Taco Bell a Chipotle ukazují rozdílné cesty v rostoucím trhu mexické kuchyně
Zatímco se politické titulky opět točí kolem prezidenta Trumpa a celních výkyvů, investoři by možná měli svou pozornost upřít jinam – ke stále silnějšímu fenoménu mexické kuchyně ve Spojených státech.
Mexické restaurace v USA generují vyšší tržby než pizzerie a rychle rostou
Investice do mexických řetězců závisí na širším kontextu každé společnosti
Popularita mexické kuchyně roste, ale inflační tlaky a cla mohou vývoj zbrzdit
Řetězce specializované na tacos, burrita a další pokrmy z jižní hranice USA totiž zažívají dlouhodobý růst, který by mohl představovat zajímavou investiční příležitost. Přestože výkonnost jednotlivých firem se liší, mexická kategorie jako celek vykazuje znatelné posílení své pozice na americkém restauračním trhu.
Podle dat společnosti Datassential je mexická kuchyně nejrozšířenější mezinárodní kategorií restaurací v USA, co se počtu provozoven týče. Celkem funguje téměř 84 tisíc mexických restaurací, čímž tato kategorie předstihla pizzerie i čínské a italské podniky. A to není vše – mexické jídlo se stalo také nejvýdělečnější kategorií v segmentu restaurací s omezeným servisem, což zahrnuje fast food i fast-casual podniky.
Výzkumy společnosti Technomic ukazují, že tyto restaurace v roce 2024 vygenerovaly tržby ve výši téměř 34 miliard dolarů, což představuje meziroční nárůst o 9 %. Pizza přitom skončila až za nimi s tržbami necelých 31 miliard dolarů. Tento vývoj potvrzuje dlouhodobý trend – analytici se shodují, že americkým spotřebitelům chutnají pikantní a rozmanité pokrmy mexické kuchyně více než kdy jindy. Jak trefně poznamenala analytička Sharon Zackfia: „Taco Tuesday se mění na Taco Everyday.“
Zdroj: Bloomberg
Taco Bell a Chipotle: dva různé příběhy stejné kategorie
Při pohledu na dva nejvýznamnější veřejně obchodované zástupce tohoto odvětví – Taco Bell a Chipotle Mexican Grill(CMG) – však narazíme na rozdílný vývoj. Taco Bell, který patří pod koncern Yum Brands(YUM), se stal čtvrtým největším restauračním řetězcem v USA s ročními tržbami 16,2 miliardy dolarů. Společnost Yum navíc od začátku letošního roku zaznamenala růst ceny akcií o více než 7 %, přičemž divize Taco Bell v poslední čtvrtletní zprávě vykázala 9% růst tržeb v jednotlivých pobočkách.
Naopak Chipotle, považovaný za zakladatele konceptu fast-casual, se potýká s poklesem. Akcie firmy od začátku roku ztratily přibližně 14 % hodnoty a tržby ve stejných pobočkách poprvé od roku 2020 mírně klesly – konkrétně o 0,4 %. Analytik Kevin McCarthy však připomíná, že po období výrazného růstu přichází fáze obtížnějších meziročních srovnání, která přirozeně tlumí další expanzi.
Přesto si Chipotle nadále udržuje silnou zákaznickou základnu. Finanční ředitel Adam Rymer uvedl, že zákazníci oceňují velké porce, férové ceny a kvalitní suroviny. Společnost navíc připravuje vylepšenou marketingovou strategii, která má pomoci zvýšit viditelnost značky a odlišit se od konkurence ve zbytku roku.
Investiční pozice velkých hráčů je různorodá
Investoři by však měli mít na paměti, že Taco Bell nelze koupit samostatně – je součástí společnosti Yum Brands, která zahrnuje také KFC a Pizza Hut. A zatímco Taco Bell prosperuje, Pizza Hut například v posledním čtvrtletí zaznamenala pokles tržeb ve stejných prodejnách o 2 %. Jak uvedl analytik Mark Kalinowski, investice do Yum je tak spíše diverzifikovanou sázkou na celý koncern, nikoliv čistě na mexickou kuchyni.
Další společnosti se k mexickému trendu staví různě. Darden Restaurants(DRI), známý díky Olive Garden, nedávno za 605 milionů dolarů koupil tex-mex řetězec Chuy’s. Prezident Dardenu Rick Cardenas při této příležitosti zdůraznil „silné výsledky a růstový potenciál“ nové akvizice. Naopak Jack in the Box(JACK) zvažuje prodej Del Taco, který v roce 2022 získal za 585 milionů dolarů. Zajímavostí však zůstává, že tento hamburgerový řetězec údajně ročně prodá více než 500 milionů tacos.
Výhled zůstává pozitivní, ale s opatrností
Navzdory popularitě mexického jídla čelí i toto odvětví určitým překážkám. Spotřebitelé se v důsledku inflace stali opatrnějšími a utrácí méně – místo dvou předkrmů si například dávají jen jeden. Restaurace se rovněž obávají vývoje celní politiky, zejména pokud jde o dovoz surovin, jako je avokádo. I když v současnosti na avokáda z Mexika cla neplatí, přetrvávají obavy z možných budoucích změn. Chipotle však uvedlo, že diverzifikovalo své zdroje avokád, čímž snižuje potenciální rizika.
Odborníci ale přesto zůstávají optimističtí. Mexická kuchyně podle nich neukazuje známky útlumu a další mexické koncepty by se mohly v budoucnu dostat na burzu. Jako příklad se uvádí řetězec Qdoba, který je sice v současnosti neveřejný, ale mohl by být zajímavým kandidátem na vstup na trh. Qdoba sice aktuálně žádné takové plány nepotvrdila, možnost však není zcela vyloučena.
A co třeba McDonald’s? (MCD) Ačkoliv myšlenka McTaca zatím zůstává v rovině spekulací, někteří analytici nevylučují, že se i tradiční hamburgerové značky pokusí z mexického boomu ukrojit svůj podíl – například prostřednictvím rozšíření nabídky tortill nebo wrapů, což je cesta, kterou se McDonald’s už částečně vydal.
Mexická kuchyně tedy nejen láká chuťové buňky, ale i získává si zájem investorů. Přestože každá firma v odvětví má své specifické výzvy a výsledky, celkové trendy naznačují, že taco by mohlo být i nadále dobrým obchodem – a to nejen na talíři, ale i na burze.
Zdroj: BurzovniSvet.cz
Řetězce specializované na tacos, burrita a další pokrmy z jižní hranice USA totiž zažívají dlouhodobý růst, který by mohl představovat zajímavou investiční příležitost. Přestože výkonnost jednotlivých firem se liší, mexická kategorie jako celek vykazuje znatelné posílení své pozice na americkém restauračním trhu.Podle dat společnosti Datassential je mexická kuchyně nejrozšířenější mezinárodní kategorií restaurací v USA, co se počtu provozoven týče. Celkem funguje téměř 84 tisíc mexických restaurací, čímž tato kategorie předstihla pizzerie i čínské a italské podniky. A to není vše – mexické jídlo se stalo také nejvýdělečnější kategorií v segmentu restaurací s omezeným servisem, což zahrnuje fast food i fast-casual podniky.Výzkumy společnosti Technomic ukazují, že tyto restaurace v roce 2024 vygenerovaly tržby ve výši téměř 34 miliard dolarů, což představuje meziroční nárůst o 9 %. Pizza přitom skončila až za nimi s tržbami necelých 31 miliard dolarů. Tento vývoj potvrzuje dlouhodobý trend – analytici se shodují, že americkým spotřebitelům chutnají pikantní a rozmanité pokrmy mexické kuchyně více než kdy jindy. Jak trefně poznamenala analytička Sharon Zackfia: „Taco Tuesday se mění na Taco Everyday.“Taco Bell a Chipotle: dva různé příběhy stejné kategoriePři pohledu na dva nejvýznamnější veřejně obchodované zástupce tohoto odvětví – Taco Bell a Chipotle Mexican Grill – však narazíme na rozdílný vývoj. Taco Bell, který patří pod koncern Yum Brands , se stal čtvrtým největším restauračním řetězcem v USA s ročními tržbami 16,2 miliardy dolarů. Společnost Yum navíc od začátku letošního roku zaznamenala růst ceny akcií o více než 7 %, přičemž divize Taco Bell v poslední čtvrtletní zprávě vykázala 9% růst tržeb v jednotlivých pobočkách.Naopak Chipotle, považovaný za zakladatele konceptu fast-casual, se potýká s poklesem. Akcie firmy od začátku roku ztratily přibližně 14 % hodnoty a tržby ve stejných pobočkách poprvé od roku 2020 mírně klesly – konkrétně o 0,4 %. Analytik Kevin McCarthy však připomíná, že po období výrazného růstu přichází fáze obtížnějších meziročních srovnání, která přirozeně tlumí další expanzi.Přesto si Chipotle nadále udržuje silnou zákaznickou základnu. Finanční ředitel Adam Rymer uvedl, že zákazníci oceňují velké porce, férové ceny a kvalitní suroviny. Společnost navíc připravuje vylepšenou marketingovou strategii, která má pomoci zvýšit viditelnost značky a odlišit se od konkurence ve zbytku roku.Investiční pozice velkých hráčů je různorodáInvestoři by však měli mít na paměti, že Taco Bell nelze koupit samostatně – je součástí společnosti Yum Brands, která zahrnuje také KFC a Pizza Hut. A zatímco Taco Bell prosperuje, Pizza Hut například v posledním čtvrtletí zaznamenala pokles tržeb ve stejných prodejnách o 2 %. Jak uvedl analytik Mark Kalinowski, investice do Yum je tak spíše diverzifikovanou sázkou na celý koncern, nikoliv čistě na mexickou kuchyni.Další společnosti se k mexickému trendu staví různě. Darden Restaurants , známý díky Olive Garden, nedávno za 605 milionů dolarů koupil tex-mex řetězec Chuy’s. Prezident Dardenu Rick Cardenas při této příležitosti zdůraznil „silné výsledky a růstový potenciál“ nové akvizice. Naopak Jack in the Box zvažuje prodej Del Taco, který v roce 2022 získal za 585 milionů dolarů. Zajímavostí však zůstává, že tento hamburgerový řetězec údajně ročně prodá více než 500 milionů tacos. Výhled zůstává pozitivní, ale s opatrnostíNavzdory popularitě mexického jídla čelí i toto odvětví určitým překážkám. Spotřebitelé se v důsledku inflace stali opatrnějšími a utrácí méně – místo dvou předkrmů si například dávají jen jeden. Restaurace se rovněž obávají vývoje celní politiky, zejména pokud jde o dovoz surovin, jako je avokádo. I když v současnosti na avokáda z Mexika cla neplatí, přetrvávají obavy z možných budoucích změn. Chipotle však uvedlo, že diverzifikovalo své zdroje avokád, čímž snižuje potenciální rizika.Odborníci ale přesto zůstávají optimističtí. Mexická kuchyně podle nich neukazuje známky útlumu a další mexické koncepty by se mohly v budoucnu dostat na burzu. Jako příklad se uvádí řetězec Qdoba, který je sice v současnosti neveřejný, ale mohl by být zajímavým kandidátem na vstup na trh. Qdoba sice aktuálně žádné takové plány nepotvrdila, možnost však není zcela vyloučena.A co třeba McDonald’s? Ačkoliv myšlenka McTaca zatím zůstává v rovině spekulací, někteří analytici nevylučují, že se i tradiční hamburgerové značky pokusí z mexického boomu ukrojit svůj podíl – například prostřednictvím rozšíření nabídky tortill nebo wrapů, což je cesta, kterou se McDonald’s už částečně vydal.Mexická kuchyně tedy nejen láká chuťové buňky, ale i získává si zájem investorů. Přestože každá firma v odvětví má své specifické výzvy a výsledky, celkové trendy naznačují, že taco by mohlo být i nadále dobrým obchodem – a to nejen na talíři, ale i na burze.
Společnost Chime Financial, působící v oblasti digitálního bankovnictví, ohlásila svůj záměr vstoupit na burzu prostřednictvím primární veřejné nabídky akcií (IPO)....