Walmart a Target určí tón výsledkové sezóny uprostřed napětí mezi spotřebiteli
Čtvrtletní výsledky společností Walmart a Target tento týden zamíří přímo do centra pozornosti investorů, protože mají naznačit, jak si americká ekonomika skutečně stojí v době narušení vládních služeb, zvyšujících se životních nákladů a rostoucí nerovnosti.
Walmart vstupuje do výsledkové sezóny jako silný lídr díky nízkým cenám a technologické transformaci
Target čelí identitní krizi a snižuje ceny, aby zpomalil odliv zákazníků k levnějším řetězcům
Nejdelší vládní shutdown narušil dávky SNAP, což mohlo výrazně ovlivnit maloobchodní tržby
Analytici upozorňují, že se v USA prohlubuje rozdíl mezi spotřebiteli s majetkem a těmi, kteří zápasí s rostoucími náklady
Z maloobchodního odvětví se tak opět stává klíčový indikátor toho, jak se spotřebitelé vypořádávají s ekonomickým napětím i nejistotou ohledně budoucího vývoje. Zatímco Walmart dlouhodobě těží z pozice cenového lídra, Target pokračuje v hledání rovnováhy mezi estetikou, hodnotou a dostupností – a aktuální výsledky obou hráčů pravděpodobně předznamenají tón celého nadcházejícího svátečního období.
Target (TGT) zveřejní své výsledky jako první, ve středu, a vstupuje do nich ve chvíli, kdy se snaží předefinovat svou image. Oslabující prodeje jej nutí znovu promýšlet, jak zákazníkům nabídnout atraktivní „styl za rozumnou cenu“. Maloobchodní řetězec podnikl kroky k omezení složitosti řízení, připravuje výraznější změny ve vedení a ohlásil snížení cen u 3 000 domácích potřeb. Analytici však upozorňují, že tento krok působí spíše jako snaha ubránit pozice před tlakem konkurence než jako sebevědomý útok na trh. Target se nachází v přechodné fázi – sice má silné jméno, ale zároveň se potýká s identitní nejistotou a pokouší se znovu ukotvit svou pozici v prostředí, kde jiní maloobchodníci cílí agresivně buď na nízkopříjmové zákazníky, nebo na bohatší vrstvy, které inflace tolik nezasáhla.
Zdroj: Getty Images
Walmart (WMT) se mezitím připravuje na čtvrteční oznámení svých výsledků a investoři všeobecně očekávají, že opět předvede robustní výkon. Důvody jsou zřejmé – udržování nízkých cen, mohutné rozšíření digitální reklamy, rychlý růst online prodejů a celkově silná pozice na americkém trhu. Maloobchodní gigant dokáže oslovit spotřebitele ve všech příjmových kategoriích, ale zejména ty, kteří se kvůli inflaci a vyšším cenám přesouvají k dostupným možnostem nákupu. K tomu se přidává i fakt, že Walmart dokázal během poslední dekády projít rozsáhlou technologickou transformací a nyní je v ideální pozici pro přechod do éry, kterou bude stále více formovat umělá inteligence.
Změny ve vedení obou maloobchodních řetězců tento kontrast jen podtrhují. Walmart oznámil, že Johna Furnera – dlouholetého manažera společnosti – v únoru dosadí na pozici generálního ředitele. Tato změna vzbudila pozornost především tím, že Doug McMillon, jeden z nejúspěšnějších CEO v historii podniku, odchází po více než deseti letech. Analytici se shodují, že Walmart mění vedení z pozice maximální síly. Furner tak přebírá společnost ve výborném stavu, s vysokou dynamikou prodejů a se silnými technologickými základy vybudovanými za McMillonova působení.
Na opačné straně stojí Target. Jeho jmenování Michaela Fiddelkeho místo Briana Cornella analytici hodnotí spíše vlažně. Chybí zde moment překvapení či jasná vize okamžité transformace. Přesto někteří odborníci upozorňují, že právě kontinuita může Targetu pomoci ustát neklidné období a znovu se zaměřit na svou tradiční pozici značky, kterou lidé vyhledávají nejen kvůli ceně, ale také kvůli stylu, kurátorovaným kolekcím a kvalitnějšímu sortimentu.
V pozadí těchto událostí se odehrává širší ekonomický příběh. Jak upozornil Brian Mulberry ze společnosti Zacks, ve Spojených státech se začíná stále jasněji rýsovat „příběh dvou spotřebitelů“. Na jedné straně stojí lidé s majetkem a stabilními příjmy, kteří dokážou odolávat cenovým tlakům a pokračují v nakupování. Na straně druhé pak Američané, na něž nejvíce dopadá zvyšování životních nákladů, jejichž výdaje se zužují na naprosté základy. V tomto rozdělení je možné hledat jeden z důvodů, proč se Walmartu daří lépe než Targetu – Walmart je pro mnohé z těchto domácností prvním místem, kam míří pro dostupné zboží.
Zdroj: Getty Images
Výsledky těchto maloobchodníků zároveň napoví, jak silný dopad měl nejdelší americký vládní shutdown v historii, který narušil výplatu dávek SNAP milionům domácností. Walmart, jenž podle analýzy Numeratoru tvoří přibližně čtvrtinu výdajů příjemců na balené spotřební zboží, mohl být jedním z nejvíce postižených hráčů. Analytici z Oppenheimeru proto předpokládali, že maloobchodník bude při vydávání výhledu konzervativní.
Náladu na trhu tento týden ovlivní i výsledky dalších prodejních řetězců včetně TJX Companies, Ross Stores, Bath & Body Works nebo Gap. Home Depot pak ve své zprávě uvedl, že poptávka po renovacích slábne – kombinace vyšších cen nemovitostí, horší dostupnosti bydlení a menšího počtu silných bouří snížila objemy prodeje. Podle Mulberryho však dlouhodobý výhled vypadá příznivěji, protože nižší sazby i normalizace provozních nákladů mohou v roce 2025 růst znovu podpořit.
Celkově tedy platí, že výsledky Walmartu a Targetu budou mnohem víc než jen čtvrtletní čísla – řeknou investorům, jak se skutečně vyvíjí americká poptávka, jak hluboká je spotřebitelská nerovnost a jaký směr zvolí maloobchod v éře technologické transformace.
Z maloobchodního odvětví se tak opět stává klíčový indikátor toho, jak se spotřebitelé vypořádávají s ekonomickým napětím i nejistotou ohledně budoucího vývoje. Zatímco Walmart dlouhodobě těží z pozice cenového lídra, Target pokračuje v hledání rovnováhy mezi estetikou, hodnotou a dostupností – a aktuální výsledky obou hráčů pravděpodobně předznamenají tón celého nadcházejícího svátečního období.Target zveřejní své výsledky jako první, ve středu, a vstupuje do nich ve chvíli, kdy se snaží předefinovat svou image. Oslabující prodeje jej nutí znovu promýšlet, jak zákazníkům nabídnout atraktivní „styl za rozumnou cenu“. Maloobchodní řetězec podnikl kroky k omezení složitosti řízení, připravuje výraznější změny ve vedení a ohlásil snížení cen u 3 000 domácích potřeb. Analytici však upozorňují, že tento krok působí spíše jako snaha ubránit pozice před tlakem konkurence než jako sebevědomý útok na trh. Target se nachází v přechodné fázi – sice má silné jméno, ale zároveň se potýká s identitní nejistotou a pokouší se znovu ukotvit svou pozici v prostředí, kde jiní maloobchodníci cílí agresivně buď na nízkopříjmové zákazníky, nebo na bohatší vrstvy, které inflace tolik nezasáhla.Walmart se mezitím připravuje na čtvrteční oznámení svých výsledků a investoři všeobecně očekávají, že opět předvede robustní výkon. Důvody jsou zřejmé – udržování nízkých cen, mohutné rozšíření digitální reklamy, rychlý růst online prodejů a celkově silná pozice na americkém trhu. Maloobchodní gigant dokáže oslovit spotřebitele ve všech příjmových kategoriích, ale zejména ty, kteří se kvůli inflaci a vyšším cenám přesouvají k dostupným možnostem nákupu. K tomu se přidává i fakt, že Walmart dokázal během poslední dekády projít rozsáhlou technologickou transformací a nyní je v ideální pozici pro přechod do éry, kterou bude stále více formovat umělá inteligence.Změny ve vedení obou maloobchodních řetězců tento kontrast jen podtrhují. Walmart oznámil, že Johna Furnera – dlouholetého manažera společnosti – v únoru dosadí na pozici generálního ředitele. Tato změna vzbudila pozornost především tím, že Doug McMillon, jeden z nejúspěšnějších CEO v historii podniku, odchází po více než deseti letech. Analytici se shodují, že Walmart mění vedení z pozice maximální síly. Furner tak přebírá společnost ve výborném stavu, s vysokou dynamikou prodejů a se silnými technologickými základy vybudovanými za McMillonova působení.Na opačné straně stojí Target. Jeho jmenování Michaela Fiddelkeho místo Briana Cornella analytici hodnotí spíše vlažně. Chybí zde moment překvapení či jasná vize okamžité transformace. Přesto někteří odborníci upozorňují, že právě kontinuita může Targetu pomoci ustát neklidné období a znovu se zaměřit na svou tradiční pozici značky, kterou lidé vyhledávají nejen kvůli ceně, ale také kvůli stylu, kurátorovaným kolekcím a kvalitnějšímu sortimentu.V pozadí těchto událostí se odehrává širší ekonomický příběh. Jak upozornil Brian Mulberry ze společnosti Zacks, ve Spojených státech se začíná stále jasněji rýsovat „příběh dvou spotřebitelů“. Na jedné straně stojí lidé s majetkem a stabilními příjmy, kteří dokážou odolávat cenovým tlakům a pokračují v nakupování. Na straně druhé pak Američané, na něž nejvíce dopadá zvyšování životních nákladů, jejichž výdaje se zužují na naprosté základy. V tomto rozdělení je možné hledat jeden z důvodů, proč se Walmartu daří lépe než Targetu – Walmart je pro mnohé z těchto domácností prvním místem, kam míří pro dostupné zboží.Výsledky těchto maloobchodníků zároveň napoví, jak silný dopad měl nejdelší americký vládní shutdown v historii, který narušil výplatu dávek SNAP milionům domácností. Walmart, jenž podle analýzy Numeratoru tvoří přibližně čtvrtinu výdajů příjemců na balené spotřební zboží, mohl být jedním z nejvíce postižených hráčů. Analytici z Oppenheimeru proto předpokládali, že maloobchodník bude při vydávání výhledu konzervativní.Chcete využít této příležitosti?Náladu na trhu tento týden ovlivní i výsledky dalších prodejních řetězců včetně TJX Companies, Ross Stores, Bath & Body Works nebo Gap. Home Depot pak ve své zprávě uvedl, že poptávka po renovacích slábne – kombinace vyšších cen nemovitostí, horší dostupnosti bydlení a menšího počtu silných bouří snížila objemy prodeje. Podle Mulberryho však dlouhodobý výhled vypadá příznivěji, protože nižší sazby i normalizace provozních nákladů mohou v roce 2025 růst znovu podpořit.Celkově tedy platí, že výsledky Walmartu a Targetu budou mnohem víc než jen čtvrtletní čísla – řeknou investorům, jak se skutečně vyvíjí americká poptávka, jak hluboká je spotřebitelská nerovnost a jaký směr zvolí maloobchod v éře technologické transformace.