Přibližně měsíc poté, co město Kanton obnovilo stravování v obchodech, uvedl majitel místní kavárny Timothy Chong, že tržby se zotavují – na 50 % obvyklé úrovně.
„Koncem prosince se tok zákazníků postupně normalizoval s mírně vzestupnou tendencí, ale n [oživení objemu obchodu si ještě musíme počkat,“ uvedl v čínštině, kterou přeložila CNBC.
Očekává, že potrvá nejméně tři až čtyři měsíce, než se tržby vrátí do normálu. Za posledních šest měsíců klesly tržby na 30 % obvyklé úrovně, uvedl Čong. Uvedl, že první prodejna Bem Bom Coffee byla otevřena koncem roku 2019, druhá prodejna a kavárenská akademie pak v srpnu 2021.
Maloobchodní tržby v Číně v roce 2022 podle oficiálních údajů v listopadu mírně poklesly. Od začátku pandemie před téměř třemi lety spotřeba zaostává za celkovým hospodářským růstem.
Pro příští rok partner společnosti Bain Derek Deng držel očekávání pod pokličkou. „Doufáme, že se dostaneme alespoň na úroveň prvního čtvrtletí roku 2022,“ řekl s tím, že to bylo těsně před uzavřením Šanghaje.

Maloobchodní tržby za první tři měsíce roku 2022 vzrostly oproti předchozímu roku o zhruba 3,3 %, ale za první pololetí podle údajů společnosti Wind Information zpomalily svůj pokles na 0,7 %.
Návrat k roku 2021 – kdy se maloobchodní tržby odrazily od dna o 12,5 % – by byl optimistickým scénářem, uvedl Deng. „Nemyslím si, že to lidé vnímají jako jakýsi základní případ, hlavně proto, že makro faktory jsou ve skutečnosti méně příznivé ve srovnání s rokem 2021.“
Většina bohatství čínských domácností je vázána v nemovitostech, což je kdysi horký trh, který se v posledním roce propadl. Akciové trhy v pevninské Číně v roce 2022 poprvé za poslední čtyři roky klesly. Vývoz, který je motorem čínského růstu, začal v posledních měsících klesat, protože globální poptávka slábne.
Deng také upozornil na obavy z druhé vlny Covidu, vysoce nakažlivé subvarianty XBB omicron přicházející ze zámoří a geopolitické nejistoty.
„Myslím, že to má také dopad na vnímání lidí ohledně jejich disponibilního příjmu, respektive na to, zda potřebují spořit, aby všechny tyto nejistoty přečkali,“ řekl.
Podle průzkumů People’s Bank of China dosáhl sklon čínských spotřebitelů k úsporám v loňském roce rekordních hodnot.

Naděje na oživení cestovního ruchu
Analytici pozorně sledují nadcházející svátky lunárního nového roku, aby zjistili náznaky spotřebitelské nálady. Cestovní sezóna pro velký čínský svátek letos trvá přibližně od 7. ledna do 15. února. – Podle oficiálních odhadů se očekává přibližně 2,1 miliardy cest.
To je dvakrát více než loni a 70 % úrovně roku 2019, uvedlo v pátek čínské ministerstvo dopravy. Poznamenalo, že většina cest bude pravděpodobně za účelem návštěvy rodiny, zatímco pouze 10 % bude určeno pro volný čas nebo služební cesty.
V letošním roce bude moci konečně vycestovat do zahraničí mnohem více Číňanů. Země obnovuje možnost čínských občanů vycestovat do zahraničí za účelem trávení volného času poté, co téměř tři roky přísně kontrolovala pevninské hranice. V neděli Čína také oficiálně zrušila karanténní požadavky pro příchozí cestovatele.
Cestování Číňanů do zahraničí se však pravděpodobně zintenzivní až kolem příštího státního svátku na začátku dubna, uvedl Chen Xin, vedoucí výzkumu volného času a dopravy v Číně ve společnosti UBS Securities.
Do té doby si lidé budou moci vyřídit své žádosti o cestovní pasy, zatímco počet mezinárodních letů se možná obnoví na 50 % nebo 60 % úrovně roku 2019, uvedl Chen. Dodal, že opatření, jako jsou požadavky na testování na viry před odletem pro návštěvu některých zemí, by mohla být za několik měsíců zmírněna.

V rámci Číny Chen očekává, že cestování získá další impuls po únoru, kdy se zvedne počet služebních cest, díky čemuž se hotelový byznys do konce roku vrátí na úroveň roku 2019. To vychází z odvětvové metriky, která měří tržby na dostupný pokoj.
Ne všichni chodí ven
Ulice čínských velkoměst jsou stále rušnější, protože první vlna infekcí pominula.
Podle Čena z UBS jsou to však především lidé mladšího a středního věku, kteří se opět vydávají ven, a poznamenává, že starší lidé mohou být při vycházení ven opatrnější.
Po postupném snižování covidových kontrol čínské úřady minulý měsíc náhle zrušily většinu testů na virus a opatření pro sledování kontaktů v zemi. Míra proočkovanosti starších lidí v Číně je však poměrně nízká. V Číně jsou běžně dostupné pouze vakcíny domácí výroby.
Deng ze společnosti Bain také sleduje, zda spotřebitelé začnou více chodit ven. V prvních třech čtvrtletích roku 2022 bylo podle něj zhruba 56 % spotřebitelských výdajů doma, což je opačný trend než před pandemií.

Pokud se podíl výdajů mimo domov podaří zvýšit byť jen o několik procentních bodů, ovlivní to, jak budou obchodní centra a restaurace zvažovat svou obchodní strategii, zejména v případě donáškových služeb, uvedl Deng.
V posledních 18 měsících čínský gigant v oblasti elektronického obchodování JD.com zkrátil dodací lhůtu u mnoha produktů z následujícího dne na pouhou jednu hodinu. Stalo se tak díky partnerství se společností Dada, kterou nyní JD většinově vlastní.
Údaje společnosti ukázaly, že v období od 16. prosince do 1. ledna se díky platformě pro doručování do jedné hodiny zhruba zdvojnásobil prodej zeleniny, hovězího a skopového masa ve srovnání s obdobím před rokem. Prodej chladniček se podle údajů zvýšil o 700 %, zatímco prodej televizorů s plochou obrazovkou vyskočil oproti předchozímu roku desetinásobně.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky