Akcie ChargePoint (CHPT) výrazně oslabily kvůli poklesu tržeb a nejistotě na trhu
Výrobci automobilů zpomalují plány v oblasti elektromobility, což negativně dopadá i na ChargePoint
Navzdory nízké ceně akcií zůstávají vyhlídky společnosti nepříznivé
I přes určité naděje v oblasti elektromobility se firma nachází v mimořádně složité situaci. Klesající tržby, nejistota ohledně budoucí poptávky a výkyvy v automobilovém průmyslu přispívají k tomu, že investoři začínají zpochybňovat, zda je tato akcie v současnosti výhodnou volbou.
Společnost ChargePoint(CHPT) se už před aktuálním poklesem trhů potýkala s problémy. Ještě než naplno propukly dopady nové obchodní politiky Donalda Trumpa, firma vykazovala zhoršující se finanční výsledky. Tržby ve fiskálním roce 2025 meziročně klesly o 18 % na 417 milionů dolarů, což je pro firmu, která působí v růstovém odvětví elektromobility, velmi negativní signál.
Klesající příjmy navíc doprovází i úbytek finančních rezerv. Hotovost a peněžní ekvivalenty společnosti klesly ze 327 milionů dolarů ve fiskálním roce 2024 na 225 milionů dolarů o rok později. Přestože ChargePoint nemá splatný dluh do roku 2028, pokles hotovostních rezerv ve stejnou dobu, kdy firma zaznamenává nižší tržby, vyvolává u investorů oprávněné obavy.
Také výhled pro první čtvrtletí není povzbudivý. Vedení společnosti očekává tržby kolem 100 milionů dolarů, což by představovalo pokles o 6,5 % oproti předchozímu čtvrtletí. Tento trend nasvědčuje tomu, že firma zatím nenašla cestu zpět k růstu.
Zdroj: Chargepoint
Elektromobilita zpomaluje a přichází další nejistota
Situaci společnosti ChargePoint ještě více komplikuje širší vývoj v automobilovém sektoru. Výrobci automobilů začali přehodnocovat své dřívější nadšení pro elektromobily. Ford Motor Company například zrušil plánované modely, včetně třířadého elektrického SUV a nového elektrického pick-upu, kvůli slabší poptávce. Po výrazném nárůstu prodejů elektromobilů v letech 2021 a 2022 totiž následovalo období stagnace, které výrobce přimělo ke korekci svých plánů.
Navíc do celého odvětví zasáhla nová celní politika Spojených států. Prezident Trump sice nejprve zvýšil cla na dovoz z většiny zemí, poté je snížil na 10 %, ale tato nevyzpytatelnost podle mnoha analytiků ztěžuje výrobcům dlouhodobé plánování. Automobilky nyní čelí obavám, že budou muset kvůli clům čelit vyšším nákladům na výrobu, což by mohlo zpomalit jejich investice do nových modelů – a tím i ovlivnit poptávku po infrastruktuře pro elektromobily, jako jsou nabíjecí stanice.
Společnost ChargePoint sice uvádí, že cla nemají přímý dopad na její výrobu, protože působí v USA, Kanadě a Evropě, ale případné omezení výroby elektromobilů v USA by se mohlo projevit i na její poptávce. Pokud výrobci začnou snižovat produkci elektromobilů, pravděpodobně dojde i k poklesu zájmu o nabíjecí infrastrukturu, a právě to by mohlo ChargePoint zasáhnout velmi citelně.
Nízká cena akcie nemusí být výhodná
Po propadu o 67 % za posledních 12 měsíců se akcie ChargePoint dostaly na cenu 0,59 dolaru. To může na první pohled vypadat jako příležitost pro investory hledající levné akcie. Jenže nízká cena sama o sobě není zárukou výhodné investice. Klíčové jsou fundamenty – a ty v případě ChargePointu zůstávají problematické.
Firma se pohybuje ve vysoce konkurenčním a zároveň kapitálově náročném odvětví, které je navíc závislé na politickém klimatu a vývoji v automobilovém průmyslu. Bez stabilního růstu příjmů a bez známek zlepšení cash flow je velmi těžké ospravedlnit investici i při výrazném diskontu.
Hrubá marže společnosti se aktuálně pohybuje na úrovni 22,2 %, což je relativně nízké číslo, obzvlášť vezmeme-li v úvahu náklady spojené s vývojem, výrobou a údržbou infrastruktury. Ziskovost je zatím v nedohlednu a firma bude muset buď zvýšit tržby, nebo razantně snížit náklady, aby se dostala do stabilnější pozice.
Další vývoj zůstává nejistý
ChargePoint čelí výrazným výzvám jak na úrovni vlastní výkonnosti, tak v širším kontextu trhu. Nejistota ohledně dalšího vývoje automobilového průmyslu, proměnlivá celní politika a chladnoucí zájem o elektromobily odhalily slabiny, které byly doposud skryté za růstovým příběhem.
Akcie mohou být lákavé pro spekulativní investory hledající dno, ale pro dlouhodobější investici zatím chybí přesvědčivý příběh a vidina obratu. Bez jasného signálu stabilizace – ať už v oblasti tržeb, marží nebo strategického směřování – zůstává ChargePoint vysoce rizikovou volbou, kterou by konzervativnější investoři měli raději sledovat zpovzdálí.
Zdroj: Getty images
I přes určité naděje v oblasti elektromobility se firma nachází v mimořádně složité situaci. Klesající tržby, nejistota ohledně budoucí poptávky a výkyvy v automobilovém průmyslu přispívají k tomu, že investoři začínají zpochybňovat, zda je tato akcie v současnosti výhodnou volbou.Společnost ChargePoint se už před aktuálním poklesem trhů potýkala s problémy. Ještě než naplno propukly dopady nové obchodní politiky Donalda Trumpa, firma vykazovala zhoršující se finanční výsledky. Tržby ve fiskálním roce 2025 meziročně klesly o 18 % na 417 milionů dolarů, což je pro firmu, která působí v růstovém odvětví elektromobility, velmi negativní signál.Klesající příjmy navíc doprovází i úbytek finančních rezerv. Hotovost a peněžní ekvivalenty společnosti klesly ze 327 milionů dolarů ve fiskálním roce 2024 na 225 milionů dolarů o rok později. Přestože ChargePoint nemá splatný dluh do roku 2028, pokles hotovostních rezerv ve stejnou dobu, kdy firma zaznamenává nižší tržby, vyvolává u investorů oprávněné obavy.Také výhled pro první čtvrtletí není povzbudivý. Vedení společnosti očekává tržby kolem 100 milionů dolarů, což by představovalo pokles o 6,5 % oproti předchozímu čtvrtletí. Tento trend nasvědčuje tomu, že firma zatím nenašla cestu zpět k růstu.Elektromobilita zpomaluje a přichází další nejistotaSituaci společnosti ChargePoint ještě více komplikuje širší vývoj v automobilovém sektoru. Výrobci automobilů začali přehodnocovat své dřívější nadšení pro elektromobily. Ford Motor Company například zrušil plánované modely, včetně třířadého elektrického SUV a nového elektrického pick-upu, kvůli slabší poptávce. Po výrazném nárůstu prodejů elektromobilů v letech 2021 a 2022 totiž následovalo období stagnace, které výrobce přimělo ke korekci svých plánů.Navíc do celého odvětví zasáhla nová celní politika Spojených států. Prezident Trump sice nejprve zvýšil cla na dovoz z většiny zemí, poté je snížil na 10 %, ale tato nevyzpytatelnost podle mnoha analytiků ztěžuje výrobcům dlouhodobé plánování. Automobilky nyní čelí obavám, že budou muset kvůli clům čelit vyšším nákladům na výrobu, což by mohlo zpomalit jejich investice do nových modelů – a tím i ovlivnit poptávku po infrastruktuře pro elektromobily, jako jsou nabíjecí stanice.Společnost ChargePoint sice uvádí, že cla nemají přímý dopad na její výrobu, protože působí v USA, Kanadě a Evropě, ale případné omezení výroby elektromobilů v USA by se mohlo projevit i na její poptávce. Pokud výrobci začnou snižovat produkci elektromobilů, pravděpodobně dojde i k poklesu zájmu o nabíjecí infrastrukturu, a právě to by mohlo ChargePoint zasáhnout velmi citelně.Nízká cena akcie nemusí být výhodnáPo propadu o 67 % za posledních 12 měsíců se akcie ChargePoint dostaly na cenu 0,59 dolaru. To může na první pohled vypadat jako příležitost pro investory hledající levné akcie. Jenže nízká cena sama o sobě není zárukou výhodné investice. Klíčové jsou fundamenty – a ty v případě ChargePointu zůstávají problematické.Firma se pohybuje ve vysoce konkurenčním a zároveň kapitálově náročném odvětví, které je navíc závislé na politickém klimatu a vývoji v automobilovém průmyslu. Bez stabilního růstu příjmů a bez známek zlepšení cash flow je velmi těžké ospravedlnit investici i při výrazném diskontu.Hrubá marže společnosti se aktuálně pohybuje na úrovni 22,2 %, což je relativně nízké číslo, obzvlášť vezmeme-li v úvahu náklady spojené s vývojem, výrobou a údržbou infrastruktury. Ziskovost je zatím v nedohlednu a firma bude muset buď zvýšit tržby, nebo razantně snížit náklady, aby se dostala do stabilnější pozice. Další vývoj zůstává nejistýChargePoint čelí výrazným výzvám jak na úrovni vlastní výkonnosti, tak v širším kontextu trhu. Nejistota ohledně dalšího vývoje automobilového průmyslu, proměnlivá celní politika a chladnoucí zájem o elektromobily odhalily slabiny, které byly doposud skryté za růstovým příběhem.Akcie mohou být lákavé pro spekulativní investory hledající dno, ale pro dlouhodobější investici zatím chybí přesvědčivý příběh a vidina obratu. Bez jasného signálu stabilizace – ať už v oblasti tržeb, marží nebo strategického směřování – zůstává ChargePoint vysoce rizikovou volbou, kterou by konzervativnější investoři měli raději sledovat zpovzdálí.