Airbus pod tlakem: obavy z cel a postoje klíčových zákazníků ovlivňují akcie
Akcie evropského výrobce letadel Airbus se ocitly pod silným tlakem poté, co společnost Delta Air Lines, jeden z jeho důležitých zákazníků, dala jasně najevo, že nehodlá platit nově zavedená americká cla na dovoz letadel.
Delta Air Lines (DAL) odmítla platit cla na letadla Airbusu, což vyvolalo obavy investorů
Akcie Airbusu (EADSY) během dvou dnů klesly o více než 6 %
Investoři sledují, zda Airbus dokáže ochránit své marže a udržet zákazníky
Tento výrok vyvolal mezi investory obavy, že náklady spojené s těmito cly nakonec dopadnou na samotného výrobce. Ztráty na burze se okamžitě projevily – během dvou dnů klesly akcie Airbusu o více než 6 % a v pátek 11. dubna odepsaly dalších 2,9 %.
Impuls k aktuálnímu poklesu přišel během konferenčního hovoru společnosti Delta Air Lines(DAL), kdy její generální ředitel Ed Bastian oznámil, že jeho firma nebude platit žádná cla na letadla Airbus(EADSY), která má obdržet. Delta podle jeho slov již v této věci dosáhla dohody s Airbusem. Formulace však zůstala neurčitá a vyvolala otázky: Pokud zákazník nebude hradit celní poplatky, kdo tedy ano?
Podle běžné praxe nese odpovědnost za platbu cel dovozce, v tomto případě americká letecká společnost. Prohlášení Delty ale naznačuje, že se této povinnosti hodlá vyhnout, což v očích trhu znamená, že Airbus by mohl být nucen převzít tyto náklady na sebe, aby si udržel důležitého zákazníka. Jinak by Delta mohla změnit své nákupní plány a obrátit se na domácího výrobce Boeing(BA), jehož produkty by cla nezatěžovala.
Zdroj: Getty Images
Airbus čelí komplikacím
Tato situace přichází v době, kdy se Airbus potýká se zvýšenou nejistotou v důsledku celní politiky administrativy Donalda Trumpa, konkrétně konceptu tzv. „recipročních cel“. Cílem je vyrovnat rozdíly v obchodních podmínkách mezi USA a ostatními zeměmi, což mimo jiné znamená výrazně vyšší cla na zboží dovážené ze zemí jako je Francie či Německo, kde Airbus tradičně vyrábí většinu své produkce.
I přes to má Airbus určitou strukturální výhodu, která mu může pomoci zmírnit dopady nových opatření. Společnost totiž montuje některé své klíčové modely, zejména A320 a A220, přímo ve Spojených státech. Tato letadla vyrobená na americkém území by clům podléhat neměla, což může Airbusu umožnit zachovat dodávky pro americké aerolinky v nezměněné podobě. Není vyloučeno, že právě na tuto možnost odkazovala Delta, když hovořila o dohodě s Airbusem.
Navzdory této obranné linii však investory zneklidňuje možnost, že by cla mohla ovlivnit rozhodování i dalších zákazníků, a vést k přehodnocení objednávek nebo většímu posunu ve prospěch amerického Boeingu. Pokud by Airbus musel snižovat ceny nebo dotovat clo, mohlo by to mít negativní dopad na jeho marže.
Investoři reagují, ale panika zatím není na místě
Současné oslabení akcií Airbusu je tak v první řadě reakcí na nejistotu, nikoli na konkrétní ztráty zakázek. Vzhledem k tomu, že zatím nedošlo ke zrušení objednávek ani k formálnímu oznámení nových smluv s konkurencí, zůstává dopad události spíše psychologický. Přesto nelze opomenout, že podobné signály z trhu v prostředí napjatých obchodních vztahů mohou akcelerovat přesuny poptávky a narušit pozici, kterou si Airbus na americkém trhu pracně budoval.
V krátkodobém horizontu tak bude zásadní, jakým způsobem Airbus a Delta svůj vztah upraví, zda se firmě podaří přesvědčit i další zákazníky, že může dodávat letadla bez dodatečných nákladů, a do jaké míry bude schopen ochránit své marže. Také bude důležité sledovat, zda se administrativa USA nerozhodne zpřísnit podmínky, například v podobě dalších typů cla, které by mohly zasáhnout i výrobu probíhající na americkém území.
Perspektivy do budoucna zůstávají otevřené
Z dlouhodobějšího pohledu je pozice Airbusu stále relativně stabilní. Firma disponuje silnou zakázkovou knihou, její tržní kapitalizace se i po aktuálním poklesu pohybuje kolem 124 miliard USD a některé modely, zejména A320, zůstávají jedněmi z nejžádanějších letadel na trhu. Navíc fakt, že má výrobní kapacity v USA, jí dává možnost alespoň částečně obejít důsledky protekcionistických opatření.
Není vyloučeno, že krátkodobý pokles akcií může pro některé investory představovat zajímavou nákupní příležitost, pokud Airbus prokáže schopnost adaptace a udrží si vztahy s klíčovými zákazníky. Na druhé straně však bude muset čelit neustálému tlaku na náklady, nejistotě ohledně dalších celních opatření a potenciální reakci evropské strany, která může na Trumpovy kroky odpovědět odvetou.
Investoři by tak měli situaci kolem Airbusu sledovat velmi pečlivě – a i když aktuální pokles nemusí znamenat nutnost paniky, rizika zůstávají reálná. Tržní vývoj bude v následujících týdnech záviset především na tom, jakou cestou se obchodní politika USA skutečně vydá – a zda bude mít Airbus prostor reagovat rychle a efektivně.
Zdroj: Getty images
Tento výrok vyvolal mezi investory obavy, že náklady spojené s těmito cly nakonec dopadnou na samotného výrobce. Ztráty na burze se okamžitě projevily – během dvou dnů klesly akcie Airbusu o více než 6 % a v pátek 11. dubna odepsaly dalších 2,9 %.Impuls k aktuálnímu poklesu přišel během konferenčního hovoru společnosti Delta Air Lines , kdy její generální ředitel Ed Bastian oznámil, že jeho firma nebude platit žádná cla na letadla Airbus , která má obdržet. Delta podle jeho slov již v této věci dosáhla dohody s Airbusem. Formulace však zůstala neurčitá a vyvolala otázky: Pokud zákazník nebude hradit celní poplatky, kdo tedy ano?Podle běžné praxe nese odpovědnost za platbu cel dovozce, v tomto případě americká letecká společnost. Prohlášení Delty ale naznačuje, že se této povinnosti hodlá vyhnout, což v očích trhu znamená, že Airbus by mohl být nucen převzít tyto náklady na sebe, aby si udržel důležitého zákazníka. Jinak by Delta mohla změnit své nákupní plány a obrátit se na domácího výrobce Boeing , jehož produkty by cla nezatěžovala.Airbus čelí komplikacímTato situace přichází v době, kdy se Airbus potýká se zvýšenou nejistotou v důsledku celní politiky administrativy Donalda Trumpa, konkrétně konceptu tzv. „recipročních cel“. Cílem je vyrovnat rozdíly v obchodních podmínkách mezi USA a ostatními zeměmi, což mimo jiné znamená výrazně vyšší cla na zboží dovážené ze zemí jako je Francie či Německo, kde Airbus tradičně vyrábí většinu své produkce.I přes to má Airbus určitou strukturální výhodu, která mu může pomoci zmírnit dopady nových opatření. Společnost totiž montuje některé své klíčové modely, zejména A320 a A220, přímo ve Spojených státech. Tato letadla vyrobená na americkém území by clům podléhat neměla, což může Airbusu umožnit zachovat dodávky pro americké aerolinky v nezměněné podobě. Není vyloučeno, že právě na tuto možnost odkazovala Delta, když hovořila o dohodě s Airbusem.Navzdory této obranné linii však investory zneklidňuje možnost, že by cla mohla ovlivnit rozhodování i dalších zákazníků, a vést k přehodnocení objednávek nebo většímu posunu ve prospěch amerického Boeingu. Pokud by Airbus musel snižovat ceny nebo dotovat clo, mohlo by to mít negativní dopad na jeho marže.Investoři reagují, ale panika zatím není na místěSoučasné oslabení akcií Airbusu je tak v první řadě reakcí na nejistotu, nikoli na konkrétní ztráty zakázek. Vzhledem k tomu, že zatím nedošlo ke zrušení objednávek ani k formálnímu oznámení nových smluv s konkurencí, zůstává dopad události spíše psychologický. Přesto nelze opomenout, že podobné signály z trhu v prostředí napjatých obchodních vztahů mohou akcelerovat přesuny poptávky a narušit pozici, kterou si Airbus na americkém trhu pracně budoval.V krátkodobém horizontu tak bude zásadní, jakým způsobem Airbus a Delta svůj vztah upraví, zda se firmě podaří přesvědčit i další zákazníky, že může dodávat letadla bez dodatečných nákladů, a do jaké míry bude schopen ochránit své marže. Také bude důležité sledovat, zda se administrativa USA nerozhodne zpřísnit podmínky, například v podobě dalších typů cla, které by mohly zasáhnout i výrobu probíhající na americkém území. Perspektivy do budoucna zůstávají otevřenéZ dlouhodobějšího pohledu je pozice Airbusu stále relativně stabilní. Firma disponuje silnou zakázkovou knihou, její tržní kapitalizace se i po aktuálním poklesu pohybuje kolem 124 miliard USD a některé modely, zejména A320, zůstávají jedněmi z nejžádanějších letadel na trhu. Navíc fakt, že má výrobní kapacity v USA, jí dává možnost alespoň částečně obejít důsledky protekcionistických opatření.Není vyloučeno, že krátkodobý pokles akcií může pro některé investory představovat zajímavou nákupní příležitost, pokud Airbus prokáže schopnost adaptace a udrží si vztahy s klíčovými zákazníky. Na druhé straně však bude muset čelit neustálému tlaku na náklady, nejistotě ohledně dalších celních opatření a potenciální reakci evropské strany, která může na Trumpovy kroky odpovědět odvetou.Investoři by tak měli situaci kolem Airbusu sledovat velmi pečlivě – a i když aktuální pokles nemusí znamenat nutnost paniky, rizika zůstávají reálná. Tržní vývoj bude v následujících týdnech záviset především na tom, jakou cestou se obchodní politika USA skutečně vydá – a zda bude mít Airbus prostor reagovat rychle a efektivně.