo v té době doslova rekordní tempo a sílící vliv platforem sociálních médií v digitálním věku.V průřezu historií toho ale na tento datu samozřejmě připadá ještě o mnoho více:
1812: Město Caracas ve Venezuele zasáhlo ničivé zemětřesení, které si vyžádalo asi 20 000 mrtvých a zničilo daleké okolí.
1830: Joseph Smith, zakladatel hnutí Svatých posledních dnů, vydal v Palmyře ve státě New York Knihu Mormonovu. Stoupenci tuto publikaci považují za posvátný text a další svědectví Ježíše Krista.
1953: Dr. Jonas Salk oznamuje úspěšné testování své vakcíny proti dětské obrně, která se stala zásadní pro snížení výskytu této nemoci na celém světě.
1971: Po politických zmatcích a boji o autonomii vyhlásil Východní Pákistán nezávislost na Západním Pákistánu, což vedlo ke vzniku země, kterou dnes známe jako Bangladéš.
1979: Egypt a Izrael podepsaly v Bílém domě mírovou smlouvu, která znamenala konec 30 let trvajícího nepřátelství mezi oběma zeměmi. Smlouvu zprostředkoval americký prezident Jimmy Carter a jednalo se o významný krok na cestě k míru na Blízkém východě.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1934: Zákon o silničním provozu z roku poprvévve Velké Británii nařizuje řidičům složit řidičský průkaz, což ovlivnilo automobilový průmysl a předpisy o bezpečnosti silničního provozu.
1999: Tento milník naznačil silný hospodářský růst a rostoucí důvěru investorů v americký akciový trh.
2012: Dne 26. března Instagram oznámil, že počet jeho uživatelů vzrostl na 30 milionů, což poukazuje na rychlý růst a vliv platforem sociálních médií v digitálním věku.
2014: V transakci v hodnotě přibližně 2 miliard dolarů Facebook kupuje společnost Oculus VR, která se zabývá virtuální realitou, což znamená významnou investici do budoucnosti technologie virtuální reality.
2020: Senát Spojených států schvaluje zákon o pomoci, úlevě a ekonomickém zabezpečení v souvislosti s koronavirem – V reakci na ekonomické dopady pandemie Covid-19 schválil Senát Spojených států balíček stimulačních opatření v hodnotě 2,2 bilionu dolarů, který má poskytnout finanční úlevu jednotlivcům, podnikům a zdravotnickým zařízením.
Příběh prudkého vzestupu Instagramu připomíná takovou klasickou pohádku, jenže z prostředí Silicon Valley – společnost získala ohromující dynamiku během několika málo měsíců. Vývoj aplikace pro sdílení fotografií a videí na sociálních sítích trval softwarovým inženýrům pouhých osm týdnů, než byla v říjnu 2010 spuštěna v mobilním operačním systému společnosti Apple. Za necelé dva roky společnost koupil Facebook za 1 miliardu dolarů v hotovosti a akciích.Ale jako všechny dobré příběhy i tento proces zahrnoval mnoho zvratů, neúspěchů a úspěchů, konfliktů a synergií a dávku náhody.V roce 2009 pracoval Kevin Systrom, 27letý absolvent Stanfordovy univerzity, ve společnosti Nextstop, která se zabývala doporučováním cestovních zájezdů. Systrom předtím pracoval ve společnosti Google jako spolupracovník pro firemní rozvoj a absolvoval stáž ve společnosti Odeo, která se později vyvinula v Twitter .Systrom sice neměl žádné formální vzdělání v oblasti informatiky, ale během práce ve společnosti Nextstop se po nocích a o víkendech učil programovat. Nakonec vytvořil prototyp webové aplikace s názvem Burbn, která byla inspirována jeho zálibou v kvalitních whisky a bourbonech. Aplikace Burbn umožňovala uživatelům registrovat se, zveřejňovat své plány a sdílet fotografie. Ačkoli v té době byly aplikace pro check-in založené na poloze velmi populární, funkce sdílení fotografií v Burbn byla velmi unikátní.Zásadní zlom nastal v březnu 2010, kdy se Systrom zúčastnil večírku startupu Hunch v Silicon Valley. Na večírku se Systrom setkal se dvěma rizikovými kapitalisty z Baseline Ventures a Andreessen Horowitz. Poté, co jim ukázal prototyp své aplikace, se rozhodli sejít se na kávě a dále o ní diskutovat. Po jejich první schůzce se Systrom rozhodl dát výpověď a soustředit se na Burbn. Během dvou týdnů získal od společností Baseline Ventures a Andreessen Horowitz počáteční financování ve výši 500 000 dolarů na další rozvoj svého podnikatelského záměru.Toto počáteční financování umožnilo Systromovi začít budovat tým lidí, kteří jeho podnik podpoří; jako první se k němu připojil 25letý Mike Krieger. Krieger, rovněž absolvent Stanfordovy univerzity, dříve pracoval jako inženýr a designér uživatelského prostředí v platformě sociálních médií Meebo. Oba se znali ještě z dob studií na Stanfordu.Po nástupu Kriegera do Burbn oba přehodnotili své působení a rozhodli se zaměřit především na jednu věc: fotografie pořízené právě mobilními zařízeními. Pečlivě prostudovali tehdejší přední aplikace v kategorii fotografií. Pro Kriegera a Systroma vynikla aplikace Hipstamatic, protože byla populární a měla zajímavé funkce, které bylo možné na fotografie aplikovat, například filtry. Chyběly jí však možnosti sdílení na sociálních sítích; Systrom a Krieger viděli potenciál ve vytvoření aplikace, která by propojila Hipstamatic a platformu sociálních médií, jako je Facebook.Udělali krok zpět a Burbn zůstal pouze u funkcí fotografování, komentování a lajkování. V té době přejmenovali svou aplikaci na Instagram, čímž spojili slova instant a telegram. Začali se také soustředit na vylepšení zážitku ze sdílení fotografií. Jejich záměrem bylo, aby aplikace byla minimalistická a vyžadovala od uživatele co nejméně akcí. Po osmi týdnech dolaďování aplikace ji dali přátelům k beta testování a vyhodnocení jejího fungování. Po vyřešení některých chyb v softwaru ji uvedli na trh.Aplikace Instagram byla spuštěna 6. října 2010 a za jediný den si ji pořídilo 25 000 uživatelů.Na konci prvního týdne si Instagram stáhlo 100 000 uživatelů a už v polovině prosince dosáhl počet uživatelů jednoho milionu.Načasování vydání aplikace bylo nakonec náhodné, protože iPhone 4 s vylepšeným fotoaparátem byl uveden na trh jen o několik měsíců dříve, v červnu 2010.Po rychlém nárůstu počtu uživatelů Instagramu se o společnost začalo zajímat více investorů. V únoru 2011 získal Instagram 7 milionů dolarů v rámci kola financování série A. Jedním z investorů byla společnost Benchmark Capital, která Instagram ocenila na přibližně 25 milionů dolarů. Kromě institucionálních investorů společnost přitáhla pozornost dalších předních společností v odvětví technologií sociálních médií, včetně společností Twitter a Facebook.Přestože toto nové kolo financování dalo Systromovi a Kriegerovi možnost najmout více lidí, zakladatelé se rozhodli udržet společnost opravdu malou, se sotva tuctem zaměstnanců.Systrom se znal s Jackem Dorseym, spoluzakladatelem Twitteru, z doby, kdy byl stážistou ve společnosti Odeo. Dorsey projevil o společnost velký zájem a usiloval o získání Instagramu. Twitter údajně učinil oficiální nabídku ve výši přibližně 500 milionů dolarů v akciích, ale Systrom nabídku odmítl.Do března 2012 se uživatelská základna aplikace rozrostla na přibližně 27 milionů uživatelů.V dubnu 2012 byla aplikace Instagram uvolněna pro telefony s operačním systémem Android a za necelý den byla stažena více než milionkrát.V té době byla společnost také blízko získání nového kola financování s oceněním 500 milionů dolarů.Systrom se se zakladatelem Facebooku Markem Zuckerbergem seznámil na akcích pořádaných na Stanfordu a oba spolu komunikovali již v počátcích rychlého růstu popularity Instagramu.V dubnu 2012 společnost Facebook učinila nabídku na koupi Instagramu za přibližně 1 miliardu dolarů v hotovosti a akciích; klíčovým ustanovením přitom bylo, že společnost zůstane nezávisle řízena. Krátce poté a těsně před primární veřejnou nabídkou akcií společnost Facebook pokročila a získala společnost za 1 miliardu USD v hotovosti a akciích.V listopadu 2012 Instagram zpřístupnil webové rozhraní s omezenými funkcemi.V červnu 2014 společnost představila aplikaci pro zařízení Amazon Fire a konečně v roce 2016 vytvořila aplikaci, která ji učinila kompatibilní s tablety a počítači s operačním systémem Microsoft Windows.