Čínští výrobci elektromobilů v květnu meziročně výrazně navýšili dodávky vozidel
Tesla v Číně ztrácí podíl na trhu a čelí poklesu prodejů
BYD si upevňuje pozici lídra díky růstu prodejů čistě elektrických vozů
Podle čerstvých údajů za květen zaznamenaly přední čínské značky další silné meziměsíční i meziroční přírůstky.
Společnost Li Auto dodala v květnu 40 856 vozidel, což představuje meziroční růst o 17 %. Ještě výrazněji však rostla společnost XPeng(XPEV), která dodala 33 525 vozidel, což odpovídá nárůstu o 230 % oproti stejnému měsíci loňského roku. Výrobce NIO(NIO) pak dodal 23 231 elektromobilů, což je meziroční nárůst o 13 %.
Celkem tyto tři automobilky během května dodaly 97 612 vozů, což je o téměř 50 % více než v květnu 2024. A kumulativně za prvních pět měsíců letošního roku dosáhly dodávky 419 462 kusů, tedy o 69 % více než ve stejném období předchozího roku. Tento trend svědčí o pokračujícím rozmachu čínského trhu s elektromobily, který začíná mít globální dopad.
Zdroj: Getty Images
BYD drží prvenství a roste i v oblasti BEV
Dominantním hráčem na čínském trhu s elektrickými vozidly však zůstává společnost BYD(BYDDY), která je největším čínským výrobcem elektromobilů. V květnu dodala celkem 376 930 osobních vozidel, což znamená nárůst o 14 %. Z toho 204 369 tvořily čistě bateriové elektromobily (BEV), přičemž zbytek připadal na plug-in hybridní modely.
Jen samotný prodej BEV vzrostl meziročně o 40 %, a od začátku roku do konce května se zvýšil o 41 %. BYD tak potvrzuje nejen svou pozici lídra na domácím trhu, ale také schopnost udržet stabilní růst v segmentu, který je stále klíčovým ukazatelem technologického pokroku v automobilovém průmyslu.
Na opačném konci stojí Tesla(TSLA), jejíž prodeje v Číně v poslední době klesají. I když firma nezveřejňuje detailní regionální údaje, data ze soukromých poskytovatelů ukazují, že v dubnu prodala v Číně přibližně 58 000 vozů, což znamená pokles o 6 % oproti stejnému měsíci loňského roku.
Znepokojivější je však údaj o poklesu maloobchodního prodeje čínským zákazníkům v prvních osmi týdnech druhého čtvrtletí, který činí až 23 %. Tento vývoj přichází v době, kdy Tesla potřebuje stabilní výkon, neboť její celkové dodávky za rok 2024 činily 1,8 milionu vozů, což představovalo mírný pokles oproti roku 2023. A podle odhadů Wall Street by v roce 2025 neměl nastat žádný růst, což je v ostrém kontrastu s vývojem na čínském trhu.
Jedním z možných vysvětlení je napjatá geopolitická situace mezi USA a Čínou, která může vést čínské zákazníky k odmítání amerických značek. Navzdory těmto faktům se však investoři k výsledkům Tesly staví překvapivě klidně. V pondělí ráno byly akcie společnosti téměř dvojnásobné oproti hodnotě před rokem, což odráží důvěru ve strategii firmy a potenciál v oblasti autonomního řízení.
Naděje v autonomii a robotaxi
Tesla totiž nadále sází na technologickou výhodu v oblasti umělé inteligence a plánuje v blízké době spuštění robotické taxi služby, a to už během června. Tento krok by mohl otevřít novou kapitolu v historii firmy a potenciálně vykompenzovat zpomalující růst prodeje klasických vozidel.
Očekávání spojená s touto novinkou jsou vysoká a odrážejí se i v akciích firmy, které jsou jedním z nejvýraznějších růstových titulů posledních měsíců. Pro Teslu bude klíčové, zda dokáže zaujmout trh novými službami a zároveň čelit konkurenci z Asie, která se stává stále agresivnější.
Zároveň však čínští konkurenti neotálejí. Akcie BYD vzrostly za posledních 12 měsíců o 70 %, Li Auto o 39 % a XPeng dokonce o 138 %. Výjimkou je NIO, jehož akcie za stejné období klesly o 34 %, přestože prodej vozů stoupá. Tento vývoj ukazuje, že trh rozlišuje nejen mezi značkami, ale také mezi strategiemi a technologickým zaměřením jednotlivých firem.
Zdroj: Getty Images
Podle čerstvých údajů za květen zaznamenaly přední čínské značky další silné meziměsíční i meziroční přírůstky.Společnost Li Auto dodala v květnu 40 856 vozidel, což představuje meziroční růst o 17 %. Ještě výrazněji však rostla společnost XPeng , která dodala 33 525 vozidel, což odpovídá nárůstu o 230 % oproti stejnému měsíci loňského roku. Výrobce NIO pak dodal 23 231 elektromobilů, což je meziroční nárůst o 13 %.Celkem tyto tři automobilky během května dodaly 97 612 vozů, což je o téměř 50 % více než v květnu 2024. A kumulativně za prvních pět měsíců letošního roku dosáhly dodávky 419 462 kusů, tedy o 69 % více než ve stejném období předchozího roku. Tento trend svědčí o pokračujícím rozmachu čínského trhu s elektromobily, který začíná mít globální dopad.BYD drží prvenství a roste i v oblasti BEVDominantním hráčem na čínském trhu s elektrickými vozidly však zůstává společnost BYD , která je největším čínským výrobcem elektromobilů. V květnu dodala celkem 376 930 osobních vozidel, což znamená nárůst o 14 %. Z toho 204 369 tvořily čistě bateriové elektromobily , přičemž zbytek připadal na plug-in hybridní modely.Jen samotný prodej BEV vzrostl meziročně o 40 %, a od začátku roku do konce května se zvýšil o 41 %. BYD tak potvrzuje nejen svou pozici lídra na domácím trhu, ale také schopnost udržet stabilní růst v segmentu, který je stále klíčovým ukazatelem technologického pokroku v automobilovém průmyslu. Chcete využít této příležitosti?I přes tlak v Číně si Tesla udržuje podporu trhuNa opačném konci stojí Tesla , jejíž prodeje v Číně v poslední době klesají. I když firma nezveřejňuje detailní regionální údaje, data ze soukromých poskytovatelů ukazují, že v dubnu prodala v Číně přibližně 58 000 vozů, což znamená pokles o 6 % oproti stejnému měsíci loňského roku.Znepokojivější je však údaj o poklesu maloobchodního prodeje čínským zákazníkům v prvních osmi týdnech druhého čtvrtletí, který činí až 23 %. Tento vývoj přichází v době, kdy Tesla potřebuje stabilní výkon, neboť její celkové dodávky za rok 2024 činily 1,8 milionu vozů, což představovalo mírný pokles oproti roku 2023. A podle odhadů Wall Street by v roce 2025 neměl nastat žádný růst, což je v ostrém kontrastu s vývojem na čínském trhu.Jedním z možných vysvětlení je napjatá geopolitická situace mezi USA a Čínou, která může vést čínské zákazníky k odmítání amerických značek. Navzdory těmto faktům se však investoři k výsledkům Tesly staví překvapivě klidně. V pondělí ráno byly akcie společnosti téměř dvojnásobné oproti hodnotě před rokem, což odráží důvěru ve strategii firmy a potenciál v oblasti autonomního řízení. Naděje v autonomii a robotaxiTesla totiž nadále sází na technologickou výhodu v oblasti umělé inteligence a plánuje v blízké době spuštění robotické taxi služby, a to už během června. Tento krok by mohl otevřít novou kapitolu v historii firmy a potenciálně vykompenzovat zpomalující růst prodeje klasických vozidel.Očekávání spojená s touto novinkou jsou vysoká a odrážejí se i v akciích firmy, které jsou jedním z nejvýraznějších růstových titulů posledních měsíců. Pro Teslu bude klíčové, zda dokáže zaujmout trh novými službami a zároveň čelit konkurenci z Asie, která se stává stále agresivnější.Zároveň však čínští konkurenti neotálejí. Akcie BYD vzrostly za posledních 12 měsíců o 70 %, Li Auto o 39 % a XPeng dokonce o 138 %. Výjimkou je NIO, jehož akcie za stejné období klesly o 34 %, přestože prodej vozů stoupá. Tento vývoj ukazuje, že trh rozlišuje nejen mezi značkami, ale také mezi strategiemi a technologickým zaměřením jednotlivých firem.
Meta Platforms zažila ve čtvrtek výrazný nárůst pozornosti investorů poté, co agentura Bloomberg zveřejnila informaci, že vedení společnosti zvažuje razantní...
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...