Klíčové body
- Nuro získala 106 milionů dolarů na podporu licencování své autonomní technologie
- Společnost se odklání od výroby doručovacích robotů a zaměřuje se na spolupráci s automobilkami
- Nuro nyní konkuruje startupům jako Wayve v boji o trh s autonomním řízením
Tento krok přichází v době, kdy firma mění svou strategii a zaměřuje se na licencování své technologie autonomního řízení výrobcům automobilů, komerčním flotilám a platformám pro sdílenou mobilitu. I když ocenění startupu kleslo ze svého vrcholu v roce 2021, podpora klíčových investorů a nově zvolený směr ukazují, že Nuro není na ústupu, ale ve fázi přerodu.
Nuro, která od svého založení v roce 2016 získala již 2,2 miliardy dolarů, prošla v posledních letech několika těžkými etapami. Po boomu investic během období levných peněz v roce 2021 – kdy získala 600 milionů dolarů a její hodnota dosáhla 8,6 miliardy dolarů – se firma musela přizpůsobit novým tržním podmínkám. Současná série E už přinesla snížené ocenění na 6 miliard dolarů, což však stále představuje vysokou důvěru v potenciál technologie, kterou Nuro nabízí.
Důvodem ke změně strategie byl především vysoký kapitálový nárok výroby vlastních autonomních vozidel, což původně plánovala. Nuro se dříve soustředila na vývoj a provoz malých, roztomilých robotických vozítek určených výhradně k doručování zboží, například pro řetězec Domino’s. Stavba a provoz takových vozidel se však ukázaly jako příliš nákladné. Společnost tak v uplynulých měsících pozastavila výrobní plány a propustila část zaměstnanců. Nově se zaměřuje na vývoj a komerční nasazení licencovatelné technologie autonomního řízení, kterou může nabízet partnerům z automobilového průmyslu.

Investoři zůstávají loajální, plány míří k roku 2027
Nové investiční kolo je podle vedení společnosti důkazem, že investoři věří v nový obchodní model Nuro. Mezi klíčové hráče, kteří se na aktuálním kole podíleli, patří stávající institucionální investoři jako T. Rowe Price Associates, Fidelity Management & Research Company, Tiger Global Management, Greylock Partners a XN LP. Ti zůstávají společnosti věrní i navzdory dřívějšímu poklesu ocenění.
Podle prezidenta a spoluzakladatele Davea Fergusona se nyní Nuro vydává na „kapitálově efektivní cestu“, kterou plánuje udržet minimálně do roku 2027. Společnost se soustředí na spolupráci s klíčovými partnery, přičemž již má vztahy například s Toyotou
Z hlediska technologického vývoje se společnost i nadále soustředí na testování samořídicí technologie, zejména v Kalifornii a Texasu. V květnu 2023 oznámila, že díky pokroku v oblasti umělé inteligence prodlouží svou vývojovou trajektorii z plánovaného 1,5 roku na 3,5 roku. Nové kolo financování tuto trajektorii opět mírně prodlužuje, ale zároveň firmě poskytuje čas a prostor k upevnění nové strategie.
Konkurence roste, ale technologie Nuro má výhodu
Přesun na licencování technologie místo vlastní výroby staví Nuro do přímé konkurence s jinými startupy v oblasti autonomního řízení, jako je britská společnost Wayve. Obě firmy cílí na široké spektrum aplikací – od osobní mobility až po robotická taxi nebo komerční doručovací flotily.
Nuro však čerpá z dlouholetých zkušeností s testováním vozidel čtvrté úrovně autonomie, což znamená, že vozidla zvládají jízdu bez lidského zásahu ve vymezených oblastech. To je důležitý rozdíl oproti mnoha jiným firmám, které se stále pohybují v ranějších fázích testování.
Zatímco většina technologických startupů bojuje s udržením cash flow, Nuro v posledním čtvrtletí posílilo svou rozvahu o 446,7 milionu dolarů v hotovosti. Tento finanční polštář by měl umožnit firmě bez problémů pokračovat v rozvoji během nadcházejících let.
Budoucnost: vyšší efektivita místo masové výroby
Změna strategie u Nuro reflektuje širší trend, který je patrný v celém technologickém sektoru: místo honby za masovou výrobou a přímým vstupem na trh se firmy stále více obracejí k modelům, které nabízejí škálovatelnost a efektivitu – například právě licencování technologických řešení.
Z pohledu investorů i potenciálních partnerů může být tento přístup atraktivnější, protože snižuje kapitálovou náročnost a riziko, zatímco zachovává možnost podílet se na budoucích příjmech z rychle rostoucího trhu s autonomní mobilitou.
Společnost Nuro se tak nachází na křižovatce mezi minulostí, kdy chtěla sama provozovat doručovací služby, a budoucností, v níž může sehrát klíčovou roli dodavatele technologie pro celý průmysl. Přestože změna směru nebyla bezbolestná, první náznaky ukazují, že Nuro má šanci stát se důležitým hráčem v éře autonomní mobility – i když úplné komerční nasazení může ještě nějakou dobu trvat.

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky