Klíčové body
- Raphe mPhibr získal 100 milionů dolarů na rozšíření výroby a vývoje vojenských dronů
- Firma není závislá na čínských komponentech a většinu vyrábí v Indii
- Startup zaznamenal čtyřnásobný růst tržeb a plánuje vstup na burzu během pěti let
Mezi investory zůstává i Think Investments, který se podílel již na předchozím kole. Nově získané prostředky firma využije k posílení výzkumu a vývoje, rozšíření výrobních kapacit a další lokalizaci výroby na území Indie.
Zájem o drony pro vojenské účely prudce roste. Výrazným impulzem byla nedávná eskalace konfliktu mezi Indií a Pákistánem, v němž obě země nasadily drony ve velkém měřítku, a to i přes to, že obě armády disponují stíhačkami a raketovými systémy. V reakci na tuto zkušenost plánuje indická vláda téměř ztrojnásobit rozpočet na drony na zhruba 470 milionů dolarů během 12 až 14 měsíců, jak uvádí Drone Federation of India, která sdružuje přes 550 firem v oboru.

Od univerzitních kořenů k domácímu výrobci bez závislosti na Číně
Raphe mPhibr založili v roce 2017 bratři Vikash a Vivek Mishraovi, kteří v době vzniku studovali na prestižních amerických univerzitách MIT a Georgia Tech. Před samotným zahájením výroby strávili tři až čtyři roky analýzou potřeb ozbrojených složek a vývojem technologií odpovídajících indickým podmínkám. Postupně rozšířili své portfolio z multikoptér až po sofistikované modely s pevnými křídly a vertikálním vzletem a přistáním
Výroba firmy začínala v malém výzkumném zařízení o rozloze 186 m². Dnes startup operuje ve výrobním komplexu o ploše přes 60 000 m² a zaměstnává přibližně 600 lidí. Zhruba 150 z nich se věnuje výzkumu, dalších 250 pracuje ve výrobě. Mezi zákazníky patří indická armáda, námořnictvo, letectvo, a také pohraniční bezpečnostní složky jako BSF, CRPF či Indo-Tibetská pohraniční policie.
Raphe mPhibr navíc není závislý na čínských dodavatelích, což je v současném geopolitickém klimatu klíčová výhoda. Všechny klíčové komponenty – od letových řídicích jednotek, baterií až po karbonové kompozity a kabelové svazky – vyrábí firma v Indii. Zatím pouze dováží špičkové radary a kamery, které plánuje do 18 měsíců také lokalizovat.
„Od začátku jsme se postavili proti transferu technologií. Věděli jsme, že pokud chceme být soběstační, musíme dělat vše vlastními silami,“ uvedl generální ředitel Vivek Mishra.
Drony s umělou inteligencí a expanze do zahraničí
Dnes má Raphe mPhibr ve svém portfoliu devět různých modelů dronů. Tyto stroje zvládají nést náklady od 2 do 200 kilogramů a operují na vzdálenostech mezi 20 až 200 kilometry. K nejzajímavějším modelům patří rojový dron mR10, logistický mR20 pro zásobování ve vysokých nadmořských výškách, námořní průzkumný X8 a ručně přenositelný Bharat pro operace v náročném terénu.
Startup integruje do svých systémů umělou inteligenci, například pro detekci objektů při sledování, adaptivní přepínání frekvencí v případě elektronického boje a decentralizované rozhodování pomocí tzv. operační inteligence rojů.
Firma rovněž navázala mezinárodní partnerství – mimo jiné s německou společností Hensoldt, francouzskou Safran i softwarovým gigantem Dassault Systèmes, především v oblasti vývoje senzorů a simulace letových situací.
Raphe mPhibr se aktivně připravuje na vstup na zahraniční trhy. Účastnil se již několika leteckých výstav v Dubaji a Paříži, disponuje prvotními exportními licencemi a podle Viveka Mishry se nachází „v pokročilých jednáních s několika vládními agenturami po celém světě“. První vývozy by měly začít už letos, ale konkrétní destinace zatím firma nezveřejnila.
Ziskový růst a plány na burzu
V posledních 12 měsících firma prodala více než 300 kusů dronů a v průběhu posledních čtyř let čtyřnásobně navýšila tržby. Přestože přesná čísla startup nezveřejňuje, podle vedení byl Raphe mPhibr v posledních čtyřech letech ziskový.
S nově získaným kapitálem
Podle Viveka Mishry je pro úspěch klíčová nejen technologická soběstačnost, ale i budování kvalitních týmů. Startup se proto dlouhodobě soustředí na školení vlastních zaměstnanců, čímž si zajišťuje provozuschopnost i v podmínkách, kde je nedostatek kvalifikovaných techniků a inženýrů.
„Výzkum a provoz výrobních linek je v Indii stále náročnější než například v USA,“ uvedl Vivek. „Ale pokud investujete do lidí, technologie a infrastruktury, výsledky se dostaví.“

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky