United Airlines čelí provozním výpadkům i rostoucí nejistotě na globálním trhu
Letecká společnost United Airlines Holdings Inc čelí v roce 2025 výraznému tlaku, přičemž většina problémů se točí kolem jejího klíčového uzlu na letišti Newark Liberty v New Jersey.
Newark je klíčovým uzlem United Airlines (UAL) a jeho výpadky výrazně narušily provoz
Geopolitické napětí a dražší paliva zvyšují tlak na hospodaření United
Akcie United letos ztrácejí, zatímco širší trh i konkurence rostou
Právě tato lokalita, jedna ze sedmi hlavních základen společnosti v USA, se na jaře letošního roku stala zdrojem významných provozních komplikací. Letiště slouží jako centrální bod pro přestupy cestujících na trasách v oblasti New Yorku i mezinárodních linkách, a jeho poruchy tak zasáhly celé fungování společnosti.
Na konci druhého čtvrtletí se Wall Street začíná stále více obávat, jak se technologické výpadky, nedostatek letových dispečerů a uzavření ranveje na Newarku promítnou do finančních výsledků United(UAL). Analytici společnosti Gimme Credit upozorňují, že United bude pravděpodobně muset snížit ceny letenek, aby si udržela zákazníky, a zároveň se potýká s omezením počtu letů, které na letišti zavedl Federální úřad pro letectví (FAA).
Podle stejných analytiků bude sice dopad těchto potíží soustředěn hlavně do druhého čtvrtletí, ale může ovlivnit i celkovou náladu investorů. Společnost sice na jaře těžila z nižších nákladů na palivo a zvýšené poptávky po prémiových a mezinárodních letech, ale domácí rezervace zůstávají slabší a nepředstavují dostatečnou protiváhu.
Zdroj: Getty Images
Kombinace výpadků a geopolitického napětí zvyšuje tlak
V dubnu a květnu došlo na letišti Newark k celé řadě výpadků telekomunikačních a IT systémů, což v kombinaci s omezenou kapacitou řízení letového provozu a plánovanou údržbou jedné z ranvejí vedlo ke zrušení tisíců letů. Přestože ranvej byla znovu otevřena už začátkem června, tedy dříve, než se původně plánovalo, napáchaly komplikace citelné škody.
Jakmile se začala situace v Newarku postupně stabilizovat, objevily se nové výzvy. Analytici upozorňují na rostoucí geopolitické napětí spojené se začínajícím konfliktem na Blízkém východě. Tato situace přináší růst cen ropy, což může významně zasáhnout provozní náklady leteckých společností, a United v tomto ohledu není výjimkou. Očekávání, že nižší ceny paliva a silný mezinárodní provoz pomohou vyvážit slabší domácí poptávku, se v závěru druhého čtvrtletí pravděpodobně nenaplní.
Dále se předpokládá, že prostředí v druhé polovině roku bude náročnější. Domácí rekreační cestování zůstává slabé, přičemž kombinace cenových tlaků, narušeného provozu a vyšších nákladů vytváří nepříznivý mix pro vývoj tržeb i ziskovosti United.
Výhled na celý rok: pokles ziskovosti i výkonnosti akcií
Zatímco v prvním čtvrtletí letošního roku si United vedla relativně dobře, analytici očekávají, že zbytek roku bude spíše ve znamení poklesu. Celoroční upravený zisk by měl podle odhadů činit zhruba 8,2 miliardy USD, což znamená pokles o přibližně 3 % oproti roku 2024. Gimme Credit dokonce hovoří o vysokém jednociferném procentuálním poklesu ziskovosti během celého roku 2025.
Letiště Newark představuje zhruba 20 % celkové kapacity sítě United a tvoří významný podíl na domácích tržbách. United zde obsluhuje téměř 70 % provozu, což podtrhuje jeho důležitost. O to zásadnější dopad mají problémy, které Newark v posledních měsících postihly. Přesto analytici očekávají, že vliv těchto výpadků bude koncentrován zejména do druhého čtvrtletí, a to díky rychlejší obnově ranveje a stabilizaci provozu.
Z pohledu konkrétních čísel se očekává, že United ve druhém čtvrtletí vykáže upravený zisk ve výši 3,85 USD na akcii při tržbách 15,41 miliardy USD. Pro srovnání – ve stejném období loňského roku činil upravený zisk 4,14 USD na akcii při tržbách 14,98 miliardy USD.
Akcie zaostávají za konkurencí i trhem
Na rozdíl od fundamentálních výsledků je výkon akcií United na trhu výrazně slabší. Od začátku letošního roku akcie ztratily 20 % své hodnoty. To je více než pokles ETF fondu JETS, zaměřeného na letecký sektor, který klesl přibližně o 11 %. Pro srovnání, širší americký index S&P 500 si za stejné období připsal zhruba 4 % zisku.
Ztráta důvěry investorů souvisí především s kombinací provozních problémů, slabé domácí poptávky a nově i geopolitického rizika. Pokud se společnosti nepodaří rychle stabilizovat provoz v Newarku a zároveň čelit tlakům z vnějšího prostředí, bude pro ni obtížné udržet si pozici na vrcholu segmentu.
United má za sebou silné čtvrtletí a stále těží ze své rozsáhlé sítě a mezinárodních linek, ale letošní rok bude zřejmě znamenat test její provozní i finanční odolnosti. V očích analytiků i investorů tak nadále zůstává ve stínu silnějších konkurentů, jejichž provoz zatím nebyl zasažen takovým rozsahem problémů jako v případě Newarku.
Zdroj: Getty Images
Právě tato lokalita, jedna ze sedmi hlavních základen společnosti v USA, se na jaře letošního roku stala zdrojem významných provozních komplikací. Letiště slouží jako centrální bod pro přestupy cestujících na trasách v oblasti New Yorku i mezinárodních linkách, a jeho poruchy tak zasáhly celé fungování společnosti.Na konci druhého čtvrtletí se Wall Street začíná stále více obávat, jak se technologické výpadky, nedostatek letových dispečerů a uzavření ranveje na Newarku promítnou do finančních výsledků United . Analytici společnosti Gimme Credit upozorňují, že United bude pravděpodobně muset snížit ceny letenek, aby si udržela zákazníky, a zároveň se potýká s omezením počtu letů, které na letišti zavedl Federální úřad pro letectví .Podle stejných analytiků bude sice dopad těchto potíží soustředěn hlavně do druhého čtvrtletí, ale může ovlivnit i celkovou náladu investorů. Společnost sice na jaře těžila z nižších nákladů na palivo a zvýšené poptávky po prémiových a mezinárodních letech, ale domácí rezervace zůstávají slabší a nepředstavují dostatečnou protiváhu.Kombinace výpadků a geopolitického napětí zvyšuje tlakV dubnu a květnu došlo na letišti Newark k celé řadě výpadků telekomunikačních a IT systémů, což v kombinaci s omezenou kapacitou řízení letového provozu a plánovanou údržbou jedné z ranvejí vedlo ke zrušení tisíců letů. Přestože ranvej byla znovu otevřena už začátkem června, tedy dříve, než se původně plánovalo, napáchaly komplikace citelné škody.Jakmile se začala situace v Newarku postupně stabilizovat, objevily se nové výzvy. Analytici upozorňují na rostoucí geopolitické napětí spojené se začínajícím konfliktem na Blízkém východě. Tato situace přináší růst cen ropy, což může významně zasáhnout provozní náklady leteckých společností, a United v tomto ohledu není výjimkou. Očekávání, že nižší ceny paliva a silný mezinárodní provoz pomohou vyvážit slabší domácí poptávku, se v závěru druhého čtvrtletí pravděpodobně nenaplní.Dále se předpokládá, že prostředí v druhé polovině roku bude náročnější. Domácí rekreační cestování zůstává slabé, přičemž kombinace cenových tlaků, narušeného provozu a vyšších nákladů vytváří nepříznivý mix pro vývoj tržeb i ziskovosti United.Výhled na celý rok: pokles ziskovosti i výkonnosti akciíZatímco v prvním čtvrtletí letošního roku si United vedla relativně dobře, analytici očekávají, že zbytek roku bude spíše ve znamení poklesu. Celoroční upravený zisk by měl podle odhadů činit zhruba 8,2 miliardy USD, což znamená pokles o přibližně 3 % oproti roku 2024. Gimme Credit dokonce hovoří o vysokém jednociferném procentuálním poklesu ziskovosti během celého roku 2025.Letiště Newark představuje zhruba 20 % celkové kapacity sítě United a tvoří významný podíl na domácích tržbách. United zde obsluhuje téměř 70 % provozu, což podtrhuje jeho důležitost. O to zásadnější dopad mají problémy, které Newark v posledních měsících postihly. Přesto analytici očekávají, že vliv těchto výpadků bude koncentrován zejména do druhého čtvrtletí, a to díky rychlejší obnově ranveje a stabilizaci provozu.Z pohledu konkrétních čísel se očekává, že United ve druhém čtvrtletí vykáže upravený zisk ve výši 3,85 USD na akcii při tržbách 15,41 miliardy USD. Pro srovnání – ve stejném období loňského roku činil upravený zisk 4,14 USD na akcii při tržbách 14,98 miliardy USD. Akcie zaostávají za konkurencí i trhemNa rozdíl od fundamentálních výsledků je výkon akcií United na trhu výrazně slabší. Od začátku letošního roku akcie ztratily 20 % své hodnoty. To je více než pokles ETF fondu JETS, zaměřeného na letecký sektor, který klesl přibližně o 11 %. Pro srovnání, širší americký index S&P 500 si za stejné období připsal zhruba 4 % zisku.Ztráta důvěry investorů souvisí především s kombinací provozních problémů, slabé domácí poptávky a nově i geopolitického rizika. Pokud se společnosti nepodaří rychle stabilizovat provoz v Newarku a zároveň čelit tlakům z vnějšího prostředí, bude pro ni obtížné udržet si pozici na vrcholu segmentu.United má za sebou silné čtvrtletí a stále těží ze své rozsáhlé sítě a mezinárodních linek, ale letošní rok bude zřejmě znamenat test její provozní i finanční odolnosti. V očích analytiků i investorů tak nadále zůstává ve stínu silnějších konkurentů, jejichž provoz zatím nebyl zasažen takovým rozsahem problémů jako v případě Newarku.