Supernal, letecký startup Hyundai, čelí zásadní reorganizaci a odchodům vedení
Po sérii změn odešli generální, technický i strategický ředitel
Program elektrických leteckých taxi byl dočasně zastaven navzdory prvnímu testu
Jen krátce poté, co společnost pozastavila práce na svém programu elektrických leteckých taxi a oznámila odchod generálního i technického ředitele, přichází další vlna odchodů z nejvyššího vedení. Podle informací potvrdil Supernal, že své posty opustili hlavní strategický ředitel Jaeyong Song, ředitelka pro bezpečnost Tracy Lamb i šéfka štábu bývalého CEO Lina Yang.
Vedení společnosti zdůvodnilo tyto změny probíhající transformací a přípravou na nové strategické směřování. Podle oficiálního prohlášení firma využívá reorganizaci k přezkoumání dosavadního pokroku a k vytyčení dalších kroků v souladu s dlouhodobými cíli. Hyundai Motor Group, která je vlastníkem Supernalu, zároveň potvrdila, že i přes tyto otřesy zůstává plně odhodlána pokračovat v oblasti pokročilé letecké mobility (AAM).
Zdroj: Unsplash
Významné odchody a jejich kontext
Odchod Jaeyonga Songa je obzvlášť pozoruhodný. Song působil před nástupem do Supernalu jako viceprezident divize AAM přímo v Hyundai a měl na starost strategii celé skupiny v oblasti letecké mobility. Do struktury Hyundai-Kia nastoupil už v roce 2014, čímž patřil mezi zkušené manažery s dlouhou vazbou na mateřskou skupinu. Jeho působení v Supernalu mělo symbolizovat kontinuitu a propojení mezi startupem a automobilovým gigantem. Jeho odchod tak může vyvolat otázky ohledně dalšího směřování projektu a podpory ze strany Hyundai.
Podobně i Tracy Lamb představovala důležitý článek vedení. Její zkušenosti jako komerčního pilota a manažera bezpečnosti v leteckém průmyslu měly posílit důvěryhodnost projektu z hlediska bezpečnostních standardů a certifikačních procesů. To je v odvětví, kde regulační požadavky hrají zásadní roli, mimořádně důležité. I ona ale firmu opouští, aniž by poskytla bližší komentář. Odejít se rozhodla i Lina Yang, která byla úzce spjata s dosavadním generálním ředitelem Jaiwonem Shinem a dříve zastávala pozici vedoucí pro inteligentní systémy.
Souběh těchto odchodů ukazuje, že Supernal prochází nejen personální krizí, ale také obdobím hledání nové identity. Zatímco některé technologické startupy v oblasti letecké mobility získávají nové posily do vedení, Supernal ztrácí několik lidí, kteří měli firmě dodat odbornou váhu i strategický směr.
Rok 2025 je pro Supernal zatím velmi obtížný. Firma uzavřela koncem roku 2024 své nové sídlo ve Washingtonu, D.C., což signalizovalo první větší problémy s financováním a organizační strukturou. Přesto se na jaře 2025 podařilo uskutečnit dlouho očekávaný první zkušební let. Ten měl být důležitým milníkem a ukázkou toho, že projekt dokáže naplňovat své technické cíle. Optimismus ale rychle vystřídala nejistota – už několik měsíců poté musel startup přistoupit k propouštění desítek zaměstnanců.
Začátkem září oznámilo vedení zásadní reorganizaci, jejímž výsledkem bylo i pozastavení hlavního programu leteckých taxi. Tento krok působí kontrastně vůči vývoji na trhu, kde konkurenti v oboru, jako například Joby Aviation(JOBY), intenzivně pracují na získávání investic, partnerství a přípravě na komerční provoz. V USA zároveň vzniká stále příznivější regulační rámec pro zavedení elektrických vertikálních vzletů a přistání (eVTOL), což by mohlo urychlit vstup prvních hráčů na trh. Supernal se ale místo toho soustředí na interní restrukturalizaci a hledání nového vedení.
Dlouhodobě jde o velmi nákladný sektor, který vyžaduje nejen technologický pokrok, ale také masivní kapitálové investice a stabilní řízení. Každý krok zpět v takto konkurenčním prostředí proto může znamenat ztrátu tempa, kterou je obtížné dohnat.
Nejistá budoucnost v rozvíjejícím se odvětví
Celková situace Supernalu ilustruje napětí, které panuje v celém odvětví elektrické letecké mobility. Zatímco někteří hráči dokáží přitáhnout velké investory a připravovat se na certifikace, jiní čelí obtížím spojeným s finanční stabilitou, technologickými limity nebo organizačními problémy. Supernal se aktuálně řadí spíše k těm, kteří se musejí vypořádat s vnitřní krizí.
Pro Hyundai je přitom letecká mobilita jedním z dlouhodobých strategických cílů. Vstup do tohoto odvětví má doplnit její působení v automobilovém průmyslu a umožnit diverzifikaci v době, kdy se mobilita jako celek mění. Přesto však časté změny ve vedení, uzavírání poboček a pozastavení projektů vyvolávají otázky, zda bude mít Hyundai trpělivost a dostatek prostředků k tomu, aby Supernal skutečně dotáhl své ambice do praxe.
Budoucnost tak zůstává nejistá. Pokud se firmě nepodaří rychle najít nové vedení a stabilizovat provoz, riskuje, že se stane pouze okrajovým hráčem v odvětví, které jinak přitahuje stále větší pozornost investorů i regulačních orgánů. Naopak pokud Hyundai potvrdí svou podporu a podaří se obnovit důvěru v projekt, může mít Supernal šanci vrátit se do hry. Rozhodující budou příští měsíce, kdy se ukáže, zda reorganizace přinese nový začátek, nebo jen oddálí hlubší problémy.
Zdroj: Getty images
Jen krátce poté, co společnost pozastavila práce na svém programu elektrických leteckých taxi a oznámila odchod generálního i technického ředitele, přichází další vlna odchodů z nejvyššího vedení. Podle informací potvrdil Supernal, že své posty opustili hlavní strategický ředitel Jaeyong Song, ředitelka pro bezpečnost Tracy Lamb i šéfka štábu bývalého CEO Lina Yang.Vedení společnosti zdůvodnilo tyto změny probíhající transformací a přípravou na nové strategické směřování. Podle oficiálního prohlášení firma využívá reorganizaci k přezkoumání dosavadního pokroku a k vytyčení dalších kroků v souladu s dlouhodobými cíli. Hyundai Motor Group, která je vlastníkem Supernalu, zároveň potvrdila, že i přes tyto otřesy zůstává plně odhodlána pokračovat v oblasti pokročilé letecké mobility .Významné odchody a jejich kontextOdchod Jaeyonga Songa je obzvlášť pozoruhodný. Song působil před nástupem do Supernalu jako viceprezident divize AAM přímo v Hyundai a měl na starost strategii celé skupiny v oblasti letecké mobility. Do struktury Hyundai-Kia nastoupil už v roce 2014, čímž patřil mezi zkušené manažery s dlouhou vazbou na mateřskou skupinu. Jeho působení v Supernalu mělo symbolizovat kontinuitu a propojení mezi startupem a automobilovým gigantem. Jeho odchod tak může vyvolat otázky ohledně dalšího směřování projektu a podpory ze strany Hyundai.Podobně i Tracy Lamb představovala důležitý článek vedení. Její zkušenosti jako komerčního pilota a manažera bezpečnosti v leteckém průmyslu měly posílit důvěryhodnost projektu z hlediska bezpečnostních standardů a certifikačních procesů. To je v odvětví, kde regulační požadavky hrají zásadní roli, mimořádně důležité. I ona ale firmu opouští, aniž by poskytla bližší komentář. Odejít se rozhodla i Lina Yang, která byla úzce spjata s dosavadním generálním ředitelem Jaiwonem Shinem a dříve zastávala pozici vedoucí pro inteligentní systémy.Souběh těchto odchodů ukazuje, že Supernal prochází nejen personální krizí, ale také obdobím hledání nové identity. Zatímco některé technologické startupy v oblasti letecké mobility získávají nové posily do vedení, Supernal ztrácí několik lidí, kteří měli firmě dodat odbornou váhu i strategický směr.Chcete využít této příležitosti?Rok plný problémů a ústupkůRok 2025 je pro Supernal zatím velmi obtížný. Firma uzavřela koncem roku 2024 své nové sídlo ve Washingtonu, D.C., což signalizovalo první větší problémy s financováním a organizační strukturou. Přesto se na jaře 2025 podařilo uskutečnit dlouho očekávaný první zkušební let. Ten měl být důležitým milníkem a ukázkou toho, že projekt dokáže naplňovat své technické cíle. Optimismus ale rychle vystřídala nejistota – už několik měsíců poté musel startup přistoupit k propouštění desítek zaměstnanců.Začátkem září oznámilo vedení zásadní reorganizaci, jejímž výsledkem bylo i pozastavení hlavního programu leteckých taxi. Tento krok působí kontrastně vůči vývoji na trhu, kde konkurenti v oboru, jako například Joby Aviation , intenzivně pracují na získávání investic, partnerství a přípravě na komerční provoz. V USA zároveň vzniká stále příznivější regulační rámec pro zavedení elektrických vertikálních vzletů a přistání , což by mohlo urychlit vstup prvních hráčů na trh. Supernal se ale místo toho soustředí na interní restrukturalizaci a hledání nového vedení.Dlouhodobě jde o velmi nákladný sektor, který vyžaduje nejen technologický pokrok, ale také masivní kapitálové investice a stabilní řízení. Každý krok zpět v takto konkurenčním prostředí proto může znamenat ztrátu tempa, kterou je obtížné dohnat.Nejistá budoucnost v rozvíjejícím se odvětvíCelková situace Supernalu ilustruje napětí, které panuje v celém odvětví elektrické letecké mobility. Zatímco někteří hráči dokáží přitáhnout velké investory a připravovat se na certifikace, jiní čelí obtížím spojeným s finanční stabilitou, technologickými limity nebo organizačními problémy. Supernal se aktuálně řadí spíše k těm, kteří se musejí vypořádat s vnitřní krizí.Pro Hyundai je přitom letecká mobilita jedním z dlouhodobých strategických cílů. Vstup do tohoto odvětví má doplnit její působení v automobilovém průmyslu a umožnit diverzifikaci v době, kdy se mobilita jako celek mění. Přesto však časté změny ve vedení, uzavírání poboček a pozastavení projektů vyvolávají otázky, zda bude mít Hyundai trpělivost a dostatek prostředků k tomu, aby Supernal skutečně dotáhl své ambice do praxe.Budoucnost tak zůstává nejistá. Pokud se firmě nepodaří rychle najít nové vedení a stabilizovat provoz, riskuje, že se stane pouze okrajovým hráčem v odvětví, které jinak přitahuje stále větší pozornost investorů i regulačních orgánů. Naopak pokud Hyundai potvrdí svou podporu a podaří se obnovit důvěru v projekt, může mít Supernal šanci vrátit se do hry. Rozhodující budou příští měsíce, kdy se ukáže, zda reorganizace přinese nový začátek, nebo jen oddálí hlubší problémy.
Známe detaily obří dohody Výrobce videoher Electronic Arts (EA) bude privatizován konsorciem podporovaným Saúdskou Arábií, které sestavili Jared Kushner a...