Klíčové body
- Obchodní přebytek Číny vůči EU dosáhl rekordních 90 miliard dolarů za první čtyři měsíce roku
- Evropa čelí riziku, že se stane cílovým trhem levného čínského zboží
- Rostoucí dovoz z Číny vyvolává tlak na EU, aby přijala protekcionistická opatření k ochraně průmyslu
Podle dat zveřejněných čínskou celní správou dosáhl přebytek Číny v obchodě s EU v prvních čtyřech měsících letošního roku rekordních 90 miliard dolarů. Zatímco Washington zpřísňuje dovozní politiku a omezuje čínský export, zdá se, že Evropa se stává cílovým trhem pro levné čínské zboží, které naráží na překážky jinde.
Spojené státy i Čína tento týden oznámily dočasné snížení cel, ale americká cla na většinu čínského zboží zůstávají přibližně o 30 procentních bodů vyšší než na začátku roku. To přispívá k přesměrování vývozu z Číny směrem na jiné trhy – včetně Latinské Ameriky, jihovýchodní Asie a Evropy, kde dosud podobně přísná omezení zavedena nebyla.
Ekonom Maxime Darmet z Allianz Trade varuje, že Čína se bude snažit udržet svůj podíl na světovém trhu navzdory americkým restrikcím a zaměří se na trhy mimo USA. To vyvolává obavy, že evropský trh bude „zaplaven“ čínským zbožím, a to i kvůli oslabení jüanu vůči euru, které ještě více zlevňuje čínský vývoz.
Evropské úřady zatím reagují opatrně. Podle místopředsedy Evropské komise Maroše Šefčoviče EU „sleduje možná rizika přesměrování obchodu“ a výsledky těchto analýz mají být představeny v polovině května. Čtvrteční zasedání ministrů obchodu EU v Bruselu se má zabývat právě tímto tématem.

Ztráta konkurenceschopnosti a rostoucí politické napětí
Zatímco Evropa se drží zásady otevřeného obchodu, nové okolnosti zpochybňují, zda je tato strategie udržitelná. Obchodní nerovnováha s Čínou narůstá, zatímco čínské firmy stoupají v hodnotovém řetězci a ohrožují pozice tradičních evropských producentů.
Ekonomka Alicia Garcia Herrero z Natixis SA upozorňuje, že „v éře protekcionismu nelze mít otevřený obchod, protože to ničí domácí průmysl“. Dodává, že EU bude muset zvážit bariéry, například pro produkty z odvětví, kde se Evropa teprve snaží budovat kapacity – nejen elektromobily, ale i další průmyslové segmenty.
Napětí mezi EU a Čínou se navíc stupňuje kvůli dovozním clům na čínské elektromobily, stejně jako protiopatřením Pekingu – například clem na dovoz lihovin, které postihují francouzské výrobce koňaku. Zástupci Číny i Francie jednají o urovnání v rámci diplomatických cest, ale žádný průlom zatím nenastal.
Německo jako příklad rychlé změny obchodní bilance
Vztahy mezi Čínou a Německem jsou emblematičtější než kdy dříve. Zatímco v roce 2020 měla Čína vůči Německu obchodní deficit ve výši 18 miliard dolarů, v loňském roce se tento poměr otočil do přebytku 12 miliard dolarů. Pokud bude současný trend pokračovat, může čínský přebytek vůči Německu v roce 2025 překročit 25 miliard dolarů.
Za tímto vývojem stojí především automobilový průmysl. Zatímco dovozy evropských vozů do Číny klesají, čínský vývoz elektromobilů i konvenčních vozidel do Evropy roste. Podle údajů čínské celní správy je objem vývozu osobních automobilů z Číny téměř 17krát vyšší než v roce 2019.
I přes loňské zavedení cel v Bruselu se čínským výrobcům podařilo zvýšit objem exportu hybridních a spalovacích vozů, čímž částečně obešli bariéry zaměřené pouze na elektromobily. To zvyšuje tlak na evropské automobilky a oslabuje jejich postavení na domácím trhu.
Darmet z Allianz očekává, že evropští politici budou muset přijmout aktivnější opatření – ať už v podobě celních tarifů, necelních překážek nebo podpory domácí výroby. Rychlý růst čínského vývozu za stále nižší ceny, způsobený i domácí deflací v Číně, představuje pro evropské výrobce reálné a naléhavé ohrožení.
Evropa před klíčovým rozhodnutím
Rychle rostoucí přebytek Číny vůči EU, rekordní objem čínského exportu a sílící dovozní tlak na evropské trhy naznačují, že se EU ocitá v nové geopoliticko-ekonomické realitě. Přístup „vyčkávat a vyjednávat“ již nemusí být nadále udržitelný. Především německý průmysl, ale i širší výrobní základna v Evropě, může čelit pokračujícímu útlumu, pokud EU nepřijme rozhodné kroky k ochraně své konkurenceschopnosti.
Zatímco Spojené státy se již plně pustily do celní války, Evropa zatím volí opatrnější cestu. Pokud se ale současný vývoj nezastaví, bude se muset smířit s rolí odkladiště levného zboží z Číny – a to může mít dlouhodobé důsledky pro celý kontinent.

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky