Na letišti v Castellon de la Plana ve východním Španělsku probíhá neobvyklý zánik téměř nových letadel Airbus. Zaměstnanci oblečeni v ochranných oblecích demontují části z letounů, které byly službě jen několik let. Důvodem je celosvětový nedostatek moderních, palivově úsporných motorů, který otočil ekonomiku trhu na hlavu.
V současnosti je více než 13 letadel Airbus, konkrétně modely A321neo, rozebráno na součásti. Tyto motory, jimiž jsou poháněna, se nyní v některých případech prodávají za více, než je hodnota samotného letadla. Například motory mohou být pronajaty za 200 000 dolarů měsíčně, což je částka srovnatelná s nájmem celého letounu.
Výroba motorů GTF od společnosti Pratt & Whitney čelí zpožděním, včetně odhalení vzácné výrobní vady, která vyžaduje inspekce až 700 motorů do roku 2026. V důsledku toho je jedna třetina celé flotily Airbusů poháněné motory GTF uzemněná nebo uložena.
Manažeři leteckých společností varují, že rychlé rozebírání letadel, která měla létat více než 20 let, signalizuje vážné problémy. Podle Willieho Walshe, šéfa Mezinárodní asociace letecké dopravy, budou náklady na poruchy dodávek letos dosahovat 11 miliard dolarů, přičemž motory tvoří částku 2,6 miliardy dolarů.
Podle Richarda Browna, konzultanta společnosti Naveo, krize ukazuje, jak se letecký průmysl stal ultraefektivním trhem. Přesto se mnozí odborníci obávají budoucnosti, zejména s ohledem na letadla, která mohou být zrušena v důsledku bankrotu Spirit Airlines.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky