Klíčové body
- Akcie Lululemon klesly o více než 10 % kvůli slabému výhledu na rok 2025
- Spotřebitelé v USA omezují výdaje kvůli inflaci a ekonomickým obavám
- Tržby a zisk za čtvrté čtvrtletí překonaly očekávání, ale výhled zisku zaostal
- Firma plánuje expanzi do Evropy, včetně České republiky, navzdory stagnaci v Americe
Důvodem prudkého poklesu byla slabá prognóza na rok 2025, která naznačila zpomalení růstu a opatrnost spotřebitelů v prostředí přetrvávající inflace a ekonomické nejistoty.
Generální ředitel Calvin McDonald ve svém projevu uvedl, že společnost provedla na začátku března interní průzkum, který ukázal, že zákazníci v USA začali šetřit. Důvodem jsou obavy z dalšího vývoje ekonomiky, inflace a zvyšující se nejistota na makroekonomické i geopolitické úrovni. Právě v důsledku těchto faktorů zaznamenala společnost nižší návštěvnost svých prodejen v USA, což podle McDonalda ovlivnilo i celkové tržby sektoru sportovního oblečení. Zároveň však dodal, že zákazníci pozitivně reagovali na nové produkty a inovace, které firma na trh uvedla.
Lululemon tak není jedinou maloobchodní firmou, která varuje před možným zpomalením poptávky v roce 2025. Rostoucí obavy ze zpomalení americké ekonomiky a také celní opatření, která znovu zavádí administrativa prezidenta Donalda Trumpa, vytvářejí tlak na celé odvětví.
Společnost oznámila za čtvrtletí končící 2. února zisk 6,14 dolaru na akcii, čímž překonala očekávání analytiků, kteří počítali s 5,85 dolaru. Tržby dosáhly 3,61 miliardy dolarů, rovněž nad odhadem 3,57 miliardy dolarů. Ve stejném období předchozího roku firma zaznamenala tržby ve výši 3,21 miliardy dolarů. Celkové tržby za fiskální rok 2024 pak dosáhly 10,59 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst oproti 9,62 miliardy dolarů v roce 2023.

Je však důležité zmínit, že fiskální rok 2024 měl 53 týdnů, zatímco rok 2023 pouze 52. Po očištění o tento jeden týden firma zaznamenala meziroční nárůst tržeb o 8 %, jak za čtvrté čtvrtletí, tak za celý rok.
Přes lepší výsledky v roce 2024 analytiky znepokojil výhled na první čtvrtletí i celý fiskální rok 2025. Lululemon očekává v prvním čtvrtletí tržby mezi 2,34 až 2,36 miliardy dolarů, přičemž analytici podle průzkumu agentury LSEG předpokládali 2,39 miliardy dolarů. Celoroční výhled tržeb se pohybuje mezi 11,15 až 11,30 miliardy dolarů, tedy opět pod očekáváním trhu, které činilo 11,31 miliardy dolarů.
Také výhled zisku na akcii byl slabší, než se čekalo. Firma odhaduje, že v prvním čtvrtletí dosáhne zisku 2,53 až 2,58 dolaru na akcii, zatímco očekávání analytiků byla nastavena na 2,72 dolaru. Na celý rok pak Lululemon předpovídá zisk mezi 14,95 až 15,15 dolaru na akcii, což je pod očekáváním 15,31 dolaru.
Finanční ředitelka Meghan Frank ve stejném hovoru uvedla, že v roce 2025 firma očekává pokles hrubé marže o 0,6 procentního bodu. Mezi hlavní důvody řadí vyšší fixní náklady, nepříznivé směnné kurzy a zejména dopad cel uvalených Spojenými státy na dovoz z Číny a Mexika.
Za čtvrté čtvrtletí Lululemon vykázala čistý zisk ve výši 748 milionů dolarů, což odpovídá 6,14 dolaru na akcii. O rok dříve to bylo 669 milionů dolarů a 5,29 dolaru na akcii. Srovnatelné tržby, tedy kombinace internetového prodeje a tržeb z kamenných prodejen otevřených minimálně 12 měsíců, vzrostly meziročně o 3 %. Analytici však očekávali růst o 5,1 %. V Severní a Jižní Americe tyto tržby stagnovaly, zatímco mezinárodní prodeje vzrostly o 20 %, což ukazuje na rozdílný vývoj mezi trhy.
Lululemon Athletica Inc.
Zpomalení v USA vnímá společnost jako přechodné. McDonald uvedl, že v druhé polovině roku došlo k určitému zlepšení a přičítá ho mimo jiné úspěchu nových produktových řad. Pro letošní rok navíc firma plánuje rozšíření do dalších evropských zemí včetně Itálie, Dánska, Belgie, Turecka a České republiky. To by mohlo posílit růst mimo americký trh, kde se růst v současnosti zpomaluje.
Celkově tak firma čelí dvojímu tlaku – na jedné straně vykazuje slušné výsledky a růst v mezinárodním měřítku, na straně druhé však trh reaguje negativně na opatrný výhled a dopady makroekonomického prostředí. Investoři vnímají slabší prognózu jako varovný signál a akcie tak prudce oslabily navzdory překonání krátkodobých očekávání. Vzhledem k rostoucí konkurenci, geopolitickému napětí a dopadu celních bariér bude muset Lululemon v nadcházejících měsících přesvědčit trh, že má jasnou strategii růstu i v náročnějším prostředí.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky