Podíl elektromobilů v Evropě se po poklesu v roce 2024 opět zvýší a podle prognóz společnosti Bernstein dosáhne do roku 2030 průměrného ročního růstu přes 20 %. Širší dopady na evropský energetický sektor však budou spíše mírné než revoluční.
Ve svém základním scénáři analytici společnosti Bernstein očekávají, že poptávka po elektřině pro elektromobily vzroste z dnešních 30–40 TWh na přibližně 120 TWh do roku 2030, což by představovalo 4 % celkové spotřeby elektřiny v Evropě.
Jedná se o „jeden z pěti klíčových faktorů podporujících poptávku po elektřině“, uvádí Bernstein, vedle elektrifikace vytápění a průmyslu, zeleného vodíku a datových center. Zdůrazňují však, že elektromobily budou představovat pouze „25–35 % očekávaného růstu poptávky po elektřině v Evropě do roku 2030“.
Ekonomická výhodnost elektromobilů není dána klesajícími maloobchodními cenami elektřiny. „Pokles maloobchodních cen elektřiny nepovažujeme za pravděpodobný,“ uvedli analytici pod vedením Deepy Venkateswaranové s odkazem na vyšší náklady na rozvodnou síť a politická opatření, které kompenzují pokles cen komodit.
Náklady na palivo v současné době tvoří 5–20 % nákladů na vlastnictví elektromobilu a i při vysokých cenách elektřiny jsou elektromobily obecně levnější než vozidla se spalovacím motorem, pokud se nabíjejí doma. Tuto nákladovou výhodu snižuje pouze veřejné rychlé nabíjení.
Bernstein poukazuje na to, že jasnější dopad bude mít investice do sítě. Vzhledem k tomu, že elektromobily zvyšují špičkové zatížení, budou provozovatelé distribučních sítí muset významně investovat do infrastruktury nízkého a středního napětí.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky