Deutsche Bank snižuje rating General Motors kvůli problémům způsobených cly
General Motors čelí podle Deutsche Bank složitému období, a to především kvůli strukturálním výzvám vyplývajícím z nedávno zavedených celních opatření.
Deutsche Bank snížila hodnocení GM kvůli trvalým dopadům cel a vyšším nákladům
Onshoring výroby může snížit ziskovost a zvýšit kapitálové výdaje GM
Cla na ocel a hliník výrazně zvyšují výrobní náklady automobilky
Tesla zůstává podle analytika dlouhodobě atraktivní díky svému technologickému náskoku
Analytik Edison Yu z této významné banky snížil doporučení na akcie GM z „koupit“ na „držet“ a zároveň upravil cílovou cenu z předchozích 58 USD na 43 USD. Tato nová cílová cena je jen nepatrně nižší než pondělní cena akcií společnosti, což signalizuje pesimističtější výhled do budoucnosti.
Zásadní problém podle Deutsche Bank spočívá v tom, že pokud se nyní platná cla na automobilový průmysl stanou trvalou součástí americké obchodní politiky, General Motors se bude muset adaptovat na podmínky, které významně ztíží jeho provoz a sníží dlouhodobou ziskovost. Zvláště citlivé je GM na cla vztahující se na importované komponenty a suroviny, zejména ocel a hliník, na které se vztahuje 25% clo. Podle Yua ceny oceli od počátku roku vzrostly přibližně o 30 %, což se zřetelně promítá do nákladů společnosti.
Zhruba třetina ocelových kontraktů GM je navázána na spotové ceny, zatímco další třetina je zajištěna ročními smlouvami a poslední část pak víceletými kontrakty. I přes tuto diverzifikaci v zásobování materiálem není možné se těmto cenovým tlakům zcela vyhnout. K tomu se přidává i předpokládaný pokles objemu prodeje, který podle analytikova odhadu představuje pro GM překážku ve výši přibližně 2 miliard dolarů za celý rok.
Zdroj: Shutterstock
Dalším zásadním faktorem, který může dlouhodobě ovlivnit provozní marže společnosti, je nutnost přemístění části výroby zpět na území USA, tzv. onshoring. Tento krok by podle Yua vedl nejen k vyšším kapitálovým výdajům, ale i k nižší efektivitě, což by negativně ovlivnilo volný peněžní tok (FCF) společnosti. Navíc případné snahy GM o zvýšení automatizace, například pomocí robotických technologií a umělé inteligence, by se pravděpodobně setkaly s odporem ze strany odborů, konkrétně Unie pracovníků v automobilovém průmyslu (UAW), a také ze strany politické reprezentace.
Yu rovněž upozorňuje, že současná situace na trhu, spojená s rostoucími náklady na vstupní materiály a strukturální nejistotou ohledně obchodní politiky USA, zásadně mění prostředí, ve kterém General Motors operuje. To znamená, že i případné technologické pokroky nebo zefektivnění výroby budou muset čelit silnému negativnímu vlivu makroekonomických a politických sil, jež mají přímý dopad na hospodaření společnosti.
Akcie General Motors se již od začátku roku propadly o 18 %, což odráží pesimistickou náladu investorů v souvislosti s uvedenými faktory. Kromě samotných celních opatření přispělo k poklesu i prohlášení prezidenta Donalda Trumpa, že na všechny automobily, které nejsou vyrobeny na území Spojených států, bude uvaleno clo ve výši 25 %. To v kombinaci s vysokými cenami surovin a nejistotou ohledně spotřebitelské poptávky vytváří pro GM velmi složité prostředí.
Na druhé straně, Edison Yu ve své analýze zachoval pozitivní postoj vůči společnosti Tesla, kterou nadále hodnotí jako „koupit“. Navzdory krátkodobým výzvám považuje Teslu za vítěze dlouhodobého technologického trendu v oblasti umělé inteligence a elektromobility. Její cílovou cenu stanovil na 345 USD za akcii, což znamená potenciální růst o více než 37 % oproti současné tržní ceně.
Yu uznává, že Tesla bude v následujícím čtvrtletí čelit určitým rizikům, ale zároveň zdůrazňuje její schopnost přizpůsobit se novým podmínkám díky silné značce, technologickému náskoku a flexibilní výrobní infrastruktuře. Na rozdíl od General Motors, jehož výroba je více rozprostřená a svázaná tradičními strukturami, má Tesla výhodu v rychlosti implementace nových řešení a snazší adaptabilitě v turbulentním prostředí.
Celkově lze říci, že současná obchodní politika USA vytváří prostředí, ve kterém jsou tradiční výrobci jako General Motors podstatně zranitelnější než moderní technologické společnosti. GM bude muset čelit nejen přímým nákladovým tlakům, ale i strategickým dilematům, jak přizpůsobit svou výrobu novému geopolitickému paradigmatu. Z toho důvodu se analytici jako Edison Yu přiklánějí ke konzervativnějšímu postoji vůči akciím této automobilky, zatímco nadále vidí prostor pro růst u flexibilnějších a inovativnějších konkurentů.
Analytik Edison Yu z této významné banky snížil doporučení na akcie GM z „koupit“ na „držet“ a zároveň upravil cílovou cenu z předchozích 58 USD na 43 USD. Tato nová cílová cena je jen nepatrně nižší než pondělní cena akcií společnosti, což signalizuje pesimističtější výhled do budoucnosti.Zásadní problém podle Deutsche Bank spočívá v tom, že pokud se nyní platná cla na automobilový průmysl stanou trvalou součástí americké obchodní politiky, General Motors se bude muset adaptovat na podmínky, které významně ztíží jeho provoz a sníží dlouhodobou ziskovost. Zvláště citlivé je GM na cla vztahující se na importované komponenty a suroviny, zejména ocel a hliník, na které se vztahuje 25% clo. Podle Yua ceny oceli od počátku roku vzrostly přibližně o 30 %, což se zřetelně promítá do nákladů společnosti.Zhruba třetina ocelových kontraktů GM je navázána na spotové ceny, zatímco další třetina je zajištěna ročními smlouvami a poslední část pak víceletými kontrakty. I přes tuto diverzifikaci v zásobování materiálem není možné se těmto cenovým tlakům zcela vyhnout. K tomu se přidává i předpokládaný pokles objemu prodeje, který podle analytikova odhadu představuje pro GM překážku ve výši přibližně 2 miliard dolarů za celý rok.Dalším zásadním faktorem, který může dlouhodobě ovlivnit provozní marže společnosti, je nutnost přemístění části výroby zpět na území USA, tzv. onshoring. Tento krok by podle Yua vedl nejen k vyšším kapitálovým výdajům, ale i k nižší efektivitě, což by negativně ovlivnilo volný peněžní tok společnosti. Navíc případné snahy GM o zvýšení automatizace, například pomocí robotických technologií a umělé inteligence, by se pravděpodobně setkaly s odporem ze strany odborů, konkrétně Unie pracovníků v automobilovém průmyslu , a také ze strany politické reprezentace.Yu rovněž upozorňuje, že současná situace na trhu, spojená s rostoucími náklady na vstupní materiály a strukturální nejistotou ohledně obchodní politiky USA, zásadně mění prostředí, ve kterém General Motors operuje. To znamená, že i případné technologické pokroky nebo zefektivnění výroby budou muset čelit silnému negativnímu vlivu makroekonomických a politických sil, jež mají přímý dopad na hospodaření společnosti.Akcie General Motors se již od začátku roku propadly o 18 %, což odráží pesimistickou náladu investorů v souvislosti s uvedenými faktory. Kromě samotných celních opatření přispělo k poklesu i prohlášení prezidenta Donalda Trumpa, že na všechny automobily, které nejsou vyrobeny na území Spojených států, bude uvaleno clo ve výši 25 %. To v kombinaci s vysokými cenami surovin a nejistotou ohledně spotřebitelské poptávky vytváří pro GM velmi složité prostředí.General Motors Company Na druhé straně, Edison Yu ve své analýze zachoval pozitivní postoj vůči společnosti Tesla, kterou nadále hodnotí jako „koupit“. Navzdory krátkodobým výzvám považuje Teslu za vítěze dlouhodobého technologického trendu v oblasti umělé inteligence a elektromobility. Její cílovou cenu stanovil na 345 USD za akcii, což znamená potenciální růst o více než 37 % oproti současné tržní ceně.Tesla Inc. Yu uznává, že Tesla bude v následujícím čtvrtletí čelit určitým rizikům, ale zároveň zdůrazňuje její schopnost přizpůsobit se novým podmínkám díky silné značce, technologickému náskoku a flexibilní výrobní infrastruktuře. Na rozdíl od General Motors, jehož výroba je více rozprostřená a svázaná tradičními strukturami, má Tesla výhodu v rychlosti implementace nových řešení a snazší adaptabilitě v turbulentním prostředí.Celkově lze říci, že současná obchodní politika USA vytváří prostředí, ve kterém jsou tradiční výrobci jako General Motors podstatně zranitelnější než moderní technologické společnosti. GM bude muset čelit nejen přímým nákladovým tlakům, ale i strategickým dilematům, jak přizpůsobit svou výrobu novému geopolitickému paradigmatu. Z toho důvodu se analytici jako Edison Yu přiklánějí ke konzervativnějšímu postoji vůči akciím této automobilky, zatímco nadále vidí prostor pro růst u flexibilnějších a inovativnějších konkurentů.