Tesla míří k dominanci v autonomním řízení díky obřímu náskoku v datech
Analytik společnosti Melius Research Rob Wertheimer představil v nové zprávě pro investory tvrzení, které v automobilovém i technologickém světě rezonuje: v příštích pěti letech může dojít k přesunu hodnoty v řádu stovek miliard dolarů směrem k Tesle.
Tesla (TSLA) získává zásadní výhodu díky více než 6,5 miliardám mil dat z FSD
Konkurenti jako GM (GM) , Ford (F), Waymo či Zoox podle analytiků nedokážou Teslu dohnat
Nový čip AI5 má výrazně zlepšit výkon i cenu autonomních systémů Tesly
Jde o odvážné tvrzení, ale opírá se o vývoj, který je podle něj čím dál zřetelnější – rychle se měnící svět autonomního řízení.
Wertheimer v dokumentu vysvětluje, že nedávná verze softwaru Full Self-Driving(FSD) představuje zásadní milník. Tento systém, dostupný zákazníkům v USA už několik let, má být základem plánované autonomní služby přepravy osob, která by přímo konkurovala společnostem typu Uber Technologies (UBER).
Podle Tesly už její flotila s aktivovaným FSD najela více než 6,5 miliardy mil, což firmě poskytuje jeden z největších souborů dat o autonomním řízení na světě. Právě tato datová výhoda je podle analytika klíčovým faktorem, který může odlišit Teslu od konkurence a umožnit jí postupovat rychleji.
Analytik připomíná, že ještě před pár lety se zdálo, že ostatní automobilky mohou Teslu snadno dohnat. „Nyní si tím nejsme tak jisti,“ uvádí Wertheimer. Míní tím především tempo vývoje a schopnost Tesly dělat rozhodnutí na základě obrovského množství reálných jízdních dat, což je v autonomním řízení zásadní konkurenční faktor.
Zdroj: Shutterstock
Rychlé rozšiřování služby a agresivní plány na příští rok
Tesla(TSLA) v současnosti provozuje svoji službu přepravy osob v Austinu a v oblasti San Francisco Bay Area. Zatím jde o službu pod dohledem bezpečnostního monitoru, který může kdykoliv převzít kontrolu. Automobilka však pracuje na tom, aby tento prvek odstranila a výrazně rozšířila flotilu. Do konce prosince chce být přítomna alespoň v sedmi městech a vyřadit bezpečnostní dohled z vozidel v Austinu.
Důležitým krokem má být také uvedení nového vozidla nazývaného Cybercab, které je určeno výhradně pro robotická taxi. Výroba má začít v dubnu a očekávání je vysoké: Cybercab má být navržen tak, aby maximalizoval účinnost autonomního řízení a umožnil masivní škálování plánované přepravní služby.
Když k tomu přidáme vizi Elona Muska, že celá budoucnost Tesly stojí na úspěchu autonomního řízení, je jasné, že firma považuje tento segment za zásadní. Musk dokonce uvedl, že na jedné konkrétní nabídce závisí „celá společnost Tesla“, což vypovídá o agresivitě strategie i o riziku, které s sebou tento směr nese.
Oslabení tradičních automobilek a výzvy pro hlavní konkurenty
Podle Wertheimera jsou tradiční automobilky, jako General Motors(GM) a Ford Motor Company(F), výrazně pozadu. Přestože obě společnosti investují do autonomního řízení a nových technologií, nemají podle analytika odpovídající tempo, datový objem ani strategickou flexibilitu, která by jim umožnila se Tesle efektivně přiblížit.
Ani menší technologické projekty, jako autonomní divize Zoox společnosti Amazon(AMZN), podle něj nemusí mít kapacitu efektivně škálovat. V oblasti robotických taxi pak zůstává hlavním konkurentem Waymo, které spadá pod Alphabet(GOOG)(GOOGL). Waymo provozuje plně autonomní službu už v pěti městech a má plány na expanzi do dalších dvanácti. Jejich přístup je však pomalejší, postupný a zároveň spoléhá na dražší hardware. To podle Wertheimera může být problém, zejména pokud jde o škálování a rychlost adaptace v praxi.
Tesla oproti tomu vsází na přístup založený výhradně na kamerách, tedy bez lidaru, který ostatní používají k mapování okolí. Zastánci lidaru tvrdí, že tento prvek zvyšuje bezpečnost, ale současně zvyšuje náklady. Tesla argumentuje, že čistě kamerové řešení je dostatečně spolehlivé a výrazně levnější – což může být klíčová výhoda při masovém nasazení.
Technologie nové generace a Muskova ambice změnit pravidla hry
Dalším důležitým faktorem je technologický vývoj uvnitř samotné Tesly. Elon Musk nedávno promluvil o úsilí souvisejícím s novým čipem AI5, který má pohánět roboty Optimus i autonomní vozidla. Přislíbil, že půjde o technologii výrazně levnější a výkonnější než současná konkurence. Sériová výroba má podle Muska začít v roce 2027.
Musk uvedl, že Tesla usiluje o „radikální jednoduchost“. Právě ta má umožnit výrazné zvýšení výkonu na watt i na dolar. Podle něj může AI5 dosáhnout dvakrát až třikrát lepšího výkonu na watt a až desetkrát lepšího výkonu na dolar než konkurenční čipy dostupné na trhu. Pokud se tak stane, mohlo by to dramaticky snížit náklady na provoz autonomní flotily a vytvořit další konkurenční výhodu.
Kombinace obrovského objemu dat, technologického náskoku a agresivní strategie tak podle Wertheimera vytváří prostředí, které může vést k výraznému přesunu hodnoty v celém automobilovém odvětví. A byť není jasné, zda k zásadní změně dojde už příští rok, nebo až na konci desetiletí, analytik je přesvědčen, že Tesla má potenciál změnit pravidla hry způsobem, který tradiční výrobce nechá v minulosti.
Zdroj: Getty Images
Jde o odvážné tvrzení, ale opírá se o vývoj, který je podle něj čím dál zřetelnější – rychle se měnící svět autonomního řízení.Wertheimer v dokumentu vysvětluje, že nedávná verze softwaru Full Self-Driving představuje zásadní milník. Tento systém, dostupný zákazníkům v USA už několik let, má být základem plánované autonomní služby přepravy osob, která by přímo konkurovala společnostem typu Uber Technologies . Podle Tesly už její flotila s aktivovaným FSD najela více než 6,5 miliardy mil, což firmě poskytuje jeden z největších souborů dat o autonomním řízení na světě. Právě tato datová výhoda je podle analytika klíčovým faktorem, který může odlišit Teslu od konkurence a umožnit jí postupovat rychleji.Analytik připomíná, že ještě před pár lety se zdálo, že ostatní automobilky mohou Teslu snadno dohnat. „Nyní si tím nejsme tak jisti,“ uvádí Wertheimer. Míní tím především tempo vývoje a schopnost Tesly dělat rozhodnutí na základě obrovského množství reálných jízdních dat, což je v autonomním řízení zásadní konkurenční faktor.Rychlé rozšiřování služby a agresivní plány na příští rokTesla v současnosti provozuje svoji službu přepravy osob v Austinu a v oblasti San Francisco Bay Area. Zatím jde o službu pod dohledem bezpečnostního monitoru, který může kdykoliv převzít kontrolu. Automobilka však pracuje na tom, aby tento prvek odstranila a výrazně rozšířila flotilu. Do konce prosince chce být přítomna alespoň v sedmi městech a vyřadit bezpečnostní dohled z vozidel v Austinu.Důležitým krokem má být také uvedení nového vozidla nazývaného Cybercab, které je určeno výhradně pro robotická taxi. Výroba má začít v dubnu a očekávání je vysoké: Cybercab má být navržen tak, aby maximalizoval účinnost autonomního řízení a umožnil masivní škálování plánované přepravní služby.Když k tomu přidáme vizi Elona Muska, že celá budoucnost Tesly stojí na úspěchu autonomního řízení, je jasné, že firma považuje tento segment za zásadní. Musk dokonce uvedl, že na jedné konkrétní nabídce závisí „celá společnost Tesla“, což vypovídá o agresivitě strategie i o riziku, které s sebou tento směr nese.Chcete využít této příležitosti?Oslabení tradičních automobilek a výzvy pro hlavní konkurentyPodle Wertheimera jsou tradiční automobilky, jako General Motors a Ford Motor Company , výrazně pozadu. Přestože obě společnosti investují do autonomního řízení a nových technologií, nemají podle analytika odpovídající tempo, datový objem ani strategickou flexibilitu, která by jim umožnila se Tesle efektivně přiblížit.Ani menší technologické projekty, jako autonomní divize Zoox společnosti Amazon , podle něj nemusí mít kapacitu efektivně škálovat. V oblasti robotických taxi pak zůstává hlavním konkurentem Waymo, které spadá pod Alphabet . Waymo provozuje plně autonomní službu už v pěti městech a má plány na expanzi do dalších dvanácti. Jejich přístup je však pomalejší, postupný a zároveň spoléhá na dražší hardware. To podle Wertheimera může být problém, zejména pokud jde o škálování a rychlost adaptace v praxi.Tesla oproti tomu vsází na přístup založený výhradně na kamerách, tedy bez lidaru, který ostatní používají k mapování okolí. Zastánci lidaru tvrdí, že tento prvek zvyšuje bezpečnost, ale současně zvyšuje náklady. Tesla argumentuje, že čistě kamerové řešení je dostatečně spolehlivé a výrazně levnější – což může být klíčová výhoda při masovém nasazení. Technologie nové generace a Muskova ambice změnit pravidla hryDalším důležitým faktorem je technologický vývoj uvnitř samotné Tesly. Elon Musk nedávno promluvil o úsilí souvisejícím s novým čipem AI5, který má pohánět roboty Optimus i autonomní vozidla. Přislíbil, že půjde o technologii výrazně levnější a výkonnější než současná konkurence. Sériová výroba má podle Muska začít v roce 2027.Musk uvedl, že Tesla usiluje o „radikální jednoduchost“. Právě ta má umožnit výrazné zvýšení výkonu na watt i na dolar. Podle něj může AI5 dosáhnout dvakrát až třikrát lepšího výkonu na watt a až desetkrát lepšího výkonu na dolar než konkurenční čipy dostupné na trhu. Pokud se tak stane, mohlo by to dramaticky snížit náklady na provoz autonomní flotily a vytvořit další konkurenční výhodu.Kombinace obrovského objemu dat, technologického náskoku a agresivní strategie tak podle Wertheimera vytváří prostředí, které může vést k výraznému přesunu hodnoty v celém automobilovém odvětví. A byť není jasné, zda k zásadní změně dojde už příští rok, nebo až na konci desetiletí, analytik je přesvědčen, že Tesla má potenciál změnit pravidla hry způsobem, který tradiční výrobce nechá v minulosti.