Archer Aviation je podceňovaná růstová příležitost s podporou Palantiru
Společnost Archer Aviation, která se specializuje na elektrická letadla s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL), si klade za cíl stát se klíčovým hráčem v rozvíjejícím se sektoru městské letecké mobility.
Archer Aviation (ACHR) má objednávky v hodnotě 6 miliard USD, což odpovídá její současné tržní hodnotě
Spolupráce s Palantirem přináší silnou integraci AI do obranných a logistických systémů
Finanční rezerva přes 1 miliardu USD dává společnosti čas na růst bez nutnosti nového financování
V kombinaci s obrannými aplikacemi, spoluprací s technologickými lídry a silnou finanční pozicí představuje mimořádně zajímavý příběh. Přesto se její akcie obchodují hluboko pod potenciální hodnotou, což z ní činí jednu z nejatraktivnějších investičních příležitostí v oblasti pokročilé mobility a umělé inteligence.
Archer Aviation(ACHR) se profiluje jako technologická společnost s dvojím obchodním modelem: komerční letecká taxi služba a obranné zakázky. V obou oblastech má rozpracované konkrétní projekty a objednávky, jejichž hodnota dosahuje zhruba 6 miliard dolarů – tedy téměř tolik, kolik činí její tržní kapitalizace. Navzdory počáteční skepsi investorů tento fakt napovídá, že trh stále podhodnocuje budoucí potenciál společnosti.
Zcela zásadní může být strategická spolupráce se společností Palantir Technologies(PLTR), která umožní integraci pokročilé umělé inteligence do letecké logistiky a autonomních systémů. Platforma Palantir AIP už pomohla zvýšit hodnotu mnoha partnerů, což zvyšuje očekávání i u Archeru. Vedle obranných aplikací navíc tato spolupráce posiluje vnímání Archeru jako high-tech firmy, nikoli jen tradičního výrobce letadel.
Zdroj: Getty Images
Finanční stabilita a provozní disciplína
Společnost také vyniká svou kapitálovou pozicí. K 1. čtvrtletí 2025 měla Archer Aviation k dispozici více než 1 miliardu dolarů v hotovosti a ekvivalentech. Přitom její čtvrtletní provozní náklady podle ne-GAAP činily 113,1 milionu dolarů. Při této spotřebě má společnost prostor přibližně na 10 čtvrtletí provozu, tedy zhruba 2,5 roku, aniž by musela znovu vstoupit na kapitálové trhy. Vzhledem k tomu, že cílem je dosažení komercializace během několika měsíců, je to dostatečný časový rámec pro přechod ke generování tržeb.
Tento výhled je mimořádně důležitý – odstraňuje totiž obavu z dalšího zředění podílů investorů, která bývá u rychle rostoucích startupů častým rizikem. Aktuální kapitálová struktura tak zůstává silná a umožňuje společnosti plně se soustředit na realizaci svých strategických plánů.
První dodávky se blíží, pilotní trh je připraven
Komercializace produktů Archer Aviation nabírá na obrátkách. Prvním cílovým trhem se staly Spojené arabské emiráty, kde má společnost již připraveny potřebné regulační a provozní podmínky. Plánuje zde během letošního léta doručit svůj první komerční model Midnight, čímž by měla začít generovat první tržby z reálného provozu.
Vedle toho Archer spustil program Launch Edition, který cílí na exkluzivní zákazníky, jako jsou Abu Dhabi Aviation a Ethiopian Airlines. Tento přístup umožňuje důkladné testování a škálování služeb v menším, kontrolovaném prostředí, což je pro nový segment městského letectví důležitější než rychlá expanze bez připravené infrastruktury.
Důležitou výhodou tohoto modelu je, že místo široké a nákladné expanze se Archer soustředí na prémiové zákazníky a specifické trhy s vyšší ochotou k adopci nových technologií. Tím snižuje počáteční náklady a zároveň vytváří silné reference, které mohou otevřít dveře na větší trhy později.
Tržní ocenění neodpovídá potenciálu
Současné ocenění akcií Archer Aviation představuje výrazný nesoulad s jejím obchodním potenciálem. S cenou kolem 12 USD za akcii se firma obchoduje přibližně za jednonásobek hodnoty své objednávkové knihy, zatímco technologické růstové firmy běžně dosahují násobků 5x až 10x.
Konzervativní odhad ocenění na základě multiplikátoru 1,37x implikuje spravedlivou cenu kolem 15 USD. Pokud bychom však uvažovali násobek 2x (což je stále nízké číslo pro firmu se silnými partnery a robustním růstem), cílová cena by mohla dosáhnout až 24 USD za akcii. Pro investory to představuje potenciální zisk více než 100 % oproti současné úrovni.
Tento rozdíl reflektuje nedůvěru investorů k novému segmentu, ale nebere v úvahu strategické partnerství s Palantirem, pokrok v certifikaci, silnou bilanci a připravenost vstoupit na první trh. Pokud se firmě podaří zahájit komerční provoz podle plánu, trh pravděpodobně přehodnotí její postavení, což by se mělo pozitivně projevit na ceně akcie.
Zdroj: Archer Aviation
V kombinaci s obrannými aplikacemi, spoluprací s technologickými lídry a silnou finanční pozicí představuje mimořádně zajímavý příběh. Přesto se její akcie obchodují hluboko pod potenciální hodnotou, což z ní činí jednu z nejatraktivnějších investičních příležitostí v oblasti pokročilé mobility a umělé inteligence.Archer Aviation se profiluje jako technologická společnost s dvojím obchodním modelem: komerční letecká taxi služba a obranné zakázky. V obou oblastech má rozpracované konkrétní projekty a objednávky, jejichž hodnota dosahuje zhruba 6 miliard dolarů – tedy téměř tolik, kolik činí její tržní kapitalizace. Navzdory počáteční skepsi investorů tento fakt napovídá, že trh stále podhodnocuje budoucí potenciál společnosti.Zcela zásadní může být strategická spolupráce se společností Palantir Technologies , která umožní integraci pokročilé umělé inteligence do letecké logistiky a autonomních systémů. Platforma Palantir AIP už pomohla zvýšit hodnotu mnoha partnerů, což zvyšuje očekávání i u Archeru. Vedle obranných aplikací navíc tato spolupráce posiluje vnímání Archeru jako high-tech firmy, nikoli jen tradičního výrobce letadel.Finanční stabilita a provozní disciplínaSpolečnost také vyniká svou kapitálovou pozicí. K 1. čtvrtletí 2025 měla Archer Aviation k dispozici více než 1 miliardu dolarů v hotovosti a ekvivalentech. Přitom její čtvrtletní provozní náklady podle ne-GAAP činily 113,1 milionu dolarů. Při této spotřebě má společnost prostor přibližně na 10 čtvrtletí provozu, tedy zhruba 2,5 roku, aniž by musela znovu vstoupit na kapitálové trhy. Vzhledem k tomu, že cílem je dosažení komercializace během několika měsíců, je to dostatečný časový rámec pro přechod ke generování tržeb.Tento výhled je mimořádně důležitý – odstraňuje totiž obavu z dalšího zředění podílů investorů, která bývá u rychle rostoucích startupů častým rizikem. Aktuální kapitálová struktura tak zůstává silná a umožňuje společnosti plně se soustředit na realizaci svých strategických plánů.První dodávky se blíží, pilotní trh je připravenKomercializace produktů Archer Aviation nabírá na obrátkách. Prvním cílovým trhem se staly Spojené arabské emiráty, kde má společnost již připraveny potřebné regulační a provozní podmínky. Plánuje zde během letošního léta doručit svůj první komerční model Midnight, čímž by měla začít generovat první tržby z reálného provozu.Vedle toho Archer spustil program Launch Edition, který cílí na exkluzivní zákazníky, jako jsou Abu Dhabi Aviation a Ethiopian Airlines. Tento přístup umožňuje důkladné testování a škálování služeb v menším, kontrolovaném prostředí, což je pro nový segment městského letectví důležitější než rychlá expanze bez připravené infrastruktury.Důležitou výhodou tohoto modelu je, že místo široké a nákladné expanze se Archer soustředí na prémiové zákazníky a specifické trhy s vyšší ochotou k adopci nových technologií. Tím snižuje počáteční náklady a zároveň vytváří silné reference, které mohou otevřít dveře na větší trhy později. Tržní ocenění neodpovídá potenciáluSoučasné ocenění akcií Archer Aviation představuje výrazný nesoulad s jejím obchodním potenciálem. S cenou kolem 12 USD za akcii se firma obchoduje přibližně za jednonásobek hodnoty své objednávkové knihy, zatímco technologické růstové firmy běžně dosahují násobků 5x až 10x.Konzervativní odhad ocenění na základě multiplikátoru 1,37x implikuje spravedlivou cenu kolem 15 USD. Pokud bychom však uvažovali násobek 2x , cílová cena by mohla dosáhnout až 24 USD za akcii. Pro investory to představuje potenciální zisk více než 100 % oproti současné úrovni.Tento rozdíl reflektuje nedůvěru investorů k novému segmentu, ale nebere v úvahu strategické partnerství s Palantirem, pokrok v certifikaci, silnou bilanci a připravenost vstoupit na první trh. Pokud se firmě podaří zahájit komerční provoz podle plánu, trh pravděpodobně přehodnotí její postavení, což by se mělo pozitivně projevit na ceně akcie.