Beyond Meat (BYND) zaznamenala pokles tržeb o 13,3 % a čistou ztrátu 110,7 milionu USD
Slábnoucí poptávka po rostlinných produktech a tlak konkurence snižují marže
Výhled společnosti zůstává negativní, obrat v hospodaření je nepravděpodobný
Navzdory novým distribučním dohodám a snaze o úspory zůstává firma pod tlakem kvůli slábnoucí poptávce po rostlinných alternativách masa, rostoucí konkurenci a neudržitelným ztrátám. Výsledky za třetí čtvrtletí ukazují, že společnost je od zisku dál než kdy dříve.
Zdroj: Shutterstock
Slabá poptávka a ztráta tržního podílu
Ve třetím čtvrtletí roku 2025 zaznamenala Beyond Meat(BYND)pokles tržeb o 13,3 % na 70,2 milionu dolarů. Hrubá marže dosáhla pouhých 10,3 % a čistá ztráta činila 110,7 milionu dolarů, což je více než čtyřnásobek ztráty ze stejného období loňského roku. Přestože generální ředitel Ethan Brown zdůraznil kroky ke snižování nákladů a posílení rozvahy, jádro problému zůstává stejné – zájem spotřebitelů o rostlinné náhražky masa klesá.
Pokles tržeb byl způsoben nejen nižším objemem, ale i zhoršením průměrné ceny na libru. Objemy klesly o 10,3 % a čisté tržby na libru o 3,5 %. Ve Spojených státech utrpěla především oblast stravovacích služeb, kde prodeje spadly o 27,1 %, zatímco maloobchodní segment v USA se propadl o 12,6 %. Klesla také čistá hodnota tržeb na libru o 6,6 %, což ukazuje, že Beyond Meat musela nabízet vyšší slevy a čelit tlaku na ceny.
Lépe se nevedlo ani mezinárodním trhům – i když pokles zde byl mírnější, poptávka po produktech Beyond Meat v restauracích a rychlém občerstvení zůstává nízká. Zhoršující se výsledky odhalují, že značka Beyond Meat ztrácí sílu u zákazníků, zatímco konkurenti, kteří nabízejí obdobné produkty, získávají větší prostor na regálech i v nabídce restaurací.
Firma se sice snaží reagovat snižováním výrobních nákladů, ale vyšší ceny surovin a zásoby v kombinaci s nižšími tržbami vedou k dalšímu poklesu hrubého zisku. K tomu se přidaly i náklady na snížení hodnoty dlouhodobého majetku ve výši 77,4 milionu dolarů, které ještě více zatížily hospodářský výsledek. I bez těchto mimořádných nákladů by ale ztráta společnosti nadále rostla.
Beyond Meat se pokusila zastavit propad prostřednictvím několika nových distribučních dohod. 21. října oznámila rozšíření partnerství s Walmartem(WMT), díky němuž se některé produkty, včetně nového výhodného balení Beyond Burger, dostanou do více než 2 000 obchodů po celých Spojených státech. Firma uzavřela i dohody s luxusním řetězcem Erewhon Market a několika kanadskými maloobchodníky, které rozšíří dostupnost produktů do více než 1 300 prodejen.
Tyto iniciativy však nepokryjí ztráty z jiných oblastí. Celkový počet prodejních míst je totiž stále nižší než ve stejném období loňského roku, což potvrzuje, že expanze do nových řetězců nedokáže kompenzovat pokles v jiných distribučních kanálech.
Společnost očekává, že ve čtvrtém čtvrtletí dosáhne tržeb pouze 60 až 65 milionů dolarů, což by znamenalo další mezikvartální pokles i pokles proti minulému roku. Pokud se tyto odhady potvrdí, Beyond Meat by měla nejnižší čtvrtletní tržby od období před pandemií – jasný důkaz, že trend se zatím neobrací.
Problémem zůstává i nízká cenová síla značky. Spotřebitelé často vnímají produkty Beyond Meat jako drahé, zatímco konkurenční výrobci nabízejí srovnatelné alternativy levněji. Tato kombinace slabé poptávky, silné konkurence a vysokých nákladů vytváří prostředí, ze kterého se společnost jen těžko dostane.
Nejasná budoucnost a ztráta důvěry
Otázkou zůstává, zda má Beyond Meat vůbec šanci na skutečný obrat. Rostlinný segment masa sice v minulých letech zažíval boom, ale zájem spotřebitelů ochladl. Zákazníci se často vracejí k tradičním živočišným produktům nebo volí levnější rostlinné alternativy jiných značek.
Kromě toho velké potravinářské společnosti jako Tyson Foods(TSN) se svou řadou Raised & Rooted nebo řetězec Target(TGT) se značkou Good & Gather vstoupily na trh a oslabily výhodu, kterou Beyond Meat měla jako první hráč. Bariéra vstupu do tohoto segmentu je nízká – výroba podobných produktů nevyžaduje unikátní know-how, a proto konkurence roste.
Přestože Beyond Meat stále investuje do marketingu a rozšiřování produktového portfolia, značka ztrácí relevanci. Spotřebitelé již nevnímají její produkty jako inovativní, ale spíše jako jeden z mnoha podobných výrobků v regálu. Tím mizí i šance, že by společnost mohla být atraktivní akvizičním cílem pro většího hráče v potravinářském průmyslu.
Z pohledu investorů je situace složitá. Tržní kapitalizace firmy klesla na zhruba 533 milionů dolarů a akcie se obchodují kolem 1,34 dolaru. Výhled na zlepšení je velmi nejistý a návrat k ziskovosti se zdá být v dohledné době nepravděpodobný.
Závěr je neúprosný: Beyond Meat ztrácí dech. Firma sice podniká kroky ke stabilizaci, ale strukturální problémy – slabá poptávka, nízká loajalita zákazníků a silná konkurence – přetrvávají. Pokud se situace na trhu s rostlinnými alternativami masa nezmění, je pravděpodobné, že společnost bude v příštích čtvrtletích čelit ještě hlubším ztrátám a ztrátě důvěry investorů.
Zdroj: Reuters
Navzdory novým distribučním dohodám a snaze o úspory zůstává firma pod tlakem kvůli slábnoucí poptávce po rostlinných alternativách masa, rostoucí konkurenci a neudržitelným ztrátám. Výsledky za třetí čtvrtletí ukazují, že společnost je od zisku dál než kdy dříve.Slabá poptávka a ztráta tržního podíluVe třetím čtvrtletí roku 2025 zaznamenala Beyond Meat pokles tržeb o 13,3 % na 70,2 milionu dolarů. Hrubá marže dosáhla pouhých 10,3 % a čistá ztráta činila 110,7 milionu dolarů, což je více než čtyřnásobek ztráty ze stejného období loňského roku. Přestože generální ředitel Ethan Brown zdůraznil kroky ke snižování nákladů a posílení rozvahy, jádro problému zůstává stejné – zájem spotřebitelů o rostlinné náhražky masa klesá.Pokles tržeb byl způsoben nejen nižším objemem, ale i zhoršením průměrné ceny na libru. Objemy klesly o 10,3 % a čisté tržby na libru o 3,5 %. Ve Spojených státech utrpěla především oblast stravovacích služeb, kde prodeje spadly o 27,1 %, zatímco maloobchodní segment v USA se propadl o 12,6 %. Klesla také čistá hodnota tržeb na libru o 6,6 %, což ukazuje, že Beyond Meat musela nabízet vyšší slevy a čelit tlaku na ceny.Lépe se nevedlo ani mezinárodním trhům – i když pokles zde byl mírnější, poptávka po produktech Beyond Meat v restauracích a rychlém občerstvení zůstává nízká. Zhoršující se výsledky odhalují, že značka Beyond Meat ztrácí sílu u zákazníků, zatímco konkurenti, kteří nabízejí obdobné produkty, získávají větší prostor na regálech i v nabídce restaurací.Firma se sice snaží reagovat snižováním výrobních nákladů, ale vyšší ceny surovin a zásoby v kombinaci s nižšími tržbami vedou k dalšímu poklesu hrubého zisku. K tomu se přidaly i náklady na snížení hodnoty dlouhodobého majetku ve výši 77,4 milionu dolarů, které ještě více zatížily hospodářský výsledek. I bez těchto mimořádných nákladů by ale ztráta společnosti nadále rostla.Chcete využít této příležitosti?Nové distribuční dohody situaci nezachraňujíBeyond Meat se pokusila zastavit propad prostřednictvím několika nových distribučních dohod. 21. října oznámila rozšíření partnerství s Walmartem , díky němuž se některé produkty, včetně nového výhodného balení Beyond Burger, dostanou do více než 2 000 obchodů po celých Spojených státech. Firma uzavřela i dohody s luxusním řetězcem Erewhon Market a několika kanadskými maloobchodníky, které rozšíří dostupnost produktů do více než 1 300 prodejen.Tyto iniciativy však nepokryjí ztráty z jiných oblastí. Celkový počet prodejních míst je totiž stále nižší než ve stejném období loňského roku, což potvrzuje, že expanze do nových řetězců nedokáže kompenzovat pokles v jiných distribučních kanálech.Společnost očekává, že ve čtvrtém čtvrtletí dosáhne tržeb pouze 60 až 65 milionů dolarů, což by znamenalo další mezikvartální pokles i pokles proti minulému roku. Pokud se tyto odhady potvrdí, Beyond Meat by měla nejnižší čtvrtletní tržby od období před pandemií – jasný důkaz, že trend se zatím neobrací.Problémem zůstává i nízká cenová síla značky. Spotřebitelé často vnímají produkty Beyond Meat jako drahé, zatímco konkurenční výrobci nabízejí srovnatelné alternativy levněji. Tato kombinace slabé poptávky, silné konkurence a vysokých nákladů vytváří prostředí, ze kterého se společnost jen těžko dostane. Nejasná budoucnost a ztráta důvěryOtázkou zůstává, zda má Beyond Meat vůbec šanci na skutečný obrat. Rostlinný segment masa sice v minulých letech zažíval boom, ale zájem spotřebitelů ochladl. Zákazníci se často vracejí k tradičním živočišným produktům nebo volí levnější rostlinné alternativy jiných značek.Kromě toho velké potravinářské společnosti jako Tyson Foods se svou řadou Raised & Rooted nebo řetězec Target se značkou Good & Gather vstoupily na trh a oslabily výhodu, kterou Beyond Meat měla jako první hráč. Bariéra vstupu do tohoto segmentu je nízká – výroba podobných produktů nevyžaduje unikátní know-how, a proto konkurence roste.Přestože Beyond Meat stále investuje do marketingu a rozšiřování produktového portfolia, značka ztrácí relevanci. Spotřebitelé již nevnímají její produkty jako inovativní, ale spíše jako jeden z mnoha podobných výrobků v regálu. Tím mizí i šance, že by společnost mohla být atraktivní akvizičním cílem pro většího hráče v potravinářském průmyslu.Z pohledu investorů je situace složitá. Tržní kapitalizace firmy klesla na zhruba 533 milionů dolarů a akcie se obchodují kolem 1,34 dolaru. Výhled na zlepšení je velmi nejistý a návrat k ziskovosti se zdá být v dohledné době nepravděpodobný.Závěr je neúprosný: Beyond Meat ztrácí dech. Firma sice podniká kroky ke stabilizaci, ale strukturální problémy – slabá poptávka, nízká loajalita zákazníků a silná konkurence – přetrvávají. Pokud se situace na trhu s rostlinnými alternativami masa nezmění, je pravděpodobné, že společnost bude v příštích čtvrtletích čelit ještě hlubším ztrátám a ztrátě důvěry investorů.