Akcie Tesly opět klesají, protože čínští konkurenti oznámili nové aktualizace
V Číně pokračuje rychlý rozvoj v oblasti elektromobilů, a tak společnost Tesla pociťuje horko – její akcie v úterý klesly o více než 5 % a od svého prosincového maxima ztratily více než 53 %.
Akcie Tesly klesly o více než 5 %, protože čínští konkurenti představují nové technologické pokroky v oblasti elektromobilů
Čínská společnost BYD odhalila Super e-Platform s rychlým nabíjením 1 000 kW, čímž zvyšuje tlak na Teslu
Xiaomi oznámila rozšíření výroby elektromobilů, včetně SUV YU7 EV a sedanu SU7
XPeng vykazuje silné finanční výsledky, zatímco Zeekr plánuje nabídnout systém autonomní jízdy zdarma
Děje se tak v době, kdy čínští výrobci automobilů oznamují nový vývoj a technologický pokrok, což podporuje sílící konkurenci pro giganta v oblasti elektromobilů se sídlem v Palo Altu.
V centru dění je společnost BYD, přední čínský výrobce automobilů, který v úterý představil významný průlom v technologii baterií. Nová baterie a nabíjecí systém, Super e-Platform, dosáhly rekordních cen akcií kótovaných v Hongkongu. Podle předsedy a zakladatele společnosti BYD Wanga Chuanfua dokáže platforma nabíjet špičkovou rychlostí 1 000 kW, což zajistí dojezd přibližně 250 mil během pouhých pěti minut. Aby se zmírnily obavy uživatelů elektromobilů z doby nabíjení, zdůraznil Wang, je cílem, aby se doba nabíjení elektromobilů podobala době tankování u spalovacích vozidel.
Pro srovnání, nejrychlejší superchargery společnosti Tesla dosahují maximálního výkonu 250 kW, což je čtvrtina dosaženého výkonu společnosti BYD. Přestože její vozidla ještě nejsou k dispozici na americkém trhu, společnost BYD zveřejnila plány na zahájení prodeje elektromobilů vybavených platformou Super e-Platform příští měsíc a hodlá instalovat 4 000 vysoce výkonných dobíjecích stanic po celé Číně.
Zdroj: Getty Images
Na pozadí klesajících akcií společnosti Tesla oznámila společnost Xiaomi, výrobce elektromobilů původně známý svými chytrými telefony, plány na rozšíření výroby vozidel. Se sedanem SU7 – připomínajícím křížence sedanu Porsche Taycan a superauta McLaren – fungujícím na verzi systému Android nazvané HyperOS zaujala značka čínské spotřebitele. Bezproblémová integrace mezi chytrými telefony a vozidly Xiaomi poskytuje jednotný uživatelský zážitek, kterému se západní automobilky v Číně zatím nevyrovnaly. Zvýšení výroby doprovází snaha uspokojit rostoucí poptávku zákazníků.
Společnost Xiaomi také rozšiřuje svou nabídku produktů s blížícím se uvedením crossoveru YU7 SUV EV, který se velikostí podobá modelu Y společnosti Tesla.
Mezitím čínský výrobce elektromobilů XPeng oznámil silné finanční odhady za první čtvrtletí. Společnost zveřejnila očekávání tržeb v rozmezí 15 až 15,7 miliardy jüanů (2,07 až 2,17 miliardy dolarů), přičemž v prvním čtvrtletí plánuje dodat 91 až 93 tisíc vozidel, což představuje pozoruhodný nárůst o více než 300 % ve srovnání s předchozím rokem.
To navazuje na tržby za čtvrté čtvrtletí ve výši 16,11 miliardy jüanů (2,21 miliardy USD), což je 23% nárůst oproti předchozímu roku, doprovázený dodávkou 91 507 kusů, což je 52% nárůst ve stejném období. Místopředseda představenstva a spoluprezident společnosti XPeng Brian Gu zmínil, že udržují investice do výzkumu a vývoje, zvyšují ziskovost a volné peněžní toky uprostřed zavádění nových atraktivních produktů. O společnost XPeng projevili zájem automobiloví veteráni, přičemž Volkswagen investoval 700 milionů dolarů, aby pomohl vyrábět elektromobily značky VW pro čínský trh v roce 2026. Automobilka také nedávno podepsala dohodu o zřízení 20 000 dobíjecích stanic ve 420 čínských městech.
Zdroj: Getty Images
Zeekr, dceřiná společnost čínské společnosti Geely a další soupeř proti Tesle, vstoupil do sektoru autonomního řízení se svou unikátní novinkou. Podle generálního ředitele Andyho Ana plánuje společnost uvolnit svůj autonomní software pro zákazníky v Číně zdarma. Po počátečním zkušebním provozu s vybranou skupinou bude software v dubnu distribuován široké veřejnosti. Systém umožňuje vozům Zeekr autonomní jízdu z jednoho bodu do druhého, přičemž řidič musí zůstat za volantem.
Strategie společnosti Zeekr se shoduje s nedávným rozhodnutím společnosti Tesla nabídnout po stanovenou dobu bezplatnou zkušební verzi svého autonomního softwaru FSD (Full Self-Driving). Společnost Tesla se však v Číně setkala s problémy kvůli vládním zákonům o ochraně osobních údajů a národní bezpečnosti, které ovlivňují sběr dat z jejích elektromobilů, neboť tyto předpisy brání výměně dat mezi čínskými provozy společnosti Tesla a jejími servery v USA.
Závěrem lze říci, že s tím, jak čínští výrobci elektromobilů pokračují ve vývoji a inovacích, je jejich vliv na společnost Tesla stále zřetelnější. Směs zvýšené konkurence a technologického vývoje může představovat bezprecedentní výzvu pro kdysi dominantní postavení společnosti Tesla na největším automobilovém trhu na světě. Nicméně tyto postupně se zostřující tržní podmínky také zdůrazňují prudce rostoucí podíl Číny na globálním trhu s elektromobily.
Děje se tak v době, kdy čínští výrobci automobilů oznamují nový vývoj a technologický pokrok, což podporuje sílící konkurenci pro giganta v oblasti elektromobilů se sídlem v Palo Altu.V centru dění je společnost BYD, přední čínský výrobce automobilů, který v úterý představil významný průlom v technologii baterií. Nová baterie a nabíjecí systém, Super e-Platform, dosáhly rekordních cen akcií kótovaných v Hongkongu. Podle předsedy a zakladatele společnosti BYD Wanga Chuanfua dokáže platforma nabíjet špičkovou rychlostí 1 000 kW, což zajistí dojezd přibližně 250 mil během pouhých pěti minut. Aby se zmírnily obavy uživatelů elektromobilů z doby nabíjení, zdůraznil Wang, je cílem, aby se doba nabíjení elektromobilů podobala době tankování u spalovacích vozidel.Pro srovnání, nejrychlejší superchargery společnosti Tesla dosahují maximálního výkonu 250 kW, což je čtvrtina dosaženého výkonu společnosti BYD. Přestože její vozidla ještě nejsou k dispozici na americkém trhu, společnost BYD zveřejnila plány na zahájení prodeje elektromobilů vybavených platformou Super e-Platform příští měsíc a hodlá instalovat 4 000 vysoce výkonných dobíjecích stanic po celé Číně.Na pozadí klesajících akcií společnosti Tesla oznámila společnost Xiaomi, výrobce elektromobilů původně známý svými chytrými telefony, plány na rozšíření výroby vozidel. Se sedanem SU7 – připomínajícím křížence sedanu Porsche Taycan a superauta McLaren – fungujícím na verzi systému Android nazvané HyperOS zaujala značka čínské spotřebitele. Bezproblémová integrace mezi chytrými telefony a vozidly Xiaomi poskytuje jednotný uživatelský zážitek, kterému se západní automobilky v Číně zatím nevyrovnaly. Zvýšení výroby doprovází snaha uspokojit rostoucí poptávku zákazníků.Společnost Xiaomi také rozšiřuje svou nabídku produktů s blížícím se uvedením crossoveru YU7 SUV EV, který se velikostí podobá modelu Y společnosti Tesla.Mezitím čínský výrobce elektromobilů XPeng oznámil silné finanční odhady za první čtvrtletí. Společnost zveřejnila očekávání tržeb v rozmezí 15 až 15,7 miliardy jüanů , přičemž v prvním čtvrtletí plánuje dodat 91 až 93 tisíc vozidel, což představuje pozoruhodný nárůst o více než 300 % ve srovnání s předchozím rokem.To navazuje na tržby za čtvrté čtvrtletí ve výši 16,11 miliardy jüanů , což je 23% nárůst oproti předchozímu roku, doprovázený dodávkou 91 507 kusů, což je 52% nárůst ve stejném období. Místopředseda představenstva a spoluprezident společnosti XPeng Brian Gu zmínil, že udržují investice do výzkumu a vývoje, zvyšují ziskovost a volné peněžní toky uprostřed zavádění nových atraktivních produktů. O společnost XPeng projevili zájem automobiloví veteráni, přičemž Volkswagen investoval 700 milionů dolarů, aby pomohl vyrábět elektromobily značky VW pro čínský trh v roce 2026. Automobilka také nedávno podepsala dohodu o zřízení 20 000 dobíjecích stanic ve 420 čínských městech.Zeekr, dceřiná společnost čínské společnosti Geely a další soupeř proti Tesle, vstoupil do sektoru autonomního řízení se svou unikátní novinkou. Podle generálního ředitele Andyho Ana plánuje společnost uvolnit svůj autonomní software pro zákazníky v Číně zdarma. Po počátečním zkušebním provozu s vybranou skupinou bude software v dubnu distribuován široké veřejnosti. Systém umožňuje vozům Zeekr autonomní jízdu z jednoho bodu do druhého, přičemž řidič musí zůstat za volantem.Strategie společnosti Zeekr se shoduje s nedávným rozhodnutím společnosti Tesla nabídnout po stanovenou dobu bezplatnou zkušební verzi svého autonomního softwaru FSD . Společnost Tesla se však v Číně setkala s problémy kvůli vládním zákonům o ochraně osobních údajů a národní bezpečnosti, které ovlivňují sběr dat z jejích elektromobilů, neboť tyto předpisy brání výměně dat mezi čínskými provozy společnosti Tesla a jejími servery v USA.Závěrem lze říci, že s tím, jak čínští výrobci elektromobilů pokračují ve vývoji a inovacích, je jejich vliv na společnost Tesla stále zřetelnější. Směs zvýšené konkurence a technologického vývoje může představovat bezprecedentní výzvu pro kdysi dominantní postavení společnosti Tesla na největším automobilovém trhu na světě. Nicméně tyto postupně se zostřující tržní podmínky také zdůrazňují prudce rostoucí podíl Číny na globálním trhu s elektromobily.Tesla Inc.