Akcie vzrostly za poslední měsíc o 24 % a za posledních šest měsíců o 62 % a od minima, kterého dosáhly loni v květnu, se více než zdvojnásobily.
Přesto byly příjmy ve čtvrtém čtvrtletí mizivé, zisky se propadly a Netflix zaznamenal nejpomalejší růst počtu předplatitelů na konci roku za posledních deset let. To není výkon, který by měl vyvolat tak bouřlivou reakci akcií. A nyní zakladatel a generální ředitel Reed Hastings odstupuje z funkce výkonného předsedy, což znamená konec jedné éry streamera.
Hastings bezpochyby vytvořil z Netflixu průmyslovou velmoc, ale tato další fáze přichází v době, která je pro mediální společnosti bouřlivá. Investoři musí zjistit, zda tato změna stráží umožní Netflixu vrátit se k růstovému příběhu – nebo je 30 000% zisk od IPO to nejlepší, v co mohou investoři doufat?
Nic není jako dřív
Hastingse nahrazují spoluředitelé Ted Sarandos a Greg Peters. Ačkoli to pro Netflix není nová situace – Sarandos působí jako spoluředitel s Hastingsem od roku 2020 -, tradiční moudrost říká, že sdílení nejvyššího postu je špatný nápad. Přesto studie Harvard Business Review ukazuje, že společnosti se spolu-šéfy výkonné rady ve skutečnosti dosahují lepších výsledků než ty s jedním šéfem, a to v poměru 9,5 % ku 6,9 %, přičemž téměř 60 % společností se sdílenou odpovědností na nejvyšší úrovni si vede lépe.
Nicméně výsledky společnosti Netflix, která má na kontě dva CEO, jsou neuspokojivou ztrátou hodnoty pro akcionáře ve výši 32 %, a i když dvě hlavy mohou být lepší než jedna, příliš mnoho kuchařů může také zkazit vývar.
Netflix má však větší problémy než to, kolik lidí řídí společnost. Je možné, že toto odvětví dosáhlo svého vrcholu, protože s tolika možnostmi výběru jsou spotřebitelé náročnější na to, u které streamovací video služby se zaregistrují. Netflix už není pro každého spotřebitele streamování médií jasnou volbou.
Desetiletí upřednostňování kvantity před kvalitou původních pořadů způsobilo, že se Netflix v průzkumech spokojenosti zákazníků umístil na posledním místě, pokud jde o vnímanou hodnotu. Analytici společnosti MoffettNathanson navíc nedávno dospěli k závěru, že streamování už není takový byznys jako kdysi a mnozí se už nebudou moci věnovat kiksům v honbě za zisky, které neexistují.
Napsali, že pro mnoho hráčů jsou „peněžní toky žalostnými přízraky svých dřívějších podob. Rozvahy jsou zatíženy dluhem v prostředí vyšších úrokových sazeb. Investoři a vedoucí pracovníci se spíše smířili s tím, že streamování není ve skutečnosti dobrý byznys – alespoň ne ve srovnání s tím, co bylo předtím.“
Zlepšující se finanční situace
Nicméně to není obrázek, který vidí Netflix. Společnost ukončila rok s volným peněžním tokem (FCF) ve výši 1,6 miliardy dolarů, což je více, než předpokládala její prognóza ve výši 1 miliardy dolarů, a předpokládá, že rok 2023 ukončí s FCF ve výši 3 miliard dolarů. To by mělo streamovací společnosti umožnit, aby začala zpětně odkupovat své akcie.
Společnost má sice dlouhodobý dluh ve výši 14 miliard USD, což je na horní hranici cílového rozpětí 10 až 15 miliard USD, ale má také 6 miliard USD v hotovosti a krátkodobých investicích.
Zdroj: Unsplash
Sarandos tvrdí, že streamování je stále v plenkách, protože i po tolika letech tvoří pouze 8 % televizního času, což naznačuje, že je zde ještě spousta prostoru pro růst. Klíčem je obsah. „Když funguje obsah, funguje i byznys. Roste nám angažovanost. Rostou nám příjmy. Roste nám zisk.“
To by mohlo být pro Netflix obtížné. Streamovací služba se sice nyní zaměřuje na kvalitnější obsah a v loňském roce měla jedny z nejsledovanějších pořadů v televizi, ale nedokázala získat mnoho nových předplatitelů, i když na jejich získání vynaložila spoustu peněz.
Marketingové výdaje Netflixu v roce 2022 činily 2,53 miliardy dolarů na 8,9 milionu nových čistých přírůstků, což je přibližně 284 dolarů na každého. Část těchto peněz jde samozřejmě na udržení stávajících zákazníků, ale jde o výdaje, které stoupají, protože Netflix v roce 2021 utratil 140 dolarů za každý čistý přírůstek a v roce 2020 jen 60 dolarů (samozřejmě, že díky pandemickým výlukám nemuseli streameři dělat vůbec žádný marketing, aby diváky přiměli k registraci).
Nápady?
U některých nejnovějších iniciativ Netflixu je však ještě porota v nedohlednu. Například předplatitelská úroveň podporovaná reklamou, která byla spuštěna v listopadu, měla pomalý rozjezd, přičemž podle prvních zpráv byl Netflix nucen vrátit inzerentům peníze, protože slibovaná sledovanost se nedostavila.
Peters však tvrdí, že reklamou podporovaná úroveň může nakonec tvořit 10 % příjmů a že může být stejně velká jako Hulu společnosti Disney, které ročně generuje více než 1 miliardu dolarů.
Zdroj: Unsplash
Netflix se také pokouší o hraní her, streamování fitness a živé přenosy událostí. Některé z nich jsou příliš nové na to, aby z nich bylo možné vyvozovat závěry, ale naznačují, že i Netflix je přesvědčen, že samotné streamování filmů už společnost neutáhne.
Loď vyplula
Vzhledem k tomu, že konkurence o diváky je silná, zisky klesají, růst počtu členů je nejnižší za poslední roky a nové podniky jsou přinejlepším smíšené, zdá se, že Netflix je těžké koupit. Jakékoli dobré zprávy, o které se streamer podělil ve své čtvrtletní zprávě o výsledcích, se zdají být již do akcií započítány. Při 36násobku zisku, 4násobku tržeb a 222násobku volného peněžního toku, který generuje, nejsou akcie Netflixu levné.
Ačkoli se zdá, že je streamer finančně zdravý, investoři by před nákupem akcií Netflixu udělali nejlépe, kdyby počkali na jasnější informace o tom, zda se mu podaří znovu získat status rostoucího podniku.
Akcie vzrostly za poslední měsíc o 24 % a za posledních šest měsíců o 62 % a od minima, kterého dosáhly loni v květnu, se více než zdvojnásobily.Přesto byly příjmy ve čtvrtém čtvrtletí mizivé, zisky se propadly a Netflix zaznamenal nejpomalejší růst počtu předplatitelů na konci roku za posledních deset let. To není výkon, který by měl vyvolat tak bouřlivou reakci akcií. A nyní zakladatel a generální ředitel Reed Hastings odstupuje z funkce výkonného předsedy, což znamená konec jedné éry streamera.Hastings bezpochyby vytvořil z Netflixu průmyslovou velmoc, ale tato další fáze přichází v době, která je pro mediální společnosti bouřlivá. Investoři musí zjistit, zda tato změna stráží umožní Netflixu vrátit se k růstovému příběhu – nebo je 30 000% zisk od IPO to nejlepší, v co mohou investoři doufat?Nic není jako dřívHastingse nahrazují spoluředitelé Ted Sarandos a Greg Peters. Ačkoli to pro Netflix není nová situace – Sarandos působí jako spoluředitel s Hastingsem od roku 2020 -, tradiční moudrost říká, že sdílení nejvyššího postu je špatný nápad. Přesto studie Harvard Business Review ukazuje, že společnosti se spolu-šéfy výkonné rady ve skutečnosti dosahují lepších výsledků než ty s jedním šéfem, a to v poměru 9,5 % ku 6,9 %, přičemž téměř 60 % společností se sdílenou odpovědností na nejvyšší úrovni si vede lépe.Nicméně výsledky společnosti Netflix, která má na kontě dva CEO, jsou neuspokojivou ztrátou hodnoty pro akcionáře ve výši 32 %, a i když dvě hlavy mohou být lepší než jedna, příliš mnoho kuchařů může také zkazit vývar.Netflix má však větší problémy než to, kolik lidí řídí společnost. Je možné, že toto odvětví dosáhlo svého vrcholu, protože s tolika možnostmi výběru jsou spotřebitelé náročnější na to, u které streamovací video služby se zaregistrují. Netflix už není pro každého spotřebitele streamování médií jasnou volbou.Desetiletí upřednostňování kvantity před kvalitou původních pořadů způsobilo, že se Netflix v průzkumech spokojenosti zákazníků umístil na posledním místě, pokud jde o vnímanou hodnotu. Analytici společnosti MoffettNathanson navíc nedávno dospěli k závěru, že streamování už není takový byznys jako kdysi a mnozí se už nebudou moci věnovat kiksům v honbě za zisky, které neexistují.Napsali, že pro mnoho hráčů jsou „peněžní toky žalostnými přízraky svých dřívějších podob. Rozvahy jsou zatíženy dluhem v prostředí vyšších úrokových sazeb. Investoři a vedoucí pracovníci se spíše smířili s tím, že streamování není ve skutečnosti dobrý byznys – alespoň ne ve srovnání s tím, co bylo předtím.“Zlepšující se finanční situaceNicméně to není obrázek, který vidí Netflix. Společnost ukončila rok s volným peněžním tokem ve výši 1,6 miliardy dolarů, což je více, než předpokládala její prognóza ve výši 1 miliardy dolarů, a předpokládá, že rok 2023 ukončí s FCF ve výši 3 miliard dolarů. To by mělo streamovací společnosti umožnit, aby začala zpětně odkupovat své akcie.Společnost má sice dlouhodobý dluh ve výši 14 miliard USD, což je na horní hranici cílového rozpětí 10 až 15 miliard USD, ale má také 6 miliard USD v hotovosti a krátkodobých investicích.Sarandos tvrdí, že streamování je stále v plenkách, protože i po tolika letech tvoří pouze 8 % televizního času, což naznačuje, že je zde ještě spousta prostoru pro růst. Klíčem je obsah. „Když funguje obsah, funguje i byznys. Roste nám angažovanost. Rostou nám příjmy. Roste nám zisk.“To by mohlo být pro Netflix obtížné. Streamovací služba se sice nyní zaměřuje na kvalitnější obsah a v loňském roce měla jedny z nejsledovanějších pořadů v televizi, ale nedokázala získat mnoho nových předplatitelů, i když na jejich získání vynaložila spoustu peněz.Marketingové výdaje Netflixu v roce 2022 činily 2,53 miliardy dolarů na 8,9 milionu nových čistých přírůstků, což je přibližně 284 dolarů na každého. Část těchto peněz jde samozřejmě na udržení stávajících zákazníků, ale jde o výdaje, které stoupají, protože Netflix v roce 2021 utratil 140 dolarů za každý čistý přírůstek a v roce 2020 jen 60 dolarů .Nápady?U některých nejnovějších iniciativ Netflixu je však ještě porota v nedohlednu. Například předplatitelská úroveň podporovaná reklamou, která byla spuštěna v listopadu, měla pomalý rozjezd, přičemž podle prvních zpráv byl Netflix nucen vrátit inzerentům peníze, protože slibovaná sledovanost se nedostavila.Peters však tvrdí, že reklamou podporovaná úroveň může nakonec tvořit 10 % příjmů a že může být stejně velká jako Hulu společnosti Disney, které ročně generuje více než 1 miliardu dolarů.Netflix se také pokouší o hraní her, streamování fitness a živé přenosy událostí. Některé z nich jsou příliš nové na to, aby z nich bylo možné vyvozovat závěry, ale naznačují, že i Netflix je přesvědčen, že samotné streamování filmů už společnost neutáhne.Loď vyplulaVzhledem k tomu, že konkurence o diváky je silná, zisky klesají, růst počtu členů je nejnižší za poslední roky a nové podniky jsou přinejlepším smíšené, zdá se, že Netflix je těžké koupit. Jakékoli dobré zprávy, o které se streamer podělil ve své čtvrtletní zprávě o výsledcích, se zdají být již do akcií započítány. Při 36násobku zisku, 4násobku tržeb a 222násobku volného peněžního toku, který generuje, nejsou akcie Netflixu levné.Ačkoli se zdá, že je streamer finančně zdravý, investoři by před nákupem akcií Netflixu udělali nejlépe, kdyby počkali na jasnější informace o tom, zda se mu podaří znovu získat status rostoucího podniku.