Mizuho snížila cílovou cenu Rivianu na 10 USD kvůli zhoršení výhledu prodejů
Konec daňových úlev v USA zpomalí poptávku po drahých modelech R1T a R1S
Uvedení cenově dostupnějšího modelu R2 má být klíčem k růstu v roce 2025
Celý sektor elektromobilů čelí útlumu, GM i Ford omezují své investice
Analytik Vijay Rakesh z investiční banky Mizuho v pondělí snížil cílovou cenu akcií Rivianu z 14 na 10 dolarů, což představuje pokles o více než 23 % oproti poslední zavírací ceně kolem 13 dolarů. Důvodem je zhoršující se výhled prodeje a riziko, že po skončení klíčové daňové úlevy pro elektromobily v USA se poptávka po vozech Rivianu citelně oslabí.
Rakesh ve své poznámce uvedl, že právě tyto daňové pobídky motivovaly zákazníky k rychlým nákupům a leasingu elektromobilů před jejich zářijovým vypršením. Po jejich skončení se podle něj trh může výrazně ochladit, protože spotřebitelé budou méně ochotni utrácet desítky tisíc dolarů za prémiové elektromobily.
Konec daňových úlev mění hru
Modely Rivian R1T(elektrický pick-up) a Rivian R1S(SUV) mají doporučenou cenu přes 70 000 USD, což je částka, která je pro většinu amerických spotřebitelů mimo jejich cenový dosah. Společnost sice nabídla slevy až 6 500 USD na leasing vybraných modelů, ale tato nabídka platí pouze do konce října. Po jejím skončení se očekává, že objednávky i nové leasingové smlouvy výrazně zpomalí.
Zdroj: Getty images
Sám generální ředitel Rivianu RJ Scaringe přiznal, že období po skončení pobídek nebude snadné. „V krátkodobém horizontu to podle mě způsobí určité potíže,“ uvedl Scaringe v rozhovoru pro podcast spoluzakladatele společnosti Stripe, Johna Collisona.
Z dat vyplývá, že Rivian sice ve třetím čtvrtletí dodal přibližně 13 000 vozů, což je nárůst o 25 % oproti předchozímu čtvrtletí, ale celoroční výhled byl snížen. Společnost nyní očekává, že v roce 2025 prodá mezi 41 500 a 43 500 vozidly, zatímco původní prognóza počítala až s 46 000 kusy. Analytici FactSet dokonce předpokládají, že dodávky ve čtvrtém čtvrtletí mohou klesnout až na 10 000 vozů, což by znamenalo zřetelné ochlazení poptávky.
Riziko prodeje drahých modelů a naděje v R2
Podle Rakeshe z Mizuho se Rivian potýká s problémem, který trápí většinu výrobců prémiových elektromobilů – vysoké ceny. Zatímco konkurenti jako Tesla nebo Ford už několik měsíců zlevňují své modely, Rivian si stále drží pozici značky pro náročnější zákazníky. To však může být v době ekonomické nejistoty rizikem.
Analytik proto zdůrazňuje, že skutečným testem pro Rivian bude až uvedení modelu R2 – cenově dostupnějšího SUV střední třídy, které má dorazit v příštím roce. Tento model má podle něj potenciál otevřít společnosti dveře k širšímu publiku a zlepšit objemy prodeje. Do té doby ale zůstává Rivian zranitelný vůči poklesu spotřebitelské poptávky.
Na druhou stranu, jak upozorňuje Rakesh, Rivian má stabilní finanční základ, částečně díky spolupráci s Volkswagen Group, která společnosti poskytla významnou kapitálovou injekci. I tak ale zůstávají obavy o cash flow — Rivian stále vykazuje ztráty a jeho vývoj nových modelů vyžaduje vysoké investice.
Podle odhadů Mizuho není Rivian jediný, kdo čelí problémům. Analytici předpokládají, že i General Motors a Ford Motor Co. budou muset meziročně snížit produkci elektromobilů o 40–50 %. GM již oznámila, že odepíše 1,6 miliardy USD v souvislosti se svým programem elektromobilů a omezí plánované investice, zatímco Ford odložil výstavbu nové továrny a uvedení chystaného modelu.
„Vidíme, že mnoho výrobců omezuje své investice do elektromobilů,“ uvedl Scaringe v rozhovoru. „Z krátkodobého hlediska je to možná dobré pro Rivian, protože klesne konkurence, ale z dlouhodobého pohledu je to špatné pro celý trh a pro svět, který potřebuje přechod na čistší dopravu.“
Akcie Rivianu po zprávě od Mizuho v předobchodní fázi klesly o téměř 2 %, což naznačuje, že trh reaguje na novou vlnu pesimismu. Podle Rakeshe je možné, že v příštích týdnech se sentiment kolem Rivianu dále zhorší – především pokud firma potvrdí slabší čísla za čtvrté čtvrtletí.
Zda se Rivianu podaří přesvědčit investory o své dlouhodobé strategii, bude záviset hlavně na úspěchu modelu R2 a schopnosti udržet financování v době, kdy se celý trh s elektromobily ochlazuje.
Analytik Vijay Rakesh z investiční banky Mizuho v pondělí snížil cílovou cenu akcií Rivianu z 14 na 10 dolarů, což představuje pokles o více než 23 % oproti poslední zavírací ceně kolem 13 dolarů. Důvodem je zhoršující se výhled prodeje a riziko, že po skončení klíčové daňové úlevy pro elektromobily v USA se poptávka po vozech Rivianu citelně oslabí.Rakesh ve své poznámce uvedl, že právě tyto daňové pobídky motivovaly zákazníky k rychlým nákupům a leasingu elektromobilů před jejich zářijovým vypršením. Po jejich skončení se podle něj trh může výrazně ochladit, protože spotřebitelé budou méně ochotni utrácet desítky tisíc dolarů za prémiové elektromobily.Konec daňových úlev mění hruModely Rivian R1T a Rivian R1S mají doporučenou cenu přes 70 000 USD, což je částka, která je pro většinu amerických spotřebitelů mimo jejich cenový dosah. Společnost sice nabídla slevy až 6 500 USD na leasing vybraných modelů, ale tato nabídka platí pouze do konce října. Po jejím skončení se očekává, že objednávky i nové leasingové smlouvy výrazně zpomalí.Sám generální ředitel Rivianu RJ Scaringe přiznal, že období po skončení pobídek nebude snadné. „V krátkodobém horizontu to podle mě způsobí určité potíže,“ uvedl Scaringe v rozhovoru pro podcast spoluzakladatele společnosti Stripe, Johna Collisona.Z dat vyplývá, že Rivian sice ve třetím čtvrtletí dodal přibližně 13 000 vozů, což je nárůst o 25 % oproti předchozímu čtvrtletí, ale celoroční výhled byl snížen. Společnost nyní očekává, že v roce 2025 prodá mezi 41 500 a 43 500 vozidly, zatímco původní prognóza počítala až s 46 000 kusy. Analytici FactSet dokonce předpokládají, že dodávky ve čtvrtém čtvrtletí mohou klesnout až na 10 000 vozů, což by znamenalo zřetelné ochlazení poptávky.Riziko prodeje drahých modelů a naděje v R2Podle Rakeshe z Mizuho se Rivian potýká s problémem, který trápí většinu výrobců prémiových elektromobilů – vysoké ceny. Zatímco konkurenti jako Tesla nebo Ford už několik měsíců zlevňují své modely, Rivian si stále drží pozici značky pro náročnější zákazníky. To však může být v době ekonomické nejistoty rizikem.Analytik proto zdůrazňuje, že skutečným testem pro Rivian bude až uvedení modelu R2 – cenově dostupnějšího SUV střední třídy, které má dorazit v příštím roce. Tento model má podle něj potenciál otevřít společnosti dveře k širšímu publiku a zlepšit objemy prodeje. Do té doby ale zůstává Rivian zranitelný vůči poklesu spotřebitelské poptávky.Na druhou stranu, jak upozorňuje Rakesh, Rivian má stabilní finanční základ, částečně díky spolupráci s Volkswagen Group, která společnosti poskytla významnou kapitálovou injekci. I tak ale zůstávají obavy o cash flow — Rivian stále vykazuje ztráty a jeho vývoj nových modelů vyžaduje vysoké investice.Rivian Automotive, Inc. Chcete využít této příležitosti?Slábnoucí sektor elektromobilůPodle odhadů Mizuho není Rivian jediný, kdo čelí problémům. Analytici předpokládají, že i General Motors a Ford Motor Co. budou muset meziročně snížit produkci elektromobilů o 40–50 %. GM již oznámila, že odepíše 1,6 miliardy USD v souvislosti se svým programem elektromobilů a omezí plánované investice, zatímco Ford odložil výstavbu nové továrny a uvedení chystaného modelu.„Vidíme, že mnoho výrobců omezuje své investice do elektromobilů,“ uvedl Scaringe v rozhovoru. „Z krátkodobého hlediska je to možná dobré pro Rivian, protože klesne konkurence, ale z dlouhodobého pohledu je to špatné pro celý trh a pro svět, který potřebuje přechod na čistší dopravu.“Akcie Rivianu po zprávě od Mizuho v předobchodní fázi klesly o téměř 2 %, což naznačuje, že trh reaguje na novou vlnu pesimismu. Podle Rakeshe je možné, že v příštích týdnech se sentiment kolem Rivianu dále zhorší – především pokud firma potvrdí slabší čísla za čtvrté čtvrtletí.Zda se Rivianu podaří přesvědčit investory o své dlouhodobé strategii, bude záviset hlavně na úspěchu modelu R2 a schopnosti udržet financování v době, kdy se celý trh s elektromobily ochlazuje.