Propouštění v souvislosti s cly zasáhlo pět amerických automobilových závodů
Automobilový gigant Stellantis [STLA] oznámil dočasné zastavení výroby ve svých závodech v Kanadě a Mexiku v důsledku nově oznámených celních opatření Spojených států.
Cla udeřila: Stellantis zastavuje výrobu, tisíce pracovníků čelí dopadům
Toto rozhodnutí má okamžité důsledky i pro pracovníky ve Spojených státech: 900 amerických zaměstnanců v pěti závodech bude dočasně propuštěno.
Dotčení pracovníci se podílejí na výrobě hnacích ústrojí a výlisků, které putují do kanadských a mexických montážních závodů. Společnost uvedla, že omezení výroby je přímým důsledkem cel, jež narušují plynulost dodavatelského řetězce.
Zasažené závody a reálné dopady
Z pěti amerických závodů, kde dojde k propouštění, se čtyři nacházejí ve státě Indiana(Kokomo Transmission Plant, Kokomo Casting Plant, Indiana Transmission Plant) a jeden v Michiganu(Warren Stamping a Sterling Stamping). Ačkoli zaměstnanci s odborovou ochranou zatím nepřijdou okamžitě o mzdu, dlouhodobější výpadky výroby by mohly ohrozit i jejich příjmy.
Zdroj: CNBC
Kromě amerických závodů Stellantis uzavře od pondělí na dva týdny i montážní závod ve Windsoru v kanadském Ontariu. Tento závod, který vyrábí modely Chrysler Pacifica, Voyager a Dodge Charger Daytona, zaměstnává 4 500 pracovníků.
Podobně bude po zbytek dubna uzavřena továrna v mexické Toluce, kde se montují modely Jeep Compass a elektrický Wagoneer S. V závodě pracuje 2 400 hodinových zaměstnanců.
Manažeři: Je to nutné, ale bolestivé
Antonio Filosa, provozní ředitel Stellantisu pro Ameriku, v interním sdělení pro zaměstnance připustil, že firma zvažuje střednědobé a dlouhodobé dopady cel, ale zároveň zdůraznil, že některá okamžitá opatření jsou nevyhnutelná.
„Jsou to opatření, která nebereme na lehkou váhu, ale vzhledem k současné dynamice trhu jsou nezbytná,“ napsal Filosa. Zároveň ujišťoval, že společnost vede intenzivní dialog se všemi klíčovými partnery – včetně vládních institucí, odborů, dodavatelů i prodejců v USA, Kanadě a Mexiku.
Odbory zuří: „Dělníci jako vedlejší škody“
Sean Fain, předseda silného odborového svazu United Auto Workers (UAW), označil propouštění za zcela zbytečné a ostře kritizoval vedení Stellantisu.
„Stellantis si nadále zahrává s životy zaměstnanců. Je to další ze stejných případů a všechno, co je špatné na našem nefunkčním obchodním systému. Společnosti jako Stellantis využívají dělníky jako vedlejší škody, které mají zaplatit za špatná rozhodnutí managementu – a to je nepřijatelné.“
Zajímavé je, že UAW podporuje Trumpovu celní politiku, protože doufá ve vrat výroby zpět do USA. Ovšem i Fain uznal, že jakýkoli takový přesun bude trvat měsíce, ne-li roky, a dělníci nesmí být obětmi v mezičase.
Kritika zazněla také z Kanady. Lana Payneová, prezidentka kanadského odborového svazu Unifor, který zastupuje automobilové dělníky, uvedla:
„Unifor varoval, že americká cla poškodí automobilové dělníky téměř okamžitě – a tato predikce se naplnila ještě dříve, než cla vstoupila v platnost.“
Podle Payneové Trumpova administrativa podceňuje složitost a propojenost severoamerického výrobního systému a důsledky jeho narušení ponesou především zaměstnanci.
Zdroj: Getty Images
Zastavení výroby u Stellantisu je zatím nejviditelnějším důsledkem Trumpovy celní ofenzivy v automobilovém sektoru. Ukazuje, jak rychle mohou politická rozhodnutí narušit řetězce závislé na přeshraniční spolupráci a jak nejistá je budoucnost zaměstnanců, kteří se v tomto prostředí pohybují. Zda budou cla skutečně impulsem k návratu výroby do USA, nebo pouze nástrojem politického tlaku bez jasného výsledku, ukáže až čas.
Dopady rozhodnutí společnosti Stellantis jsou pouze prvním z mnoha signálů, že Trumpova celní politika začíná reálně ovlivňovat ekonomiku v celé Severní Americe. Výrobní a dodavatelské řetězce jsou v dnešním globalizovaném světě natolik propojené, že jednostranné zásahy mohou rychle způsobit nečekané vedlejší škody. Propuštění pracovníci, narušená výroba, zpoždění v dodávkách i rostoucí nejistota mezi odbory a firmami – to vše přispívá k napětí, které může narůst v dlouhodobý strukturální problém. V následujících týdnech bude zásadní sledovat, zda podobná opatření přijmou i další výrobci.
Cla udeřila: Stellantis zastavuje výrobu, tisíce pracovníků čelí dopadůmToto rozhodnutí má okamžité důsledky i pro pracovníky ve Spojených státech: 900 amerických zaměstnanců v pěti závodech bude dočasně propuštěno.Dotčení pracovníci se podílejí na výrobě hnacích ústrojí a výlisků, které putují do kanadských a mexických montážních závodů. Společnost uvedla, že omezení výroby je přímým důsledkem cel, jež narušují plynulost dodavatelského řetězce.Zasažené závody a reálné dopadyZ pěti amerických závodů, kde dojde k propouštění, se čtyři nacházejí ve státě Indiana a jeden v Michiganu . Ačkoli zaměstnanci s odborovou ochranou zatím nepřijdou okamžitě o mzdu, dlouhodobější výpadky výroby by mohly ohrozit i jejich příjmy.Kromě amerických závodů Stellantis uzavře od pondělí na dva týdny i montážní závod ve Windsoru v kanadském Ontariu. Tento závod, který vyrábí modely Chrysler Pacifica, Voyager a Dodge Charger Daytona, zaměstnává 4 500 pracovníků. Podobně bude po zbytek dubna uzavřena továrna v mexické Toluce, kde se montují modely Jeep Compass a elektrický Wagoneer S. V závodě pracuje 2 400 hodinových zaměstnanců.Manažeři: Je to nutné, ale bolestivéAntonio Filosa, provozní ředitel Stellantisu pro Ameriku, v interním sdělení pro zaměstnance připustil, že firma zvažuje střednědobé a dlouhodobé dopady cel, ale zároveň zdůraznil, že některá okamžitá opatření jsou nevyhnutelná.
„Jsou to opatření, která nebereme na lehkou váhu, ale vzhledem k současné dynamice trhu jsou nezbytná,“ napsal Filosa. Zároveň ujišťoval, že společnost vede intenzivní dialog se všemi klíčovými partnery – včetně vládních institucí, odborů, dodavatelů i prodejců v USA, Kanadě a Mexiku.
Odbory zuří: „Dělníci jako vedlejší škody“Sean Fain, předseda silného odborového svazu United Auto Workers , označil propouštění za zcela zbytečné a ostře kritizoval vedení Stellantisu.
„Stellantis si nadále zahrává s životy zaměstnanců. Je to další ze stejných případů a všechno, co je špatné na našem nefunkčním obchodním systému. Společnosti jako Stellantis využívají dělníky jako vedlejší škody, které mají zaplatit za špatná rozhodnutí managementu – a to je nepřijatelné.“
Zajímavé je, že UAW podporuje Trumpovu celní politiku, protože doufá ve vrat výroby zpět do USA. Ovšem i Fain uznal, že jakýkoli takový přesun bude trvat měsíce, ne-li roky, a dělníci nesmí být obětmi v mezičase.Kritika zazněla také z Kanady. Lana Payneová, prezidentka kanadského odborového svazu Unifor, který zastupuje automobilové dělníky, uvedla:
„Unifor varoval, že americká cla poškodí automobilové dělníky téměř okamžitě – a tato predikce se naplnila ještě dříve, než cla vstoupila v platnost.“
Podle Payneové Trumpova administrativa podceňuje složitost a propojenost severoamerického výrobního systému a důsledky jeho narušení ponesou především zaměstnanci.Zastavení výroby u Stellantisu je zatím nejviditelnějším důsledkem Trumpovy celní ofenzivy v automobilovém sektoru. Ukazuje, jak rychle mohou politická rozhodnutí narušit řetězce závislé na přeshraniční spolupráci a jak nejistá je budoucnost zaměstnanců, kteří se v tomto prostředí pohybují. Zda budou cla skutečně impulsem k návratu výroby do USA, nebo pouze nástrojem politického tlaku bez jasného výsledku, ukáže až čas.Dopady rozhodnutí společnosti Stellantis jsou pouze prvním z mnoha signálů, že Trumpova celní politika začíná reálně ovlivňovat ekonomiku v celé Severní Americe. Výrobní a dodavatelské řetězce jsou v dnešním globalizovaném světě natolik propojené, že jednostranné zásahy mohou rychle způsobit nečekané vedlejší škody. Propuštění pracovníci, narušená výroba, zpoždění v dodávkách i rostoucí nejistota mezi odbory a firmami – to vše přispívá k napětí, které může narůst v dlouhodobý strukturální problém. V následujících týdnech bude zásadní sledovat, zda podobná opatření přijmou i další výrobci.