Byla založena v roce 1940 bratry McDonaldovými, kteří svůj první stánek otevřeli v Kalifornii. Po celém světě má více než 38 000 provozoven a působí ve více než 120 zemích na světě.
Je to již druhé čtvrtletí po sobě, kdy společnost zaznamenala rostoucí návštěvnost v tuzemsku, čímž se vymyká trendu v odvětví. Mnoho spotřebitelů v reakci na inflaci omezilo výdaje v restauracích. Společnost McDonald’s však ze změny chování spotřebitelů do značné míry profituje, protože mnozí z nich přešli z restaurací s plnou nabídkou služeb na její Big Mac a McNuggets.
„Celkově se spotřebitelé, ať už v Evropě nebo v USA, skutečně drží lépe, než bychom pravděpodobně očekávali před rokem nebo před šesti měsíci,“ řekl generální ředitel Chris Kempczinski na úterním ranním konferenčním hovoru společnosti.
Fastfoodový gigant očekává, že krátkodobá inflace bude pokračovat i v roce 2023, ačkoli vedení společnosti uvedlo, že inflace v USA již pravděpodobně dosáhla svého vrcholu. Kempczinski uvedl, že společnost předpovídá „mírnou až střední“ recesi v USA a „hlubší a delší“ pokles v Evropě.

Kempczinskiho opatrný tón přichází po dvojici pozitivních ekonomických oznámení. Eurozóna překvapila ekonomy, když oznámila, že její HDP ve čtvrtém čtvrtletí vzrostl, a Mezinárodní měnový fond zvýšil své prognózy globálního růstu pro rok 2023, i když jeho výhled je stále poměrně slabý.
Akcie společnosti McDonald’s v úterý během ranního obchodování klesly o více než 2 %.
Zde je srovnání toho, co společnost vykázala, s tím, co očekávala Wall Street na základě průzkumu mezi analytiky společnosti Refinitiv:
Zisk na akcii: 2,59 USD oproti očekávaným 2,45 USD
Tržby: 5,93 miliardy USD oproti očekávaným 5,68 miliardy USD.
Společnost vykázala za čtvrté čtvrtletí čistý zisk ve výši 1,9 miliardy dolarů, tj. 2,59 dolaru na akcii, což je o 1,64 miliardy dolarů, tj. 2,18 dolaru na akcii, více než o rok dříve.
Čisté tržby klesly o 1 % na 5,93 miliardy dolarů, ale po očištění od kurzových změn vzrostly o 5 %. Celosvětově tržby ve stejných prodejnách ve čtvrtletí vzrostly o 12,6 %, k čemuž přispěla silná poptávka v USA a na největších evropských trzích.
Na domácím trhu společnosti McDonald’s vyšší ceny menu a zvýšená poptávka přispěly k růstu tržeb ve stejných prodejnách o 10,3 %, což překonalo odhady StreetAccount ve výši 8,1 %. Vedení uvedlo, že spotřebitelé s nízkými příjmy si stále objednávají méně, ale začali se častěji vracet ve srovnání s předchozími dvěma čtvrtletími. Společnost rovněž zaznamenala úspěch své akce McRib, která označila každoroční návrat této časově omezené položky za její „rozlučkové turné“.
Mimo Spojené státy společnost rovněž zaznamenala silnější než očekávaný růst. Její segment mezinárodních provozovaných trhů vykázal nárůst tržeb ve stejných prodejnách o 12,6 %, k čemuž přispěly dobré výsledky ve Velké Británii, Německu a Francii.
Divize mezinárodních licencovaných trhů zaznamenala nárůst tržeb ve stejných prodejnách o 16,5 % díky Japonsku a Brazílii. Prodeje v Číně však byly zklamáním kvůli vládním omezením souvisejícím se společností Covid.
Do roku 2023 McDonald’s předpokládá, že otevře 1 900 nových restaurací. Více než 400 z nich bude v USA a na mezinárodních provozovaných trzích, zbytek otevřou držitelé rozvojových licencí.
Na začátku ledna společnost uvedla, že v rámci širší změny strategie urychlí rozvoj nových restaurací. V letošním roce plánuje McDonald’s přidat o 100 nových čistých restaurací více, než očekával v roce 2022.

Na kapitálové výdaje plánuje společnost v letošním roce vynaložit 2,2 až 2,4 miliardy dolarů. Přibližně polovina těchto prostředků bude určena na výstavbu nových restaurací v USA a na jím provozovaných mezinárodních trzích.
„Předpokládáme, že tlaky související s makrem budou i nadále zatěžovat naše spotřebitele i naše podnikání,“ uvedl finanční ředitel Ian Borden na konferenčním hovoru.
Kromě toho McDonald’s plánuje v roce 2023 poskytnout evropským franšízantům, kteří potřebují finanční pomoc, 100 až 150 milionů dolarů. Finanční ředitel Kevin Ozan uvedl, že vyšší náklady na potraviny a energie vytvářejí tlak na marže provozovatelů a peněžní toky.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky