Čínské značky posilují díky nízké ceně a dlouhému dojezdu
Dobíjecí síť se rozšířila na téměř osm tisíc stanic
Počet registrovaných elektromobilů totiž během prvních deseti měsíců vzrostl o polovinu a poprvé překročil hranici 54 000 vozů. Čistě elektrická auta tím dosahují podílu přibližně 0,8 % z celkového českého vozového parku. Ačkoli jde stále o relativně malé číslo, samotná rychlost růstu naznačuje, že trh se začíná probouzet a nabírá tempo, které bylo ještě před pár lety nepředstavitelné.
<!– DIP popup–>
Za prudkým nárůstem stojí kombinace širší nabídky modelů, postupného poklesu cen elektromobilů a snahy automobilek obsadit český trh dříve, než bude přesycený. Svaz dovozců automobilů tato čísla zveřejnil na veletrhu e-Salon v Praze a potvrdil, že letošní rok je pro elektromobily v Česku průlomový.
Zdroj: Shutterstock
Prodeje nových i ojetých elektromobilů rostou
Od ledna do října se v Česku prodalo 11 444 nových elektromobilů, což je výrazný nárůst v prostředí, kde byl prodej elektrických aut dlouho opozdilcem vůči zbytku Evropy. K tomu je třeba připočíst i 7 112 dovezených ojetých elektromobilů, které si Češi pořídili ze zahraničí. Právě dovoz ojetin je jedním z klíčových faktorů dostupnosti elektromobility pro širší veřejnost, protože snižuje vstupní bariéru spojenou s vyšší pořizovací cenou.
Na českém trhu dominují především domácí modely. Nejprodávanější je Škoda Elroq, která zaznamenala 2 359 registrací – jde o model, který se rychle stal favoritorem zejména díky dostupnosti a přizpůsobení české klientele. Druhou příčku obsadila Škoda Enyaq s 1 932 vozy, která si udržuje silnou pozici nejen v rámci domácí značky, ale i celého trhu elektromobilů. Třetí místo pak patří Tesle Tesla (TSLA) Model Y, která zaznamenala 1 186 registrací a potvrzuje, že i globální značky mají v Česku trvale silné postavení.
Elektromobilita se navíc bude nadále rozrůstat. Škoda plánuje uvést v příštím roce městský crossover Epiq a také sedmimístný rodinný elektromobil, čímž rozšíří nabídku pro rodiny i městské uživatele. Právě rozšíření modelové řady je jedním z nejdůležitějších kroků k tomu, aby elektromobily pokryly širší spektrum potřeb běžných řidičů.
Vzestup čínských značek a premiéry evropských výrobců
Zásadní změnou na trhu je také posilování čínských výrobců, kteří se díky kombinaci ceny a výbavy stále více prosazují i v Česku. BYD (BYDDY) na veletrhu e-Salon představil model Dolphin Surf s deklarovaným dojezdem 500 km a cenou jen lehce pod 500 000 Kč. Takto agresivní cenová politika tlačí trh dolů a nutí evropské automobilky reagovat.
Další čínská značka Geely (GELYF) ukázala svůj první elektrický pick-up RD6 Riddara, čímž vstoupila do segmentu, který byl dosud doménou amerických či evropských výrobců.
Zdroj: Shutterstock
Kromě čínských značek ale posilují i ti tradiční. Kia (KIMTF) začala letos nabízet svůj první v Evropě vyráběný elektromobil EV4, produkovaný ve slovenské Žilině. Tento krok je důležitý nejen pro regionální ekonomiku, ale i pro samotnou značku, která tím zkracuje dodavatelské řetězce a zvyšuje konkurenceschopnost na evropském trhu.
Do vyšší třídy elektromobilů míří Volkswagen (VWAGY) se svou elektrickou limuzínou ID.7, která nabízí dojezd až 700 km. Právě prémiové modely s dlouhým dojezdem jsou důležité pro řidiče, kteří elektromobil využívají na delší cesty a potřebují vyšší komfort i větší baterii.
Růst dobíjecí infrastruktury a připravenost na další expanzi
Růst počtu elektromobilů by nebyl možný bez rozvoje infrastruktury. Dobíjecí síť se letos rozrostla o 10 % a nyní zahrnuje 7 756 dobíjecích stanic po celé České republice. Klíčovým prvkem je nárůst vysokorychlostních dobíječek, kterých je nyní 697 a jejichž počet se proti loňsku téměř zdvojnásobil.
Právě dostupnost rychlého nabíjení rozhoduje o tom, zda je elektromobil vhodnou volbou pro běžného řidiče. To platí zejména pro řidiče, kteří často cestují, nemají domácí nabíječku nebo využívají elektromobil i v pracovním provozu.
Vyšší počet rychlonabíjecích stanic zvyšuje komfort, připravenost sítě a podporuje celý trh. Bez tohoto rozvoje by tempo adopce elektromobilů nebylo možné udržet.
Počet registrovaných elektromobilů totiž během prvních deseti měsíců vzrostl o polovinu a poprvé překročil hranici 54 000 vozů. Čistě elektrická auta tím dosahují podílu přibližně 0,8 % z celkového českého vozového parku. Ačkoli jde stále o relativně malé číslo, samotná rychlost růstu naznačuje, že trh se začíná probouzet a nabírá tempo, které bylo ještě před pár lety nepředstavitelné.<!– DIP popup–>Za prudkým nárůstem stojí kombinace širší nabídky modelů, postupného poklesu cen elektromobilů a snahy automobilek obsadit český trh dříve, než bude přesycený. Svaz dovozců automobilů tato čísla zveřejnil na veletrhu e-Salon v Praze a potvrdil, že letošní rok je pro elektromobily v Česku průlomový.Prodeje nových i ojetých elektromobilů rostouOd ledna do října se v Česku prodalo 11 444 nových elektromobilů, což je výrazný nárůst v prostředí, kde byl prodej elektrických aut dlouho opozdilcem vůči zbytku Evropy. K tomu je třeba připočíst i 7 112 dovezených ojetých elektromobilů, které si Češi pořídili ze zahraničí. Právě dovoz ojetin je jedním z klíčových faktorů dostupnosti elektromobility pro širší veřejnost, protože snižuje vstupní bariéru spojenou s vyšší pořizovací cenou.Na českém trhu dominují především domácí modely. Nejprodávanější je Škoda Elroq, která zaznamenala 2 359 registrací – jde o model, který se rychle stal favoritorem zejména díky dostupnosti a přizpůsobení české klientele. Druhou příčku obsadila Škoda Enyaq s 1 932 vozy, která si udržuje silnou pozici nejen v rámci domácí značky, ale i celého trhu elektromobilů. Třetí místo pak patří Tesle Tesla Model Y, která zaznamenala 1 186 registrací a potvrzuje, že i globální značky mají v Česku trvale silné postavení.Elektromobilita se navíc bude nadále rozrůstat. Škoda plánuje uvést v příštím roce městský crossover Epiq a také sedmimístný rodinný elektromobil, čímž rozšíří nabídku pro rodiny i městské uživatele. Právě rozšíření modelové řady je jedním z nejdůležitějších kroků k tomu, aby elektromobily pokryly širší spektrum potřeb běžných řidičů.Chcete využít této příležitosti?Vzestup čínských značek a premiéry evropských výrobcůZásadní změnou na trhu je také posilování čínských výrobců, kteří se díky kombinaci ceny a výbavy stále více prosazují i v Česku. BYD na veletrhu e-Salon představil model Dolphin Surf s deklarovaným dojezdem 500 km a cenou jen lehce pod 500 000 Kč. Takto agresivní cenová politika tlačí trh dolů a nutí evropské automobilky reagovat.Další čínská značka Geely ukázala svůj první elektrický pick-up RD6 Riddara, čímž vstoupila do segmentu, který byl dosud doménou amerických či evropských výrobců.Kromě čínských značek ale posilují i ti tradiční. Kia začala letos nabízet svůj první v Evropě vyráběný elektromobil EV4, produkovaný ve slovenské Žilině. Tento krok je důležitý nejen pro regionální ekonomiku, ale i pro samotnou značku, která tím zkracuje dodavatelské řetězce a zvyšuje konkurenceschopnost na evropském trhu.Do vyšší třídy elektromobilů míří Volkswagen se svou elektrickou limuzínou ID.7, která nabízí dojezd až 700 km. Právě prémiové modely s dlouhým dojezdem jsou důležité pro řidiče, kteří elektromobil využívají na delší cesty a potřebují vyšší komfort i větší baterii.Růst dobíjecí infrastruktury a připravenost na další expanziRůst počtu elektromobilů by nebyl možný bez rozvoje infrastruktury. Dobíjecí síť se letos rozrostla o 10 % a nyní zahrnuje 7 756 dobíjecích stanic po celé České republice. Klíčovým prvkem je nárůst vysokorychlostních dobíječek, kterých je nyní 697 a jejichž počet se proti loňsku téměř zdvojnásobil.Právě dostupnost rychlého nabíjení rozhoduje o tom, zda je elektromobil vhodnou volbou pro běžného řidiče. To platí zejména pro řidiče, kteří často cestují, nemají domácí nabíječku nebo využívají elektromobil i v pracovním provozu.Vyšší počet rychlonabíjecích stanic zvyšuje komfort, připravenost sítě a podporuje celý trh. Bez tohoto rozvoje by tempo adopce elektromobilů nebylo možné udržet.